HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Slavbas
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/03/15 :  19:32:54  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
För ett par år sedan köpte jag två Wavecor basar av FixarStig. Jag visste inte då att Ophetic köpte slavarna som också var till salu vid samma tidpunkt. Ophetic sålde emellertid även han, slavarna till mig för en tid sedan.

Nu har alltså dessa bröder varit ute på varsina resor, och åter igen återförenats i en och samma lådor. Detta är väl en lite kul historia i sig.

De spelar nu en slavbas prov konstruktion, som jag får se om jag når ända fram med. Men som vanligt låter det ju bra i det lilla mätlabbet, värre kan det bli när man släpat ut den i vardagsrummet för finlyssning.

Detta måste emellertid väntas med till någon dag då inte tanten är hemma.

Återkommer med mer info samt mätvärden.

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/03/15 :  19:42:33  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Roligt att höra att de spelar ännu

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/15 :  19:55:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Man borde kunna göra en slavbas-avstämd MLTL om man vill. Jag vet inte hur man skall simma den dock.

Jag kom att tänka på det när jag såg din något höga smala låda.

Kul projekt! Ser fram mot lyssningsintryck.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/03/15 :  20:08:07  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ja,jag kan ju säga redan nu att jag gjort i stort sätt samma låda som den här fast som basreflex, med samma element. Att göra en basreflex eller en slavbas är igentligen ingen större skillnad. Men jag tycker den här låter renare.

Edited by - Eriksson on 2012/03/15 20:08:57
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/03/15 :  22:55:56  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Här är basfiltret som det ser ut hitills i provkopplingen.



Och här ses impedans o fas för helt system, alltså med även överdelen inkopplad. Överdelen har ett 2: ordningens seriefilter.



Återkommer med ljudkurvan för systemet.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/15 :  23:11:45  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Intressant! Hur ser överdelen ut?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/03/15 :  23:30:53  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag får lov att återkomma med mera detaljer i morgon eller till helgen:
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/15 :  23:34:51  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Det ser vi fram emot :)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/03/16 :  11:48:58  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Ja,jag kan ju säga redan nu att jag gjort i stort sätt samma låda som den här fast som basreflex, med samma element. Att göra en basreflex eller en slavbas är igentligen ingen större skillnad. Men jag tycker den här låter renare.


Hur kommer du fram till lådvolym, elementplacering osv?
Bara trial and error?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2012/03/16 :  13:36:23  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Kanske kan va nåt för alla som gnäller att basreflex låter bummligt mm?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/16 :  17:52:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Kanske kan va nåt för alla som gnäller att basreflex låter bummligt mm?



Slavbas har ett antal fördelar jämfört med plain vanilla basreflex.
Ingen portturbulens, lägre Q på avstämningen och bättre dämpning av lådljud genom porten.

Jag vill inte ha slavbas, då jag är mer för horn och liknande, men jag skulle hellre bygga slavbas än basreflex. Jag tror på en slavbasavstämnd MLTL men orkar inte sätta mig in i det nog för att bygga nått.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/03/17 :  11:45:06  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ja, det börjar oftast med en grov uppskattning. Många 6,5 -7 tums basar passar bra i lådor runt 20-25, ja ända upp till 30 liter kan gå bra. Har man sedan ett gäng testlådor hemma, går det fort att byta låda, och på det viset skaffa sig en uppfattning om ljudtryck, nivå till det övriga registren samt basens frapperande egenskaper, etc.

Kör man elementen i Lspcad, (optimal) volym svarar programmet ca 25 liter. Men den volymen blir för stor för det här elementet. Basen förlorar för mycket i tryck i en så pass stor låda. Går man ner till 20 liter;s bruttovolym blir den enligt mitt tycke allt för pressad och hård. Det visade sig till slut att en låda på 22 liters bruttovolym, med en avstämning på ca 37 hz, som kanske blir ca 20 liter netto blev den bästa kompromissen som basreflex. Basen öppnade upp på rätt sätt i den lådan, och blev faktiskt tillsammans med det övre systemet mycket övertygande.

Slavbaslådan blev något större, pga en miss i snickeriet, den missen gjorde att bruttovolym blev 23,5 liter. Resonasfrekvensen blev 31-32 hz. Jag får nu se om detta går bra ändå. Annars är det en lätt sak att minska volymen med inlägg av något slag i lådan.

Jag upplever hittills ingen större skillnad mellan ren basreflex och slavbas, mer än att slavbasen låter renare, och det är ju gött det, och också meningen med det hela. Konstruktionsmässigt verkar det inte vara någon större skillnad, vilket också mätningar bekräftar. Mätvärdena blir i stort sätt de samma, med samma resonansfrekvens för de två olika systemen.

