HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Några tankar om inställning av tonarm och pickup
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/05/04 :  19:37:46  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
Det tycks som om intresset för LP-skivan som signalkälla ökar. Allt fler trådar och frågor här på Hifi-forum handlar om skivspelare, pickuper, RIAA-korrigering eller försteg. Som vanligt är det många länkar i kedjan som ska fungera tillsammans innan återgivningen blir så god som man vill ha den. Införandet av skivspelare och försteg med RIAA-korrigering gör väl inte saken lättare, men erbjuder många intressanta utmaningar.

Det här är en artikel om tonarmens och nålmikrofonens inställning i det horisontella planet. Den påverkar nålens förmåga att följa skivans spår med så små vinkelfel som möjligt. Det finns andra viktiga inställningar att göra på en skivspelare, men jag väljer att begränsa mig till den horisontella inställningen.

Det jag skriver är styrt av mina personliga funderingar och erfarenheter, men baseras på publicerade arbeten. För den som vill läsa mera ger jag litteraturhänvisningar.

Jag skriver det här för att dela med mig av mina tankar kring inställning av tonarm och nålmikrofon - för vad de nu kan vara värda…

Trevlig läsning!


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/05/04 :  19:38:22  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply

Inledning

I litteraturen och på nätet finns ett antal beskrivningar av hur man ställer in och justerar sin tonarm för bästa resultat. Det tycks dock finnas några olika filosofier om hur det hela ska gå till, vilket kan vara ett tecken på att det inte är helt lätt.

Skivan graveras med en nål som hela tiden sitter vinkelrätt mot skivans radie (i tangentens riktning). Vid avspelning med en vanlig tonarm rör sig nålmikrofonen i en båge in mot skivans centrum. Därigenom kommer den (nästan) hela tiden att löpa i spåret med en vinkel som avviker från gravyrnålens. Detta vinkelfel ger upphov till mer eller mindre hörbar distorsion.

Så länge vi inte använder en tangentialarm, dvs. en tonarm med nålmikrofon som under hela avspelningen är vinkelrät mot skivans radie, kommer vi alltid att ha ett vinkelfel – större eller mindre. Vinkelfelet varierar med avståndet från skivans centrum. Därför behöver tonarm och nålmikrofon ställas in så att vinkelfelen under avspelningen är acceptabelt små.

Det kan diskuteras vilka vinkelfel som är acceptabelt små. Den förste som gjorde en fullständig matematisk analys tycks ha varit H.G. Baerwald som skrev en artikel i ämnet redan 1941 [1]. För de flesta amatörer är kanske en geometrisk analys att skjuta över målet, men under senare hälften av 1900-talet har det skapats hjälpmedel baserade på några enkla principer.

Det finns dessvärre inte något universellt användbart verktyg med vilket man kan ställa in sin tonarm en gång för alla. En stor svårighet är att den optimala inställningen är individuell för varje kombination av tonarm, nålmikrofon och tonarmsmontering. Det krävs därför såväl kunskaper som tålamod och tid för att hitta den ”rätta” inställningen.

Flera författare har publicerat sin syn på den bästa inställningen. De har det gemensamt att skivspelarens geometri är och förblir densamma, men de har lite olika syn på vad som menas med den ”bästa” inställningen. Vi bör samtidigt tänka på att en tonarm som är inställd för bästa resultat på en 12” LP-skiva inte ger sitt bästa resultat på en 10” stenkaka eller en 7” singel-/EP-skiva. Det är precis som vanligt alltså - vi behöver göra val och kompromisser

Den här artikeln syftar till att ge en praktisk hjälp som leder lite längre än de vanligaste artiklarna i ämnet. Det sker med hjälp av en optimering som minimerar det genomsnittliga vinkelfelet under avspelningen. För att underlätta arbetet har jag beräknat optimala mått på avstånd och vinklar. Syftet är att man ska kunna använda dessa mått direkt. Jag visar också med bilder mina förslag till hur man kan mäta dem rimligt noggrant.

