HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nickes Orion + nya basmoduler
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2006/01/19 :  12:40:45  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message  Reply
quote:
funderat på tyg eller något för basarna?

Det tänkte jag passa på och fixa till veckan och jag slänger nog upp en bild på dom med tyget på plats.
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2006/01/19 :  15:58:35  Show Profile Send icewall a Private Message  Reply
Snyggt! Liknar lite mina halvklara men om bara min bättre hälft släpper till lite byggtid kan det bli en födelsedags present till mig snart

Håller med om att "lådorna" inte är så svåra att fixa som det ser ut vid en första anblick. Men just nu strugglar jag med krånglande förstärkar bygge och tappade nästan sugen härom dan....

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2006/01/19 :  17:18:28  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message  Reply
Via PM fick jag en fråga ang fronterna på subbarna som var med i början av tråden.

Kabinetten är gjorda så att skumfronten skulle ligga plant i höjd med sidopanelerna,jag tror ett par bilder förklarar detta bättre.




På den nedre bilden ser man att baksidan är helt öppen utan front vilken inte behövdes då man ändå inte ser den sidan.

Det som användes var följande:
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=488
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=489

Tycker själv att det var ett smidigt sätt att få subbarna lite snyggare för ett par W-bafflar är ju inte direkt vackra

Edited by - Nicke on 2010/07/24 18:30:47
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2006/01/19 :  17:20:24  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message  Reply
quote:
Men just nu strugglar jag med krånglande förstärkar bygge och tappade nästan sugen härom dan....

Jag önskar dig lycka till och tappa inte sugen nu...de är helt klart värda att få igång
Go to Top of Page

MrVan
Member

66 Posts

Posted - 2006/01/20 :  06:21:48  Show Profile  Visit MrVan's Homepage Send MrVan a Private Message  Reply
Får man kanske inflika en liten fråga angående ljudet i dina supersnygga högisar??

Mvh: MrVan

Finns bara en sak som är omöjlig. Välta en boll....
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2006/01/20 :  17:00:03  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message  Reply
quote:
Får man kanske inflika en liten fråga angående ljudet i dina supersnygga högisar??

Väntade lite på den frågan

De låter inte alls tokigt...

Basen går djupt och är distinkt,de som hört bra dipolbas förut förstår nog vad jag menar.
I mellan återger de musiken klart och detaljerat utan nån hårdhet.Tycker själv att det är lättare att följa vad som sjungs.
De övre registren är detaljerade helt utan vasshet.
Nåt jag upplevt med mina Orion och även Phoenix jämfört med konventionella högtalare är ju att det känns verkligen som de är mer dynamiska.
Ljudbilden jag upplever är jag mycket nöjd med,det finns säkert de som skulle säga att jag är dipolskadad och att den är för stor
De är varmare i klangen än jag trodde,men det beror antagligen på elektroniken,kommer nog att fixas lite med det snart.
Har tyvärr inte hunnit lyssna så mycket den här veckan,men nästa vecka har jag mer tid till det...
Förmodligen kommer jag finjustera nivåerna och placeringen lite.



Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/01/24 :  08:55:53  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Grattis till ett par ruskigt snyggt byggda högisar! Finns fler än du som är dipol-skadade, och jag har har svårt att se mig själv med ett par "konventionella" högtalare idag...

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/02/03 :  11:03:08  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Riktigt snygga är dem! Det jag undrar över är hur placeringskänsliga de är. Hur långt har du till bak/sidovägg och så?
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2006/02/03 :  16:59:56  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message  Reply
Tack för alla snälla och trevliga kommentarer.

De har ca 1 meter till väggen bakom dem mätt från baksidan på kabinetten.Till sidväggarna är det strax över 90 cm.
Det det är lite känsliga med är avståndet till väggen bakom..i början hade jag dom 1-2dm närmare väggen,men det blev betydligt bättre när jag flyttade ut dom i rummet lite.
De står ca 260cm isär och avståndet från lyssningsplatsen till respektive högtalare är 270cm.

Nu när jag haft dom ett tag så skulle jag nog vilja påstå att det jag är mest imponerad av är mellanregistret...klart,detaljerat,dynamiskt och rent...helt klart är det så att resonansen W22an har vid ca 5kHz undertrycks effektivt i filtret så den märker man inte av.
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2010/07/24 :  18:39:18  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message  Reply
Har uppdaterat fotolänkarna som inte funkade.

Tänkte fortsätta historien med lite nyheter så fort jag organiserat fotoalbumet lite, men en liten försmak kanske jag kan ge









Antar att en del nu förstår vad fortsättningen består av...

