HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Twisted Pear Audio Buffalo32 DAC
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2010/01/18 :  11:14:52  Show Profile Send MrMajestic a Private Message  Reply
Är igång med ett DAC bygge just nu så jag tänkte posta lite bilder från det. Det är en Buffalo32 från Twisted Pear Audio baserad på ESS ES9018 chip.

Så här ser DAC kittet ut tillsammans med ett LCDPS power supply kit. Som ni ser så är DACen i princip färdigbyggd vid leverans.



Det analoga utgångssteget kommer att drivas via två stycken shunt aggregat i dual mono. Från Twisted Pear heter dom Placid.

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2010/01/18 :  11:19:06  Show Profile Send MrMajestic a Private Message  Reply
Istället för vanliga toroider så satsade jag på PCB monterade varianter från Amveco. Jag designade ett eget kort för ändamålet:



Så här ser det ut med transformatorerna monterade:





Korten är gjorda för att klara både 115V och 230V, därav jumper kabeln, samt toroider från 7VA till 25VA

Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2010/01/18 :  11:22:50  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
Det här är intressant!

Jag har spanat på dessa ett tag. Ska tydligen bli en Buffalo2 nu eftersom ditt kit är slutsålt.

Skönt att DAC:en är såpass färdig.

Lyssningsintryck kommer väl

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2010/01/18 :  11:33:13  Show Profile Send MrMajestic a Private Message  Reply
Eftersom man inte kan låta bli och pilla så har jag gjort en liten mod på den inbyggda nätdelen. I och men detta så är även denna nätdelen en Shunt. Det var Twisted Pear själva som tipsade om detta:





Det är bara ett motstånd som är själva modden. Dioden är där för att skydda, men är option.
Go to Top of Page

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2010/01/18 :  11:36:03  Show Profile Send MrMajestic a Private Message  Reply
quote:
Det här är intressant!

Jag har spanat på dessa ett tag. Ska tydligen bli en Buffalo2 nu eftersom ditt kit är slutsålt.

Skönt att DAC:en är såpass färdig.

Lyssningsintryck kommer väl


Japp, mitt kit är slutsålt. Kan tipsa om att Twisted Pear håller ett lotteri till förmån för Haiti där första pris är just en ny Buffalo2.

Jag återkommer självklart med lyssningsintryck :) Det här är min tredje Buffalo32, med just denna konfiguration är ny så jag har stora förhoppningar.

Edited by - MrMajestic on 2010/01/18 11:36:31
Go to Top of Page

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2010/01/18 :  11:40:38  Show Profile Send MrMajestic a Private Message  Reply
Eftersom DACen är ganska het i utgången i standardutförandet så har jag halverad utvolten med ett motstånd. Jag har även kapat några banor för att utgångs impedansen ska bli 21#937;.





Det är alltså dom blåa motstånden som är själva modden.

Edited by - MrMajestic on 2010/01/18 23:56:09
Go to Top of Page

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2010/01/18 :  18:57:25  Show Profile Send MrMajestic a Private Message  Reply
En av Placid shunt PSUerna up and running:



Go to Top of Page

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2010/01/18 :  19:01:57  Show Profile Send MrMajestic a Private Message  Reply
Test av layout i lådan. Chassit är en Hifi2000 slimline 2U 350mm djup låda med extra aluminium botten och ett ventilerat lock. I lådan ska även en Musiland USB till SPDIF converter sitta. Det lilla kortet i nedre delen är en relä switch för att växla mellan det interna SPDIF muxen och en extern i2s kontakt.

Go to Top of Page

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2010/01/18 :  19:07:45  Show Profile Send MrMajestic a Private Message  Reply
Så här kommer fronten att se ut. Maroon Audio är mitt eget fejkade märke. Ratten är från Hifi2000 och bakom den sitter en Goldpoint switch. Riktigt dyr men med en skön känsla. Vippbrytaren är till för att växla mellan SPDIF och extern i2s.



Och bakpanelen. Från left till right: balanserat och obalanserat ut (Neutrik resp Canare), i2s via RJ45 (Neutrik), BNC (Canare), Toslink, RCA coax (Canare), USB (Neutrik) samt en IEC anslutning med nätfilter från Schurter.


