HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En variant med Dahlbergs Neodiskanter...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2006/01/13 :  19:07:45  Show Profile Send nusse a Private Message  Reply
Nu när fingertoppen växt ut en bit och de värsta mardrömmarna om Planhyvlar, fräsar, bandsågar mm lagt sig så var det verkligen dags att ta tag i bygget igen.

"Det ska vara tunna skivor... av ett pekfinger?" Syns lite dåligt, nu när det torkat. , chop, chop, chop

”Hifi sound project” Jo det är väl det man hoppas på.

Hoppas dock att det både låter och ser lite bättre ut... Men det är trevligt att ha något att lyssna på när man jobbar.

En bunt (12st.) fram och baksidor. En skiva limmas mot baffeln och två där bak. Jo det ska bli två uppsättningar högtalare.

Jaha, så ser baksidan av baffeln ut (28mm ek). Urfräst för magnetkretsen. Mycket spån blir det.

Så här är det tänkt att det ska bli. Väääldigt smal å hög låda. Kanske inte så bra? Jo det ska vara väggar, botten å tak också.

Hmmm Så kan det gå när man inte stannar med fräsen där man borde.
Klippa å klistra.

Ska man göra så?

Eller så?
Eller ha basreflexröret på baksidan kanske? Eller spelar det ingen roll?
Alla tips mottages tacksamt.

Beställde dämplim från SWEDAC i Tisdags, vilket skulle skickas på Onsdagen. På något sätt ska det inte komma fram förrens på Måndag.

Det var allt för denna gången

/Magnus

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2006/01/13 :  20:33:04  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Inget kul när fingrar får prova på snickerimaskiner som tur är har jag inte råkat ut för något ännu men en del fd arbetskamrater har råkat illa ut, nog om detta.

Det ser ut att bli ett kul bygge.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/13 :  21:56:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det ser ut att bli riktigt snyggt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/13 :  23:01:53  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Jag skulle sätta reflexröret i bak. Detta då dessa dipoler i banden behöver luft bakom i alla lägen. Och då kan portningen bak få lite rumshjälp att få igång blommen lite extra i bas o mellanbasen vilket kommer ge dig lite mer värmeinnehåll troligtvis också i mellanreg..

Samt att just basens "blommning" får en mer trevlighet..

Allt sagt enbart via mina personliga "troenden" och erfarenheter av bak o fram riktade basportar...
Samt erfarenheter av dipolers sätt i rummet...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/13 :  23:05:45  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Sen skulle jag försöka sära på basen ifrån banden då vibbrationerna ifrån basen KAN få banden att skallra en del.. Detta kan medföra en del minskad "tystnad" ifrån banden tror jag...

per G´s band vibbade hårt hårt då han lirade sina line sours kan jag säga.. Och sådana vibber är snudd omöjliga att få bort om bas/mellan inte tas bort ifrån den långa panelen som banden sitter i...

men men.. Bara lite som jag "tror" här..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/13 :  23:43:47  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Trevligt Nusse, Trevligt!

Fin maskinpark verkar det vara oxå...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2006/01/14 :  09:15:36  Show Profile Send nusse a Private Message  Reply
Mayro: Tack för din input angående basreflexrörets placering. Att "sära" på band och bas är lite sent nu, men av den anledningen kanske det kan vara bra att ha "blåset" på baksidan (kommer fysiskt längre ifrån bandet). Så... Sätter kanske röret (ganska lågt) på baksidan riktad uppåt mot elementet. Om inte annat blir det lättare att justera längden på röret i efterhand om det pekar uppåt.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/14 :  14:56:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Egentligen borde dom flesta dipoler lida av det fenomenet. Magnepan har ju Magnestat basen precis bredvid o på Apogees fullbandare är det samma sak. Dalis Skyline led även den av detta fenomen. Bandet fladrade på bra om man krämade på.

Så problemet finns helt klart men frågan är hur mycket det påverkar. Bandens specialla spridningsmönster hämmar det nog mer än vad man tror. Det kommer i vilket fall höras ganska omgående.

