HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Facette 3W - Montering av nytt mellanreg! (s.5)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/05/11 :  23:09:58  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jag har sedan några veckor påbörjat byggandet av ett par trevägare. Ritandet har väl fortgått under hela vintern, men nu är det så att säga dags att börja.

Jag har lite tidigare alster vars gemensamma tema är snett avskurna hörn etc. Därför kallar jag dem "Facette", således går denna under arbetsnamnet Facette 3W eller floor.

Nu kommer denna inte att blir en förstoring utan har egen stil, dock med vissa släktdrag.
Vi börjar med lite bilder på kusinerna...

Stativarna


Centern


Suben http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=23643


Men nu är det dags för lite större grejer. Så här skissen/ritningen.




- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2009/11/11 22:13:14

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/05/12 :  00:52:57  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Ojojoj vilka lådor! väntar på trevägarna!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/05/12 :  01:08:44  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Stiligt....berätta mer

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/05/12 :  14:31:01  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
gissar på vifas ringradiator i toppen? nåt seas element som mellanreg?

Intessant!

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/05/12 :  14:41:44  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Visst är det Ringradiatorn XT25-TG04...väl medveten att tyckargänget inte gillar den, men jag hade den liggande....

Sedan är det mycket riktigt Seas MP14 eller H422, en klassisk goding, som också fanns liggande.

Längst ner kommer det sitta HDS205 från Peerless, dessa hade jag inte liggande men lyckades hitta begagnade...varför HDS205, ett juste 8-tums element, som bara är 205 mm brett.



Både MP14 och HDS205 har ju kufiska former att försänka så dessa moment kommer bli specialredovisade.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2006/05/12 23:20:55
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/05/12 :  23:36:44  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Seas 5 1/2 tummare är ju som sgat en utmaning att försänka in i Baffeln.

MP14 har ju ett antal kompisar T14, P14 och även en excel W14 har det funnits. Det är ju inte första gången jag använder dessa element men tidigare har försänkningen varit mycket omständig och manuell.

Jag bestämde mig för att försöka göra en fräsmall. För att sedan använda den här guiden på fräsen...



Detta betyder att jag behöver göra ett hål som har samma kontur som elementet. Fast är 3 mm större runt om, eftersom guiden tar plats. Jag provade först med att figursåga med sticksåg, men det blev kort sagt inte bra alls, för vingligt.

Så beslutet blev att försöka göra en avgjutning direkt från själva elementkanten, med avgjutningen kan jag sedan använda en kantfräs och stödja mot för att göra mallen....men då behöver jag också bygga på ca. 3 mm runt om. Dvs nånting som är mjuk men ändå formstabilt. Valet föll till sist på 1,5 mm bitumen som jag hade liggande.



Utanför två lager butumen satte jag lite frystejp för att det skulle släppa.



småbitarna är bara för att inte trycka till gummikanten för mycket.




- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/05/12 :  23:44:51  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Sedan var det bara att gjuta...med smältlim...vet ej varför jag vart det men det fäster bra på plywooden som ska bli mallen.








Det tar en stund för limmet att torka/kallna när det är såpass tjockt. Dessutom är det ju lim, så grejerna tenderar att sitta fast

Men med lite pillande så gick det att först lyfta ut elementet, och sedan peta bort bitumen och tejpen.





Nu är det "bara" kantfräsning kvar så torde mallen vara klar...men det är inte gjort ännu.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2006/05/14 :  20:54:11  Show Profile Send BengHa a Private Message  Reply
Lite nyfiken på hur det gick att kantfräsa är jag.

Då jag skall göra en liknande mall till mina ellement i surround högtalarna. De jag gjorde till fronthögtalarna blev inte jätte fina, men fungerar utmärkt med fruns strumper på. Till surroundhögtalarna kommer jag inte att få ta fler strumpor, så då behöver jag försänka dem snyggarre.



Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/05/14 :  21:21:53  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Så bra att jag lyckades hitta kantfrässtålet idag då, har städat i veckan och gissa vad som "försvann" då, jo kantfrässtålet, men efter en halvtimmes svärande så återfanns det under några tavlor, alltså såna man hänger på väggen....

Så ser den ut, monterad i fräsen. Ska väl notera att jag grovsågade först med en sticksåg.



Det gäller att inte ha för lite lim eftersom det är ett litet avstånd mellan kullagret och skäret på frässtålet, nu räckte min mängd precis, men det var på håret...

Har inga "actionbilder" men väl när det var klart. (företagslogon har inget med upphovsmannen eller kreationen att göra)






Limmet var ganska så pilligt att få bort, då det satt fast ( jo jag vet att det är lim. Lite från ytskiktet gick sönder, men det går ju att vända på steken.



