HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Terminator - när pappa kom hem (sid 2)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/04/15 :  22:34:17  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Signalkälla: Denon DVD-2800
Försteg: Rotel RSP-976.
Slutsteg: Sunfire Cinema Grand.
Center: B&W Nautilus HTM1 [B&W DM LCR6 S2].
Front: B&W Nautilus 804 [B&W DM LCR6 S2].
Bakkanaler: B&W DM 601 S3.
Aktiv subwoofer: Canton AS-50.
Stativ: Soundstyle XS122.
TV: Panasonic TX32-PF10
Video: Hitachi stereovideo
Dämpkuddar: Vibrabsorbent (under försteg, dvd, sub och center).
Högtalarkablage: Tara Labs Prism Biwire & Klara.
Signalkablage: QED, Wire World och Ixos.
Nätprodukter: Voltex & JPC 2.5.



Vardagsrummet är på ca 25 kvm men jag har delat på det så att stereon har ungefär 2/3 och skrivbordet den resterande 1/3.



Häftmassa och kuddar för den rätta lutningen.



Allt har en baksida...



Bakhögtalare






Utan frontskydd (6*6,5" + 3*1" + 1*12")




Efterlysning! Nautilus 804 & HTM1 alt 703 & HTM7.

//Hans

Edited by - Terminator on 2006/03/24 18:37:59

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/04/15 :  22:42:40  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Nämen har man sett, är det inte Flogsta låghus

Jag ska flytta in i en mycket liknande lägenhet (blir vi grannar månne?) och behöver uppslag på hur jag ska placera stereon! Kul att se lite bilder på hur någon annan gjort!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/04/15 :  22:49:37  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Ayn, det är en korrekt observation, jag har bott här ute i fyra år och känner att det verkligen är dags att börja röra på sig (fast jag tror att jycken trivs med skogen runt knuten). Tidigare stod stereon på andra ledden (hade andra vägghängda bakkanaler) pga. att det fanns en kvinna att ta hänsyn till. När kvinnan flyttade ut fick matbordet flytta in till arbetsrummet (där den blå stolen står) och vips kunde jag få till en bättre uppställning.
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2004/04/16 :  00:40:09  Show Profile Send 944Driver a Private Message  Reply
Vi saknar en bild på den ohängda schäfern som jobbar som absorbent i lägenheten! :P

//Magnus
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/04/03 :  00:41:02  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Ovanstående kommentarer från Ayn och 944_Driver gäller de tidigare bilderna då jag fortfarande var Uppsalabo.

Edited by - Terminator on 2005/04/21 19:13:45
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/04/21 :  19:11:49  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Nu har det skett en uppgradering på högtalarsidan.


Lite kartonger


Vad ska det bli av det här?


Inte så dumt.


Med galler.


Utan galler.

Nu ska det bara spelas in också . Det låter dock oroväckande bra direkt ur lådan fast det kanske bara är nyhetens behag .

På bilderna ser vi alltså B&W Nautilus 804 & Nautilus HTM1, båda i körsbärsfanér. Det är alltså inte den nya 800-serien utan jag fick tag på en uppsättning nya av den utgående Nautilus-serien från Hifi-klubben till bra pris då det är en utgående modell.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/04/21 :  19:29:54  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Vilken maffig centerhögtalare Din Tv ser nästan liten ut i jämförelse

N804 är finfina högtalare. Dessa kan du sitta nöjd med ett långt tag framöver

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/04/21 :  19:38:49  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Vackert!!

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/04/21 :  20:07:11  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Snyggt! Centern passar riktigt bra på TV:n rent breddmässigt. Sen att du dessutom fått med en bild på dig själv är ju klockrent
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/04/21 :  20:20:57  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Bilden på mig själv är som en liten bonus .

Jodå, det blev faktiskt bättre än jag trodde rent estetiskt. Var rädd att centern skulle ta över helt men det funkar bra.

Hoppas sitta nöjd under många år nu då det antingen är elektroniken eller bilden som ska inhandlas nästa gång men det dröjer lääääänge .

Tack för berömmet.
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/04/21 :  20:28:14  Show Profile Send soren a Private Message  Reply

TVn lär ju få mindervärdeskomplex ...

/Sören
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2005/04/22 :  09:37:58  Show Profile Send Frasseman a Private Message  Reply
Grattis Terminator!

Hyffsad uppgradering från LCR6 Mk2.....

TV-bänken ser dock rätt plågad ut... , När jag hade min HTM1´a så fick jag staga upp min bänk för att den skulle hålla...

Använd högtalarna dygnet runt första 2 veckorna (ca. 360 timmar), stäng aldrig av elektroniken, utan sänk bara volymen så att du ej störs när du sover, så har du 85% av inspelningstiden fixad i ett nafs....

Mvh
Andreas

Min anläggning
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/04/22 :  12:56:53  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Tackar!

Bilden ljuger angående hur plågad tv-bänken ser ut, den såg likadan ut med förra centern men det är nog ingen dum idé att, på något sätt, staga upp den befintliga. Jag har dock börjat fundera lite på en separat bänk för tv och center och ställa elektroniken i en bänk bredvid.

