HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 En stark Dansk solosångare GamuT D200
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2006/05/01 :  20:39:43  Show Profile Send Gebex a Private Message  Reply
GamuT är ett märke som är bekant för många men som de flesta inte vet så mycket om.

Märkvärdigt nog så är det ändå en hel del som rekommenderar eller rekommenderat GamuT. Faktiskt även Svenskar b.la. Carlsson och LTS. Varför känner vi inte till Gamut? Svaret ligger nog i att det är ett ganska litet Danskt företag som tidigare inte gjort så mycket väsen om sig. Men bara för att man inte väsnas så mycket så kan man tack och lov ändå skapa välljud. Jag skulle till och med säga att jag skulle föredra att fler företag satsade på välljud istället för att väsnas om sig själva.

Företaget GamuT hette tidigare SiriuS men sålde företagsnamnet till ett annat företag som hade mera högtflygande planer för namnet. I över 20 år har GamuT gjort förstärkere till musikstudios. Det medför att man satsat på att bygga balanserade konstruktioner. GamuT filosofi är att bygga nya modeller på baskonstruktioner från tidigare modeller som de gör om, förädlar och förfinar. De har alltså inte trott på idén att genom att man når framgången genom att göra om det mesta i konstruktioner vid nya versioner. De tror istället att det är ständiga förbättringar av en bra grundkonstruktion som leder till bättre ljud. Det gör att produkterna ständigt har blivit bättre i små steg. Det innebär också att det länge har funnits möjlighet att uppgradera tidigare modeller.

Företagets konstruktioner förstärkarkonstruktioner skiljer sig från andra tillverkare på så sätt att de endast använder en speciell typ av mosfet transistorer som tillåter att de endast använder ett par av transistorer per balanserad kanal. Om deras kostruktioner hade varit obalanserade så hade de endast använt en transistor per kanal. Fördelen enligt GamuT att inte ha fler transistorer är att alla transistorer är olika. Att matcha transistorer helt går inte. Därför så blir ljudkvalitén alltid lidande av att parallellkoppla fler transistorer och detaljrikedomen i musiken kan gå förlorad. Det uppstår distorsion. Om man istället bygger med en transistor så har man inte det problemet. Man skulle kunna likna användandet av flera transistorer med en kör som aldrig sjunger helt i samklang. Istället så har GamuT satsat på bra solosångare som av naturliga skäl alltid sjunger i samklang med sig själv.

Huvudpersonen bakom konstruktionerna var länge varit Ole Lund Christensen. Men han drog sig ur företaget för något år sedan. Det är dock lite oklart hur mycket som han har varit inblandad i designen av de senare modellerna redan innan han försvann.


Ole framför en GamuT S300



GamuT D200 Mk 3




GamuT D200 skapades ursprungligen för musikstudios men blev så omtyckt att man även började sälja den till privatkunder. Det är GamuT D200 Mk3 är version tre av D200. Version tre är uppbyggd med fler ytmonterade komponenter än tidigare modeller.

Piset var 60 000 SEK när jag köpte det.

GamuT:en väger sina modiga 31 Kg. Den är uppbyggd som en dual monokonstruktion. Strömenheten är torodial uppbyggt med RIFa kondensatorer och med 30000gF per kanal. Slutsteget är specat till 2*200 W i 8 Ohm och dubblar till 2*400 W i 4 Ohm. Steget är helt balanserat. Det finns både balanserade och obalanserade ingångar och 2*2 WBT högtalarutgångar. Ingångskänsligheten är variabel i fyra steg från 0.77V, till 3,9V. Detta är en fördel eftersom olika försteg lämnar olika stark utsignal. Detta kan man alltså kompensera med slutsteget. Apparaten drar ca 100W på tomgångsförbrukning. Det finns två par utgångar till högtalare. Skillnaderna mellan utgångarna är att det ena paret klipper vid 1,5 Ohm och att det inte har någon sådant skydd. Jag tycker att utgången utan skydd låter bäst.

Jag upplever att slutsteget lämnar ett transperant ljud med bra detaljrikedom men samtidigt är mjukt i ljudet. Jag har hört någon säga att GamuT gör transistorförstärkare som även rörälskare kan trivas med. Detta utan att förstärkaren behöver skämmas för sig när det gäller basåtergivning. Basen är bra ren och ganska kraftfull. Jag märker att jag spelar högt. Ja kanske för högt när jag sitter och lyssnar. Detta kanske händer p.ga. bristen på distorsion men framförallt eftersom det låter så himla bra när det spelar så jag bara vill ha mer.

Så om du får chansen att lyssna på detta slutsteg så ta den när du får möjligheten.

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/05/01 :  22:03:38  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Jag är sugen sen länge på D200 ...


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2006/05/02 :  21:31:13  Show Profile Send Gebex a Private Message  Reply
Tyvärr så finns det ingen agent för GamuT i Sverige för närvarande. Därför så finns dom inte i så många butiker.

ED: Stavning

Edited by - Gebex on 2006/05/06 13:36:15
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/05/02 :  22:15:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Jag hörde D200 spelandes på MagnePan 3.6R på HiFistället för några år sedan och det var en riktigt välspelande kombination.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2006/05/03 :  21:17:41  Show Profile Send Gebex a Private Message  Reply
Ja,

Den demon var så bra att jag var tvungen att komma tillbaks dagen efter även om jag satt i över två timmar första dagen .

Om jag hade haft platsen så skulle det ha stått ett par Magnepan hos mej.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/05/06 :  09:59:20  Show Profile Send markih a Private Message  Reply
Har Jon Larsen slutat distribuera? Trevlig presentation annars, -lagom lång och 'neutral' i tonen.

markih
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000