HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 TQWT med Monacor element
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

emil
Member

586 Posts

Posted - 2006/03/10 :  21:56:01  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Ja då kliade det åter i fingrarna och vad ska man då ta sig till, jo man får ta sig an något kul projekt. Har varit mäkta imponerad av vad Monacors SPH-60 bredbandare kan åstadkomma i Cheaptrick 193 som var presenterat i tyska Klang & Ton och tänkte därför prova någon annan typ av låda till dessa trevliga bredbandare.

Dessa element kostar runt 160 spänn, enda nackdelarna jag kan se med dessa är att dom har en liten peak i mellanregistret som dock kan avhjälpas med en sugkrets samt att dom faller lite i toppen. Sugkrets kommer därför att andvändas samt att jag tänkte smyga in en ribbon tweeter över ca 10 khz för att få lite luftigare ljud.

Observera att detta är ett budget bygge, här kommer de första byggbilderna.







Nu ska jag hålla kväll, kommer mer bilder under morgondagen

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2006/03/11 :  04:16:56  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Härligt Emil, pipor är kul....
Sen att dom blir billiga och låter bra gör det bara ännu roligare.....
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2006/03/11 :  16:22:49  Show Profile Send menace a Private Message  Reply
160 kr styck?? varsdå? jag köpte ett par för nån månad sedan och jag fick betala 350kr styck! För övrigt är jag också väldigt nöjd med elementen.
Go to Top of Page

Micke N
Starting Member

3 Posts

Posted - 2006/03/11 :  19:22:18  Show Profile Send Micke N a Private Message  Reply
Ser bra ut Emil, nu vill vi se fler bilder
Har ett par cheaptrickar själv, vi kanske skulle träffas och höra skillnaderna (vet ju var du bor ) när de är färdiga?
Lycka till med fortsättningen av byggandet.
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2006/03/11 :  20:09:43  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Jaha, dag nummer två är avverkad och nu är själv stommen färdig, sen ska det spacklas, slipas och målas svart. Sidorna blir 20 mm furu som ska linoljas.





Imorgon blir det spackling och slipning, ska även börja lite med sidostyckena.
Utpriset på SPH-60 må vara 350:- jag köper dock hela Monacors sortiment till inköpspris så därför blir det lite billigare.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2006/03/12 :  00:39:35  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message  Reply
Ser bra ut det där.
Roligt med ett bygge av bra grejor med bra element.

För reda ut prisproblemantiken en smula, förhoppningsvis, så kommer som följer:
Sph-60 är en äldre modell, som mig veterligen inte produceras längre.
Det priset kan jag inte uttala mig om eftersom min generalagent inte har några sådana i allmänt lager, 2006.

Det man närmast kan sikta på i detta fall, är SPH-60X.
Den har förekommit i byggen från K&T i form av CT193 och CT194.

Vad SPH-160 kostar vet jag som sagt inte, men SPH-60X kostar nya i runda tal 260 friska sek. styck.

Att man sedan får köpa till inköpspris är väl bra för den enskilde men inte för mig. Det är något helt annat och skall inte på något sätt vara ett gnäll i denna tråden.

Lycka till med bygget, och jag ser fram mot beskrivningar av resultatet.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000