HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Scorpio tonarm - Bra eller?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic   

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/24 :  06:46:50  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Hifi Stället har börjat samla på sig diverse vinyltillbehör. BLandannat har han en tonarm som ser cool ut med ett överkomligt pris. Den är dock för mig helt okänd. Den heter Scorpio och jag tror att den heter Helius också. Känner någon till denna arm? Är den bra eller är REGA bättre att satsa på som jämförelse?

www.akkelisaudio.com

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2006/04/24 :  13:01:00  Show Profile Send LJN a Private Message  Reply
-Har bara gott att säga om den tonarmen, hade en monterad på min "före" detta Linn Sondek LP12:a. Använd pickup var Goldring Electro II ( high-output MC )

Men, armen är inte "purung" - min köptes i början av 80-talet!

/Lennart
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2006/04/24 :  13:32:13  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
jag har väl inte så trevliga erfarenheter av denna arm utan att ha hört RB-300:an så skulle jag nog köpa RB:n utan vidare,ficke aldrig min Scorpio att fungera bra jag körde den tillsammans med Ortofon MC-pickup och Goldring MM-pickup
Mvh
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/24 :  14:06:55  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Så den är så gammal? Undrar om det är något som legat i hyllorna sedan dess eller om det nytillverkas sådana armar? Utbudet på armar till rimligt pris är ju tyvärr väldigt begränsat och REGA har snudd på monopol. Det hade varit skoj att finna något alternativ, men det måste ju vara bra också.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2006/04/24 :  17:06:16  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Jag köpte min Systemdeck IIX runt 1985 och då satt den på det verket.Ett annat alternativ är kanske och kolla på en beg.SME arm av något slag.
Mvh
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/25 :  18:35:47  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Tror Hifi Stället pratade om 5000 kr.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/04/25 :  19:40:56  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Scorpio var ju Helius absolut billigaste arm, och inte i samma klass som t.ex. Rega RB300, en länk http://www.vinylengine.com/library_model.php?make=Helius&selected_model=Scorpio
tror inte den är värd över en tusenlapp. Jag tror produktionen av just Scorpio var utlagd hos legotillverkare och att den såldes i förhållandevis stort antal tills RB300 började säljas lös för ungefär samma pris och konkurrerade ut den.
Har själv en Helius Standard = Aureus på en Systemdek IIS (med den tunga konkava Mazak-tallriken), som är en arm med betydligt högre precision (och pris). Kanske inte helt ofärgad, men med både tyngd och liv i återgivningen. Såvitt jag vet låg Helius tonarmstillverkning nere under 1990-talet, deras huvudprodukter lär vara fästen för astronomiska instrument. Deras nya arm Omega kostar hela 3600 Euro, alltså mer än SME V, och någon billigare modell verkar de inte ha. Misstänker att firman, åtminstone numera, är mycket liten och tillverkningen hantverksmässig, så prisnivån blir därefter.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2006/04/27 :  11:52:42  Show Profile Send Jan I a Private Message  Reply
Hei
Det er riktig som lennartj sier. Helius Scorpio var den rimeligste Helius hadde. Denne armen kom også med et litt tykkere armrør og het da Fat scorpio. Rundt 86-87 så kostet denne armen ca 1700,- 2000,-
Og da kostet Rega 300 armen 1000,- Likevel synes jeg Rega 300 armen er en mye bedre arm enn Scorpio armen.
Har også en Aureus (gold) arm og er enig i mya av det lennart sier om denne.Vet at Audio Note overtok noe/n av Helius armene og jeg mener de lager Orion armen i dag (med visse forbedringer ? )
Skulle jeg selv kjøpt en brukt scorpio i dag,så ville jeg ikke gi mer enn 1200- 1500,- for denne.
Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/27 :  15:34:15  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Hmmm, skall nog besöka Hifi Stället och höra hur länge han haft armen. Med nya argument i bagaget kanske den går att pruta rejält på

DEt är inte ofta man ser tex REGA armar på begagnatmarknaden och nya kostar de väl rätt många tusen.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2006/04/27 :  21:16:19  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message  Reply
Det beror ju på vad du vill ha för Rega-arm. RB 250 och RB300 är inte särskilt dyra.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/04/27 :  21:56:53  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Om du vill lägga 5000:- på en ny tonarm så skulle jag ta o spana in Opus3 Cantus.
Har den själv o det är en attans bra arm.
Lite udda lösning men den funkar fin fint

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2006/04/29 :  01:17:23  Show Profile Send €riC a Private Message  Reply
vinylbutiken.se tar ca 2100kr för RB250 och 3350kr för RB300. Fast jag skulle nog satsat på en tangentialtonarm om jag hade råd. :)
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2006/05/01 :  21:08:21  Show Profile Send Örjan a Private Message  Reply
Jag och en kompis köpte varsin Systemdek IIX på en utförsäljning i mitten på 80-talet. På dessa satt det Helius Scorpioarmar som dessutom var utrustade med Van den Hulkablage med silvertråd i tonarmen. Båda dessa tonarmar hade en ojämnhet i horisontallagringen som gjorde att dert kändes som om de hade inbyggd antiskating av fjädertyp. Jag plockade isär min och upptäckte att kulorna och lagerbanorna hade synliga ojämnheter. Jag köpte nya kulor och jämnade till lagerbanorna vilket förbättrade armen så att det nästan gick att justera bort lagerglappet utan att få problem med den horisontella rörelsen.
Men varför köpa en dåligt utförd tonarm när RB250/300 går att få begagnad med grammofon och allt för under 2000.
Stereophile säger som bekant att RB300 nästan kryper in i klass A i deras 500 recommended products (april -06) där tonarmar för 25000- 100000kr finns.
Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic   
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000