HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 High-End resa med ASO
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2006/02/14 :  21:03:42  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Ser sannerligen trevligt ut. Ena riktiga bestar till högtalare det där. Någon som har trumhinnorna i behåll?

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2006/02/14 :  21:16:45  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Om man säger så här Wallraff:
När man "vridit upp" till den milda grad att ögonen har svårt att hålla focus i basslagen men öronen registrerar, fan va bra det låter!!! Då ligger man nog i farozonen!?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/14 :  21:31:27  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
DoubleA

har du fått lite highendneuvråser

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/02/14 21:32:33
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/02/14 :  22:51:28  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Frågade någon Björn om skillnaden i ljud mellan de Watt /Puppy som tidigare stod där och Maxx:en?

Stereotypen
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/02/14 :  22:54:19  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Eller om han har testat med stora Audio research-steg på dem och hur det i så fall lät?
Kan tänka mig att det vore "a match in heaven".

Stereotypen
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/02/14 :  22:59:15  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Själv uppfattar jag Wilsons högtalare som högtalare som man kan få att låta precis som man vill eller har kringutrustning till.

Stereotypen
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/02/14 :  23:00:04  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Ett helt glatt gäng med HiFi-neuros. Alla samlade på en bild. "Sötpunkten" var relativt bred så det gick rätt bra att sitta var som helst. Det var inget slagsmål om att sitta i centrum om man säger så.



mvh

geldis
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/02/14 :  23:39:54  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
En sista bild på högtalarna och Björn innan han slinker iväg för att förbereda en överraskning åt oss.



Björn har nämligen lagat en superb Bouia baisse (?) och bjuder till bords. Inte dumt, inte dumt alls, för vi började bli hungriga. Det blir alltid ASO:are efter ett tag.



Mmmm.. riktigt gott. Var det någon som lyckades få tag i receptet? Björn påstod att denna rätten lagade sig själv. Intressant



Espresso! Gott kaffe och HiFi hör absolut ihop.




mvh




geldis
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7360 Posts

Posted - 2006/02/15 :  00:57:10  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Vad avis man blir på er alltså, detta måsta ha varit en kanon kul/trevlig resa

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/15 :  02:26:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Fisksoppa det e mums det !

Hur uppfattas Björns rum när man pratar ? Att det inte är sönderdämpat förstår man men efterklangen borde vara ganska kort.
O även jag är lite avis

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/02/15 :  07:36:50  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Jag hade samma fundering som du Johan Björklund: hur är det att vistas i ett sådant rum? Man har ju hört talas om att obehagkänslor och "flyktkänsla" kan uppstå i döddämpade rum.
I detta fallet fanns inga sådana problem. Rummet är inte dämpat på det viset.

Det upplevs som ett ganska vanligt rum. Det är inte för mycket dämpat, känns som ett ganska normalt rum mao, om man bortser för utseendet på väggar och tak.

Det är inte slut ännu, mer kommer

mvh

geldis
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2006/02/15 :  07:52:36  Show Profile Send teflon a Private Message  Reply
Björns nuvarande rum är mycket mycket trevligt (understatement #1).. har ju fått höra ett par (re)inkarnationer genom åren nu, tror det första var i Lunden någonstans med ett par Dynaudio Contour 4:or och Swiss Physics(?) kurviga förstärkeri. Han har ju även kontor och världens bästa kontorsradio i samma rum. *Heh* Har iofs inte varit och sett/HÖRT de nya prylarna..

Bara att gratulera ASO till en ganska omtumlande upplevelse! Ehh. :)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/15 :  09:18:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Johan:
quote:
Hur uppfattas Björns rum när man pratar ? Att det inte är sönderdämpat förstår man men efterklangen borde vara ganska kort.

