HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 THAM10 - ett mycket kompakt 10" TH
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/04/16 :  20:01:18  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Sitter just och lyssnar på två exemplar av den minsta THAM modellen för proffsbruk, THAM10, bilder är tagna och kommer läggas upp inom kort.

Jag var bara tvungen att skriva av mig lite, för jag är lite förvånad, jag hade räknat med en nedre användbar gräns på ~50Hz men inte 40Hz (!)... (i rum ska tilläggas, men ändå).

Dessa preliminära intryck kan komma att revideras, till saken hör att de THAM10'or jag nu lyssnar på är bestyckade med B&C 10MD26 (se länk nedan), detta är ett Mid/Bas element, inget rent baselement så att säga.

http://www.bcspeakers.com/product.php?id=42

Jag ska smälta intrycken lite mer och återkomma med en mer nyanserad beskrivning samt bilder givetvis, tills dess så får ni hålla till goda med lite simuleringar och CAD undelag.




Här är den simulerade återgivningen med B&C 10MD26 :

(Notera att det inte händer mkt under 50Hz här...)

Jag kommer även att berätta vilken utrustning jag använder, hur jag delar dem samt eventuellt lite byggbilder från en tysk som nyss gjorde samma resa fast med ett gammalt Volt element :)

Snart kommer förhoppningsvis Circlomanen förbi för att i sin roll som översterpäst antingen dömma ut eller ge sitt ljumma medtycke till dessa småttingar, detta är ju även hans lådor, hans goda råd och tankar är en stor del av resultatet.

Stay tuned :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/04/16 :  20:26:49  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
The taperedhornguy strikes again
Nu väntar vi plågsamt på lyssningsintryck och mätningar!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/04/16 :  20:37:26  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Lika elegant som vanligt!

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/04/16 :  20:48:40  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Dina "THAM konsept" verkar kompakta.....

Är THAM10 ett utpräglat "PA-konsept"?



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/04/16 :  22:12:00  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Första gången jag såg dem...



Hemma, lite element montage...



På plats



martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2012/04/16 22:17:49
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/04/16 :  22:22:22  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Är THAM10 ett utpräglat "PA-konsept"?


Det enkla svaret är ja, det är så det är balanserade i sina egenskaper, små, lätta och kapabla, mycket dB/kg och dB/dm3.

Det lite mer flummiga svaret är att det är upp till användaren :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/04/16 :  22:42:22  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Ser ut att vara rejäl magnet på elementen.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/16 :  23:20:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Nu skall jag vara tråkig mot dig Martinsson!!!

De överaskade mig inte alls.
De lät precis så som jag föreställt mig dem.
Extremt korrekta, rena, detaljerade och med den där ljuvliga släggan - ja! släggan! - konstigt ord kanske för en baslåda avstämd till 65 Hz - som välsnidade tappade horn har. De lät kraftfulla och de gav ett härligt fundament till all musik vi spelade genom dom.

Min brist på entusiasm beror på att jag vet vad du kan. Du har många gånger slingrat dig med ord som "tur" och "hjälp från andra" osv... Nu vet jag hur skicklig konstruktör Herr Martinsson är! THAM15, THAM12, THAM6 och nu THAM10. En rad av MYCKET potenta och MYCKET välljudande baslådor. Hade det låtit basreflex hade jag blivit förvånad. Hade jag haft nått att invända mot så hade jag blivit förvånad. Denna nivå av välljud från Herr Konstruktör Martinssons ritbord förvånar mig inte längre. Det är ett fullständigt normalt och förväntat resultat.

Nu skall du ställa dig framför spegeln och sträcka på din rygg. Titta på figuren där i spegelbilden och säg till dig själv: "Jag är en världsklass konstruktör!" "I'm a mean maddafakka!!!"

För det är du!

Tack Anders för en stunds lyssning!
Det var mycket kul att få höra dina senaste alster!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/17 :  00:30:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag måste tillägga att de verkligen inte lät "avstämda till 65 Hz". När vi spelade lite tyngre elektronisk musik så kunde man tycka att det saknades lite botten, men just spelglädjen och den gudsförgätna energin gör att allt låter stort och kraftfullt - om det ska låta stort och kraftfullt dvs. De var mycket transparanta, då de spelade den basen som var där. Lät inspelningen bluddrigt och sladdrigt så lät det just precis så. När det kom lite skarpskurna bastoner så spelades just precis"skarpskurna" bastoner. Maken till transparans och upplösning har jag inte hört tidigare. Jag måste säga att jag nästan saknade lite karakär, då det var så otroligt välupplösta och detaljerade.

