HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Uppkopplat?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/17 :  10:35:27  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Fick göra en akut utryckning till kompisen som hade flyttat. Han behövde lite hjälp med inkoppling av anläggningen - redan i abstinens efter 2dgr. Allvarligt! Det vara bara att kavla upp ärmarna...




Ny kåk innebär alltid nya utmaningar. Och vi upptäcker att allt är inte High-Tech...
Och som syns så har vi inte lagt fokus på "ljuset" utan håller endast öga för kablaget.





Här börjar vi ana projektets fulla bredd...




M

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/17 :  10:39:23  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
"Spänning" på hög nivå utlovas





Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/17 :  10:48:18  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Solen stod högt och kaffe hade utlovats... Och efter en första blick bakom anläggningen så såg det ju inte så farligt ut?


Här borde det ju finnas plats för att husera både det ena och andra?





Vänder jag dock ändan om(inträngd i hörnet) så har det inte sparats på laddningarna. Ända från start är ribban lagd.

Tre st HMS på var sin fas.




M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/17 :  10:59:53  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Folk sprang som yra höns och det var dags att föra kommandot! Lite struktur och ordning fick införas.


Först så skaffar vi oss en överblick över situationen...




Ser ju inte så farligt ut det där... Men hoppsan! Det var några mono-block det. Hmm...


Okej. Men om vi lägger fram de "viktigaste" kablarna, så kanske vi får överblick...





M

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/17 :  19:19:36  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Så börjas det...

Primare DVD; och det skall naturligvis has 5.1 möjligheter.




Så skulle det till försteget och så hade NHT:orna ju sitt delningsfilter och slutsteg till basarna...

Utan dessa blir det bara ett par dyra stativa utav alltihopa.




Och med en snabb översiktsbild så börjar komplexiteten med 5.1 synas alltför tydligt. Inga Digitala signal-kablar anslutna ännu.

Från DVD till Försteg och delningsfilter.



M
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/04/17 :  19:29:30  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Känner igen mig själv lite där faktiskt
Och Vincent`s monoblock har lirat hemma hos mig med..
Funderar själv på att dra en jordad tåt från proppskåpet
Mvh


Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/17 :  20:46:15  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Det blir snabbt mindre och mindre plats att röra sig på bakom anläggningen och den berömda ryggvärken kommer som ett jordbrumm i diy-riggen...


Men skam den som ger sig. Det skall kopplas mera... Till slutstegen bla.



Primare-försteget är laddat för ljud! (ursäkta den taskiga bildkvalitén, men här var det kronisk "felställning" vid tagningsögonblicket)




Vi får ju inte glömma "kidsen" (Vincentarna) som vill ha både signal och ström!



Och skall det vara monoblock så skall det vara monoblock! Käk via nätlist och en radda strömmisar...




M
Go to Top of Page

Mr P.S
Member

62 Posts

Posted - 2006/04/17 :  20:49:38  Show Profile Send Mr P.S a Private Message  Reply
MMMMMMMMMMMMM...... Trevlig anlägning
Kul att se att det finns entuaster som satsar seriöst på utrustningen bakom anlägningen
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/17 :  20:56:29  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Mr P.S - Hejsan. Jo det är trevligt. Men sen skall det ju kopplas oxå, och då är det bra att ha några polare som kan rycka in.

Mvh,
M
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/04/17 :  21:04:54  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Rannagarden: Kommer du hem till mig och drar kabel också eller


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/17 :  23:19:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har inte ens en tiondel så många prylar som du men 50 gånger mer oreda kan man hyra dig för en dag ?

Bra jobbat

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/17 :  23:19:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Monoblock ger en del mer kabel...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/18 :  01:39:38  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Jösses vad mycket kabel..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2006/04/18 :  12:35:04  Show Profile Send daja a Private Message  Reply
Ojojoj... lider lite när jag ser bilderna. En herrans mycket kabel!