Elementplaceringen har inte varit kritisk än så länge, då lådan främst varit föremål för mätningar. Men förhoppningen är nog att slaven skall spela nedåt mot golvet. Genom att rikta elementet eller slaven mot golvytan, tror jag man kan räkna med en bättre spridning av de lägsta frekvenserna. Men det här får jag återkomma till
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/17 :  11:49:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag upplever hittills ingen större skillnad mellan ren basreflex och slavbas, mer än att slavbasen låter renare


I rest my case!

Den där subben skulle jag vilja lyssna på. Ser bra ut.
Intressant bygge. Det är skoj att du berättar mycket om den. Informativ tråd.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/03/17 :  17:04:56  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Tack Cirklomannen, jag skall försöka hålla tråden levande med info, även om det kan ta tid. Tyvärr jobbar jag rätt mycket, så det kan ta tid mellan uppdateringarna.

Edited by - Eriksson on 2012/03/17 17:06:00
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/03/17 :  18:27:54  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tack för utförlig text Eriksson! Det är intressant att läsa, du är en tillgång för hififorum

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/03/20 :  19:39:40  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Yippie, i dag när jag vaknade skulle tanten åka till jobbet. Insåg direkt att, nu jädrans har jag ju chansen, en hel dag för mig själv att kunna lyssnat på riktigt i finrummet.

Sagt o gjort släpade ut grejerna i vardagsrummet. Det jag kan säga är att mina förhoppningar nog införlivades ganska väl ändå. Jag tycker dynamiken är helt ok, nivåerna är också bra, tycker mig kunna sitta en längre stund, utan att det blir tröttande.

Som gammal avdankad biografmaskininst är jag mycket förtjust i Bond låtar. Stoppade därför in Golden Eye i cd:n. Den låten har en relativt högt inspelad bas, som samtidigt går mycket djupt. Jag brukar faktiskt ta med den här vid testningar, just för att den blir så granskande avslöjande för om en högtalare kommer att klara djupa nivåer samtidigt med höga ljudtryck.

Här såg det dock ut från början att drömmen började grusas något. Elementet tenderade att tappa kontrollen, vi de lägsta bashuggen. Basen började bli så där lite Svulstigt bumlig, överstyrd ni vet.

Så där lät det inte i den 22 liters basreflexlådan, som provats tidigare. Så ut i tvättstugan, hämtade en gammal tom syltburk, stoppade in den, nu då? Men nej, nu började basen bli så där hårt pressad igen. Samma fenomen som tidigare hade hänt med den för lilla basreflexen. Dynamiken började falna, allt började tender att låta lika högt.

Som tur var hade jag ju av misstag gjort lådan lite större än vad jag trodde den skulle vara. Efter att återigen plockat bort extra volymen, återställdes det förlorade igen, allt lät återigen som det skulle. Till o med Golden Eye. Jag upptäckte nämligen att jag missat ett par skruvar till elementets fastsättning. Därför hade det förmodligen sipprat ut luft, när Golden tog i med sitt allra värsta.

Av erfarenhet vet jag dock att det är för tidigt att ropa hej ännu. Mycket olika sorters musik måste först gås igenom, Detta göres inte på en kafferast, kanske inte under påtåren heller. Men faktum är att jag känner mig rätt nöjd, alla fall än så länge.

Jag ser ju den här mer eller mindre bara som ett prov. Om den kommer att få se dagens ljus som färdig högtalare, vet jag ännu inte, Men jag får väl i alla fall göra en till testlåda, så jag får full kontroll över hur ett helt, komplett system ter sig.

Nu ska man inte dra allt för långt gående slutsattser av det ovan sagda. Mycket beror också på lådans dämpning, filtrets egenskaper, även kanske den egna smaken. Men jag vill ändå påstå att det gäller att hitta ett elements rätta optimala volym. Syltburken som nämndes tidigare ger bara en differens på ca 1 liter, men ändå fullt hörbar skillnad.

Nu har jag både mätt upp hela systemets ljudkurva samt även ljudtrycket inuti lådan. För att mäta ljudtrycket i lådan har jag använt den in o utvända diskantmetoden, men i det här fallet fick diskanten av naturliga skäl läggas in i lådan. Metoden är dessvärre inte datoriserad, så jag kan inte visa några kurvor, men jag kan tala om hur utfallet blev. Mätningar med den här metoden är inte tillförlitliga över 100 hz, så man får börja där och gå nedåt. Ganska snart noterades en påtaglig höjning med 1,8 db vid 74 hz, (vilket kanske discovänner uppskattar.) För att sedan vara helt utplanad vid 48 hz . Men däremot syns inte den här höjningen på mätning utanför högtalaren. Därefter var nivån, utom en smärre dipp vid 38 hz, så när på rak ner till 30 hz #8211; där nivån sjunkit 3 db. Men efter denna kritiska punkt, sjunker kurvan mycket snabbt, - 8 db: nivån inträffar redan vid 28 hz.

