HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Projekt SDS * I sitt rätta hem *
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/02/04 :  19:48:13  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Det här är mitt första "riktiga" högtalareprojekt, så jag tar gärna emot all hjälp jag kan få. Grundtanken i det är här projektet är att hålla priset nere, frågan är om det går. SDS 164 basen kräver nog ett rätt avancerat(många komp.) filter, så lite moment 22 här...


Till min hjälp en "Mätro-1", och Speakerworkshop, men jag har 100% koll på alla mätvärden än så ser det helt galet ut får ni hojta till!

Lådan är 17L. och filtret ska helst bestå av så lite komponenter så möjligt, detta för att hålla nere priset. Men en någorlunda rak frekvenskurva är naturligtvis av högra prioritet...



Elementen som jag ska använda är Peerless SDS 164 och DT 100.

http://www.d-s-t.com/link/peerless/data/830657.htm
http://www.d-s-t.com.au/data/Peerless/811827.pdf








Edited by - Neville on 2006/07/13 10:55:26

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/02/04 :  19:48:30  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Här kommer mina första mätningar:

Nearfield DT 100, 1/4oct. smoothing.


Impedance DT 100, 1/16oct. smoothing.


Nearfield SDS 164, 1/4oct. smoothing.


Impedance SDS 164, ingen smoothing.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/04 :  20:10:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Intressant och säkert inte helt fel elementval!

Jag kör sällan med smoothing. Nästan alltid utan!

Diskantmätningen ser väl mest "otrolig" ut. Men även 6.5'an borde väll prestera ännu bättre och i synnerhet prestera ännu mer högre upp i frekvens?

Hur nära är near field?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/02/05 :  15:35:03  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Absolut, man luras lätt av basens lilla magnet. Men den spelade både djupare och högre än jag trott.

Ja, diskantens frekvenskruva ser underlig ut. Har en 15uf konding på plussidan när jag har mätt, är det den som busar?
Hur brukar du mäta diskanter?

Jag har mätt med ca 1cm. avstånd.

Edited by - Neville on 2006/02/05 15:37:32
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/05 :  15:49:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hej Neville!

Jag brukar köra utan konding...lite elakt mot diskanten men mäter man på förnuftig nivå har det aldrig - i mina fall - varit några problem att nått har gått sönder.

15uF är rätt stort och delar således diskanten rätt långt ner i frekvens. Troligtvis för långt ner mot var diskanten egentligen klarar och tycker om. Men du kanske bara hade den som "säkerhet" när du mätte?

Impedansmätningarna ser trovärdiga ut.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/02/05 :  16:01:44  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Ja, jag ville inte riskera att bränna diskanten. Vad tror du är lagom att lägga delningsfrekvensen för dom här elementen? Dom kommer inte spelas särskilt högt. Och en lägre delning kanske gynnar SDS basens ryckiga frekvensgång? 2500hz?

Edited by - Neville on 2006/02/05 16:02:29
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/05 :  16:31:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag lägger alltid delningen under den frekvens där det "nedre" elementen börjar sprida dåligt. Gärna en ½ oktav eller mer under den frekvens där elementet sprider dåligt.

Men en given diskant - som i ditt fall - kan det självklart bli tal om en kompromiss.

Enligt DST/Tymphany mäter ditt bas/mellanregister såhär:

Upp till 2kHz är spridningen kontrollerad och helt OK i 30 grader medan 60 grader off axis är lite sämre... 2kHz är för lågt för din diskant varför det blir tal om att kompromissa; god spridning vägs mot hårt belastad diskant.

För att ge några konkreta rekommendationer behöver jag mer kött på benen. Distmätning på diskanten hade varit en bra input. Dock inte alltid lätt att få tag på - om man inte kan mäta dist själv!

Din mätning på bas/mellan påminner om 60 grader off axis! Många likheter...

Ps. Gör några mätningar utan filterkomponenter och dessutom på ca 75 eller 100 cm's avstånd. Var försiktig med volymen - börja på låg nivå och öka. Du lär garanterat höra att det låter illa vid en mätning innan det "smäller"!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/05 :  16:32:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag tror också att du skall dela brant. Minst 2'a ordningen elektriskt. Troligen 3'e...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/02/05 :  17:01:29  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Ska göra ett försök att mäta harmonisk och Intermodulations distortion imorgon, finns nog en tidlucka när grannens barn är borta, sambon jobbar och katterna sover.... phuu, inte lätt att vara amatör-hifinörd här!

Har du några konkreta tips vid distmätning, förutom att det ska vara helt tyst

Edited by - Neville on 2006/02/05 19:07:58
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/05 :  19:21:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Distmätningen bör du kunna få rätt bra koll på om du ser till att ha lågt brusgolv och genomför det strukturerat och kontrollerat. Se till att resultaten är rimliga.
Både II och III tons dist är intressant.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/02/08 :  19:41:00  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Dröjer tyvärr till nästa vecka innan det blir några nya mätningar, svårt att få tid nu. *suck*
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/08 :  21:54:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Låt det ta tid, Neville. Njut av bygget, plannera mätningarna, läs på mer i ämnet under tiden!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/02/15 :  19:08:22  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Tack för stödet.

Jag köpte två böcker i höstas: Testing Loudspeakers av Joseph D'Appolito och klassikern The Loudspeaker Design Cookbook av Vance Dickason. Väldigt matnyttigt, men det är inte pocketar direkt.. hehe , mycket formler och icke-metriska värden som man måste konvertera. Fick för en kort stund mej att man skulle översätta en sådan bok till svenska, men det får nog bli en annan gång.