Edited by - MrMajestic on 2010/01/26 19:58:13
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/01/18 :  20:35:35  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Riktigt, riktigt snyggt. Bra tänk och hög finish.
Go to Top of Page

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2010/01/18 :  21:15:55  Show Profile Send MrMajestic a Private Message  Reply
quote:
Riktigt, riktigt snyggt. Bra tänk och hög finish.


Tackar :)
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2010/01/18 :  21:21:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Vilket DAC chips är det som används?
Snyggt!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2010/01/18 :  21:23:57  Show Profile Send MrMajestic a Private Message  Reply
ESS ES9018, även känt som Sabre32.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2010/01/18 :  21:44:16  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Total materialkostnad?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2010/01/18 :  23:32:04  Show Profile Send MrMajestic a Private Message  Reply
quote:
Total materialkostnad?


Ja du, den är ju inte helt klar ännu, men jag gissar på runt 12000:-
Go to Top of Page

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2010/01/18 :  23:34:40  Show Profile Send MrMajestic a Private Message  Reply
Sådär ja, det mest fastskruvat i bottenplattan:



Med svarta skruvar förståss:

Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2010/01/19 :  06:35:33  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Skulle vara mycket intressant att få lyssna på den och kanske jämföra med G-Dis DAC-V mkII.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

TeM
Starting Member

30 Posts

Posted - 2010/01/20 :  15:43:20  Show Profile Send TeM a Private Message  Reply
Fantastiskt bygge, ser verkligen fräckt ut. Men hur har du fått till frontpanelen?

TeM
Go to Top of Page

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2010/01/20 :  17:35:51  Show Profile Send MrMajestic a Private Message  Reply
quote:
Fantastiskt bygge, ser verkligen fräckt ut. Men hur har du fått till frontpanelen?


Tack, jag har designat den själv, men den är tillverkad av Front Panel Express i tyskland.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/01/20 :  18:12:44  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
quote:
Tack, jag har designat den själv, men den är tillverkad av Front Panel Express i tyskland.



Törs man fråga vad det kostade?

Väldigt tjusig DAC förövrigt!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2010/01/20 :  19:57:18  Show Profile Send MrMajestic a Private Message  Reply
quote:
Törs man fråga vad det kostade?


Front och bakpanel gick på ca. ¤140 Euro med frakt.
Go to Top of Page

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2010/01/24 :  13:02:53  Show Profile Send MrMajestic a Private Message  Reply
Frugan la beslag på kameran över helgen, men DACen är färdig. Jag ska ta lite fler bilder så snart jag kan.
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2010/01/24 :  22:40:01  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
here gud va ordentligt bygge. Själv drömmer man också om ett dac bygge. Otrolig finisch måste ja säga.

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2010/01/26 :  20:01:38  Show Profile Send MrMajestic a Private Message  Reply
quote:

here gud va ordentligt bygge. Själv drömmer man också om ett dac bygge. Otrolig finisch måste ja säga.


Tack. Det är helt klart värt besväret och väldigt kul att bygga.
Go to Top of Page

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2010/01/31 :  19:19:48  Show Profile Send MrMajestic a Private Message  Reply
Här kommer lite bilder på min Denon DVD-1920 mod:

Bakpanelen med RJ45 kontakt och kabel som går till Buffalo32:an:


Närbild på Neutrik Ethercon kontakten med monteringsplatta. Satte naturligtvis uttaget för högt upp så att locket inte gick att stänga. Måste flytta.:


Sladdarna från DAC chippet för DSD, PCM och jord:


Och alla går till en liten reläswitch som jag har gjort:


Och så går det vidare till en Neutrik Ethercon:


Tar ström från 5.1 förstärkardelen i Denon spelaren för att driva reläswitchen:

Edited by - MrMajestic on 2010/02/06 14:08:48
Go to Top of Page

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2010/01/31 :  19:21:13  Show Profile Send MrMajestic a Private Message  Reply
Buffalo32 som spelar SACD (DSD) från Denon spelaren:





Och på sidan sitter switchen för att växla mellan DSD and PCM ut:

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000