Här ser jag en skillnad mellan basreflex kontra slavbasen. Efter resonansen sjunker nivån även snabbt för en basreflex, men det brukar vara längre avstånd mellan -3 kontra -8 punkten. Här sker fallet mycket snabbt mellan de två punkterna.

Här ljudvurvan för enbart basen:



Så här blir helt system med slaven uppåtriktad mera fritt stående:



Så här med slaven riktad mot golvet:



Och så här både riktad mot golv samt elementet mot en vägg:



Det blir alltså viss skillnad hur slaven placeras.

Jag börjadde det här arbetet i Söndags, det var då tanten var utflygen hela dagen, då såg det ut så här. Så här får det inte se ut när hon är hemma.







Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/20 :  19:59:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det är kul att läsa om dina äventyr med slavbassystemet.

Jag får för mig att du borde "sära" lite på bas och slavbas. Försök få dem åtskilda i lådan, och dämpa en aning med vadd av nått slag. Jag tror att du kan lugna ned det branta fallet under avstämningsfrekvensen och även vinna lite attack och dynamik på det.

Vad är det för element ?

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2012/03/20 :  20:09:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Vilket mätprog använder du?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/03/20 :  20:19:16  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Rolig tråd, fortsätt jobba. Ska själv testa med två slavar för att se om jag kommer under 30 Hz. Verkar svårt

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/03/20 :  22:21:54  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jaha, ja det kanske man ska tänka på när det gäller slavar. Annars är dämpmaterialet redan nu ordnat så att det bildar en flik mellan bas och slav.
Basen heter: SW178WA01
Slaven: PR178WA01, bägge Wavecore.

Mätprogramet heter: Clio.

Sladdbarn: det var kul att du uppskattade min tråd. Men jag uppfattar mig inte alls själv som någon större tillgång, det är allt för stora ord. Det jag kan skriva om är sådant jag hållit på med länge, och dragit på mig viss erfarenhet av. Jag började med det här på den tiden det knappt fanns datorer. På den tiden var man helt hänvisad till manuella mätningar med tongenerator och millivoltmeter. Hade man dessutom en mikrofon var lyckan fullständig. Men det var i alla fall svårt att kunna mäta en högtalares hela tonkurva. Simuleringsprogrammen hade just började se dagens ljus. Därför kan det kanske vara roligt för en del att se hur det gick till innan datorns tid. Jag tror att mycket av det här är mer eller mindre bortglömt idag. Jag tänker främst då på mätningen med diskantmetoden. Den var man tvungen att komplettera med för att få en uppfattning om högtalarens hela tonkurva. Idag lever jag lite i bägge värdar med det här. Jag är både lite i stenåldern och rymdåldern samtidigt alltså.
Men jag blev mycket glad för dina uppskattande ord.
Mike.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/05/02 :  22:55:27  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Efter moget övervägande har jag nu beslutat att färdigställa det här slavbastestet till ett par färdiga högtalare. Jag kan inte låta bli att tycka att konstruktionen låter bra. Egentligen skulle jag helst vilja slippa, för jag har varken plats eller tid för den egentligen. Men blir det så bra som det faktiskt verkar bli, kan jag bara inte låta bli.

Ljud är svårt att beskriva i ord, men ska jag försöka, vill jag i alla fall påstå att basen har en mycket frapperande, dynamiskt exakt och kanske framförallt ren framtoning.

Jag ämnar ge fortlöpande info med bilder. Men eftersom andra projekt samtidigt pockar på uppmärksamhet kan det ta lite tid innan jag kommer till skott.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/05/08 :  19:26:04  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
I höstas köpte jag en Bosch färgspruta. Då det inte blev av att prova den då, tänkte jag göra det nu på slavbaslådorna. Det visade sig att det nog kommer att fungera fint. Efter lite trassel med inställningen blev resultatet bra, även om det än så länge bara är provsprutat med grundfärg.

Vid första försöket hade jag ställt in för hårt tryck på munstycket, vilket gav en okontrollerad färgmängd som resulterade i en del färg plumpar Men efter att skruvat ner trycket verkar det faktiskt fungera.





Få se nu om det vill sig lika bra hela vägen. Annars får det bli handtralla igen
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/05/08 :  21:07:16  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Nu vill jag inte gå offtopic i din fina tråd men tanken slog mig,
undrar hur en MLTL med slavbas? Det har åtminstone inte jag hört talas om.

Ge oss mycket bilder och intryck nu

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/05/08 :  21:37:04  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag är rädd för att jag inte kan leverera snabba resultat. Jag har dragit på mig lite för många projekt som inte blivit klara. Så jag betar av lite både här o där samtidigt. Förhoppningsvis blir resultatet flera färdiga samtidigt.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/05/09 :  08:38:42  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Jag är rädd för att jag inte kan leverera snabba resultat.


Det som ska bli bra tar tid!
Det är vad jag försöker intala mig när mina projekt tar evigheter

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/05/12 :  17:19:08  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply

Idag var vädret nog bra för spackling.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000