Hoppas fingert läker på bra för det såg riktigt ruggigt ut o kör på nu med bygget för det ser läckert ut

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/01/14 :  20:53:28  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Mayro. De skakar en hel del när man delar dem lågt. Enligt de jag frågar så skall det inte skada ljudet. Även om jag tycker de låtit bättre när jag testat att dela dem högra.
Hurvida bas/mellanreg skakar dem också vet jag inte. De är stilla här iaf :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/14 :  21:25:15  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Vemsom.

Jag vet inte heller hurvida det egentligen påverkar eller ej.. Men vibbade gjorde dom hos per G så det stog härliga till.. Tror per själv kan intyga detta..

Så skrev det eftersom det kanske gått att ändra. Inget är ju omöjligt att bli bättre.. så kan man säga.. Däremot skulle jag 7 dagar i veckan ha bakvända basportar tillsammans med banden..

Men igen. Det jag det..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/01/14 :  23:06:30  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Nusse: Kul att du verkar ha fungerande fingrar igen
Jag tycker att det ser lovande ut Huruvida det kommer att spela
bra ihop lär nog visa sig när det är klart. Att du har förhållandevis
lite material på utsidan av diskanterna fungerar bra.
Du bör ha dom färdiga högtalarna åtmindstånde 80-100cm ut från vägg
och gärna mer ändå om utrymme finns, så att rikta porten bakåt borde
inte innebära några större problem om det känns lockande.
Mina magnetostat-basar sitter ca: 6cm från diskantbanden efter hela
diskantens längd och jag har inga igentliga problem med fladdrande
band. Enda gångerna dom fladdrar är när jag spelar bastrimmad musik
typ "Infected mushrooms" på väldigt höga nivåer. Har en yngre bror
som har ett system(ferritdiskant/kef b-139b)som påminner ganska
mycket om det du/ni håller på med. Han har inte heller några problem
av det slaget. Jag rekomenderar iofs gärna stöd för banden för varje
30cm (ca) just för att hålla dom på plats. Själv har jag tre
stödpunkter för 112cm band(28cm/stöd)En annan aspekt i sammanhanget
är filtret, att dela lågt med 1/ordn filter resulterar naturligtvis
i att banden rör sig mer.
Jag kör själv med ett andra/ordn filter strax under 400hz och det
fungerar mycket bra. Vilket förstärkeri och vilken typ av delning
man använder påverkar också. Aktiv delning och sparsamt med effekt
är inte en kombination jag skulle använda själv. Men då gillar jag
också att kunna spela riktigt högt ibland

Vemsom: Välkommen i klubben

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2006/01/14 23:15:04
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/01/15 :  00:03:57  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
För er som har glömt hur det kan gå om man inte håller fingrarna
i styr. Både jag själv och Nusse har stiftat alldeles för intim
bekantskap med elektriska maskiner. Slåss inte med maskinerna !!!!
Du kommer aldrig att vinna, jag lovar!!!!!!!





PS. Tack för bilderna Nusse, att du tog dom när fingrarna såg ut
på det där viset. Respekt.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2006/01/15 :  00:12:09  Show Profile Send nusse a Private Message  Reply
Om det funkar att ha "öppna" element hela vägen bredvid banden så borde min lilla stackars 8" (dessutom i låda) inte påverka bandet allt för mycket. Som sagt nu kör vi på så här. För egen del är det inte omöjligt att det kan bli en vidareutveckling alt. helt nytt proj.
När det gäller upphängningen har jag tidigare funderat på att sätta "stöden" en bit ifrån bandet (skulle isf bara se till att avståndet mellan magneterna är det rätta) och hänga upp banden med tvärgående fiskelina el. likn... Men det kanske inte har någon som helst positiv inverkan om bandet kan röra sig mer el. mindre fritt över hela längden
Delningen ja... Kollat runt lite med folket i Ö-o och ingen verkar ha prylar för att kunna mäta tyvärr.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/15 :  00:19:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Jag rekomenderar iofs gärna stöd för banden för varje
30cm (ca) just för att hålla dom på plats. Själv har jag tre
stödpunkter för 112cm band(28cm/stöd)


Man borde väl kunna stödja upp det ganska mycket utan att man påverkar det hela negativt ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/15 :  00:38:05  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

ojojoj.. Respekt!!! Att ta bilder då man skadat sig så

Mannligt är understament!!!