Edited by - Neville on 2006/02/15 19:10:55
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/02/16 :  18:18:41  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Här kommer dagens mätning, försökte mej på lite Off-axismätningar utan låda:


(Skalan börjar på 200hz)

Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/02/17 :  16:34:38  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Finns det några knep när man ska börja labba fram ett riktigt delningsfilter, förutom att simulera i datorn? Eller åker man på att köpa spolar, kondingar och motstånd i stora partier? Hur gör ni seriösa högtalarbyggare? Ni har väl inte ett Elfa-lager med komponenter att prova med?

Edited by - Neville on 2006/02/17 16:36:54
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/17 :  16:42:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Att bygga filter till en högtalare är lite ett hantverk. Man behöver lite erfarenheter från gamla (galna) projekt och samtidigt teoretisk kunskap om filter. Det är alltså inte lätt...

Din mätning ser OK ut om man ser till den övre delen av frekvenssvaret. Under 1.2kHz faller det (flackt) vilket beror på akustisk kortslutning (du mätte elementet fritt i luften?).

Vad gäller komponenter så har det för min del blivit ett par "latjolajbanlådor" med åren.
Mitt tips till dig är att simulera fram ett par, tre olika filterförslag som du VERKLIGEN tror på och köpa komponenter till dessa. Jag föreslår luftlindade spolar från ex HifiKit, MOX-motstånd och Audyn Cap kondingar. Detta är helt OK komponenter och kostar inte en förmögenhet.
Har du ett par kronor extra föreslår jag att du köper några extra värden! Skall du ex ha en 5.6uF konding kan du passa på att köpa en 4.7 och 6.8uF så har du lite att labba med. Med stor sannorlikhet kan du återanvända komponenter mellan dina två, tre filterförslag (på bekostnad av att inte kunna snabbt jämföra mot varandra).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/02/17 :  18:33:49  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Tack för tipsen.

Blir det för stora toleranser med polyester kondingar? Och kommer Audyn Cap kondingarna till sin rätt om man använder en 3000kr Yamaha Surround Reciver? Som högtalarna i slutändan kommer drivas av.


Här kommer mer mätningar, lite experiment hur baffeln påverkar ljudet. Rätt kul att se skillnaderna, för mej som nybörjare Till skillnad mot CLIO så smoothar Speaker Workshop inte kurvorna(har jag hört), så utan smooth blir dom nästan oläsliga. Så här kör jag med 1/16 smooth.


Börjar med diskanten, att kurvan sticker uppåt efter 10K tycker jag är märkligt, men med filter kanske den ter sig anorlunda:



Här är basen, toppen runt 5K ser läskig ut!
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2006/02/25 :  16:14:48  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Jag tycker dina mätningar ser trovärdiga ut Neville.

För att börja jobba med filtret så måste du ha fasinformationen och impedansen, samt offaxis mätningar för att hitta en lämplig delningsfrekvens.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/02/25 :  21:22:30  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
Bara ett par små rättelser:

Mät alltid så att man ligger på 0db vid en
tänkt grundfrekvens.

db-skallan i mätningarna här ovan ger en för stor
upplösning. Toppar och dalar ser alltså större ut än dom
är. Detta går att justera om i SpeakerWorkshop. Även redan
genomförda mätningar går att ändra lätt.
Titta på EngelholmAudio's kurvor. Där är det 10db mellan
de feta strecken medan Neville's mätningar har ca 4db på
samma sträcka. Om man ställer SW så som EngelholmAudio's
mätning kommer de höga bergen att bli till små kullar.

I övrigt fina mätningar och bra jobbat!



Edited by - linnar on 2006/02/25 21:23:47
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/02/26 :  18:16:46  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Linnar: När du säger att man bör ligga på 0db, menar du då vid on axis eller nearfield-mätningar.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/02/26 :  20:33:09  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

SW är så gjort att man alltid skall eftersträva att ligga
runt 0 db vid alla mätningar där metoden "Driver" används.

0-db indikerar den optimala nivån.

Ligger man ex.vis vid -30db är det stor risk att andra signaler
som störningar mm påverkar kurvorna. Nivån blir också för låg
för att den ständiga och automatiserade kalibreringen skall
fungera tillfredställande.
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/03/03 :  15:10:13  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Mer mätningar åt folket!
Distortionsmätningarna får vänta lite pga. grannar, katter m.m. Men här är lite nya OnAxis-diagram iaf.


Onaxis med diskant i låda:



Åsså basen, nu liknar den tom. fabrikens diagram *stolt*




Edited by - Neville on 2006/03/03 19:02:06
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/03/03 :  19:00:58  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Jag har lärt mej filter-simuleringen i Loudspeaker Workshop idag, phew... men den föreslår väldigt lustiga värden på filterkomponenterna. Hur dämpar man en peak, som SDS 164:an har? Vad kallar det på engelska?

Skiljer sig programen mycket åt? Finns det program som simulerar bättre än andra?
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/03 :  20:40:36  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
quote:
Hur dämpar man en peak, som SDS 164:an har? Vad kallar det på engelska?

notch filter, bandstoppfilter...finns nåt annat namn på det också som jag inte kommer på nu...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/03/06 :  22:48:42  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Tack Ohmega, åter till läroböckerna allstå ;) I'll be back!
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/03/10 :  19:21:06  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Tjosan! Nu har jag simulerat fram ett första filter, delar vid 1950hz 12/18db.
Ska provlyssna imorgon och testa lite olika varianter, lite mono-lyssning har det blivit iaf. och låter lovande

Impedanskurvan ser inte så kul ut, tror jag
Vad säger dom lärda? Ska man försöka få ner peaken vid 1500hz?
Och varför galopperar diskant-frekvenskurvan över 10Khz?

Beta-filtret:




Frekvenskurvan:




Impedans:

Edited by - Neville on 2006/03/11 18:44:18
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000