Underlaget till artikeln är hämtat från John Seagrave’s artikelserie ”Minimizing Pickup Tracking Error” från 1956 [3]. Men jag ber alla att vänligen observera: jag hävdar på intet sätt att Seagrave’s beskrivning och filosofi är vare sig bättre eller sämre än någon annans. Men den har varit till stor hjälp för mig.

Det skulle vara väldigt roligt om några fler ville prova hur inställningar enligt den här modellen fungerar i praktiken. Jag ser fram emot att höra om vilka erfarenheter ni redan har eller kommer fram till. Ok?


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Edited by - Lenn Art on 2006/05/04 21:17:48
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/05/04 :  19:39:11  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply

Mer att läsa

Det finns en hel del artiklar på området att läsa. Även om geometrin för skivspelaren och tonarmen givetvis är densamma varierar synen på vad som är en optimal inställning. Några ofta refererade eller eljest läsvärda artiklar är:

[1] Baerwald, H.G.; “Analytic Treatment of Tracking Error and Notes on Optimal Pickup Design”; Journal of Social Motion Picture Engineering, 37:591, December 1941.

[2] Bauer, B.B.; “Tracking Angle in Phonograph Pickups”; Electronics, 2, March 1945.

[3] Seagrave, John. D.; “Minimizing Pickup Tracking Error, Part 1”; Audiocraft Magazine, 1:19, December 1956.

[4] Seagrave, John. D.; “Minimizing Pickup Tracking Error, Part 2”; Audiocraft Magazine, 2:25, January 1957.

[5] Seagrave, John. D.; “Minimizing Pickup Tracking Distortion, A Sequel”; Audiocraft Magazine, 2:22, August 1957.

[6] Stevenson, J., K.; “Pickup Arm Design”; Wireless World, May-June, 1966.

[7] Kessler, Martin, D., Pisha, B.V.; “Tonearm Geometry and Setup Demystified”; Audio, January, 1980.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/05/04 :  20:25:58  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply

Tvåpunktsinställningen

De flesta artiklar om inställning av tonarmar jag läst säger att nålmikrofonen kan och ska ställas in så att nålen vid två tillfällen under avspelningen ligger helt parallellt med skivspårets tangent. Kan man göra det, blir resultatet ett vinkelfel som är ”tillräckligt” litet.

För att underlätta inställningen använder vi en mall som vi lägger på skivtallriken. Mallen kallas på engelska för ”protractor”. Den är vanligen gjort av kartong, plast eller spegelglas. På mallen finns en radie och två punkter markerade. Vid punkterna finns ofta även ett antal parallella linjer dragna vinkelrätt mot radien.

Tanken bygger på att tonarmen ställs in så att nålmikrofonen under sin bågformade rörelse över skivan har störst positivt vinkelfel vid skivans yttersta och innersta spår samt störst negativt vinkelfel någonstans däremellan. Genom en sådan inställning kommer vinkelfelet således att vara noll vid två tillfällen.

Baerwald härledde ekvationer för beräkning av dessa punkter. Vid avspelning av vanliga 12-tums LP-skivor, på vilka han antar att det yttersta spåret ligger på radien 146 mm, och det innersta på radien 60,3 mm, ska radierna för noll vinkelfel enligt Baerwald ligga vid 66,0 respektive 120,9 mm. Därför markerar de flesta mallar de två punkterna med noll vinkelfel på just dessa avstånd från skivtallrikens centrum.

Inställningen är inte speciellt komplicerad. Den kräver dock en hel del tålamod, eftersom nålmikrofonens vinkel påverkas när tonarmens effektiva längd ändras och omvänt. Det finns också testskivor som erbjuder ytterligare hjälp med inställningen.

