HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 På vinyljakt i Argentina ( och några skivtips)!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/05/08 :  17:17:46  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Vår äldsta dotter är i Argentina för tredje gången och för att förstå varför åkte övriga familjen dit i mars





Ibland är beslut det enda som fattas

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/05/08 :  17:55:03  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
naturen är helt makalös, bilder från världens största vulkanområde med 800 vulkaner, som tur är sovande!









den här vackra kaktusen heter "svärmors fåtölj"!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/05/08 :  19:28:10  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Bilder från Anderna vid Los Lenas, sydamerikas största skidanläggning!










Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/05/08 :  20:51:34  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
sensommar innebär maskerad




och skördefest


Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/05/08 :  21:46:48  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Men som musikfantast och vinyldiggare undrar man ju om det kan finnas vinylintresse i denna del av världen?






Efter att ha hyrt bil, kört upp till 3500m på slingrande vägar och sett Andernas högsta bergstopp Aconcagua ( 6962 m ! ) kom vi till Argentinas 3e största stad, Mendoza!

Den där skylten ser bekant ut!


Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/05/08 :  22:05:35  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Tydligen inte bara ödemark i Argentina, inte enligt den sista bilden i varje fall.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/05/08 :  22:46:10  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Jaa PG, vi får väl se?!





Här fanns bara vinyl som dekoration! Men jag fick tips om ett annat ställe.





Ser ju inte så förtroendeingivande ut

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/05/08 :  23:09:04  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Köpte dock den här som jag inte hört tidigare från ett favoritband som startade på slutet 60-talet




http://www.youtube.com/watch?v=5c_9o5DzakE

en liveinspelning som låter riktigt fint. Argentinsk pressning men helt OK ( och dottern översatte från spanskan ). 2-kanalig inspelning utan pålägg.


Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2009/05/08 23:09:55
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/05/09 :  08:13:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ett resereportage, läckert!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/05/09 :  09:25:00  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply

Så kom vi fram till Buenos Aires, en trevlig storstad med 12 miljoner invånare.







Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/05/09 :  09:39:13  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
I Buenos Aires finns alla affärer med samma utbud på samma ställe! Det innebar att det fanns minst 10 kvarter ( kändes som 100! ) med enbart damkläder ( Suck! ). Det roliga var att många affärer upplevdes som att de var en del av ägarens hem med uteträdgårdar där man kunde fika och fin heminredning. En förklaring vi fick var att när Peson devalverades från 1$ till 20 cent runt år 2000 öppnade många affär i sina egna hem och började med att sälja det dom hade på sig för att överleva!




Jag tänkte att om jag då kunde hitta ett ställe med LP-skivor kanske det finns fler. Jag fick ett tips, men det hade upphört! Sen fick jag ett annat och hamnade här:






Optico, hm, det låter väl mer som nåt annat sinne än det jag tänkt mig!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/05/09 :  09:50:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Väldigt trevligt reportage och förmodligen väldigt spännande att leta efter vinyl på helt okänd mark dels för att det finns massor av spännande musik man inte har hört.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/05/09 :  15:26:43  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Jaa Bubbel, risken finns att du kommer att bli besviken, men jag fortsätter!

Kolla skylten däruppe, Cactus,,,,,,,



Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2009/05/09 15:28:31
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/05/09 :  15:49:33  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Och alldeles intill en till! Det verkar stämma!




Å Pac, nu är det tyvärr mina dåliga bilder från mobilen och inte döttrarnas fotokonst som gäller. Långt ifrån standarden här på forumet!

Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2009/05/09 20:12:32
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/05/09 :  16:49:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Jaa Bubbel, risken finns att du kommer att bli besviken, men jag fortsätter!


Vaaa! jag trodde att du hade nosat upp ett övergivet lager med ena rariteten efter den andra .

Det jag tänker på mest är lokala grupper pop och rock framförallt en del lokal traditionell musik alltid kul för det är svårt här på hemma plan.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/05/09 :  17:02:45  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Inne hos Cactus fanns stor sortering, snyggt förpackat m plastinnersleevar och plastfickor. Priser dock minst i Sverigeklass ( tyvärr! )!






