HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Cirklomanen är knäpp!! Tapped WO.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/23 :  14:05:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Nu har jag förlorat fattningen.
Bildbevis:

Är detta nån ni vill möta på en mörk bakgata???


Så vad är det jag gör?


Jo, jag exprimentar med Tom Danleys senaste hornprincip, "Tapped Horn".
Hur detta nu skall låta har jag ingen aning om, men visst är det alltid lite lockande att såga sönder ett fungerande bashorn?!?!?

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/23 :  14:28:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Båda hålen är sågade och slipade till passning. Snart åker mina två Vifor in och musiken skall åter ljuda över nejden.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/23 :  14:39:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

När regeringen är på jobbet så snickrar Cirklo i köket!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/23 :  14:41:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Hålen sågade. Lådan påväg in i vardags rummet igen. (Grannarna bävar!!!)

Måste pusta ut och posta lite bilder ibland. Den är ju inte lätt att flytta runt själv. Väger väl ca 40 - 50 kg tror jag.

Edited by - Circlomanen on 2006/03/23 14:43:14
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/03/23 :  14:44:33  Show Profile Send christopher a Private Message  Reply
Coolt...hoppas det blir bra

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/23 :  14:52:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Fler basar ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/03/23 :  15:16:50  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
mlnngh, ffth, haaaaaaaarl...

krrrrrahrrrg ??

mmmmnuf!

*spontana kommentarer från en som står ställd av beundran inför denna hängivenhet*

Förklara görna för en törstande hur du tänk genomföra detta ädla experiment, vad är man på jakt efter och hur är det tänkt att man skall åstadkomma detta.

Klart imponernade så här långt!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/23 :  15:16:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jisses!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/23 :  15:38:25  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Detta tilltalar mig
Gillar stora byggen.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/23 :  15:38:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
MUUUUU!!!!



Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/23 :  15:48:46  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Är detta en sådan som får HORN så småningom eller......... :-))))

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/23 :  15:49:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

(Musik och politik hör ihop!!!)

Nå, vad hände?!

Det blev nog bra. Den har output från 28 Hz men bra tryck från ca 35 Hz.
Just nu ligger den på golvet så den har ju inget stöd av väggar och hörn.
Mina Vifor är väl inte de ultimata hornelementen så de distar en del.
Med facit i handen skulle jag nog förlängt hornhalsen lite och placerat elementen längre ut.
Detta är ett vilt expriment. Det behövs väl egentligen en massa tur eller en egen Tom Danley för att få det bra.

"Tapped Horn" är en Danley uppfinning där man får linjär återgivning OCH hög verkningsgrad från ett horn med för liten mun. Man får ju ett påtagligt rippel i återgivningen om hornet är för litet, MEN Danley har listat ut att man kan då mixa ihop strålningen från elementets båda sidor som då är kopplade till hornet på olika ställen. Min förståelse eller ide om det är att det är lite en hornversion an 6te ordningens bandpasslåda.
Insperationskälla:
http://www.danleysoundlabs.com/products.html

Det finns en massa godbitar om man söker på div Forum runt om på nätet.

Jag måste få exprimentera lite mer innan jag kan komma med nått mer matnyttigt. Kul att ni uppskattar mina små vilda påhitt!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/23 :  15:50:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Är detta en sådan som får HORN så småningom eller......... :-))))

LOL!!!!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/23 :  15:53:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Ett mun full av bas!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/23 :  18:24:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Nu har jag lyssnat lite mer på den. Jag ställde tillbaka den där den stod när mina barn fick uppleva Metallica, och det gjorde underverk för basen.
Först några nackdelar med att "tappa" denna lådan. Bakkammaren är för stor och hornet för kort. Det sänker nog troligen nivån på djupbasen en hel del. Den är inte vidare linjär, men den har fått en mycket bättre midbaskick! På musik med trummor och elbas så låter den mer levande och ren än förut, men det hörs att det är lite si och så med frekvensgången.