Jag jobbar på att följa ditt råd angående inspelningstiden, tack!

//Hans
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/04/22 :  17:12:59  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Frasseman, bilden ljög inte så mycket som jag trodde. Det ser t o m ut som att bänken börjat dela sig lite när jag tittade noga så nu ligger centern på sängen och vilar ut.

Det blir till att försöka lösa bänkproblemet redan i helgen!

//Hans

PS Tur att det finns folk som ser bättre än jag
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/04/22 :  20:04:22  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Välkommen till "n-klubben". Bered dig på en låååång inspelningstid. (+150h?)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/04/22 :  20:23:21  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Hur kommer det sig att ni upplever inspelningstiden som lååååång och B&W själva påstår 15 timmar?

Ingen som är sugen på 3 st LCR6 S2?
Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2005/04/22 :  20:24:10  Show Profile Send Prism a Private Message  Reply
Jag säger som LeoArietis, välkommen in i Nautilus klubben Du har valt helt rätt högtalare, HTM1 och 804:orna är helt underbara när dom är inspelade så du kommer att garanterat att bli nöjd. du kommer att se ut så här framöver.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/04/22 :  21:31:50  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Tack för välkomnandet till "n-klubben" .

Tänk vad sugen man kan bli på en plasma att hänga på väggen .

Edited by - Terminator on 2005/04/22 21:32:10
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/04/23 :  01:32:34  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Grattis! Javisst köp en plasma ! Dom är billiga just nu, men tänk på upplösningen!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/04/23 :  19:41:25  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Då var den nya bänken "installerad". Det blev två bänkskivor i bok från K-rauta + några lecablock i olika storlekar. Bänken känns stabil men djupet gjorde att en del kablar blev lite i kortaste laget. En bra grej vad dock att centern kom ner några välbehövliga centimeter i höjd. Om ni tycker det ser ut som att lecablocken svävar lite beror det på kartongbitarna jag skar till och lade mellan golv, hyllor och lecablock som skydd mot repor.


Edited by - Terminator on 2005/04/23 19:41:49
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/24 :  01:50:04  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Snyggt och prydligt.
Ljudmässigt ser det betryggande habilt ut.

Bravo
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2005/04/26 :  09:01:24  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Jo det är en god ide att lägga kartongbitar eller annat material under leca bitarna. Har en kompis som gjort på liknande sätt UTAN skydd och det blev också repor därefter.

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/04/26 :  18:36:26  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Även om det är en hyresrätt vill man ju vara snäll mot golvet . Kan tillägga att jag jobbat lite med placeringen (kanske dumt mitt under inspelningen men jag kunde inte låta bli) och högtalarna har flyttat fram så att högtalarens bakkant står i linje med bänkens framkant. De står dock fortfarande "bredvid" bänken och invinklingen är ganska kraftig. Elementen pekar mot mittplatsen i soffan, dvs mot sweetspot som för det mesta används av undertecknad .

Med den nya placeringen behöll jag en lagom bredd i ljudbilden men lyckades få lite mer djup vilket inte var så dumt. Jag kan tänka mig att högtalarna vill ännu längre ut i rummet men tyvärr är det inte ett par meter djupare.
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2005/05/03 :  11:23:25  Show Profile Send bfjohansson a Private Message  Reply
Gillar bänken. Har du upptäckt några ljudmässiga förbättringar, annat än att centern sänktes? Är själv lite på jakt efter något annat än IKEA-bänk att ställa grejerna på. Hur stabilt blir det? Och har du någon aning om hur det skulle kunna bli om man gjorde den ännu högre? Har småbarn hemma och det vore ju käckt med en höjd som innebär mindre pill på cd-släden till Wadian.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/05/03 :  19:49:50  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Min uppfattning är att det blir MYCKET stabilt. Det lär säkert vara ganska beroende av vad man ställer på bänken (inte ens en Wadia väger lika mycket som 32" TV etc ) men hyllorna väger ganska mycket. Nu är hyllan 60 cm djup och lecablocken 58 cm så nästan hela hyllan får stöd vilket säkert gör sitt för stabiliteten. Det kändes dock inte det minsta instabilt när jag provade att gå på översta hyllan (utan några prylar i racket ). Jag har svårt att se att en högre bänk skulle vara nämnvärt mer instabil. Fast det skulle nog kännas lite vingligt att lägga lecablocken på långsidan som nu men på den smala sidan.

Då jag gjort flera förändringar på en gång kan jag inte koppla någon enskild förbättring till bänkbytet.

Det man ska tänka på är att lecablocken dammar lite och smutsar ner när man lägger dem på plats och när dammsugarna slår emot.

Edited by - Terminator on 2005/05/03 19:50:50
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/05/05 :  14:19:44  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Provar nu att köra med mina gamla LCR6:or som surroundhögtalare och det fungerar över förväntan. Det gör verkligen skillnad att ha lite rejälare doningar även bak. Svårt att sätta ord på det men det blir helt enkelt en "fetare" ljudbild (tilläggas ska att jag kör de som Large).

Fler som har erfarenhet av att ha lite större högtalare som surround?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000