Nu ska det provfräsas förstås, men så här långt går det helt enligt planerna

Och bafflarna är ju inte klara...


edit: lite stavfel...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2006/05/14 21:26:52
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/05/14 :  21:35:14  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
oki-doki..man blir ju lite ivrig på att få se fortsättningen av bygget..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/05/14 :  21:41:02  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Kan lägga till lite mer bakgrund. Gemensamt, mellan kusinerna, är ju förutom Seas 14 Mellan/Bas-element och snedavskärningarna, att jag kör med slitsad port.
Då jag har en fru som inte släpper fram vilka åbäken som helst så har en smäcker design varit målsättningen. Dock har jag eftersträvat att få in en 8-tummare, och då är ju HDS205 trevlig med sina avskurna sidor.
Jag har skissat olika varianter ganska länge och har bland annat varit inne på en variant liknande EALS-3 fast mindre, dock kändes den för klumpig. Designen med baffeln på just 205mm bred plus två sidor, för att kunna hantera urfräsingen, har hängt med ganska länge. Den slutgiltiga designen började som ett delat system med baslåda och topp, därav den "stegade" uppbyggnaden, senare ville jag alla fall slå ihop hela rasket och så blev det.

edit: fortsättningen kommer, det har ju varit en del att såga ut och även rita. Ritningen är ganska "måttrik" med alla vinklar.





- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2006/05/14 21:43:33
Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2006/05/15 :  00:15:14  Show Profile Send BengHa a Private Message  Reply
Tack för svaret.

Vad bra att det lyckadess med mallen. Nuförtiden vet jag hur jag skall göra för att få det snyggt.

Typiskt att de verktyg man skall ha försvinner, dessutom så finns de förståss på det stället man letar allra sist
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/05/15 :  22:45:49  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Det har kapats en del ( inte idag, men man måste ordna lite kronologi i tråden)



Nedan är sidorna längst upp...


och sidorna längst ner


och en baffel..



Första lilla ihoplägget för att se så att bitarna kan falla på plats


och det verkar de göra.


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/05/16 :  12:38:24  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Riktigt kul projekt du håller på med, ser fram emot fortsättningen

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

grodan
Member

99 Posts

Posted - 2006/05/16 :  13:51:12  Show Profile Send grodan a Private Message  Reply
Ser minst sagt trevligt ut :)
Och handen på hjärtat! Hur låter stativarna och centern?
mycket trevlig design iaf! Lycka till

// Jonas
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/05/16 :  17:01:34  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jotack, de låter...just stativarna har fått nya diskanter H883 ( alu med galler ) då mina barn pajat sammanlagt 3 st "avpluppade" H534..., nytt filter är ej framme så det är lite vassa i mellanregisteret då H883 går längre ner...men innan bytet så var det mycket ljud och bra.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

grodan
Member

99 Posts

Posted - 2006/05/16 :  17:28:33  Show Profile Send grodan a Private Message  Reply
Okej :) hade vart trevligt att höra dem, de ser mycket trevliga ut! Hoppas du lyckas få ordning på filtret med(fattade iaf som du ville rätta till det)

// Jonas
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/05/16 :  19:25:59  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
fy fasen vad snyggt jisses silken design så snyggt den centern skulle jag lätt kunna tänka mig å tvåkanals samman hang bygga en till å ha, för så snygg den e. och den subban kompleterande. Vad innehåller subban? kanske lite spec? lyssningsintryck? väldigt snyggt. Ska bli mkt roligt att se dina stora alster i färdigt skick.

/dwain
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/05/17 :  01:40:55  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Hur fick du till de fina, detaljerade ritningarna, som säkert bygger på beräkningar från någonstans?

Hursomhelst, imponerande alster du fått ihop

J. Ullberg
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/05/17 :  20:40:37  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
dwain: Se första posten, en länk finnes där till subtråd.
Buggson: MS Visio, och beräkíngar i huvet...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/05/18 :  00:02:21  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
quote:
och beräkíngar i huvet...


Och jag som utför alla beräkningar mer avancerade än 2+2 på kalkulator

J. Ullberg
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/05/18 :  10:04:36  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Mja, det jag menar är att jag inte använt massa datorsimuleringar, utan mest utgått t.ex. från att HDS205 ska ha minst 35l portat. Diskantens placering, assymetriskt från olika kanter på baffeln etc. Nog har väl kalkylatorn gått en del, inte räknar jag trigonometri i huvet inte.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/05/27 :  22:23:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Lite uppdateringar, har gjort urfräsning för mellanregistret, då jag inte kommer åt att göra det när sidorna är på plats, men eftersom jag skall fräsa ner element efter att faneren är på plats så kan jag inte göra hålet helt klart.



Sedan lite lufthål i invändiga stag.




och så hål i baksidan för stoppning, koppling etc...





Avrundning av hål....











- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/05/27 :  22:27:07  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Det mesta är grovsågat så nu skall kanterna jämnas till...kullagrad kantfräs användes




Igårkväll limmades första bitarna, det är lite pirrigt då det blir lite mer defitivt och svårt att backa...








- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/05/28 :  02:15:25  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
imponerande...fint jobb du gör

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/06/16 :  20:42:32  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Har hänt en del, men vi suger lite på karamellerna...först lite test av fräsmallen till MP14.



Fungerar hyfsat, men efter visst slarv så fick sig även fräsmallen en släng



Men det får man lösa genom att vrida på mallen...dock blev urtaget lite för stort.



Men det löses genom att köra med 10 mm fräs isf. en 12, och vips 1 mm mindre,




Nu kan man går vidare...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000