På sidan två skrev jag mina åsikter (precis ovan ditt inlägg):
quote:
Min reaktion när vi kom in i detta rum var att det inte var "tungt dämpat". Jag har varit i rum som varit nästan läskigt dämpade men i Björns rum var det liv i i ljudet. Ett rums karaktär kan man i vissa fall skönja egenskaperna hos bara man pratar. Rum med låååång efterklang och mycket eko är faktiskt rätt svåra att samtala i. Rum som kan kallas "överdämpade" blir nästan jobbiga att prata i också för jag saknar rumsinformationen och kopplingen mellan synintrycket och det örat/hjärnan hör stämmer inte överens (det finns inget eko).


teflon: omtumlande var nog ordet!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/15 :  19:12:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Geldis , EA

Tackar så mycket

Jag uppfattar mitt eget rum som ganska bra nu, Jag provade att överdämpa mest för att höra när det kom. Det ska absolut inte mycket till.

Egentligen har jag inte så mycket i rummet men placerat på rätt ställe så ger det bra verkan.

Kör nu vidare

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/15 :  22:19:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Då var det avslutning från min sida.

Detta system - med allt inräknat av både produkter, rum och placering/intweakning - är bland mina 3 referenser. Verklighet. Björns rum. Mina egna grejjer.

Rummet är minutiöst intrimmat. Björn pratar om ca 1.5 ton (!) akustikprylar. Många är det som inte har något alls... Resultatet av rummets behandling är att energin försvinner, dör ut, istället för att hänga kvar i rummet och förstöra musikupplevelsen. Björn har dock inte ett totaldött rum utan menar själv att han siktat på att låta musiken leva kvar "lagom lång tid" i rummet. Därför är det mesta diffusorer för HF medan basen som är bredspridande i sig själv och mer handlar om över- och undertryck hanteras med HH resonanter/absorbenter.
Rummet bidrar en hel del till att låta högtalarna försvinna ur ljudbiden. Djup, bredd och höjd presenteras på ett mycket trovärdigt sätt. En av dom bättre "höjderna" jag upplevt.



Högtalarna är stora, har rejält med membranarea och verkar vara genomarbetade och framlyssnade. Högtalarna liknar väl egentligen ingenting annat. Det är svårt att hitta liknanade burkar.
Jag är ju själv för STORA högtalare. Jag ser inte hur man skall kunna återge storskalig musik annars. Inte trovärdigt iaf. Maxx2 klarar av att spela otroligt högt, har för mig dom är specade att tåla 1 kw och med en känslighet på runt 93dB blir det en del "tryck". Tro mig.
Högtalarna kan dessutom konsten att vara kameleonter. Små intima sessioner förblir små och intima medan stora orkesterverk återges storskaligt och pampigt.

Elektroniken med FPB 300 Cx och Gondul nivå 3 samt strömrenare gör sitt till. Krellens 600 watt med bra teknisk spec, goa recensioner, bra med ström, klass A (men inte mer än vad som behövs) är självklart ett starkt kort att koppla till vilka högtalare som helst. Detta steg var speciellt inlånat för ASO på min förfrågan. Man e ju lite sugen...

Helheten är ju i detta fall det enda jag egentligen kan bedömma. Helheten presterar bra. Diskanten innehåller en hel del energi som jag inte tror att alla är vana vid. Å andra sidan ger ett slag på en cymbal en hel del energi också...
Mellanregistret smälter samma bra både uppåt och neråt. Björn gissade på delning nedåt 80hz vilket ju inte jag klagar på...
Basen har fördelar så som att det aldrig står och fladdrar i rummet samtidigt som att baselementen (en 10.5'a och en 13-tummare...fransmän som inte kan måttsätta ordentligt) ger stora möjligheter att pumpa tillräckligt med luft utan speciellt stora problem. Peak headroom heter det...
Min enda anmärkning visste Björn om och denna skulle ordnas med hjälp av Mats från Svanå Miljöakustik.


Vad annat än göra än att luta sig tillbaka och njuta?


Tack för en superb helg Björn!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2006/02/15 22:26:07
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/02/16 :  00:42:54  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Det mesta är sagt i tråden och inte minst i EA:s samlade intryck här åvan.
Vill dock "tycka" lite om själva upplevelsen.

Detta kommer vara min reference under mycket lång tid. Det kostar mycket pengar, mer än de flesta vill eller kan lägga på HiFi. Det krävs ett rum som är speciellt anpassat och slutligen en massa kunskaper om hur allt skall matchas, så att det spelar musik.