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

n1o_0
Member

200 Posts

Posted - 2006/04/18 :  15:51:47  Show Profile Send n1o_0 a Private Message  Reply
jag sätter någon krona på att alla de där kablarna kostar mer än min anläggning

Edited by - n1o_0 on 2006/04/18 15:52:06
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/18 :  15:58:35  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Jag har försökt tala sans i gossen, men han vill ha lite "flexibilitet".

Med tre faser bak anläggningen så kan man laborera lite med uppdelningen av strömdraget.



Här är det uppdelat så att monoblocken och slutstegen till NHT-basarna går på en fas (långa ClouCable-dosan). Ovanför den har vi den "knubbiga" dosan från Furutech. I vilka cd/dvd och försteg sitter och strax delningsfilter till NHT. I Supradosan högst upp sitter det finstilta så som Digitalbox, tv-spel, satelitmottagare osv... Allt trevligt uppdelat på egna faser för mindre "snack" på tråden dem emellan.




Dynamiten från Clou sitter till DVD´n...


Här har vi en bredare översiktsbild. (Notera att hör finns inget för bilden anslutet ännu. Alltså Scart och övriga bildsnablar till projektor från dvd, Satelit och tv-spel.)




De är ju så jäkla stela de däringa ström-kablarna att man inte vet ut eller in vilket håll man skall tvinga dem åt, men med närpå skavsår i handlovarna kom de hyggligt på plats.


M
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/04/18 :  20:03:33  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
hehe.. lite sladdar

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/04/18 :  21:21:36  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Ska ni fasvända rätt till apparaterna så tar det väl en vecka minst : ) Hehe.


Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/18 :  22:17:09  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Fasvänt? ... Nej, det är lugnt. Rättvänt i väggen bara så är ju dosorna uppmärkta, likaså kablaget. Det var värre med väggbulorna och det. Men vi tror vi fick 90% rättvänt iaf.



När vi nästan är klara så skall bara sista stumpen kablage in. Lite svårt att se på bilden, men det äro faktiskt en Bybee Purifier som ClouCable-Lasse trixade ihop då det begav sig. Fortfarande under utvärdering sitter det en på dvdn´s fas och en på förstegets fas.



(Suddigt i bakgrunden ses värden basunera ut ordrar till höger och vänster)



Väl såpass kunde BDR-konorna finjusteras. MKIII med tillhörande puck.






Sen hade vi med oss en trevlig kompis. Eller tvänne av den sort, kan man säga. För nu är det ju så att man kan designa (i mitt tycke) en högtalare på flera sätt, men att som i NHT´s fall rätt och slätt ställa en "stativare" på några av de våldsammaste baslådor man kan hitta för pengen(!) går lite förbi min smak... Även om de är skruvade fast, så är det knappt att de kan klamra sig kvar när det rockar och smäller som bäst.



Varpå dessa Hifi-Möss kommer in i bilden:




Och faktiskt gör stor succé! Håller fingrarna på högtalare utan mus? Ganska friska vibbar när det spelas i bruklig dB! På med en mus! Vibbarna dämpas väldigt häftigt. Det är lite rörelse, men inte på långa vägar detsamma som innan. Gör för dessa burkar ett välsignat jobb (i mitt tycke).


M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/18 :  22:31:43  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


En liten översikt.




Kan mot kopplandets avslut så här säga att detta är en mycket hårdrock/metall-vänligt system. Volymen vill opp och det är dubbla baskaggar för hela slanten. Film-musik gör sig väldigt vänligt här oxå. Mer av en ljudvägg än finstilt lir. Men det är medvetna val som lagt ribban på denna nivå.

Ägaren/Kompisen är utbildad ljudtekniker, har knegat på studio och har bestämda åsikter om hur saker skall låta(på gott och ont).

När väl resten av huset kommit till sans och ny lampa i projjen fixats - så får jag väl återkomma för vidare kopplingar. Nu har han iaf ljud i huset!


Mvh,
M
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000