HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Äntligen!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2006/05/02 :  23:35:21  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Har suttit och väntat på att kunna registrera mig för att få fråga er proffs om råd när det gäller ditt och datt.

Är en 42-årig Kristinehamnare med ett relativt nyväckt intresse för hi-fi. Håller som bäst på att bygga upp min första anläggning vilket visat sig svårt. Lyssnar såväl på lågmäld jazz som evighetsgitarrsolon med Duane Allman och Frank Zappa.

Min anläggning består av:

DVD/CD-spelare Pioneer DV-668 AV
Surroundreciver Sony STR-DB 2000 (vad jag nu skulle ha den till)
Hörlursförstärkare Music Fidelity X-Can
Hörlurar Sennheizer HD-650 med Cloue Cable Red jaspis

Jag har alltså inga högtalare ännu och har inte planerat att köpa några heller i det närmaste. Däremot har jag tänkt byta min förstärkare mot en tvåkanalare istället.

Har börjat sneglat lite mot en rörförstärkare...

Som sagt var, det är trevligt att äntligen vara en av er som kan kommunicera här på forumet!


/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net

Edited by - Ampalang on 2006/05/02 23:41:28

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2006/05/02 :  23:38:57  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Det var ju lyckat!
Mitt första inlägg hamnade helt tokigt. Det här var ju menat att hamna under presentationerna.

Jag lär mig nog till slut...

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/05/02 :  23:43:02  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Välkommen till hit

Hjälpte din tråd tillrätta lite.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/05/03 :  00:15:46  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Välkommen hit Eddie!

Eftersom du inte tänkt skaffa högtalare kanske du ska snegla på något i stil med denna:


Den finns lite överallt, bland annat här:
http://www.ornec.com/products/EU/100083/0/Amplifiers/Product
http://www.nysound.com/exec/servlet/CategoryServlet?action=shopping&category=22


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/05/03 :  08:31:11  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Välommen hit

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/05/03 :  16:02:53  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message  Reply
Välkommen till HiFiforum, Eddie!

Jag är nyfiken på varför du ska skaffa en 2-kanalare när du inte tänkt skaffa högtalare?

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2006/05/05 :  03:48:14  Show Profile Send €riC a Private Message  Reply
Tjenare, välkommen!
Om du har pre-out för fronthögtalarna på sony'n så kan du ju köpa ett slutsteg i stället för en integrerad förstärkare och använda sony'n som försteg. Då har du ju även möjlighet för flerkanalsåtergivnig (din DVD kan ju spela både SACD och DVD-Audio) senare.
Sen måste jag bara fråga, nog har du väl någon form av högtalare även i dagsläget? annars är mitt tipps att köpa ett bar billiga begagnade högtalare som du sedan kan sälja utan att förlora pengar. Man måste ju kunna lyssna på musik! :)

Mvh Eric.
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2006/05/22 :  02:08:21  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Tack för det varma mottagandet!

Jo, jag har väl ett par små svarta lådor till högtalare som sonen lyssnar på Pippi Långstrump ur men det är ju inget jag själv använder.

Så här ligger det till med mitt konstiga system utan egentliga högtalare:

Jag har lyssnat på musik i hela mitt liv ur anläggningar köpta på elektronikvaruhusen. Att dyra komponenter låter bättre än billiga har egentligen aldrig intresserat mig. Så här när man kommer till åren lite och skaffar familj så kan det hända att man vill fördjupa sig i något av sina tidigare intressen (musik i mitt fall) för att få ha kvar lite av ett "eget liv".
Jag vill också ha något att drömma om, något dyrt som bara är till mig. Alltså ingen dröm om att få dränera om huset eller byta tak utan bara lyx och flärd.

Sedan bor man ju inte själv längre...
Att döma av inlägg och användarnamn i t ex detta forum så är representation från det kvinnliga könet liten. Jag vet inte varför men kvinnor tycks inte uppskatta hemelektronik lika mycket som vi män. De tycks heller inte uppskatta vackert ljud lika mycket och framför allt inte möblering med hemelektronik. Högtalare är det stora problemet i mitt hushåll och att ljud inte låter vackert utan "högt".

Min gamla förstärkare rasade vid ett tillfälle och jag var tvungen att köpa en ny. Jag köpte då min Sony surroundreciver fortfarande ovetandes om att intresset för hi-fi skulle växa. Sedan läste jag en massa hi-fi-porr i månadsmagasin så som "hi-fi och musik" m fl. Jag fick för mig att byta ut min Kendo DVD-spelare mot något bättre eftersom källan är viktig. Jag insåg också att jag skulle få spela musik för mig själv och köpte också hörlurar och hörlursförstärkare. Jag är egentligen mycket nöjd med detta men nu vill jag handla igen.

Eftersom jag bara lyssnar på musik och är ointresserad av film så är väl inte en surroundförstärkare det jag behöver. Och eftersom jag misstänker att det blir problem att ställa upp två högtalare i vardagsrummet så kan jag nog glömma att sätta upp sex stycken.

Därav mitt intresse för en tvåkanalare. För framtiden måste det vara bättre att ha en bra tvåkanalare än en medelmåttig surruondreciver. För högtalare kommer det att bli!

Välljudande stativhögtalare intresserar mig och jag lyssnade på ett par Mårten Design "Monk" och tyckte de var underbara.

Just nu ligger allt vad nyinköp nere eftersom det är husrenoveringssäsong.

Men när hösten smyger sig på ska jag återuppta jakten på det perfekta ljudet.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2006/05/22 :  16:06:53  Show Profile Send €riC a Private Message  Reply
Nu klarnar situationen!
Jag skulle ändå om jag var du börja med att leta efter högtalare, det är betydligt svårare att hitta rätt högtalare än att hitta rätt förstärkare, tycker i alla fall jag.
Även om du inte tänkt handla nu så kan det ju vara roligt att provlyssna olika högtalare eventuellt med olika förstärkare. Hos många handlare kan man också låna hem prylar, just högtalare är ju väldigt beroende av rummet de står i. Olika högtalare ställer ju också olika krav på förstärkaren, främst när det gäller effekten då, speciellt om du funderar på rörförstärkare gäller det kanske att hitta relativt lättdrivna högtalare.
Om du ändå skulle köpa förstärkare före högtalare så skulle jag titta på någon med så transparent ljud som möjligt, och gärna mycket effekt!

Mvh Eric
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2006/05/22 :  20:01:05  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Tack för tipset Eric!

Jag fortsätter att drömma och vid varje tillfälle som ges kommer jag att lyssna och lyssna.
Det jag framförallt kommer att ägna mig åt nu är att läsa i alla forum och lära och lära!

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000