Jag tror ingen kan sitta och lyssna på musik i detta rum och rycka på axlarna och vara oberörd av vad som "levereras". Högt eller lågt, mäktigt eller subtilt, mikrodetaljer eller sub-bas och inte minst musikalitet, allt finns där.
Sedan är det naturligtvis inte allas "cup of tea". Det finns olika ljudideal och åsikter, det kommer det naturligtvis alltid att finnas.

Vi fick 6-7 timmar med denna anläggning hemma hos Björn och i framtiden vet jag hur det "kan" låta. Det räcker för mig

Tack Björn på ASO:s vägnar...
mvh

geldis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/16 :  01:35:55  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


en sak jag inte begriper är hur ett 300 w slutsteg kan sägas bli 600w........Där hänger jag inte med alls..

Såvida man nu inte anger stegets effekt i förhållande till en ev impedans så klart om 4 ohm ...men det vore ett nytt sätt för mig i så fall

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/16 :  09:20:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
en sak jag inte begriper är hur ett 300 w slutsteg kan sägas bli 600w........Där hänger jag inte med alls..
FPB 300Cx dubblar (i pricip) effekten ner till 4 ohm, vilket är Maxx2'ornas impedans. Det är ju 600 watt stegen kan ge dessa högtalare. Varför säga nått annat när det inte är så?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/16 :  10:46:49  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
då förstog jag rätt hur du menade även om sättet att räkna in högtalarna som bildande av effekt från steget var "liten aning ovanlig"...

Men men.. Tack för svar o bekräftande av att min hjärna räknade rätt denna gång i alla fall..

Gud va trevligt ni måste haft..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/16 :  13:17:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Självklart svarar jag Mayro! Konstigt vore det annars!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2006/02/16 :  19:25:16  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Har inget internet för tillfället, sitter vid lånad dator. Jag kan bara hålla med alla andra närvarande. Riktigt trevligt ljud som förmedlade en slående närvaro och en riktigt bra helhet, en klar referens i fortsättningen för mig i vart fall. Jag kan själv inte glömma ett opera stycke som Björn satte på då jag satt i sweetspot. Själv är jag inte så mycket för opera egentligen men då var det inte långt ifrån tårar kan jag säga. Sångerskan stod bokstavligt talat i rummet och man hörde verkligen minsta kontur i hennes sorgsna röst med en otrolig dynamik, det var bara så vackert. Man tycks även hamnat på bild ett par gånger orakad och dan. Kan säga att det var snabba ryck på morogonen då jag i sista minuten fick möjlighet att ta mig till träffen. Är väldigt glad att det blev i vart fall då det blir en stund att minnas och se tillbaka på en lång tid framöver.

edit: stavfel

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2006/02/16 19:31:37
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/02/16 :  19:53:40  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Oj! vad kul det skulle vara att höra den där anläggningen. Kan tänka mig att den är lite bättre intweakad än den på mässan (årets underdrift). Det lät ju inte fy skam på mässan och det ljud jag hörde där är för närvarande min fyr i hifimörkret. Svårt att nå men inte omöjligt att sikta mot.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2006/02/17 :  19:33:53  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Maxx 2 högtalarna levereras i solida trä-lådor och basdelarna är försedda med hjul så man "lätt" kan rulla dom på plats i sitt lyssningsrum. Man när allt är justerat och klart vill man ju ha dom på något sexigare, typ spikes, problemet är bara: Hur demonterar man hjulen och monterar sina spikar när högtalaren väger 187kg? Slänger den på sidan? Nej, nej nej.
Man plockar fram en sådan här

Visst är det en Wilson domkraft

Detta måste ju bara vara ett "måste tillbehör"

Jag tycker den är bara sååååå läcker!

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se

Edited by - Double A on 2006/02/17 21:35:11
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/17 :  20:14:00  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Gudars va läckert....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2006/02/17 :  21:37:15  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Den lyfter 500kg så man kan ju alltid ha den även vid en uppgradering

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000