HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans skiva: Ingram Washington - What a ...(616)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/18 :  18:49:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message



Utgivningsdatum: 2004
Skivformat: CD
Skivbolag: STS Digital, Holland
Katalognummer: STS Digital 611142



Ingram Washington gjorde en tidig entre i show business, med en mor som var sångerska så var musik naturligt för Ingram.
Redan vid en ålder av 10 år så var det jazz som gällde för den unga grabben från Detroit, Michigan. Det var inte bara för unge Herr Washington som jazzen gällde, utan Detroit var en stor del av jazzen på 40talet. Ingrams mor presenterade sin son för de större grabbarna under 40 och 50 talet - Duke Ellington, Count Basie mfl.
Redan här så fastnade Washington för de långsamma balladerna från denna tid.


Jag fick denna skivad spelad för mig ganska nyligen,,, och fastnde direkt för den lugna och harmoniska medoliösa jazzen som formaligen strömmade fram.
För mig, som vanligen fastna för kvinnlig vokaljazz, så blev detta en positiv erfarenhet och en skiva köptes på en gång.
Ingram Washington har en djup bariton röst som kan förmedla samma känsla som tex Nat King Cole och framförallt Arthur Prysock.


Denna skiva skulle säkert passa ganska många, men tyvärr blir det nog få som kommer att införskaffa den, då den faller in som "easy-lisning". Visst, den är perfekt en fredag kväll när man vill softa lite i soffan och dricka nåt gott och kramas lite.

På skivan "What A Difference A Day Makes" framförs mer eller mindre välkända evergreens. "What a Wonderful World, Always on My Mind och Unforgettable" är några.



Arrangemangen är enkla, en ackustisk jazztrio som grund oftast med nåt extra instrument som solo, ganska lika orginaluppföranden vilken kan kännas trist, men musiken från denna tid lyssnar jag gärna till, som den var.

För er som känner att detta skulle kunna vara nåt för mig, så finns det samples att lyssna på, från CDbaby.com

Är det sen så att du känner att detta var nåt för dig, så skicka ett PM till mig, där du skriver vad Du tycker var bra med denna veckans skiva och vad jag kunde ha gjort bättre. Skriv "Ingram Washington" i rubriken
Varför detta ? Jo, Audio Concept skänker ett exemplar av denna skiva till nån av er. PM't ska vara inne före nästa Veckans Skiva.



Andra skivor med Ingram Washington
JAZZ MET FRED - 1991
ROTARY GOES JAZZ - 1995
PAULUS POTTERS - 1996
SINGS SWEET 'N' LOW - 1997
SINGS TO THE MAX - 2000

Länkar:
http://www.sts-digital.nl
http://cdbaby.com/allmp3/ingramw3.m3u

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2006/04/18 :  20:22:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Göra något bättre? Nej, varför då? Mig krokade du med hull och hår!

Räkna med ett PM!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/04/18 :  20:28:30  Show Profile Send Piggen a Private Message
Rackarns också
Var hos Robban och handlade en i förra veckan...så det är ju knappt lönt att dra ett PM
Men det är en trevlig platta! (och en bra recension!!)

Edit: Glömde tillägga att den spelar just i detta nu...när man såg den här tråden

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!

Edited by - Piggen on 2006/04/18 20:29:23
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/18 :  20:38:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag fastnade efter ett spår, sen la jag undan ett ex på en gång,, (Även en annan Veckans Skiva, om nån norska som nån snackat om )

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/19 :  23:33:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Just nu har jag ETT bidrag från nån som vill vinna skivan,
Walk in the park, eller är det som med deklarationen ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/25 :  23:35:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Så nu är lottdragningen avklarade. Tyvärr blev det inga bilder, då dottern inte hade nån lust att hålla på och leka med lapparna som förra gången. Frun var med som vittne så att allt gick rätt till,,,även om det var över på 2 sek.

Skivan kommer att skickas till vederbörande inom snar framtid.

Vi på HiFiForum.nu säger Grattis!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/04/26 :  00:47:11  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
men tyvärr blir det nog få som kommer att införskaffa den, då den faller in som "easy-lisning".


Det är intet att fnysa åt !!
Ibland, ibland ganska ofta, vill jag lyssna på musik men orkar egentligen inte. Då kommer "easy listening" som en smekande sommarvind

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/04/26 :  10:18:02  Show Profile Send arcam a Private Message
Hörde denna skiva på hifistället i lördags,
lät riktigt bra, fin inspelning också.
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2006/05/12 :  08:40:46  Show Profile Send berglund a Private Message
Nu har den lycklige vinnaren fått skivan. Tack och bock! Har inte hunnuit lyssna ännu men den åker in i spelaren under helgen.

/Pär B
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000