Resultatet blir vanligtvis att man stannar vid en inställning som spelar ”tillräckligt” bra. I min iver att göra saker lite bättre än tillräckligt bra vill jag dock försöka gå ett steg längre.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/05/04 :  21:04:37  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply

Mer om tvåpunktsinställningen

Resultatet av för stora vinkelfel yttrar sig som hörbar distorsion. Det kan visas att distorsionen nästan enbart består av andra övertonen. Graden av distorsion kan vara ganska hög, 10% THD är ingen ovanlig nivå.

Under avspelningen rör sig nålmikrofonen i en båge över skivan. Vid det yttersta spåret har nålmikrofonen ett positivt vinkelfel. När tonarmen under avselningen rör sig inåt minskar vinkelfelet successivt för att bli noll vid den yttre röda radien. Därefter blir vinkelfelet negativt och fortsätter att minska till ett största negativa värde någonstans mellan de röda radierna. Så minskar det negativa vinkelfelet, passerar nollan vid den inre röda radien och blir slutligen positivt igen in mot det innersta spåret.



Att felet är positivt vid ytter- och innerspåren, och negativt mitt på skivan, spelar ingen roll eftersom det är vinkelfelets absoluta belopp som avgör hur mycket distorsion vi får. Låt oss illustrera detta med ett diagram. En sak till först bara; om vinkelfelet vore konstant under hela avspelningen, skulle distorsionen öka när nålmikrofonen närmar sig skivan centrum. Distorsionen är omvänt proportionell mot skivans radie. Därför inför vi begreppet relativt vinkelfel, som är vinkelfelet dividerad med radien.

Följande diagram visar ett exempel på hur det relativa vinkelfelet varierar när nålmikrofonen rör sig från skivans yttersta spår (radie 145 mm) till dess innersta (radie 61 mm), innan nåmikrofonen ställts in med mallen:



Som vi ser varierar relativa vinkelfelt enligt beskrivningen. Det är visserligen noll vid två radier, men väldigt högt vid det innersta spåret. Därför finns behov av en bättre inställning:



Här har vi ställt in nålmikrofonen enligt mallen vid radien 66,0 mm. Relativa vinkelfelet är därför noll vid 66,0 mm, men nu har vi fått onödigt stora fel vid skivans yttersta spår.

När vi slutligen har lyckats ställa in nålmikrofonen vid båda punkterna kan det se ut som i nästa diagram. Det mallen hjälper oss med är att fördela vinkelfelet över skivan så att det är noll vid åtminstone två tillfällen under avspelningen. Andemeningen är givetvis att vinkelfelet utanför och mellan dessa radier (”null radii” på engelska) ska ligga i närheten av nollan.



I diagrammet är det största positiva felet +0,012 °/mm vid såväl det yttersta som vid det innersta spåret. Samtidigt är det största negativa felet -0,012 °/mm ungefär vid radien 86 mm. De största relativa vinkelfelen är därmed lika stora till sina belopp. Den här inställningen är mycket nära den optimala.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Edited by - Lenn Art on 2006/05/31 10:06:26
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/05/04 :  21:16:04  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply

Är vi inte nöjda nu då?

I de flesta fall är vi nog nöjda, men det återstår ett par frågetecken. Om vi ställer in nålmikrofonen med en mall (protractor) finns det några saker att fundera på:
  • Mallen är giltig för endast en effektiv armlängd
  • Om tvåpunktsinställningen över huvud taget ska vara möjlig får tonarmens nav inte sitta vare sig för långt bort från eller för nära skivtallrikens centrum
Att använda en mall som inte är avsedd för just den aktuella tonarmen kan vara vanskligt. Därför behöver mallen skapas just för den aktuella armen med den aktuella nålmikrofonen monterad - så att den effektiva armlängden är känd.

Alltför många tonarmar är konstruerade och placerade på skivspelaren på sådant sätt att tvåpunktsinställningen inte är möjlig. Den ena punkten med noll vinkelfel ligger kanske utanför skivtallriken. Tonarmens placering vid skivtallriken är således avgörande viktig för resultatet.

