HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Vilken Project spelare ska jag välja? Valet gjort!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2006/03/21 :  11:25:15  Show Profile Send Machine a Private Message
Jag är på gång att investera i en ny skivspelare och valet står mellan två project spelare. Nämligen Xpression II (4000:-) & RPM5 (5200:-), men vilken? Vad jag kan se på specen så skiljer inte så mycket, armen är t.ex. samma på båda, likaså pickupen man får med, (AT95). Dock finns det inget dammskydd till RPM5 verkar det som, är detta ett problem eller räcker vanlig veckovis städning?
Nån som har någon erfarenhet av dessa två spelare?

Idag spelar jag med en Project Debut med Grado black nål. Jag är visserligen nöjd med den men skulle vilja uppgradera lite....

"Skit in - Skit ut"

Edited by - Machine on 2006/04/01 15:50:27

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/03/21 :  15:31:01  Show Profile Send denada a Private Message
hmmmm jag har för mig om att det är samma arm på de båda...
Det är lite bättre lager på RPM5an än på Xpression....
Fast med tanke på hur RPM5 ser ut så skulle jag ta den 8 dagar i veckan ;-) Nackdelen är att dammhuven ser ut som en ostkupa... men det kan jag leva med... för spelaren är snyggare... i alla fall i mina ögon....

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2006/03/21 :  15:49:09  Show Profile Send Machine a Private Message
Ja, RPM5 ser mycket bättre ut, men man får ingen dammhuv med, det verkar inte heller finnas att köpa om man vill ha en....

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/03/21 :  21:53:31  Show Profile Send Blue a Private Message
Nä... Xpression är ju snyggare, och billigare. Klipp till på den!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/03/23 :  13:32:40  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Detta är min favorit:



Finns i superpaket 810 Euro + frakt hos http://www.hifi-regler.de Vet inte om det finsn motsvarande paket hos Svenska handlare.

Manueller Plattenspieler mit montiertem MC-Tonabnehmer Ortofon MC 15 Super MK II und Pro-Ject Speed Box

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Botolfs
Starting Member

6 Posts

Posted - 2006/03/28 :  16:02:34  Show Profile Send Botolfs a Private Message
RPM-5 finns också i Superpack, med speedbox, bättre pickup och en skiva på köpet... ( http://www.hifi-regler.de/shop/pro-ject/pro-ject_rpm_5_superpack.php ) är själv ute och letar spelare, sitter just nu mest och väntar på om nån tidning man litar på kunde ta och testa PRM-5, alla andra Pro-Ject finns ju testade med (oftast) bra resultat.

Lägger även till bild på RPM-5, det blev ju lite orättvist när bara den andra fanns i tråden...

Hemma hos mig: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=49192
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2006/03/30 :  08:04:34  Show Profile Send Machine a Private Message
Beslut är fattat och i eftermiddag kommer den nya spelaren till sitt nya hem. Gissa om jag ska njuta av skivor hela helgen!

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2006/03/30 :  21:31:08  Show Profile Send EmilH a Private Message
Vad blev det för något då? Nyfiken på intryck.. gärna med bilder :-)
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/03/30 :  21:50:33  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
sitter just nu mest och väntar på om nån tidning man litar på kunde ta och testa PRM-5


Håll till godo Stoooort test, fina bilder oxå

quote:
RPM-5 finns också i Superpack, med speedbox

Från testet,
quote:
It's a no brainer: if you own a Pro-Ject turntable, I can't think of a more cost effective upgrade than adding a Speed Box.



http://www.6moons.com/audioreviews/project3/combo.html

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2006/03/30 21:53:53
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2006/03/30 :  22:46:56  Show Profile Send Machine a Private Message
Det blev en RPM 5 med AT95 puppa. Ingen speedbox ännu men vem vet?? Kanske i framtiden?
Lite intryck så här långt - Mycket tystare än min gamla Debut, mindre brum och biljud. Spelar ruskigt bra! Har spelat hela kvällen, så bilder och vidare intryck kommer senare. Kanske i helgen?

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2006/04/01 :  13:56:09  Show Profile Send Machine a Private Message
Nu är spelaren på plats och jag fullkomligen njuter av varje skiva jag slänger på!! http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22230&whichpage=3

Ett helt annat driv i musiken nu än tidigare, och då ska man betänka att jag köpt på mig säkert 30 - 40 skivor sen jag köpte min ProJect Debut för ett tag sen, så den lyckades verkligen väcka min passion för musik igen. Denna nya har allt som Debut spelaren har plus 200% till! Jag älskar denna spelare helt enkelt! Så j***a kul att lyssna på musik!!

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000