HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Phonar P40IIs VS Swan M1, 2 dagars test
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/30 :  17:45:13  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Tjoho!!!

Måndag är det idag och jag är glad


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/02/06 21:44:36

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/30 :  17:57:49  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Dina golvare golvade stativare..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/30 :  18:09:10  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Vi får väll se

Testen gick mellan mina Phonar P40IIs och vilka då



Sorry för fläckarna på linsen som gör att det blir prickar på bilden

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/01/30 18:26:31
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/01/30 :  18:51:12  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Swans M1!
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/30 :  18:53:15  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Jepp helt korrekt, Swan M1 med för mig en ny sorts diskant.

Jag har aldrig lyssnat på en band diskant tidigare så det var ganska intressant.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/01/30 18:56:56
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/01/30 :  18:55:05  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Dina golvare golvade stativare!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/30 :  18:59:50  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
jag väntar nog till intryck tills Cristopher har skrivit något, så ni inte tror jag är partisk.

Det fanns + & - med båda talarna, mycket av problemen är dock rummets inverkan och den långa efterklangstiden som jag har, vi försökte dock så gott vi kunde att få till akustiken någorlunda, mer om detta längre fram.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/01/30 19:02:50
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/30 :  19:08:19  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Jag skulle gissa att golvarna endast vinner lite på diskanten via band.. Samt lite fokus eftersom dom står tätare.. och att dom inte kan ens göra skit i rummet om man så försöker...

Nä Snoop. Golvarna golvade stativara....


Vann jag en liten norrlands guld nu tro


Edit.
Vi VET du är partisk.. Så ingen falsk blygsamhet nu snoop...

Så ös på nu bara... Såg såg såg.... Skojar lite så man förstår det.. (tror jag..)

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/01/30 19:10:54
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/30 :  19:10:46  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Vi måste ju lunga ner oss lite här va

Kan ju inte ta slut på det roliga än

En sak är då säkert mina numera sålda P40 behöver större rum, passande då att jag har köpt en lite mindre högtalare

Vi testade en hel del med att flytta högtalarna längre ut från vägg samt närmare, vilket gav lite bummel i basen ju närmare bakväggen vi kom, samt ju längre ut vi kom desta mer korrekt lät det. jag har medvetet satt dom relativt nära vägg då jag ser rätt mycket på film och då ger väggen lite extra basstöd vilket är välkommet till film tittandet


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/01/30 19:14:22
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/30 :  21:04:36  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Swanarna var betydligt mer svår drivna med sina 86db känslighet än mina kära Phonar som har 92db, men Accuphase gjorde sitt jobb bra och den klarade av dessa små bebis högtalare med bravur

Det hände vid några tillfällen att mätarna på accun gick in på rött och det är inte vanligt hemma hos mig

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/01/30 21:05:53
Go to Top of Page

n1o_0
Member

200 Posts

Posted - 2006/01/31 :  01:38:02  Show Profile Send n1o_0 a Private Message  Reply
Du var lite snabbare än mig du David. Har inte fått tid att sitta framför datorn förrän nu.

Först och främst så får jag ta tillfället i akt att tacka för en trevlig dag och eftermiddag, det måste som sagt göras om!

Tyvärr, som David säger så var inte lyssningsrummet på vår sida. Efter lite experimenterande med mattor, täcken, handdukar och madrasser så fick vi iaf lite ordning.

"Golvaren golvade stativen", det kan jag inte påstå, inte alls. Även fast golvaren nu kanske drog det längre strået men precis som David säger så hade båda högtalarna plus och minus. Klangmässigt skiljer sig högtalarna åt en del. M1an spelar med en kallare, hårdare (kalla det vad ni vill) diskant som känns mer frammåt än Phonars i jämförelse. Förstå mig inte nu som att den blir för mycket och påfrestande, inte alls. Här tycker jag det blir oavgjort, smaken som avgör.

Då vi rör oss ner i frekvenserna, till mellanregistret som jag tycker är M1ans styrka (min högst personliga åsikt) så tycker jag M1an vinner faktiskt. Här tror jag att David och jag är oense . Rummet kan ha haft stor negativ inverkan för Phonar högtalaren. Pga av detta slutar det oavgjort här också tycker jag.