Tyvärr kan man inte alltid utgå från att fabrikanten tänkt på det. Oftast kan man lossa på några skruvar, eller en stor mutter, och flytta tonarmens nav lite på måfå. Endast i undantagsfall finns möjlighet att ändra tonarmens läge med någon precision värd namnet.

Många tonarmar har medföljande instruktioner för justeringen som man bör följa. De flesta DIYare plockar kanske inte fram sin geometrimatte utan följer instruktionerna så gott de kan. Många instruktioner håller dessvärre låg kvalitet på olika sätt och resultatet kan ibland bli därefter;
  • När de båda punkterna med noll vinkelfel är inställda, har vi ingen uppfattning om hur stora vinkelfel vi har i övrigt
  • Justeringarna är ytterst känsliga
Många anar nog inte att det är noga med inställningarna. En millimeter hit eller dit för en armlängd på två decimeter kan väl inte göra så stor skada? Fel. Som vi senare ska se behöver vi vara mycket noggranna.

Som slutsats av det här resonemanget vill jag formulera en undran: när det kommer till kritan - hur pålitlig är mallen egentligen?

Jag har egen erfarenhet av att ha köpt en mall och ställt in tonarm och nålmikrofon så noga jag kunnat, för att sedan konstatera att ljudet inte blev särskilt bra alls. Det är den erfarenheten som gjort att jag försökt komma lite längre.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Edited by - Lenn Art on 2006/05/05 20:37:10
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/05/04 :  22:01:06  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Och jagt följer fortsättningen. Det är ju bara himla synd att det inte går att skriva ut detta på ett bra sätt för det hade varit guld värt att spara

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2006/05/04 :  22:26:01  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Strålande initiativ :) Massor med tummen upp !!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/05/04 :  22:40:32  Show Profile  Reply
Akkelis Audio: Vad är det för fel på printer friendly versionen?!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/05/04 :  23:31:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vill du spara den, så kan du ju lätt byta färg på bakgrunden själv, med lämpligt program.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/05/05 :  00:26:20  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Kan inte detta läggas som permanent artikel? Ala Kokboken.

Toppengrejj LennArt!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/05/05 :  07:02:20  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Halleluja, nu är jag Hififorumfrälst Visste inte att printerfriendly version existerade. Har jag missat det eller är det en ny modighet? Instämmer i rösterna som vill göra detta till en permanent artikel då det är klart.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/05/05 :  20:04:51  Show Profile Send bliss a Private Message  Reply
Ja, en permanent artikel vore ju suveränt! Väntar med spänning på fortsättningen. Tack för detta Lenn Art!

Kristian (för närvarande med Baerwaldgeometrin på en Rega P5)

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/05/05 :  20:34:17  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply

Lite skivspelargeometri

Låt oss nu se på skivspelarens geometri. Följande figur visar de viktigaste storheterna:



De tre mått som beskriver tonarmens geometri är:
- C, avståndet mellan tonarmens nav och skivtallrikens centrum
- L, avståndet mellan tonarmens nav och nålens spets
- ß, vinkeln mellan tonarmens längdriktning och nålens längdriktning

Om man vänder på nålmikrofonen kan man se att själva nålspetsen sitter på en liten fjädrande arm, jag kallar den för nålarmen (cantilever på engelska). Det är riktningen hos denna arm som är den viktiga. Oftast sitter nålarmen parallellt med nålmikrofonens hus, men det är inte alltid så.

Här kan vi lägga märke till att C, L och ß är konstanter. De beskriver tonarmens geometri och ändras inte under spelningen. När vi vet värdet för de tre konstanterna kan vi exakt beräkna det relativa vinkelfelet som funktion av skivans radie (det är precis vad jag gjort i diagrammen här ovanför).


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/05/05 :  20:58:58  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply

Faktaruta - för den som vill veta lite mer

I det här avsnittet härleder jag beräkningen av det relativa vinkelfelet som vi ser i diagrammen. Den som inte är så intresserad av matemetiken kan hoppa vidare till nästa inlägg.

