HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 CES 2006; Audio Research
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/29 :  10:25:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Inför CES 2006 har Audio Research ökat takten högst påtagligt. De nya produkterna duggar som spön i backen och ingen ko är för helig för att slakta.



Häng med in i ett rum som lätt hamnar på min alldeles egna top 10-lista från CES. Vi skall bland annat flukta närgånget under skalet på CD7 och PH7...

Jag fick mycket stöd och hjälp av en kille som jobbade på engineering på ARC som heter Warren G. Gehl.

Warren if You read this, thanks for all the info and support!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/01/29 :  11:04:18  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Ååååh ännu mer rörporr.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/29 :  11:30:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


hehehe, ja nu blir det rörporr igen.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/29 :  11:33:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Det var fullt med folk hela tiden och det var rörelse in och ut ur rummet. Så man fick vackert börja med en ståplats för att sakta ta sig emot sweetspot allt eftersom platser blev lediga.





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/29 :  11:56:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Nu är det fler än jag som föll för detta rummet... http://www.stereotimes.com/CES2006DaveThomas.shtm

Det spelade bra. Det fanns finess, kraft och detaljer i överflöd. Det enda som man kunde klaga på var att det var så svårt att få plats.
Men som sagt, tålamod är en dygd.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/29 :  12:00:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply




Det står "Reference" på allt som det spelades med så de har tagit i ordentligt för att visa var skåpet skall stå.




Som sagt, svårt att få plats...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/29 :  12:57:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/01/29 :  17:03:55  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply
Har aldrig tidigare blivit så berörd av musik som då jag lyssnade första gången på Audio Research. Tycker att designen är lite fulsnygg men vilket ljud.

Är det en VPI svarv som står bland härligheten?

Rockin in the free world
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/29 :  17:12:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply




CD-spelaren Reference CD7 är helt ny och första gången den var på CES, så även för REF3 försteget. Tänker man efter så var det faktiskt första gången på CES för samtliga komponenter i Audio Research's HiFi-rack. Jag undrar när det hände senast...




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/29 :  17:18:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Javisst är det en VPI som står för vinylavspelandet.

Det är en Super Scoutmaster så den har deras motorsetup med dubbla motorer och svänghjul.

Edit: P.S. Jag glömde: den hade en JMV9-arm och på den satt det en Dynavector XV-1s

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/01/29 :  18:47:42  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

Om du fick möjlighet att lyssna på de båda får man fråga hur det lät från respektive spelare. Var det några skillnader/likheter?

Måste få ge beröm för de fina reportagen och bilderna du ger oss Pac.
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2006/01/29 :  19:25:28  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
På första bilden till vänster om högtalaren...vad är det ? Menar inte blomman utan burken med massa rör på ??

Edited by - Guru on 2006/01/29 19:26:23
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/29 :  19:27:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Dakli, tack för kommentaren, den värmer.

VPI Super Scoutmaster VS ARC REFCD7 är en av anledningarna till varför jag tycker så bra om detta rummet. Det var inte särskilt stor skillnad mellan hur de presenterade ljudet när bägge gick med bra inspelningar. Jag satt i rummet i över en timme och varje gång de växlade mellan vinyl och CD förvånades jag över att skillnaderna var så små. Jag är själv något av en vinyl-nörd och håller VPI högt, de gör kompetenta maskiner.

När jag lämnade rummet funderade jag på om de kunde ha justerat skivspelaren så att den inte spelade 100%'igt, men å andra sidan var det deras sprillans nya PH7's som var RIAA åt Super Scoutmastern så det skulle de knappast tjäna något på att göra och det är ett mycket metodiskt gäng som demade; de avmagnetiserade varenda skiva som skulle i REFCD7'an. Fast de försökte göra det lite i smyg för att vi inte skulle vad de höll på med...
Så min slutledning måste bli att REFCD7 är en mycket duglig CD-spelare.

Jag såg på våra nyhetssidor att det kommer att finnas en REFCD7'a på Stockholm High End nästa helg, jag får väl fortsätta min utvärdering där uppe.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/29 :  19:27:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Guru, det kommer...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/29 :  19:40:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


"Reference 3 Line stage" är det långa namnet på försteget som alla kallar Ref3.



6H30 är inget nytt rör längre. BAT introducerade det till västvärldens High End tillverkare för ganska många år sedan nu. Men det är det röret som de flesta tycks vilja ha i sina linjesteg idag. Ref3 har 5 st 6H30. 4 stycken i linjesteget och en i kraftförsörjningen.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/30 :  07:43:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Och så var det CD7...




CD7 är toppladdad precis som CD3 och den har mycket av sin mekanik gemensamt med CD3 dock är lådan något djupare.



Den är också väldigt mycket mer ventilerad. Det är hål nästan överallt i locket!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/01/30 :  08:59:34  Show Profile Send christopher a Private Message  Reply
Guru, jag tror det är en ref610T...utan sidorna så att man kan se in ...får se om det kan vara rätt

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea

Edited by - christopher on 2006/01/30 09:00:11
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/30 :  12:23:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det är det.



REF610T är ett MONSTER. Detta måste vara en av de läckraste förstärkarna jag någonsin sett.

Den har en skog av slutrör...



... och kan leverera 600W på 16ohms tappen.

De spelade inte på 610T utan det stod en med sidorna avtagna så att man kunde kika in i monstrets innandöme...



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2006/01/30 :  12:53:39  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Den va inte så tokig den dära REF610T
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/01/30 :  12:58:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hyfsad trafo man ser i botten av apparaten!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/01/30 :  13:10:35  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Det skulle faktiskt kunna vara en utgångs-trafo man ser i botten på lådan... I så fall - hur stor är nättrafon..?!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/30 :  14:48:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Botten på lådan är där tranformatorerna husserar. Om jag kommer ihåg rätt så väger den dryga 150 lbs vilket borde ge en matchvikt i lätt-tungviktsklassen(dvs. runt 75kg). Det är tur att den har handtag på både fram- och baksidan...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

cybwiz
700.000-klubben

1388 Posts

Posted - 2006/01/30 :  18:27:19  Show Profile  Visit cybwiz's Homepage Send cybwiz a Private Message  Reply

Sjekk også ARC Database sin site http://www.arcdb.ws/

De har store og mange bilder av 610T og annet fra CES.

http://cybwiz.blogspot.com/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/30 :  19:01:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Ja, den sidan är bra, där finns det mycket om ARC.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/01/30 :  20:00:31  Show Profile Send Sceptic a Private Message  Reply
Fina bilder Per. Du noterade händelsevis inte vilka kablar dom hade kopplat upp grejorna med Är det ett "Grand Prix Audio" rack prylarna står i
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/01/30 :  20:09:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
ED: Tack Sceptic!

Jag kände inte igen racket. Hyllorna hänger i vajrar och det känner jag inte igen från Grand Prix Audio. Om du tar en titt i denna tråden så kan du se hur det såg ut hos Grand Pric Audio och lite bilder i förbifarten av deras racker: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=47077&whichpage=2





Det fanns en öppen RefCD7'a också...



Det är roligt och titta ner i denna för man tittar liksom in i hur de har tänkt.

Driven är Philips välkända CD Pro2-drive som bland annat "Ludo" här på HiFiForum grejar lite med, mer om det här. Förutom Ludo så används denna driven av många av High End företagen i deras CD-spelare. Det är en robust och stabil design. VAM1254-mekaniken som den delen av CD PRO2'an heter som innehåller lasern och drivmotorerna, har rötter långt tillbaks i tiden men har genomgått många förändringar under tidens gång.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000