THAM15 har en lite brutalare framtoning, som tyvärr inte är helt neutral - hur kul den än är. Dessa var otroligt rena och väldefinierade. Med mycket slägga, spelglädje och attack - får tilläggas.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/04/17 :  09:52:57  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Man tackar för detta, men jag vidhåller fortfarande att det är forumet som kreativ instans och dess medlemmar som är skyldiga till detta genom den kollektiva kunskap och inspirerande byggen som finns här, många av de prioriteringar och val som gjorts i alla THAM konstruktioner har sina rötter i de diskutioner och funderingar vi haft här på forumet.

Det är aldrig bara en persons förtjänst, så glöm den tanken, jag skapade veckning som jag tyckte funkade bra en gång i tiden, sedan har jag hållt fast vid denna med mindre ändringar allt eftersom, rätt enkelt.

Jag har dock valt att balansera det hela på ett lite annorlunda sätt, lite mer tiltat åt proffshållet, samt att jag funderat lite på hur man ska kunna kombinera den fasta vinklade expasionen med en stegad dito, annars bygger konstruktionen på samma grunder som de för THAM15 och som helt enkelt skalats ner och balanserats om för att passa ett mindre element.

Lite intryck (fortfarande preliminära) bestyckade med B&C 10MD26 (ej rekomenderat element).

För sin storlek (30x45x45cm) är detta en av de mest impoerande byggen jag någonsin tagit mig för, jag har subjektivt försökt uppskatta responsen med hjälp av mina öron och audacity (frekvenssvep) och kommit fram till det är användbart från 40Hz med full nivå vid 50Hz, alltså håller mina tidigare erfarenheter om att denna veckning medger ca 10Hz lägre respons i verkligehten än vad simuleringarna visar.

Detta är ingen sub, det är en liten baslåda med respons ner till 40Hz i rum, så givetvis finns där begränsningar i djupet, men deras betende är sådant att man inte känner eller märker så mkt av detta såvida man inte ger sig hän åt dubstep, d&b, fet regge eller diverse galenskap medelst större orgel.

Det är mkt roliga att lyssna på och de integrerar bra även utan delay på topsystemet, något som den korta horngången förmodligen är att tacka för, det som slår mig med dessa som jag inte riktigt uppmärksammat tidigare är hur karaktärslösa de är, det återger allt från mjuka blöta basgångar till blixtsnabba knackande anslag, det är nästan så man undrar om det hänt något emellanåt, allt med en rejäl massiv och solid framtoning samt en detaljeringsgrad som jag hittills aldrig hört maken till.

Kort och gott, jag är toknöjd

Utrustnignen som användes är :

Fostex FX120 minitoppar
LABgruppen IP 450 (2st)
DBX 233LX
Dator (ASRock 330Ht) som ljudkälla, och med linux som operativsystem givetvis :)

Delning sker just nu vid 140Hz 24dB/Oct LR

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2012/04/17 11:35:34
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/17 :  10:15:03  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
För sin storlek (30x45x45cm) är detta en av de mest impoerande byggen jag någonsin tagit mig för


Instämmer helt med detta! Ljudkvalitet och effektivitet är helt "off the charts", när man kollar på storlek och bestyckningen.

De är små och söta. Utifrån storleken så förutsätter man automatiskt en viss nivå på kvantitet och kvalitet, men när alla brutala 1 till 2 watt vi matade dem med igår - klipper till, så träffar hakan golvet ganska hårt.


quote:
Detta är ingen sub, det är en liten baslåda med respons ner till 40Hz i rum, så givetvis finns där begränsningar i djupet



Som sagt var. Med den energi-nivån de spelar med, hur de trycksätter hela ditt rum med de enorma 1 till 2 watten, så saknar man verkligen inte mycket. Visst är de inte subbor, utan basar, men jag saknade verkligen inte mycket nere i djupet.
Till film kanske de skulle vara lite mer begränsande. Till rock och pop så röjer de!

Jag är mycket imponerad!

Tack Anders för underbart roliga konstruktioner. Detta lär bli en referens för små pubb - och trubadur-basar i många år framöver!

Mvh Johannes.

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/04/17 :  11:46:30  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Trevligt Martinsson

Jag tycker det hade varit intressant om du experimenterat med högre
delningar. Anledningen är att jag någongång skulle vilja ha midbashorn
och delningsfrekvenser är väldigt avgörande för storleken på dessa.
Högre frekvens från Th = mindre midbashorn. Den bistra verkligheten är
att storleken är viktig för mig som beslutat att bo tillsammans med
en som inte tycker det är superfräckt med flera kubikmeter högtalare...