Sköt om den skadan väl....

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/01/15 :  00:49:10  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Som sagt var, jag kör med stöd var 28'onde cm och jag har inga invändningar alls mot resultatet .

Om man delar så pass lågt som jag har gjort så är själva delningen
inte så jättekritisk. Man kan göra filter lite på en höft(nästan )
och det låter bra ändå. Ett fasfel om ca: 30 grader vid 400 hz
är svårare än vad man tro att lyssna sig fram till. Vad som däremot
är viktigt är att man ger sig tid att fintrimma nivåerna för dom
respektive registren. En halv/en db hit eller dit spelar enligt min
erfarenhet större roll.

Om du funderar på att ersätta dom stöd som finns byggbeskrivningen
med någon annan lösning så behöver du bara ett stöd i mitten av
magnetkretsen för att hålla den rak. Har också funderat på diverse
trådlösningar samt att försöka mig på att kopiera eller
vidareutveckla Apogee's lösning i deras sista högtalare(elegant men
väldigt svårt). Tyckte att den nuvarande lösningen fungerade så bra
att jag hellre la energin på annat(typ byggbeskrivningen).

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/01/15 :  01:07:32  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Jag håller för övrigt på med ett eget system som kommer att bli
väldigt snarlikt det här konceptet och vi kan säkert byta erfarenheter
eftersom. Diskanten är 91 cm lång och jag kommer att använda en
Audax hm-210z12 som bas ("8").

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/15 :  08:06:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det här med bandfladder blir ju värre när det är en dipol som spelar bredvid också. PG Jeppssons line source var väl en dipol? Har man en låda blir det ju inte luftflöde mellan fram och baksida.

Att bandet sitter nära kanten är bra. Jag monterade mina i bredare bafflar och får en stor dipp vid 1900 Hz som jag behöver åtgärda med tiden.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2006/01/15 :  09:06:02  Show Profile Send nusse a Private Message  Reply
För att tjata lite mer om fingret/nageln... Så här ser det ut i dag. Nageln är lite kort och "köttet" under vill liksom inte fästa ända ut, men det blir lite bättre dag för dag. Jag är glad att jag kom undan så lindrigt som jag gjorde.

En bild på basarna, som för övrigt skulle kunna bytas ut till W22 (excel), utan att behöva fila på baffeln. Jag tror dock den vill ha 10 liter till om man ska envisas med basreflex. Annars kan man ju täppa till hålet och köra slutet ~30 l.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/15 :  09:23:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
W22 är fantastiskt bra. Jag kör dubbla W22 i öppen baffel, jag har inte hört så mycket bättre tycker jag. Det måste till något i den klassen för att matcha banden...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2006/01/15 :  09:38:09  Show Profile Send nusse a Private Message  Reply
Bernt: Ja jag tänkte väl att du skulle "gå igång" när W22 nämndes . Min baffel är väldigt smal, men om jag skulle köra öppen baffel (ta bort lådan) så skulle jag kunna få plats med en W22 över, eller under... eller över och under .
Gissar dock att min baffel är lite för smal och på så sätt ger dåligt med "stöd".
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/15 :  09:45:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/15 :  10:44:21  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Skönt att se fingret blev "Diy fixat" till slut Moddningen från start såg lite obehaglig ut ju....



Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/01/15 :  15:50:52  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Uuhhh.. det gick kalla kårar genom hela mig.
Skönt det läkte till slut :)
Hoppas det inte gjorde lika ont som det såg ut.

Bernt (mfl) Testat att dela dem högre? banden? Jag kan inte se något fladder här alls faktiskt.
Å andra sidan har jag bara mekat lite med det än så länge :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/15 :  16:24:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag delar vid 550Hz såvitt jag vet. Det är Lenn Art som räknat ut mitt filter så jag är inte helt bombsäker.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2006/01/15 :  18:53:46  Show Profile Send nusse a Private Message  Reply
Vemsom: Har du byggt band? För du har väl inte fuskat och köpt halvfabrikat eller ännu värre köpt färdigt!? Sökt på forumet utan att hitta något. Vad använder du förutom banden? Visa lite bilder nu.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000