HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Driva 802D? och Classé-frågor!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2006/03/28 :  10:32:45  Show Profile Send Sesam a Private Message  Reply
Hej allihopen!
Ny i forum och kommer att passa på en prestentation i avsedd tråd.

Jag har en fixering vid dessa högtalare som del i 5.1 och har upptäkt en antal medlemmar som äger de i denna forum. Min första fråge är hur ni driver de? Classé är ju det marknadsförda alternativet som är high-end på ett vettigt prisläge. Betänker CA5200 som 5.1 (ca 16,5kkr per kanal) alternativ CA5100 biamp 802D tilläggs center (ca 11kkr per kanal)?

Jag börjar tänka förenklande som pris per kanal utifrån jämförande för andra konkurerande high-end förstärkare.

Min andra fråge är riktad till er classé-ägare och ev. 802-ägare: har ni haft problem med de? Hållbarhet antal år mot inköpt modell? Reperationskostnad? Annan iritationsmoment som kan uppstå med åren t.ex. vibration eller hum-oljud?

Må och lev
Esam

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/03/28 :  10:47:50  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Använder ett par Classé M700 till mina 802D, de är tillverkade '95 och fungerar alldeles utmärkt.

Mitt ena monoblock surrar lite, inget jag stör mig på längre, Man hör det ändå inte vid musiklyssning.

Personligen tycker jag de nya Classéförstärkarna som är byggade på deras 200wattsmodul är lite för effektsvaga, t.om CA-M400 men det är ju bara jag det .

Snackade lite löst med Classés VD för några veckor sedan om de kommer att tillverka CA-M800, han var inte helt främmande för idén.
Bara hoppas de kommer och inte hamnar i samma prisklass som Omega-serien


______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2006/03/29 :  08:15:08  Show Profile Send Sesam a Private Message  Reply
Tack för svaret ryst! Novisfråge. Effektsvag = volym på nära max och till trots lågt dB? Eller att högtalare låter inget bra eftersom delarna får inte tillräcklig ström? High-end förstärkare levererar till trots alltid mer effekt än specs, eller? Man kan ju biampa 4 kanaler från CA5200 om det skulle vara motiverad. Jag lyssnar i alla fall inte på hård rock och definitivt inte med så pass höga volymer så att jag riskerar hörapparat:-)
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/03/29 :  09:38:34  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
quote:
High-end förstärkare levererar till trots alltid mer effekt än specs, eller?

Inte nödvändigtvis. Ganska vanligt att de är underspecade för 8 ohm impedans för att på papperet klara en exakt dubbling till 4 ohm. High-end förstärkare skall leverera sina watt med kvalitet, dvs t.ex. låg dist även då låga bastoner i intensiva partier spelas och hänger med bra vid höga transienter.

quote:
Jag lyssnar i alla fall inte på hård rock

Hårdrock är ofta mycket komprimerad musik och behöver därför inte speciellt många watt. Om man lyssnar på musik med mycket stort dynamikomfång och vill ha riktigt bra kvalitet så vill man ha många watt. Effekten behövs för att klara dynamik-topparna. Att klara medelnivån är en baggis för förstärkaren.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/03/29 :  12:18:23  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Hej silvervarg, jag undrar vilken hårdrock är det som du lyssnat på när du säger att den är komprimerad?Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2006/03/29 12:18:49
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/03/29 :  12:45:41  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Vad jag menar med effekt är att man ska ha kontroll på elementen vid höga volymer som på låg.
Sitter själv och "fislyssnar" på låg volym för det mesta, men när jag väl drar på vill jag varva ur maskinen totalt, inte som en strypt BMW på autobahn.

Dör tycker jag att Classés 200Wattmoduler inte leverar för fullt ut.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D

Edited by - ryst on 2006/03/29 12:46:16
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2006/03/29 :  13:01:35  Show Profile Send Sesam a Private Message  Reply
Den musik som jag lyssnar på är nästan alltid lyrikbaserad; älskar vokalister. Brukar tappa intresset direkt när instrument toppar röstens framförande. Min övrig bakgrundsmusik är instrumentell, inte synt.
Där gav du mig en poäng silvervarg, tack! Jag hoppas inte att brukat koncept "watt" är likvärdig med högre volym, dB, om skall upplevas som dynamisk?
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/03/29 :  14:21:00  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
quote:
whiskyman: silvervarg, jag undrar vilken hårdrock är det som du lyssnat på när du säger att den är komprimerad?