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/04/18 :  06:56:15  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag är i processen att lära känna dessa små monster, och i detta kommer jag att titta på hur man lämpligen ska processa dem, jag funderar starkt på att införskaffa ett par riktigt 10" basar så man får med en lite tjockare kons dämpande egenskaper i det hela, de 10MD26 som sitter där nu spelar iofs bas så det räcker (ironiskt nog) men de kanske uppvisar ett mer resonant beteende vid högre delningar än vad tex. 10NW64 skulle göra.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/18 :  07:43:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
funderar starkt på att införskaffa ett par riktigt 10" basar så man får med en lite tjockare kons dämpande egenskaper i det hela, de 10MD26 som sitter där nu spelar iofs bas så det räcker (ironiskt nog) men de kanske uppvisar ett mer resonant beteende vid högre delningar än vad tex. 10NW64 skulle göra.



Jag tror inte du får ett bättre, mindre resonant ljud ur ett par 10NW64.
Jag tror att du skall börja med att limma ryamatta under element och i mynningen. Du vill får bort resonanser/stående vågor mellan väggar internt i hornet. Konens tjocklek är ganska ointressant, då det mesta som händer i början av hornet har lätt att ta sig ut genom mynningen.

I subb-hornet kanske en tjockare kon skulle påverka, men i THAM10 tror jag mer på att styra upp det hela med resonansdämpning genom tjock yllefilt eller ryamatta.
Kolla på min BIB. Den låter enormt resonant utan den mattan jag limmade in, men med mattan så blir den riktigt trevlig.
Det påverkar inte basåtergivning, utan dämpar bara resonanser och reflektioner av högre frekvenser mellan väggarna i hornet.

På Bauhaus har vi svart, grå och lila ryamatta för 139 kr/m2. Den kommer i 4 meters bredd, så en remsa på 20 - 25 cm räcker nog till båda dina horn.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/04/18 :  08:09:06  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
quote:
Är THAM10 ett utpräglat "PA-konsept"?




Det enkla svaret är ja, det är så det är balanserade i sina egenskaper, små, lätta och kapabla, mycket dB/kg och dB/dm3.

Det lite mer flummiga svaret är att det är upp till användaren :)


Det är bra med dessa båda svaren. De första säger hur
konstruktören har optimerat konstruktionen mot en speciell
applikation.
De andra svaret är ett "kommersiellt svar" - så stort
marknads segment som möjligt.

Jag köper det första, för jag vill veta hur Du tänkt Martinsson.





Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/04/18 :  12:00:42  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Vad är det för byggkostnad på de däringa manickerna? Det låter som något som skulle passa mig ljudmässigt.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/04/18 :  12:41:09  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Man får ut två stycken på en skiva, med lite spill över, sedan beror det på vilken infästningsmetod man vill tillämpa som styr en del, samt givetvis ytfinish och bestyckning.

Ingen aning, har inte byggt dem själv utan låtit lokalt ett snickeri ta han om detta, i mitt fall blev notan ca 3500kr/lådan inklusive element, och då står elementet för ca 2000kr av denna summa, och detta tror jag är den klart dyraste lösningen.

Det går givetvis att göra dett bra mkt billigare, men hur mkt billigare får nog någon annan svara på.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/06/29 :  07:40:46  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Efter att ha sålt av mitt tidigare toppsystem så blev jag av med mina B&C10MD26'or, och när jag därefter inventerade mitt elementförråd insåg jag att jag endast hade 4st bredbandare, och då är även köpehögtalare inräknade (av vilka jag har noll (0)), en så låg nivå har "lagret" inte haft på 27 år :) det är på sätt och vis skönt att få upp utnyttjandegraden på ens "elementatariska" tillgångar och börja om på nytt, något jag starkt kan rekomendera.

Jag har hittills provat B&C 10MD26 (enligt ovan) samt Beyma 10G40 i THAM10, så vad ska man ge sig på nu då ? jag känner för någonting lite busigare, typ någon 10" med 4" talspole, 1400W effekttålighet, 9mm slaglängd och blygsamma 24,7 i BL och rätt ok Q värden, med andra ord något som har ett motorsystem som en bra 15" fast med 10" kon som kanske inte simulerar rakast i världen men har lite temprament, något italienskt alltså :)

Jag har således gått utanför min ananrs så trygga och välbekanta B&C bestyckade ljudzon och gett mig hän åt att skaffa lite nya erfarenheter, 10HP1020 heter modellen och tillverkaren kallar sig för FaitalPro, jag har gått igenom utbudet hos de vanligaste namnen och funnit att de är ensamma om att ha ett så galet (i brist på bättre ord) 10" element i sin lineup, dvs om jag inte missat något.