Låt oss först definiera den verkliga spårningsvinkeln φ som vinkeln mellan tonarmens längdriktning och skivspårets tangent. Eftersom nålarmen bildar vinkeln β med tonarmens längdriktning, kommer skillnaden att representera det aktuella vinkelfelet. Vi kallar vinkelfelet för α, varför α = φ – β.



Som jag tidigare nämnt är mängden distorsion beroende av hur långt från skivtallrikens centrum nålen befinner sig. Därför definierar vi det relativa vinkelfelet såsom α/R, där R är den radie på vilken nålen i varje ögonblick befinner sig. Diagrammen här ovanför visar α/R som funktion av R. För att beräkna α gör vi som följer.

I geometrifiguren ovan kan vi se att de tre linjerna ”Armens effektiva längd, L”, ”Avstånd till centrum, C”, och ”Aktuell radie, R” bildar en triangel. Den omslutna vinkeln vid nålspetsen har storleken 90º - φ.

För att uttrycka den vinkeln i termer av geometrin, tar vi hjälp av cosinusteoremet och skriver



Eftersom cos(90 – φ) är detsamma som sin φ, kan vi nu teckna spårningsvinkeln



Det relativa vinkelfelet som visas i diagrammen här ovanför beräknas således ur



Vi ser att det relativa vinkelfelet endast beror på radien R, när L, C och β är givna som konstanter.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/05/05 :  21:04:31  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply

Två situationer

Nu ska vi skilja på två olika situationer, i vilka vi har olika grad av frihet. Ingen av situationerna är särskilt ovanlig, men de tarvar olika åtgärder beroende på vilken situation som är aktuell.
  • Vi kan justera var och en av de tre storheterna
  • Vi kan justera C, men inte L eller ß
Den första situationen innebär att vi kan flytta nålmikrofonen framåt eller bakåt i hållaren, samtidigt som vi kan ändra dess offset-vinkel. Det kan vi göra på alla hållare som har långsmala hål, vilket är ganska vanligt. Om de långsmala hålen räcker till för justeringen är allt frid och fröjd. Om inte, behöver vi också kunna justera avståndet mellan tonarmens nav och skivtallrikens centrum.

Den andra situationen uppstår när tonarmen är konstruerad så att nålmikrofonens vinkel och tonarmens effektiva längd helt bestäms av skruvhålens placering. I denna situation är våra möjligheter begränsade men vi kan ändå, som vi ska se, göra det bästa av situationen.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Edited by - Lenn Art on 2006/05/06 17:38:16
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/05/06 :  07:44:52  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Hmm, det ser ut som om du kommer kunna ge oss en formel för att minimera vinkelfelet för en godtycklig rigg.

Tummen upp!

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/05/06 :  10:38:35  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Mycket tjusigt Lenn Art! Vidare så !!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/05/06 :  17:37:08  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply

1) L, C och ß kan justeras

I det här avsnittet beskriver jag hur vilken tonarm som helst kan ställas in optimalt. För att underlätta för läsaren har jag valt att göra en tabell med fasta värden.

För de tonarmar som tillåter att alla tre storheterna kan varieras kan vi göra som följer.
  • Nålmikrofonen monteras i hållaren och ställs in med en vinkel lite större än 20 grader.
  • Därefter mäts avståndet mellan tonarmens nav och nålens spets (= L). Jag återkommer i ett senare avsnitt till hur man kan mäta noggrant.
  • I tabellen nedan avläses sedan, vid det aktuella värdet på L, de värden på ß och C som ger den bästa inställningen.
  • ß och C ställs in.
  • När ß och C ställts in, kontrollmäter vi L återigen.
  • Om L har ändrats en halv millimeter eller mer, gör vi om hela proceduren.
Tabellen visar, för ett antal effektiva längder, sammanhörande värden för optimala inställningar av L, ß och C för tonarmar mellan 8" och 10" långa. Beräkningen gäller för 12” LP-skivor. Vid avspelning av 10” stenkaka eller 7” singel och EP är vinkelfelen avsevärt större.