Det blev en del komplettering av min Claptonsamling. Vad sägs om en maxisingel med Cream





http://www.youtube.com/watch?v=DPQJQbef8e8

En av Creams absolut bästa låtar! Leta efter albumet Disraeli Gears, köptes när det begav sig 67 ( och är försvunnet!? )!

http://www.youtube.com/watch?v=7JFjYzuXesw


Eric Clapton guitar, Jack Bruce Bass guitar and Ginger Baker drums Världens första 3-manna Supergrupp!!









Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2009/05/09 17:05:16
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/05/09 :  18:32:01  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Priser dock minst i Sverigeklass ( tyvärr! )!


Loppispriser eller handlarepriser?

Med andra ord, vad låg prislappen på för ett vinylalster?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/05/09 :  19:06:11  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
quote:
Loppispriser eller handlarepriser?

Med andra ord, vad låg prislappen på för ett vinylalster?


Högre handlarepriser - Creammaxin kostade 110. Lpskivor låg från 30 - 200, exklusivare kunde vara hur dyra som helst! Men kvaliten var geomgående hög! Det varierade dock en del mellan affärerna - ett par var billigare. Men jag hittade tyvärr ingen "loppis"!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2009/05/09 :  19:56:16  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Finns vinylsamlare i hela världen Hård psysch/progressive finns det gott om från Argentina, denna/dessa genrer finns i hela världen och är heta samlarobjekt dito. Härligt reportage!
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/05/09 :  20:25:58  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Tack Iroise!

Ut och leta!!!

Maxisingeln låter helt grym på min gamla EMT






Eller vad sägs om denna Japanpressade, kolla besättningen, ingen mindre än Mr Telecaster himself: Albert Lee

Här ett lite senare inslag ur hans karriär

http://www.youtube.com/watch?v=X1OKQ1lijCw

Eller varför inte detta klipp

http://www.youtube.com/watch?v=Km1ys8NUQfU

Från Crossroads 2007 - har ni inte kollat in dom här DVDerna ännu är det dags nu. Clapton sammlar dom bästa gittaristerna och dom lirar bara så skönt till en hängiven publik! Tack Bernt för tipset och lånet!


Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2009/05/09 20:27:01
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/05/09 :  20:38:08  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Och på tal om Japan, Eric Clapton och Albert Lee. Har ni inte hans bästa livedubbel inspelad i Japan ännu måste ni bara skaffa den. Svänger grymt! Just one night från 1980, jag köpte den i Köpenhamn för 20 danska!

Hittar inget från skivan på Youtube så ni får ut å handla!! Vi tar en till från Crossroads med Albert Lee, från hans tid med Heads,hands and feet, istället!

http://www.youtube.com/watch?v=Jew0nRpL-nI

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/05/09 :  21:47:56  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Mera Clapton



Delaney & Bonnie var poppis i slutet på 60-talet och jag har deras två första LPs på Elektra sen det begav sig. Här en liveplatta med Clapton, Radle, Gordon + Jim Price och Bobby Keys på blås! Kan inte bli mycket bättre!

http://www.youtube.com/watch?v=8EOxy3TF3OY

http://www.youtube.com/watch?v=-u6cwYgX_4Q

http://www.youtube.com/watch?v=To6gA8PnTEE

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/05/10 :  08:42:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Oavsett bildkvalité är det jätteskoj att få följa ditt sökande efter det glömda svarta guldet.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/05/10 :  10:15:51  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Kul PAC!



Affären intill var lika fin ( fotokonst, skildrar hur jag flänger runt,,,,,,,,) och här blev det mer Clapton



Yttrligare ett fint album från 75

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/05/10 :  10:35:08  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Men också






Al Kooper och Mike Bloomfield. Denna skiva har jag sett i Sverige men till högre pris och sämre kvalitet! För övrigt är dom flesta skivorna jag köpte importer.

Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2009/05/10 10:35:55
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/05/10 :  11:25:57  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Mike har jag skrivit om tidigare i *på vinyljakt I Köpenhamn*. Al Kooper är en av dessa doldisar och grundare till pop/rockmusiken på 60-talet. Han spelade på flera av Bob Dylans tidiga skivor och startade Blood, Sweat and Tears 1967!

http://www.youtube.com/watch?v=4VtD-CK128A

Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2009/05/10 11:27:33
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000