Vandrar vi ännu längre ner i frekvenserna är det inte lika jämt längre. Storleken har betydelse! Dock blev det lite väl stort eller kanske man ska säga för litet rum för Phonar. Jag tror både jag och David var överens om att M1 passade bättre i rummet, men det saknades en hel del allra längst ner i frekvenserna. Lika överens som vi var över att M1 passade bättre i rummet var vi överens om att Phonar hade kapaciteten att låta riktigt bra. Det var det förbaskade rummet som förstörde det roliga! Hur som helst så drog iaf Phonar det längre strået och vann med 1-0 kanske t.o.m 2-0. Jämförelsen blir dock inte helt rättvis. M1an spelar trots allt bara med ett 5" element, samtidigt som Phonar trivs bättre i ett större rum. Något som avgör resultatet kan vara att Phonar högtalaren kostar det dubbla också.

Jag ser iaf fram mot nästa "match" då jag kompletterat M1orna med en sub, som för övrigt är beställd. Även så stativ, som ni ser på bilderna så är de efterlängtade. Hur som helst, denna match blir kanske mot ett par P5or, eller vad säger du Snoop?

Edit; Hoppas det inte blev allt för mycket stav och grammatiska fel, klockan är trots allt sen natt.

Edited by - n1o_0 on 2006/01/31 01:46:22
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/31 :  09:22:41  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Då har det äntligen kommit lite intryck och som ni ser så var faktiskt resultatet väldigt intressant, men skulle phonar få ett bättre rum så vet jag att det blir stor däng på alla parametrar, denna högtalare har enorm potencial bara man har utrymme för det. Cristopher frågade ganska tidigt in på träffen om det inte hade vart bättre att ställa upp anläggningen på andra hållet, och svaret är då givetvis. jag tror det kommer att bli en jämförelse med de nya högtalarna också, och då får vi nog ta och ställa upp dem på kortsidan och se vad som händer.

Förhoppningsvis då har det också kommit in lite mer saker i rummet. Vi fick som sagt till akustiken lit ebättre men enligt mig långt ifrån bra.

Kollar vi sen lite närmare på ljudet så tycker jag att diskanten i phonar är behagligare, m1an blir hård och kanske lite väl ljus/skrikig i vissa lägen.

Mellanregistret skiljer dem även här en hel del åt. Storleken på ljudet och värmen ur phonars mellanregister gillar jag bättre, beroende hur långt ut vi har högtalarna presterar de ju helt olika också både i bas och mellan.

Som sagt det är mycket smaken som avgör, jag tycker faktiskt m1an spelar helt okej i mellanregistret och den hade inga direkta hyss för sig. Men den saknar en hel del värme som jag inte kan vara utan så nä Phonar vinner även här enligt mig.

Basmässigt är det mindre roligt för M1orna även fast de spelar duktigt med bas för att vara så små högtalare, rummet hjälpte till en hel del med bassförstärkning också tyckte cristopher då det inte alls lät lika mycket bas hemma hos honom, jag ska dit idag och lyssna lite hoppas jag och då får man ju se om det stämmer.

Phonar spelar en torr och kraftfull bas som går hyffsat långt ner i register, M1orna spelar nog lite blötare i basen skulle jag vilja säga.

Nu är det bara + poäng till phonar nästan men de bör det nästan vara, jag sa tidigare i tråden att dessa behöver större rum, kanske inte om man ställder dem på kortväggen, men de bryr vi oss inte om just nu

- Poäng till båda högtalarna blir följande.

1. Grötar ihop sig i mellanreg vid hög volym
2. Swan M1 hård/kall diskant, här klarar sig phonar utmärkt.

Jag säger så här nu, att med facit i hand så skulle ett par stativare med 2 st sub basar nog spela riktigt trevligt här hemma

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/01/31 10:04:46
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/31 :  09:28:09  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply



[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/01/31 09:30:05
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/31 :  12:46:13  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Intressant

Snoop: Du har inte funderat över att bygga basabsorbenter? Jag VET..jag har inte gjort det själv...men jag misstänker att det skulle förbättra ditt ljud avsevert i rummet. Om det nu är så att att du upplever "bummel" i basen alltså..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/31 :  12:58:21  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Jo klart att rummet ska fixas till, men det verkar ta tid

Får ta tag i det när de nya burkarna kommer, bummel basen försvinner när ja har dem en bit ut. Just nu har jag ca 53 cm ut från bakvägg mätt från mitten på baksidan av högtalaren.