Varje rad i tabellen visar en optimal kombination. Med optimalt menar jag här att relativa vinkelfelet fördelats så att det största positiva värdet har samma belopp som det största negativa. Om armlängden inte är ett antal hela millimeter lång, kan man interpolera mellan raderna. Hur beräkningen av tabellvärdena gått till redovisas i kommande avsnitt.



Vi kan observera att det inte finns någon armlängd som är den ”mest optimala”. Det absoluta relativa vinkelfelet minskar när tonarmens effektiva längd ökar, varför armen helt enkelt bör vara så lång som praktiskt är möjligt.

Det stämmer ju också med vår erfarenhet; den arm som har det minsta horisontella vinkelfelet bör vara oändligt lång. Om vi inte använder en tangentialarm förstås, vilket i det här sammanhanget är precis samma sak.

Det är givetvis svårt att bedöma hur litet det relativa vinklfelet bör vara för att inte ge hörbar distorsion, men flera författare menar att värdet bör vara mindre än 1 °/mm. Jag säger därtill: ju mindre desto bättre.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Edited by - Lenn Art on 2006/05/06 17:49:34
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/05/06 :  18:47:56  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply

2) Endast C kan justeras

På många tonarmar är det inte möjligt att ställa in L och ß. I det här avsnittet beskriver jag hur de tonarmar som har fast längd och offsetvinkel kan ställas in. Även här har jag valt att göra en tabell med fasta värden.

Som tur är finns det för varje L och ß ett bästa avstånd mellan tonarmens nav och skivtallrikens centrum, C. Det relativa vinkelfelet blir sannolikt inte lika lågt som det optimala, men det finns nästan alltid ett minsta värde.

För dessa tonarmar kan vi göra så här.
  • Nålmikrofonen monteras i hållaren med den vinkel som skruvhålen medger.
  • Därefter mäts avståndet mellan tonarmens nav och nålens spets (= L).
  • Nålmikrofonens offsetvinkel (= ß) mäts.
  • I tabellen avläses sedan, vid de aktuella värdena på L och ß, det värde på C som ger den bästa inställningen
  • C ställs in.
Tabellen visar de bästa värdena på C, utryckt i millimeter, för givna värden på L och ß. Värdena har beräknats med hjälp av en otimering som söker det C som ger de minsta relativa vinkelfelen vid konstanta värden på L och ß. Även här interpolerar vi i tabellen när det behövs. Beräkningen gäller för 12” LP-skivor.



Beräkningen är lite komplicerad. Beroende på hur stor nålmikrofonens fasta offsetvinkel är, söker vi det minsta relativa felet vid på lite olika sätt. Hur beräkningen av tabellvärdena gått till redovisar jag i kommande avsnitt.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Edited by - Lenn Art on 2006/05/06 22:01:06
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/05/06 :  19:33:33  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Lysande jobb Vill bara inflika en sak. Baerwald utgick från
en sak och det var att det inre måttet skulle vara 60,3mm.
Jag tog slumvis och plockade ut ca:30skivor ur samlingen och i princip
ingen hade någon information efter 65-66mm. Det vanligaste var
att det slutar redan vid 70mm. Det går ju att kompensera för det
om man vill. Om avspelningen sker med ett väldigt stort vinkelfel
där det inte finns någon information spelar inte mig nån roll i
alla fall.

Att just den här inställningen är väldigt viktig tål verkligen
att upprepas, bra initiativ. Det tackar man för

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/05/06 :  20:29:45  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
StefanB, Guru, Fisksmisk ola, bliss, calle jr, Creative Audio, Dahlberg: TACK

Dahlberg: Det som i huvudsak skiljer de olika auktoriteterna åt är vilken syn de har på LP-skivans minsta respektive största radie. Baerwald anger som du säger minsta radien till 60,3 mm. Seagrave använder 61,0 mm (det måttet använder jag i min artikel). Stevenson använder 63,5 mm för 10” och 12”-skivor, men 54,0 mm för 7”-skivor.

