HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 CD-spelaren lever! (Arcam CD vs. LG-HDD)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/05/02 :  23:04:13  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Varför då inte ta och göra en liten jämförelse mellan min nyinförskaffade hårddiskinspelare LG RH-177 (3200:-)
och min CD-spelare Arcam CD 23T (21.500:-)?
Jag har inte köpt HDDn för att ha som musikspelare utan den ska ersätta min gamla VHS-spelare.

Jag ska fatta mig kort eftersom man ju inte kan dra några växlar på några såna här "recensioner" ändå.

Det fanns några skillnader:
Vid en lyssning på LG-produkten så låter det helt OK. Klart godkänt om jag bara fått "vilken som helst" spelare presenterad.
Jämförd med Arcamen så märks skillnader.
1. CD-spelaren låter mer detaljerad
2. CD-spelaren har en mer utsträckt diskant.
3. CD-spelaren har ett betydligt bättre mellanregister och allt låter "krispigare".

Jag tror nog att den sista punkten (3) är samma som 1+2 när jag tänker efter... ;-)

Den stora fördelen för CD-spelaren är dock:
Bakgrundsljudet från själva spelaren.

Transporten på LGn är ordentligt tyst men det finns ett konstant surr fr.o.m. att man sätter på spelaren som inte är acceptabelt vid riktigt Hifi-lyssning. Tystnad kring lyssningsplatsen tycker jag är en av de allra viktigaste parametrarna för en riktigt bra lyssning!
En sån "liten" detalj gör att CD-spelaren i det här fallet vinner lätt.

F.ö. är jag positiv till utvecklingen av musik-servrar och LGn är hursomhelst en formidabel spelare ur många andra aspekter. Jag är helnöjd!

edit: Layout

Edited by - Roq on 2006/05/02 23:05:39

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2006/05/03 :  18:06:51  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Intresant jämförelse. Ett antal källor har försökt att övertyga mig om att en ny dator med ett bra ljudkort låter minst lika bra som en bra CD-spelare. Nu har vi ialla fall avfärdat hårddiskinspelaren i en envig. Väntar på någon medlem som också testar bra CD vs dator.
/Mikael

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/05/03 :  19:56:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
miaber, det har väl att göra med vad för ljudkretsar som sitter i hårddiskinspelarna,

Jämförelse mellan HTPC och cd finns det väl ett antal på forumet.
Hjort, CH och Bernt är väl 3 på rak arm som har satsat på proffsljudkort. Där har man även en fördel av att kunna frekvenskompensera direkt i datorn, om man nu skulle vilja det.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000