Sen har man ju en sambo som inte godtar allt.

Jag har nu varit och hämtat 2 st likadana akustik paneler som jag redan har, de kommer sitta vänster om de nuvarande, närmare tvn.

Dessa 2 nya är bygga lite annorlunda, de har dubbla mark isolerings skivor så det är ingen luft spalt emellan vägg och tavla, de borde bli bättre om jag tar bort den ena eller hur?



Satt upp dem lite snabbt idag, ska ta ett vattenpass och justera in dem bättre ikväll.





[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/01/31 16:07:24
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/31 :  14:17:36  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
Poängen med luftspalten är att flytta ut en given mängd dämpningsmaterial från väggen, så att man dämpar lägre ned i registret*. Att ha luft istället för exempelvis dubbel tjocklek innebär typiskt marginellt sämre dämpning mot att man sparar in halva materialkostnaden och vikten.

---

*Effektiv friktionsdämpning för mellan- och diskantfrekvenser sker bäst i hastighetsmaximum. Vid väggen är partikelhastigheten noll, först 1/8 våglängd från väggen börjar det hända saker för att nå max 1/4 ut. Ju lägre frekvens, desto längre från väggen måste man dämpa. Basfrekvenser är ett annat kapitel.

342 Hz => våglängd 1 m, 1/8 = 12,5 cm
684 Hz => våglängd 0,5 m, 1/8 = 6,25 cm

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/01/31 :  18:29:09  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

De där M1 behöver inspelningstid. Jag har ett par själv och det händer rätt mycket med dem första tiden. Dessa var helt nya va?


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/31 :  19:21:20  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
De hade spelat lite mer än 100 timmar.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/01/31 :  20:37:05  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Då kommer de utvecklas!
Accuphasen ska inte vara någon flaskhals, alls icke. Jag känner en som spelar dem med betydligt mindre förstärkeri och en som spelar dem med en måttlig rörförstärkare.
Jag föredrar ljudbilden när skumpropparna är borttagna och de står ganska långt från både bak- och sidovägg, minst 20cm längre ut än vad dina står på bilderna och mer isär. Kompletterat med en sub blir det hur bra som helst.
Men det är bara vad jag tror.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/31 :  21:23:53  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Ja Cristophers sub har anlängt och jag ska dit i veckan och lyssna, visst finns det potencial i dessa små burkar, men tror ändå de finns betydligt mer att ge från mina burkar

Cristophers rum är förhoppningsvis bättre akustik mässigt sett så det blir spännande att lyssna med accuphasen hos honom.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/01/31 21:25:04
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/06 :  21:46:25  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Idag har jag varit och lyssnat hos cristopher lite grann, mest för att hämta tillbaka min denver och fadel art kabel

Tyvärr så blev jag inte lika imponerad av dessa swan hemma hos cristopher, men det beror nog mest på förstärkeriet 2000kr förstärkare är inte roligt att jämföra med vad en Accuphase kan prestera

Cristopher ville inte släppa dem ifrån sig men efter ett tag så gav han med sig

Tyvärr så blev det ingen test idag, då det inte gick att ordna med resa osv, stod tyvärr utan bil så jag kunde inte hämta

Får hoppas att vi kan träffas och testa lite imorgon kanske.





[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/02/07 18:42:24
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/08 :  21:53:22  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Nu har vi haft en trevlig kväll, med en hel del musik

Intryck kommer senare

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/08 :  23:22:09  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply


Cristopher till vänster och Micke på Ihifi till höger, båda två är oerhört trevliga och jordnära små gossar

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/08 :  23:24:23  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/08 :  23:28:41  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply


Accuphasen blev rädd, när det stora as till förstärkare ställde upp bredvid

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/08 :  23:42:36  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000