HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Batterdrift av RIAA - bra lösning?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2006/04/20 :  13:50:41  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message  Reply
Hej!

För cirka ett år sedan byggde jag och en kompis en klon av LC Audio's RIAA-steg (MM-delen). Dessvärre har vi inte lyckats bli av med brummet från denna och igår testade jag att helt enkelt koppla två 9V batteri för att driva RIAA-steget.

Eftersom resultatet var som önskat (dvs. det var nu i stort sett knäpptyst) funderar jag nu på om jag skulle fixa batteridrift av mitt RIAA-steg. Ifall detta är en bra lösning kommer jag sannolikt köpa 2 stycken 12V MC-batterier.

När jag sökte på nätet såg jag dock en kommentar (se länk nedan) där det står
quote:
Batteridrift har ett inbyggt problem och det är att batterier inte är så värst bra på att leverera pulseffekt. Vanliga bly/syra batterier har normalt ganska högt inre motstånd men detta påstår sig Hans-Ole och Jonny ha löst så att batteridriftens fördel med störfriheten är det som återstår.


http://www.hififorum.nu/artiklar/vitus@md/index.htm


Min fråga till er är då helt enkelt om någon testat att driva sitt RIAA med batteri, och hur det i så fall funkat/funkar. (Dvs. är problemet som omnämns ovan allvarligt eller inte). Övriga kommentarer tas också tacksamt emot.

Mvh
Ronny

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/04/20 :  14:05:13  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Tror inte att det är några problem med batteridrift.

Men ha några kondingar paralletllt med batteriet så blir det ännu bättre

Sök på nätet om batteridrfit av tex dac:ar så finns det en hel del.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/04/25 :  09:55:41  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Kan bara hålla med föregående talare, ja det är en bra lösning med batteridriften

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/04/25 :  15:47:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Japp, det är min kommentar.

En av lösningarna på problemet är att behandla batterierna som om de är ersättare till transformatorn och likriktarna. Det vill säga att bibehålla en maffig kondensatorbank. Den skall gärna vara en blandning av reservoirkondensatorer och avkopplingskondensatorer.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2006/04/26 :  14:56:56  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message  Reply
Tack för era svar. Två MC-batterier är nu inhandlade och jag har även hunnit med att göra en snabb uppkoppling (utan kondensatorer). Eftersom resultatet blev bra kommer jag nu göra RIAA:t batteridrivet.

Mvh
Ronny

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000