Det ger definitivt mersmak! Jag vill bygga en ny version med längre horngång och mindre (!!!) horn mynning. Det skulle inte vara fel med två JBL 2226H i nått liknande. Tänk om man kunde få lite tipps av hornGuden Danley!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/23 :  18:25:00  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Den stora frågan
Skall vi rama in dig eller spärra in dig?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/23 :  18:56:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.decware.com/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=Wicked action=display num=1130878736
Här är en till som har moddat en WO med bra resultat. Hans WO har inte lika stor mun som min version så jag tror att den låter bättre.

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/03/23 :  20:06:34  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Hmm, är det inte i princip ett bakladdat horn med ovanligt stor bakkammare och elementet monterat i hornmunnen, a'la Kleinhorn?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/23 :  20:21:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Noop!
Läs på lite, på Audio asylum. Bara att söka på "Tapped Horn".
Även Prosoundweb är ett bra ställe för att kika på Danleys grejor.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/23 :  20:51:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Har nu gluttat på lite film med subben kopplad till LFE.
Där är den hemma! Vilket härligt drag. Bas transienter eller för att vara mer specifik, bashaltiga transienter återges med mycket kraft och klipp! Den ger intryck av att gå djupare än sina 28 hz i filmsekvenser med bra bas. Utmärk filmsubb. En bra 200 watts förstärkare till bara så är jag ganska nöjd med den.
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/03/23 :  21:25:18  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
E du i skåne nån gång kan du låna 2 JBL 2226or tror att du blir ganska nöjd då .

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/03/24 :  22:22:56  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
När vi ändå är inne på djur endel så tror jag att det skulle passa med en anka här :)



Hoppas du inte mistycker criklomanen, om så är fallet tar jag givetvis bort ankan på nolltid, respect!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/03/24 22:24:48
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/03/25 :  01:09:04  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
Såna smålådor!
Jobbar du i tändsticksaskbranschen, cirkeln?

Ställ dom på balkongen å spela så jag får höra på dom.


OT:
Jag har, sedan en tid, fått en ny granne i villaområdet.
Han bor en så där 100m från mig. Han är musiker och som
sådan har han fått för sig att man kan "repa" i garaget.
Han är ensam musiker med en ljudmaskin som alstrar ljudet
förutom en gitarr som han spelar själv.

Jag säger bara en sak: Repa ALDRIG i ett bostadsområde
och ALDRIG på kvällen eller natten. Det går inte att somna
när man hör ett dovt dunk, dunk, dunk, dunk hela j'vla
kvällen och fram på natten. Jag har sagt till honom, så
nu spelar han på dagarna i stället. Det är inte bättre det.
Jag skall köpa en moped och ställa den gående några dygn
i sträck så får vi se om han börjar förstå vad jag menar...

Hur får man stopp på eländet?


Edited by - linnar on 2006/03/25 01:18:24
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/25 :  08:02:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Hur får man stopp på eländet?


Bygg ditt 20 Hz horn och lägg på en sinuston på 120 dB och åk bort en vecka!!! Rikta mynningen mot honom! Hehehe!!!

quote:
När vi ändå är inne på djur endel så tror jag att det skulle passa med en anka här :)

Respekt!!!!
Kul bild Martinsson!
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/03/29 :  11:40:55  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
"Bygg ditt 20 Hz horn och lägg på en sinuston på 120 dB och åk bort en vecka!!!"
Jo, då lär man nog bli ensam.
kan dock bli lite jobbigt att återställa villaområdet.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/29 :  12:23:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag satt och tittade på Hitta Nemo här om dagen och i scenen där Darla knackar på fönstret i akvariumet finns det monsterbas! Men endast min lilla Mission Cyrus 1 som drev basen så skakade allt här hemma. När jag lade handen mot de 25 cm tjocka betongväggarna så kändes vibrationerna där också! Det är roligt med massor av bas. Den är tyvärr inte allt för linjär, och vid djupa toner distar den en del.
Jag är lika imponerad av grannarna, vilket tålamod!!! De bastonerna måste höras i hela huset där jag bor.

Med ett lite mer optimerat horn och lite bättre drivers så lär det bli riktigt finnemang!

All makt åt Tom Danley, vår befriare!!!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000