HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Monitor Audio Gold Signature 20
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/03/31 :  10:32:47  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Tänkte skriva en kort recension av Monitor Audio GS20 som jag ägt någon månad nu, och även om mina ännu inte har spelat de 300 timmar som rekommenderas för inspelning tycker jag ändå att jag kan ge ett utlåtande om dem. Mina ex har spelat runt 100 timmar.

Jag har ju tidigare ägt föregångaren GR20, som jag tyckte var mycket bra för priset. Dessa är dock klart bättre, trots att en del inspelning återstår som sagt. De spelar med en härlig dynamik och ljudet släpper bra från lådorna. Basen är fyllig, attackvillig och dynamisk men ändå fast, kontrollerad och rapp/snabb (här har nog min kringutrustning stor betydelse). Mellanregistret är mycket bra, röster och instrument är tydliga och klara (detta anser jag vara OERHÖRT viktigt!). Diskanten är mycket detaljerad och tydlig även om den givetvis inte har riktigt samma luft som tex Focals berylliumdiskanter (som ju sitter i mycket dyrare högtalare). Ljudbilden är ganska stor med bra utplacering av instrument och jag saknar inte bredd, höjd eller djup även om detta säkert kan bli bättre med betydligt dyrare högtalare. De spelar neutralt enligt mig och kan inte sägas låta varken varmt eller kyligt. Vienna Baby grand tex som jag ägde tidigare spelar mycket varmare än Monitor Audio.

Det allra bästa med dem är att de spelar all musik utan att tappa andan det minsta, vilket är nödvändigt för mig med tanke på att jag har bred musiksmak och har massor med skivor med helt olika typer av musik. Deras utmärkta timing och dynamik gör att de passar utmärkt till hårdrock, vilket jag lyssnar en del på. Röster låter också suveränt. Nu har jag dock väldigt bra elektronik, Opera Audios "monster" Droplet som signalkälla och Audias utmärkta integrerade förstärkare Flight one. Signalkabel Nordost Red Dawn och bra nätkablar från Silver Resolution respektive Audia. Hur de låter med sämre kringutrustning vet jag inte.

Det som ska bytas i min anläggning framöver är högtalarkablarna (lånade) som är ok men inte mer. Jag förväntar mig alltså ännu bättre ljud framöver, när högtalarna är helt inspelade och bättre högtalarkablar är inköpta. Visst finns det bättre högtalare, men pratar vi prisvärdhet så hamnar dessa Monitor Audio helt säkert mycket högt upp (kostar 23.000). Helnöjd hittills alltså! Provlyssning anbefalles!

Officiell hemsida, vid sidan av www.monitoraudio.co.uk är http://www.goldsignature.co.uk/ För bilder, se min systemtråd (länk i min signatur). Det finns också många bilder på nätet i övrigt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/03/31 10:46:01

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/31 :  11:20:03  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Grattis Matte!

Kul att du börjar bli nöjd, det ska bli intresasnt att följa din resa framöver, och vilka högtalar kablar blir

HUr tycker du att klangen är i dessa burkar, spelar de mörkare än t.ex vienna som du hade tidigare

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/03/31 :  11:29:32  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Snoop: Tack för det!

quote:
HUr tycker du att klangen är i dessa burkar, spelar de mörkare än t.ex vienna som du hade tidigare


quote:
De spelar neutralt enligt mig och kan inte sägas låta varken varmt eller kyligt. Vienna Baby grand tex som jag ägde tidigare spelar mycket varmare än Monitor Audio.


Läser du inte allt påg??? Nej, Monitor Audio spelar "ljusare" än Vienna, mer neutralt. Man ska nog inte köra de med ljus kringutrustning, utan med neutral eller varm (som jag gör).

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/03/31 11:31:09
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/31 :  11:31:23  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply


Jag är som sagt hemam idag och är sjuk, får skylla på det

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/03/31 :  14:28:44  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Har du hi-fi snuvan du med Snoop
Matte76 kul att dom funkar för dig .
Vi har rätt liknande krav på musikförmedlare
Mvh


Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/31 :  14:31:59  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Jepp ja är sjuk, eller mer sjuk än vanligt kanske man ska säga


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/03/31 :  16:16:44  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Smackman: Tack!! Du verkar ha bra smak

Snoop: Är du verkligen "sjuk"? Inte så att du bara känner mer för att vara hemma och lyssna på de nya högtalarna än att jobba?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/31 :  16:21:05  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Jag är sjuk på allvar


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/04/04 :  21:50:26  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply
Kul att du är nöjd med dina högtalare! Intressant med en grundlig recension av dem då jag är nyfiken på stativmodellen. Du skriver att röster är tydliga och klara, innebär det att de spelare öppnare och klarare än de tidigare högtalarna du har haft?

Edited by - Klingan on 2006/04/04 21:51:45
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/04/05 :  07:44:03  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
quote:
Kul att du är nöjd med dina högtalare!


Tack ska du ha!

quote:
Intressant med en grundlig recension av dem då jag är nyfiken på stativmodellen. Du skriver att röster är tydliga och klara, innebär det att de spelare öppnare och klarare än de tidigare högtalarna du har haft


Har ej hört GS10 än, men ja jag tycker att dessa Monitor Audio spelar väldigt öppet och klart, bättre på dessa parametrar än mina tidigare Vienna och även bättre än föregångaren GR20. Mellanregistret håller mycket hög klass (vilket är väldigt viktigt), framförallt i förhållande till priset.

Mycket nöjd hittills alltså, men som sagt så återstår det en del inspelning. De kräver MÅNGA timmar, 300 är rekommenderat har jag läst någonstans på nätet.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/06/07 :  12:35:52  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Uppar denna tråd då det vore skoj om du kunde uppdatera dina intryck matte76. Eller någon annan med erfarenheter av dessa vackra högtalare.
Står inför att komplettera med ett par såna hära.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2009/08/23 :  11:25:15  Show Profile Send peter_gbg a Private Message  Reply
Tycker att MA GS 20 är helt fantastiska. Väldigt allround. Briljerar inte på något sätt utan det är helheten som gjort att jag fastnat för dessa högtalare. Svarar bra på bättre grejer utan att kräva tycker jag. Har haft mina högtalare i 3 år nu och inte ångrat mitt köp någon gång. Vill man ha den absolut sista djupbasen så skall man nog kolla på GS 60. Tycker personligen min kombination (neutral cd-spelare -> ljusa signal kablar -> mjuk förstärkare -> ljusa högtalarekablar - > MA GS 20) är en väldigt lyckad kombination.

/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000