All hårdrock är komprimerad ganska hårt vid mixning/mastring. Jag var i yngre år ett stort hårdrocksfan, och lyssnar även idag på en del hårdrock, främst på de "gamla" banden där många nyligen gjort "come-back-turnéer".
Genom att komprimera ihop dynamiken så kan man flytta upp medelnivån utan att topparna blir klippta av att de når dynamiktaket. Detta gör att musiken (egentligen medelnivån) låter högre utan att man behöver vrida upp volymkontrollen.
Musik där man lägger medelnivån lägre, dvs man måste vrida upp volymkontrollen mer har möjlighet till mycket mer dynamik. Vokalister och en del naturliga intrument kräver stort dynamikomfång för att låta riktigt realistiska. En viss skillnad är att dessa oftast bara behövs för att klara kortare transienter så förstärkare som klarar hög effekt under kort tid kan fungera i stort sett lika bra som förstärkare som klarar samma effekt under längre tid.

quote:
ryst: Personligen tycker jag de nya Classéförstärkarna som är byggade på deras 200wattsmodul är lite för effektsvaga


Jag har inte lyssnat så mycket på Classé-förstärkare att jag vill uttala mig om dem, men 200W moduler som bryggas bör teoretiskt ge 4 gånger effekten, dvs 800W per kanal. Det låter i alla fall inte som om det är effekt som saknas. Möjligen är de strömsvaga eller har något annat problem.
B&W 802D ligger på ca 90dB/1W vid 1m vilket är ganska god verkningsgrad (enligt mig), så de bör inte behöva så mycket effekt för att blomma ut ordentligt.
Personligen skulle jag nog nöja mig med runt 2x100W av god kvalitet.
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/03/29 :  15:21:16  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
oj stavar ju som en kratta

Nu är ju inte deras 200wattsmoduler bryggade, förutom i CA-M400 då.
I CA-M400 sitter det 2st 200wattsmoduler som är bryggade m.a.o.

Spenderade x antal timmar med CA2200 och 802D innan jag köpte mina, visst låter det bra men ännu bättre med mina M700or.

Det sitter samma moduler i CA2200 som i CA5200.
Classés nya linje (delta) använder samma grundplattform över hela linjen med 100 alt 200Wattsmoduler för att få ner produktionskostnaden.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D

Edited by - ryst on 2006/03/29 15:24:09
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2006/03/29 :  15:50:38  Show Profile Send Sesam a Private Message  Reply
quote:
Personligen skulle jag nog nöja mig med runt 2x100W av god kvalitet.


Systemet är avsedd som 5.1. Jag vill ha maximal dynamik på normal volym musikavlyssning till lätt högre volym vid filmer hemma bruk (ej teater: jag vet att dessa högtalare räcker för en teater). 802D är referens och därför min fixering.

Subwoofer kommer att inkopplas för baseffekter (men denna är ju aktiv).

kommer 2x100 att leverera maximal dynamik vid låg-normal ljudnivå? Jag vill inte vibrera sönder huset, och vill gärna kunna höra en samtal då sällskap på plats, alltså bakgrund, ej disco!

quote:
Vad jag menar med effekt är att man ska ha kontroll på elementen vid höga volymer som på låg.
Sitter själv och "fislyssnar" på låg volym för det mesta, men när jag väl drar på vill jag varva ur maskinen totalt, inte som en strypt BMW på autobahn.



Precis min mening; men fokus kontroll i låg nivå eftersom jag inte vill dra på. BMW-resonemmanget tycker jag inte stämma. Bil använder man för att köra om folk aktiv, kraft är lika med säkerhet. Här prioriterar jag min hörselupplevelse.

edit: tog bort kommentar som hör inte till saken/Esam

Edited by - Sesam on 2006/03/29 15:57:30
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2006/03/29 :  16:01:44  Show Profile Send Sesam a Private Message  Reply
Opps, Ryst svarade samtidigt som jag skrev mitt förra inlägg. Tack för inlägget! Upplevde du högtalarna som bättre ljudande vid låg nivå med M700?
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/03/29 :  16:11:22  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Borde kanske testa med min CAV-150 innan jag bestämt säger nej på den frågan.
Ska förövrigt iväg och lyssna mer på nya delaserien i morgon.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2006/03/29 :  19:33:48  Show Profile Send Prism a Private Message  Reply
Intressant frågeställning, även jag känner att 200w modulerna känns lite litet :) jag sitter själv idag på ett par 802:or (ej D) och funderar över över vilket slutsteg som skulle passa framöver. Har lyssnat på C2200 hos klubben och tycker det låter riktigt bra, hamnade i disskusion med säljaren om att köra 5200 och biampa 802:orna men då förslog säljare istället M400 modellen(vilket är inte helt förvånande blir dyrare:) tyvärr så hade dom inte 5200 eller M400 hemma för lyssning annars så hade det varit en intressant jämförelse.