Edited by - Nicke on 2010/07/24 19:32:22
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2010/07/25 :  12:14:34  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message  Reply
Dags för en fortsättning för den här tråden, från det sista inlägget i Februari 2006 har det hänt lite...
Byte av jobb, nytt äktenskap, flytt till ny lägenhet(betongbunker...) för att slutligen landa i hus.

Musiklyssnandet utökades även med mer filmtittande så en surroundreceiver införskaffades till slut (används som försteg).
Tyvärr saknar Orion det som behövs längst nere i basen vid filmtittande, så planerna på att komplettera med sub kom givetvis.
Nu har ju Linkwitz också kompletterat med subbar http://www.linkwitzlab.com/thor-intro.htm.
Då XLS12orna Linkwitz använder inte är direkt billiga hade jag tur, en kompis hade 4st SLS12or liggande oanvända...

Så det fick bli en liten egen konstruktion baserad på Linkwitz THOR fast med andra element, givetvis passade jag på att titta över filterdelen lite trots att det finns ett färdig lösning på detta
http://www.linkwitzlab.com/thor-orion.htm
http://www.linkwitzlab.com/Pluto/woofer-asp.htm

Nu ville jag även lägga till en funktion till:
En mixer för center/0.1-kanalen(LFE) som lägger ut dessa i höger & vänster kanal.
Fördelen med detta är att man kan reglera nivån på center/LFE vid filmtittande samt man slipper Dolby Digitals dynamikkompressor som kopplas in vid när man inte har full 5.1 inställt, det finns några intressanta diskussioner om detta på grannforumet faktiskt.
Sök på "Phantom center" så borde det dyka upp lite trådar om detta.

Jag gjorde en egen version av filtret där jag summerade höger & vänster och körde basdelen i mono samt lade till mixerfunktionen jag beskrev ovan.
Detta gjorde att jag kunde få ned antalet komponenter ganska mycket, mitt kort mäter 80*100mm jämfört med W-ASP som är 2st kort på 170*150mm

Nedan finns blockchema på Linkwitz W-ASP (1 kanal)





Och under detta är blockschemat på mitt filter.



Edited by - Nicke on 2010/07/25 12:17:08
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2010/07/25 :  12:37:39  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message  Reply
Efter lite räknande på filtervärden och en hel del jobbande i Eagle fanns det till slut ett schema och en layout färdig förra våren.
Då jag ville hålla ner storleken på kortet är en del resistorer ytmonterade (storlek 0603)



Jag fick kretskort tillverkade på Olimex under sommaren.
På ett prototypkort 100*160mm fick jag plats med 2st filterkort för totalt 750:- inkl. frakter och allt.
Har man ett par kretskort man vill ha tillverkade kan jag rekommendera Olimex.

Resultaten med några komponenter monterade.


Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2010/07/25 :  12:59:22  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message  Reply
Under hösten 2009 blev det flytt till hus så alla byggplaner rörande hifi låg på is.
Det fick räcka med att bygga om en öppen övervåning på ca 55m2 till två sovrum samt ett hifi/biorum.
Vi gjorde en deal när vi köpte huset...jag får ett eget rum sen får min fru göra vad hon vill med resten av huset...helt ok för min del
Nu har jag ett rum på övervåningen på 470*570 som jag kan möblera efter eget tycke.
Bilder på rummet kommer först någon gång i slutet av semestern då man förhoppningsvis fått lite fin färg på de nybyggda gipsväggarna.

Under vintern införskaffades lite färdigsågad MDF att bygga lådor av.



Jag hade ju "bara" 4st element, men jag tänkte lite på framtiden och skaffade material till 6st.
Planerna var att ha igång subbarna under Mars, men pga sjukdom, jobb, mm drog det ut på tiden.
Under April/Maj var lådorna klara och elementen monterade.
















Men filtret återstod...

Edited by - Nicke on 2010/07/25 13:02:13
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2010/07/25 :  13:31:33  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message  Reply
Allt byggande av detta låg nere tills för ett par veckor sedan, jag kände att jag var tvungen att ta tag i det så jag kunde njuta av lite djupbas på semestern.
Så den sista veckan har det blivit lite byggande på luncher och efter arbetstid, då jag jobbar med service av elektronik så har man det bra försett med verktyg och utrustning på jobbet.

Till all elektronik måste man ju självklart ha en nätdel.
Jag caddade och etsade ett kort med likriktning/stabbning samt en mute-krets på, tyvärr fungerade inte mutekretsen riktigt som det var tänkt så dessa komponenter plockades bort, därav det "tomma" utrymmet mitt på kortet.
Tyvärr gick inte nätdelen igång helt smärtfritt, som det brukar bli när man "hafsar" ihop nåt för snabbt.
Ett par ledningsbanor på den positiva utgången var visst korsade, hade glömt att köra en felkontroll i eagle innan jag etsade kortet.
Då det var utgången på den positiva stabben som korsade en jordbana brann det upp en stabb, men lite skärande av ledningsbanor och byglande med tråd samt en ny stabb löste problemen...



Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2010/07/25 :  13:36:03  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message  Reply
Är det någon som har planer på att bygga något liknande eller vill veta mer är det bara att höra av sig via PM så kan jag ge mer information om filtret/basmodulerna.
Jag kommer tyvärr inte att lägga ut schema eller layout i tråden.

Det finns mycket information om filter/lådkonstruktion av denna typ här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=29916&postdays=0&postorder=asc&highlight=linkwitz transform&start=0
http://www.linkwitzlab.com/thor-orion.htm
Jag rekommenderar de intresserade att läsa vidare på ovanstående länkar.

Edited by - Nicke on 2010/07/25 14:44:24
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2010/07/25 :  14:22:05  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message  Reply
Under den sista veckan gick det framåt med filtret.
Det var en del mekaniskt arbete med lådan och lite fixande med kabeldragning.
Byggbilderna nedan talar för sig själv om processen.












Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2010/07/25 :  14:30:07  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message  Reply
Självklart vill man ju mäta och kolla så allt funkar innan man kopplar in det.
Matningsspänningarna var OK.
Provade att lägga in signal med tongenerator och kollade samtliga utångar med hjälp av ett oscilloskop.
Gjorde inga svep med ljudkort för att ta fram filterkurvorna, men svep med tongeneratorn visade ganska bra på oscilloskopet att filtren gjorde det de skulle.







PS. Ursäkta den dåliga bildkvaliteten, bilderna är tagna med mobilkamera.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/07/25 :  22:02:25  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Mycket intressant tråd!

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2010/07/26 :  13:02:03  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message  Reply
quote:
Mycket intressant tråd!


Tackar, det var meningen att också
Förhoppningsvis kan man ge lite inspiration till någon.
Jag var nöjd med mina Orion, men man vet inte vad som saknas förrän man upplever det.

Jag var gräsänkling ett par dagar förra veckan så det blev några kvällar efter arbetstid på jobbet med att färdigställa filtret.
I onsdags hade jag med mig detta hem och kopplade in det.





Lyssnade lite och försökte justera in nivåerna något.
Det lät riktigt trevligt, det blir en helt annan sak med mer fundament nere i botten, även om det inte finns så mycket i djupbasen på de flesta skivor får man en större ljudbild och det helt enkelt blir roligare att lyssna.
De slutna lådorna funkar riktigt bra ihop med dipolerna.

Det fanns dock några saker jag ville ändra på:

  • För snävt reglerområde på nivåregleringen - jag hade lagt in 10dB förstärkning i basgrenen så redan kl 9 på poten var det tillräckligt högt...
  • Lådan var helt försluten så det blev ganska ljummen/varm då det inte blev någon ventilation i lådan
  • Frånvaro av muterelä - om man bryter strömmen kan det i värsta fall ge en kraftig puff/knall i högtalarna och med nästan 18dB DC-gain i LinkwitzEQn ville jag inte riskera detta.



I torsdags åtgärdade jag dessa "problem":
  • Tog ned förstärkningen i basgrenen 10dB vilket gjorde att reglerområdet blev lite bättre
  • Förbättrade ventilationen genom lite hål i locket
  • Monterade ett par reläer som kortsluter utgångarna så fort matningen sjunker




I bakkant mellan kontakterna och filterkortet ser man kortet med muterelärna på, experimentplatta är bra ibland..



Kopplade åter in filtret och mätte/lyssnade in nivåerna till basen.
Först vid vanlig stereosignal in därefter kopplades Center/LFE (0.1) in och nivåerna justerades för surroundläge.
En fördel är ju att man kan öka nivån något på receiverns LFE-nivå så man har lite mer knuff längst ner vid filmtittande.
Då receiverns numera lämnar 5.1 ut istället för 4.0 är inte heller Dolby Digitals dynamikkompressor påslagen och det märks...

Slutsummering:
Dessa säger nog allt


PS.Bilder på hela uppsättningen kommer när rummet är fixat.

Edit: En liten bild på uppställningen kan jag bjuda på...


Edited by - Nicke on 2010/07/26 14:13:55
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2012/07/08 :  23:33:24  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
2010-07-26 de var ett tag sedan det, vad har hänt med dig blir orolig

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2012/08/19 :  19:14:40  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message  Reply
quote:
de var ett tag sedan det, vad har hänt med dig blir orolig


Ja, inte mer än att jag fått lite mer ordning på allt än när jag skrev sist
Jo, förutom att måla lite så byggde jag den nya bänken förra sommaren...

Lovade visst ett par bilder när rummet/anläggningen började bli färdig så det är väl bäst att hålla det










Edited by - Nicke on 2012/08/19 19:35:28
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000