HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 dL
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dL
Starting Member

21 Posts

Posted - 2006/03/25 :  18:32:01  Show Profile Send dL a Private Message  Reply
Fastän man spelar i en låg division i den här klubben kanske jag skulle ta och presentera mig enligt kutymen. Såhär når välljud mina öron (dock alltför sällan, småbarnsfar som man är).

Högtalare: Dahlquist DQ-8 (serial no 2785 & 2851)
Årsmodell: 1991 (tror jag)
Inköpta: Begagnatköp 1999, 1800kr
Hur det kom sig: Jag och frun hade nyligen flyttat till vårt första "riktiga" boende (efter multum olika mera kortvariga boenden under studietiden och de första åren i arbetslivet) och mitt musikintresse hade börjat ta sig något mer allvarliga uttryck efter ett decennium nästan helt fokuserat på Depeche Mode. Så när en gammal bekant från högskolan pga platsbrist annonserade ut DQ-8:orna i ett nätforum där jag brukar hålla till var såväl timing som pris helt rätt. Genom åren har jag dessutom insett att detta något slumpartade köp var helt rätt för mig, de här högtalarna älskar mellanregistret nästan lika mycket som jag. Den mänskliga rösten är trots allt det vackraste instrumentet i många fall. ;-) Tyvärr fick DQ-8:orna finna sig i att vara magasinerade 2003-2005 tack vare mina två söner. Man får ta det onda med det goda...

CD-spelare: Mission dAD 5 (Cyrus 1.5)
Årsmodell: 1992-1993 (osäker även här)
Inköpt: Begagnatköp 2004, 700kr
Hur det kom sig: När min tidigare cd-spelare (ett hemskt och karaktärslöst budgetväxlarhärke av märket Pioneer) började strula i mekaniken tyckte jag att jag skulle satsa på något med lite mer kvalitetskänsla och med lite personlighet. Snål som man är (smålänning ...) surfade jag runt lite på blocket och hittade av en slump dAD:en. Eftersom hifiintresserade kompisar just då sjöng Cyrus lov i min närhet for jag iväg och kikade (för det är ju mest tittande det handlar om, att provlyssna en okänd cd-spelare i någon annans anläggning och miljö är såklart dödfött). Kontrasten mot den trista, stela växlaren var förstås total. Den lilla dAD:en har all den karaktär, kvalitetskänsla (inte att förväxla med faktisk kvalitet) och charm som man förknippar med brittisk hifi med några år på nacken. Så givetvis fick den följa med hem. Dess egna signalomvandlare övergav jag dock rätt snart till förmån för digital coax.

Förstärkare: Cambridge Audio Azur 540R
Årsmodell: 2005
Inköpt: HiFi-klubben 2006, 2998kr
Hur det kom sig: Jag har i flera år tyckt att min gamla förstärkare (hembioreceiver av märke Pioneer) haft rätt stramt och tråkigt cd-ljud, men den har ändå fått vara kvar pga sitt fantastiska utbud av ingångar och funktioner samt fantastiskt fina filmljud. Men efter vår senaste flytt (till hus med egen dörr) när DQ-8:orna åter fick komma ut ur förrådet tröttnade jag snabbt och började leta efter något roligare. CA är ett märke jag länge lockats av då, den varma ljudbild som karaktäriserar deras förstärkare passar mig väldigt mycket bättre än exempelvis NADs i mina öron ganska kalla, vassa ljud. Men jag ville ju inte gärna förlora alla ingångar och funktioner jag blivit bortskämd med, så jag tvekade lite. En dag när jag surfade fick jag av en slump så syn på 540R, CAs första och troligtvis sista hembioförstärkare. Recensionerna lovade gott, karaktären var i linje med deras övriga modeller. Jag kunde dock inte hitta den på HiFi-klubbens hemsida och mailade därför en fråga till dem. Det visade sig att den var på väg ur sortimentet och jag uppmanades att maila direkt till butiker i min närhet - vilket jag gjorde. Modellen visade sig vara slut överallt utom på ett ställe, där de just då sålde ut den i paket med en dvd-spelare (540D). En kompis ville gärna köpa dvd-spelaren, så vi slog gemensamt till. Azuren visade sig vara det jag hoppades och lite till. Den plockar så lätt fram de där subtila nyanserna i röster och instrument som får mig att bara vilja sitta kvar och lyssna... i evighet.