Dessa små galenskaper huserar just nu i THAM10 där de pressas till sitt aboslut yttersta och tvingas balansera på gräsnen till termiskt och mekaniskt haveri dagligen, ösnkar jag att jag kunde skriva, men med hänsyn tagen till grannar så blir det som mest 1-2W under kortare perioder...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/06/29 :  08:16:03  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Och så här ser det väl ut hemma hos dig nu?
Lådorna har övergått till spån igen.



Jag la in en pyttebild istället, och en länk till den stora ...
http://1.bp.blogspot.com/_LACi1T4bFCE/S-XVJw3-sdI/AAAAAAAAAEI/6pCWj3MD5Iw/s1600/DSC02247.JPG

edit igen:
Jag trodde eller läste 1-2W som 1-2kW ...

Edited by - Mickel-mackel on 2012/06/29 09:13:29
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/06/29 :  08:35:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det är ett spännande element! Bilder talar högre än 1000 ord.
Jag ser fram mot att komma på besök och lyssna på dem, men med dagens hastighet på inspelningen av dem, så antar jag att det blir runt min 90-års dag.
1 till 2 watt på de elementen är som att krypa runt på tomgång på en Ferrari. Missbruk!!!

Mäktigt med 4 tums talspole och 1,4 kw effekttålighet.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/06/29 :  12:19:12  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Jag trodde eller läste 1-2W som 1-2kW ...

Ett sunt och tilltalande misstag som jag ser det :)

quote:
med dagens hastighet på inspelningen av dem, så antar jag att det blir runt min 90-års dag

Kan se det framför mig, Johannes fräser runt på ålderdomshemmet med tappade horn monterade på den pimpade rullstolen och spelar funker vogt :) (man borde kunna montera minst 2st THAM10 på en rullstol... hmmm... en ny marknad kanske:))

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/06/29 :  16:54:20  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Enligt databladet så ligger Xdamage på 12,5mm (P-P) vilket är 6,25mm enkel väg för 10HP1020.

Skulle du kunna sätta på en tex 10Hz ton och öka sakta för att se om databladet stämmer?

Några 9mm skulle jag inte tror att du får dock. Är detta som fått mig lite på avsmak för FaitalPro men dom gömmer iaf inte Xdamage som vissa andra fabrikat. Skulle gärna vilja bli överbevisad då deras element ser trevliga ut i övrigt.

Men innan du testat skulle jag rekommendera att ta det försiktigt så jag gissar på att talspolen slår i bakstycket vid Xdamage och permanent kan deformera talspolen.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/06/29 :  19:29:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det verkar konstigt att dom skulle ange en större xmax än xdamage?!? Kan inte tro dom menar 12,5 mm total rörelse, utan 12,5 mm ut eller in från "0", dvs totalt 25 mm rörelse från ytterläge till innerläge, innan talspolen slår i polplattan.
Med 22 mm winding depth och 12 mm magnetic gap depth så verkar 9+9 mm Xmax och 12,5+12,5 mm Xdamage rimligt.

Nu får jag påpeka att jag saknar all form av egen erfarenhet av Faital Pro, men vinden viskar att ett par stora företag sneglar på dem rätt allvarligt.

J.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/06/29 :  20:45:21  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Xdamage anges alltid P-P, det är så det är specificerat enligt TS. Samma som Xmax alltid är enkel väg.
Finns dock sneakiga undantag som försökt ange Xmax P-P genom åren. Har dock inte hört att någon skulle ge Xdamage enkel väg.

Vill minnas att jag läst på deras hemsida att P-P skulle gälla men hittar det inte nu, och jag är helt med på att det låter lite, speciellt för PA element.
Var därför jag ville få det bekräftat.
Jag hoppas att dom angett specifikationerna fel, men det bådar inte gott för pålitligheten heller.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/07/01 :  21:11:51  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
Jag hoppas att dom angett specifikationerna fel, men det bådar inte gott för pålitligheten heller.


Faital anger X-damage enkel resa, existerar inga romantiseringar alls i deras specifikationer.

Vi har ännu inte råkat ut för något elementhaveri med Faitals produkter, över huvud tagat, nada.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/07/02 :  19:26:51  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Bra att veta, lustigt att dom gör så och inte skriver det i databladet. Speciellt när i princip alla andra anger P-P.

Antar att jag får leta igenom deras sortiment av mindre element till sub igen då.
Du kan fortfarande ta hem element till bra pris?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000