Ny är Classe ett bra märke att matcha ihop med B&W eftersom dom
användas vid framtagningen av nautilus serien, Den största anledningen till det är att Classe & B&W har samma ägare idag men det visste ni säkert redan.

Samtidigt så fundera jag på vad man får på beg.marknaden för samma pengar? Dom alternativ som jag hittat på begmarknaden i denna prisklass är:

Krell FPB 600C
Bladelius Grendel (4-kanals versionen för biamp)
Pass labs X350
Pass labs X600

Hur dessa passar ihop med 802:orna vet jag inte men någon här har kanske hört dom ihop?

Nu blev det lite OT men det kan ändå vara intressant att jämföra...
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/03/29 :  21:32:28  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Jag har inte någon egen erfarenhet av 802 utan av den betydligt mindre 803 och dessa behövde mer än 2*120W och skillnaden märktes främst i basen. Jag har en CA-300 och det går att spela högt och med pondus och kontroll, något som flera provade 100-wattaren inte riktigt klarade av. Så frågan är om 100W räcker till 802D, när föregångaren 802N anses som krävande.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2006/03/30 :  11:34:07  Show Profile Send Sesam a Private Message  Reply
Ser fram emot ditt försök ryst!
Klokt är det kanske att räkna som kkr/kanal. Köper man CA5200 då har man valet mellan enkel eller biamp uppsättning efter eget behag. Man kan växla fram och tillbaks tills man är nöjd. Biamp är alltid en extra kostnad eftersom bakre kanaler tillkommer. En lättnad är att de inte kräver samma uppmärksamhet.

Jag vill besitta maximal kunskap innan jag bokar min provlyssning. Den dagen är jag ca 300-350Kkr fattigare:-) (obs, har inte betalat min studielön än)

Scenarier:
1- CA5100 som biamp mot 802D + center (2 bakkanaler saknas) (Jag tror faktiskt på denna uppsättning teoretiskt, då har man vettig kraft och biampens dynamik. Billigast.
2- CA5200 som enkel mot 5.1
3- CA5200 som biamp mot 802D + center (2 bakkanaler saknas) dyrast och minst lockande:-)

4- Budgettalternativ: M25 som biamp (all kanaler säkrade): Om mina öron tyckte ingen skillnad mellan classé och master-serien med 802D. Till trtos är hölgtalare alltid den uppenbara felande linken för ljud.

Jag håller ett öga mot NAD nytillkomna master-serie för DVD och processor (avvaktar deras recensioner).
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/03/30 :  18:43:22  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Var som sagt och lyssnade lite mer på B&W/Classé idag (1.5h).
Riggen var CDP-100, CDP-300 (då jag är på jakt efter en ny cd/dvd), SSP300, CA2200 samt 802D.

802orna låter som sagt bra tillsammans med CA2200 om man håller sig till en moderat nivå. Satt med 80-90% på volymkontrollen och jag vet att man kan få ut mer ljud ur dom där lådorna.
Det låter som sagt inte dåligt, det distar inget vad jag hör men den där lilla extra knuffen finns inte där.

För övrigt så spelar CDP-300 upp skivorna ruggigt bra, nästan så ögonen tårades av lycka .

Ska försöka om jag får tid över i påsk att laborera lite mer hemma med mina egna steg.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2006/03/30 :  22:17:09  Show Profile Send Sesam a Private Message  Reply
Det tårade i mina ögon då jag läste priset för första gången, båda CDP-300 & SSP300. Jag hoppas fortfarande på genvägar men börjar ge upp nu.

Det får bli en biampad CA5200 i så fall På 80-90% volym och dina öron inte nådde smärttröskeln Utgår ifrån att din hörsel behöver ingen förstärkning:-)

Har en känsla att hur än jag vrider och vänder på saken, bör jag köpa lämplig drivmedel. Annars är det en orättvisa mot högtalarna.

Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/03/31 :  11:38:16  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Ett alternativ i rimlig prisklass är att köpa en lite klenare hemabioförstärkare med bra förstegsdel och köpa ett spearat rejält slutsteg för att driva frontarna.
T.ex. Rotel RB-1090 till frontarna. Ger 2x380W i 8ohm och kostar 25kkr nytt. Verkar gå för ca 15kkr beg.
Personligen så skulle jag rekommendera att köra virtual center och då skall hemabioförstärkaren bara driva surroundhögtalarna. Alternativt så köper man fler slutsteg för att driva övriga högtalare, men blir det flera slutsteg så stiger priset snabbt och då missar man lite av poängen med detta sätt. Fast feta slutsteg ser ganska fräckt ut också...

Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2006/03/31 :  12:05:37  Show Profile Send Frasseman a Private Message  Reply
Sesam: Du har inte skrivit hur stort rum du har... Det är ju en viktig parameter i sammanhanget...

Både jag och Prism har drivit / driver B&W Nautilus 802 med Denon AVC-A1SR, med åtmindstånde mig ett gott resultat.. Självklart kan man ju driva 802 / 802D på mer tillfredställande sätt, men såpass gott som det lät hemma när jag hade 802´orna kvar skulle jag kunna vara mer än nöjd med under mycket lång tid.

Mvh
Andreas

Min anläggning
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2006/03/31 :  12:27:15  Show Profile Send Sesam a Private Message  Reply
Jag har allergi mot begagnade varor:-) Får alltid allergisk chock i samband med samtal kring köp av begagnade varor!

Jag funderade på Rotel 1090, men var än man läste hade de diskuterats för design och god audio, inte high-end audio. Utöver detta är min tilltänkta center en HTM 2D, därför ser jag gärna till att det finns lite kraft kvar för den.

Var vaken ca 3 timmar igår natt och surfade. Nya idéer. Nu börjar jag betänka Krells integrerade lösningar (budgett alternativen) eftersom priset stiger med valet av CA5200. Biampad Showcase 125wx5 ser gasnke bra på papper? Bättre än CA5100.
Alternativ KAV-3250 250wx3 är även bättre än CA5200. Bakre kanaler är ju mindre prioriterade. Kan klämma där en liten sak som överensstämmer med DVD och processor i märke och design.

Edit: Hann före mig. Tack Frasseman, det var det jag efterlyste i mitt första inlägg. Jag är på jakt efter hus med stort vardagsrum, Kommer inte att köpa det om inte minst 50m kan säkras i vardagsrummet.

Edited by - Sesam on 2006/03/31 12:32:29
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/03/31 :  21:28:50  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Vore inte Bryston 14B SST trevligt till 802:orna



Att spela dynamiskt och oförvanskat med detta torde inte vara något större problem
Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2006/04/01 :  14:07:02  Show Profile Send Prism a Private Message  Reply
Olof, har du någon spec på bryston steget eller en länk där man kan hitta mera info?
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/04/01 :  14:41:45  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Jodå jag har ett par
http://www.stereophile.com//amplificationreviews/725/index.html
http://www.bryston.ca/reviews/14bsst/hifin14.html
http://www.bryston.ca/reviews/14bsst/pro14.html
http://www.bryston.ca/reviews/14bsst/hifirec14.html
http://www.bryston.ca/reviews/14bsst/audio1425.html
http://www.bryston.ca/reviews/14bsst/si14b.html
http://www.bryston.ca/reviews/14bsst/hifi%2B.html
http://www.bryston.ca/reviews/14bsst/ai14b.html
http://www.bryston.ca/reviews/14bsst/ie14b.html

Jag har inte läst igenom alla själv men jag gissar att alla kommer att säga ungerfär samma sak
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/04/01 :  15:59:28  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Många kanske fnyser, men prova pa steg till att driva basdelen på 802orna. Nu finns det fina steg som är fläktkylda (crown,powersoft). Jag har 3 Crown K2 steg till min bio, 2x500w 8ohm. Kör med ett classe 5100 till "toppdelen" och ett pa steg till basdelen.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2006/04/01 :  17:04:54  Show Profile Send Sesam a Private Message  Reply
Tack Olof, nu bjuder du på en spännande läsning! 20 års garanti hos Bryston bagatiliserar de andra aktörer effektivt. Är det någon annan tillverkare som är lika säker på sin kvalitet?
Var kan man köpa Bryston i Sverige?

Fläktkylning däremot låter inget bra. Vad händer om musiken tystnar/pausar och fläktljud är på fullvarv?

matsj, Jag är inte främmande för konceptet topp- och basdel och därför fnyser inte Du använder 5.0 eftersom du har gott om bas?
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/04/01 :  17:46:39  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Ha fel av mig !!! FLÄKTLÖSA !!! skall det vara. Jag kör 5.1 med 4 subbar (Jbl 2245h 18").

mats

1W=115db.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000