Tja, ungefär sådär har jag det på den HiFi-relaterade fronten. Kablar och sånt är inte mycket att skryta med, lågbudget a'la Biltema, OnOff, Clas Ohlson etc. Kanske når mitt HiFi-intresse en dag en punkt då jag känner att jag vill uppgradera såna saker eller någon del av min anläggning. Men för tillfället är jag väldigt nöjd. Att få sitta på min lyssningsplats och bara njuta, om så bara några minuter, ger mig inre lugn och nytt liv.

Bilder följer i kommande inlägg.

////
dL

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/03/25 :  18:36:53  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Välkommen och tack för en trevlig beskrivning av dina saker och hur de kom att vara i ditt system!

"Att få sitta på min lyssningsplats och bara njuta, om så bara några minuter, ger mig inre lugn och nytt liv."

Just den meningen är signumet för en musikälskare i mitt tycke.
- Härligt att se!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/03/26 :  01:22:19  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Härligt med en Cyrus-ägare!
Välkommen till dårarnas paradis

Jag anser mig vara HF`s Cyrus-innehavare #1(bevisa mig fel,nån)
och bjuder dig på en fin bild på hur det ser ut inuti några av mina Cyrus`s...!



Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

dL
Starting Member

21 Posts

Posted - 2006/03/26 :  23:26:35  Show Profile Send dL a Private Message  Reply


Den högra DQ-8:an tronar framför firrarna.

////
dL
Go to Top of Page

dL
Starting Member

21 Posts

Posted - 2006/03/26 :  23:30:16  Show Profile Send dL a Private Message  Reply


Två anspråkslösa små lådor med hypnotiska och helande krafter. Superhjältar i sina vardagskläder. ;-)

////
dL
Go to Top of Page

dL
Starting Member

21 Posts

Posted - 2006/03/26 :  23:32:21  Show Profile Send dL a Private Message  Reply


Skön brittisk fjärrkontrollformgivning nu och då.

////
dL
Go to Top of Page

dL
Starting Member

21 Posts

Posted - 2006/03/26 :  23:36:25  Show Profile Send dL a Private Message  Reply


En hylla för ljud, en för bild. Och ett skivskåp skyddat från små fingrar. Och så den vänstra DQ-8:an i sitt lilla hörn. Inte akustiskt optimalt, men en mindre kompromiss än jag vågat hoppas på. ;-)

////
dL
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/03/27 :  00:31:07  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Grymma högtalare du hade!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/03/27 :  09:18:37  Show Profile Send rovis a Private Message  Reply
Saknas det inte en LP-spelare i finrummet!? :-)
Go to Top of Page

dL
Starting Member

21 Posts

Posted - 2006/03/27 :  13:50:16  Show Profile Send dL a Private Message  Reply
quote:
Grymma högtalare du hade!


Jo, DQ-8:orna har verkligen ett speciellt utseende... Grovhuggna och framfusiga, nästan postmodernistiska. Men det är ändå svårt att kalla dem fula eller groteska, inte ens min fru (som har rätt lite övrig förståelse för mitt HiFi-intresse) verkar tycka speciellt illa om dem.

Själv tycker jag de är underbara. Brutalsnygga, bokstavligt talat. ;-)

////
dL

Edited by - dL on 2006/03/27 13:51:32
Go to Top of Page

dL
Starting Member

21 Posts

Posted - 2006/03/27 :  14:01:43  Show Profile Send dL a Private Message  Reply
quote:
Saknas det inte en LP-spelare i finrummet!? :-)


Nja. Jag är rätt pragmatisk av mig och håller mig undan dammsamlare. Jag skulle nog inte använda en vinylspelare. Däremot kanske det kan bli någon form av mediaserver så småningom. Men även det tar emot lite, då tappar man ju en del av charmen med lyssnandet - att plocka skivan ur skåpet, ur sitt fodral, höra mekaniken, uppspinnet etc.

////
dL
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000