HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Naim CD5x
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/07/18 :  10:12:59  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Hej, ska försöka ge en liten recension av CD5x.
Nypriset idag ligger på 23000kr, och det är ju rätt mkt pengar för en cd-spelare. Men försök hitta en bättre spelare för dessa pengar och du kommer märka att det inte är lätt . Spelar med finfin rytmkänsla, en ljudbild som inte pressas mot en utan hela tiden känns kontrollerad. Fin 3D-känsla och ett mjukt analogt ljud utan att tappa detaljer. Bra separation, det blir lätt att höra olika stämmor/vad som händer och texter i sånger går fram bra. Fin klang, märks bra på pianomusik där det låter som en riktig flygel. Sen har vi då dynamiken, som ofta är rätt dålig hos cd-spelare. Spelar riktigt dynamiskt, dvs när det blir lugnt/tyst blir det verkligen så, låter inte jäktat som så många spelare gör, och när det kommer attacker kommer detta snabbt och kraftfullt, häftigt!
Den är rätt liten och väger inte 100 kilo, men spela det kan den!
Har 2 utgångar, RCA eller DIN. Slå av den utgång som inte används för bästa ljud. Går att uppgradera med extern nätdel Flatcap 2x vilken ska ge ett klart lyft (har ej testat men kommer troligen skaffa en senare när möjlighet finns).
Väl värd att testa för de som vill ha en fin CD-spelare .

Edited by - Snutten on 2008/07/18 10:22:43

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2008/07/24 :  12:40:59  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message  Reply
Jag har oxå en CD5x och jag kan bara verifiera Snuttens kommentarer. Om jag ska summera så är det musikalitet och dynamik som dominerar hos denna spelare. Jag har en extern PSU (Hi-cap, gamla versionen) som matar de anloga delarna av spelaren. Med denna inkopplad får man mer av allt. Framför allt en ännu lungnare och renare presentation med bredare och mer stabil ljudbild vilket oxå gör att den upplevs som ännu mer dynamisk. En klart rekommenderad updatering.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2008/07/24 :  15:52:25  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
CD5x är en av mina favoritspelare oavsett prisklass.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2008/07/29 :  20:46:33  Show Profile Send lusse a Private Message  Reply
Var hos Ågens i Göteborg för att lyssna på någon cd för 30000:-. De demade då denna cd spelare. Jag lyssnade på den i jämförelse med en Arcam. Det blev inte så stor skillnad mellan dem tycker jag. Naimen var lite tydligare men det gav inte någon större känsla för musiken. Men sen så kopplde man till en extern nätdel som gick på ca 8000:-. Jag fick en chock hur mycket bättre det blev. Det var en helt annan division på musikupplevelse. Nu var jag på en konsert och inte på en hifi demonstration. Det är märkligt vad en nätdel kan göra som inte är inbyggd i samma låda. Jag har själv byggt mina apparater på detta sätt och fått nästan samma resultat. Heja Naim och alla andra som har separata nätdelar.

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.

Edited by - lusse on 2008/07/29 20:47:55
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2009/03/16 :  22:49:32  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Har skaffat en flatcap2x som används med CD5x. I början var jag inte säker på att det blev så mycket bättre, mer annorlunda. Men efter en tid blev det klart att denna tillför en hel del: bättre 3D, mer detaljer, svärta och kontroll samt renare ljud. Låter inte alls illa .

Edited by - Snutten on 2009/03/16 22:50:26
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/06/03 :  14:37:33  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Jag har en CD5i som tyvärr inte kan nyttja en extern PSU. Men min NAIM NAIT XS har denna möjlighet, så jag funderar på att såsmåningom köpa till en Flatcap. Någon som testat XS + Flatcap?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2009/06/13 :  17:46:22  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Audiovector: det finns mycket info på naims eget forum om XS, läs där. XS verkar vara en riktigt trevlig förstärkare .
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/08/03 :  14:33:36  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Tack för tipset, jag är numera reggad där. Jag trivs superbra med min XS! Köpte den innan alla branschtidningar recencerade den...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000