Själv vill jag väl hävda att det inte finns något rätt svar här, utan att man får bestämma sig för en filosofi och håller fast vid den.

Din kommentar är dock mycket viktig, eftersom relativa vinkelfelet ökar mycket snabbt när radien minskar. Dessutom är det ju så att nålens hastighet i spåret är mycket lägre vid små radier, vilket genast ökar den harmoniska distorsionen.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/05/06 :  20:32:15  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply

Hur mäter man noga då?

Som jag har sagt flera gånger är det noga med mätningen. Hur gör man då för att komma rimligt rätt? Här följer ett exempel. Det kan mycket väl finnas bättre sätt, men exemplet visar hur jag brukar göra.

Tonarmen som syns på bilderna är en Micro Seiki MA-701, en 9,5” rak arm av aluminium med mikrofonhus av kolfiber. Den har en effektiv längd L = 240 mm, sitter på avståndet C = 223 mm från skivcentrum. Nålmikrofonen, en Ortofon MC10 Supreme, har jag monterat med offsetvinkeln 21,5 grader.

Som den observante läsaren noterar är den offsetvinkeln för liten, den optimala vinkeln är 22,9 grader. Jag vet, men jag håller för tillfället på med lite undersökningar…


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/05/06 :  20:39:24  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply

C - avståndet mellan tonarmens nav och tallrikens centrum

Avståndet kan mätas med en vanlig linjal med pålitlig gradering (testas till exempel med ett pålitligt skjutmått). Lägg linjalen med änden mot tonarmsnavet och långsidan mot centrumpinnen:





I det här fallet är tonarmsnavet runt, varför det exakta avståndet mellan linjalens kant och centrum motsvarar navets halva diameter. Den mäter vi med skjutmåttet:





Samtidigt mäter vi avståndet mellan linjalens kant och graderingens början. Därefter, slutligen, läser vi av linjalen vid centrumpinnen:



Genom att summera dessa tre mått får vi ett värde på C uttryckt i millimeter. Är man noggrann kan C mätas med ett fel som är mindre på än en halv millimeter.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/05/06 :  20:44:54  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply

L – tonarmens effektiva längd

Tonarmens effektiva längd, det vill säga avståndet mellan tonarmsnavets centrum och nålspetsen, mäter jag på samma sätt. Jag placerar linjalen mot tonarmsnavet och sätter ner nålmikrofonen vid linjalens skala och läser av måttet så noga som möjligt. Genom att addera måtten får jag den effektiva längden.



Även detta mått kan mätas med ett fel som är mindre än en halv millimeter.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/05/06 :  20:49:15  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply

ß – nålens offset-vinkel

Offset-vinkeln är svårast att mäta. I brist på avancerade instrument kan vi göra som följer.

Rita en rät linje på ett papper och placera papperet på tallriken. Syfta nu linjen så att den löper mellan tonarmsnavets centrum och nålspetsen.



Lägg därefter en bit kartong med rak kant så att den korsar linjen och syfta kanten så att den blir så parallell med den lilla nålarmen (cantilevern) som möjligt. Det här är det trickigaste momentet och ett förstpringsglas kan vara till stor hjälp. Syfta efter nålarmen, inte efter pickuphusets kant.



När kartongen ligger rätt, lyft undan tonarmen, håll ner kartongen och rita en linje utefter dess kant.





Nu gäller det att mäta vinkeln så noga vi kan. En bra gradskiva ger oss vinkeln på en halv grad när. Den som inte tappat bort sin gymnasiematte vet också att tangens för vinkeln ß är lika med måttet B delat med måttet A. Dessa mått mäts enkelt med linjalen eller bättre med ett skjutmått.

Ett bra tips, som jag gärna rekommenderar, är att göra om samma mätningar vid några olika tillfällen och sedan använda de olika måttens respektive medelvärde.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000