HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hur mycket kan man "maxa" en P3?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/05/12 :  11:07:45  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Hej. Har en Rega P3 som jag funderar på att hotta upp. Nytt kablage förstås, lite nytt underlag att stå på, men även ny pickup. Hur pass högt kan man då sikta utan att det blir obalans och Regans enkla verk börjar visa upp sina svagheter?

En handlare som är erkänt duktig på vinyl föreslog mig att satsa på en Benz ACE för sisådär 4500 kr? Visst ska det vara en bra pickup, men känns det verkligen rimligt i detta sammanhang? Vad säger ni vinylkunniga? Och i så fall, hur pass bra RIAA "kräver" en sådan pickup?

Tacksam för svar!

Ett kungarike för en vevgrammofon.

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/12 :  11:21:38  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Jag skall ha en Musical fidelty x-lps till min Benz ACE pick up.

spelaren är en rega 25 med en rega 250 arm

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/05/12 :  11:30:26  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
asimov66: Vilken nivåvariant har du valt på pickupen? Och vilket läge kommer du då att köra på MF RIAAn?

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/12 :  11:52:08  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
low output

gällande x-lps förstår jag inte frågan men det är en MC pickup om det är det du menar...

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/12 :  11:54:09  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
sorry, benz ace har 0.4 mV om det är det du menar

Edited by - B-200 on 2006/05/12 11:55:28
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/05/12 :  13:47:08  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
BENZ ACE finns som L/M/H och har då 0,4 / 0,8 / 2,5 mV!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/12 :  14:34:40  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jo det är sant det creative audio säger, jag uttryckte mig slarvigt. Jag menade att den jag skulle ha var low output på 0,4 mV

Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/05/12 :  15:36:33  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message  Reply
Blue: Benz Ace är skitbra och funkar kanon till Rega-armar! Har hört den på en Nottingham Horizon med RB250 armen. Låter finfint.

Snoogens
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/05/12 :  15:38:44  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Wolfgang, vad säger du: Är det huvudlöst eller genialt att sätta en Benz Ace på en Rega P3?

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/13 :  10:55:23  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
förresten, jag kommer på min rega 250 arm att dra om kablarna till van den hul, för att maxa förutsättningarna för mc pich upen

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/05/13 :  13:33:58  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Ranefjord: Tackar för input. Har också förstått det som att armen ska vara en bra match till Benz. Men frågan är bara om själva verket hos P3 är för basic för att funka schysst ihop med en så bra pickup?

Alltså... kommer jag helt enkelt åka på att skaffa en Nottingham-spelare mitt i alltihopa nu också? Vet inte riktigt om jag är redo för så pass saftiga utlägg...

Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2006/05/13 :  13:47:09  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
Om kostnaden för upphottningen av din Rega P3:a börjar närma sig ett totalpris till vad en Rega P5 kostar så har du nog nått gränsen!
Pickup för nästan 5 tusen på ett P3 verk känns som absolut max!

Du skulle och ena sidan kunna höja prestandan på verket också med en Heed Audio Orbit 2 outboard strömförsörjning -> http://www.musiikin.com/vinyl-swe.htm

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/13 :  14:43:39  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jag personligen skulle helt enkelt åka till ett ställe som säljer rega och benz ace och prova om det låter så pass bra att du vill offra pengarna på det.

enda sättet att göra det på. Calle på ljudprodukter i malmö är an av dessa som har bägge.

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/05/13 :  15:08:41  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
asimov66: Ja det är ju Calle jag har varit i kontakt med, så klart, och det är han som rekommenderar denna uppgradering...

Men att provlyssna kombinationen (helst hemma dessutom) före köp blir förstås mycket svårt. Av helt naturliga skäl, eftersom det ju handlar om en pickup som då genast blir "begagnad".

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/13 :  15:24:31  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jo jag upplevde också att det är svårt att lyssna på pickup men jag förstår att den blir beggad då, dock borde man ha demoex så kunden kan lyssna. men han har ju benz ace på en spelare i butiken lyssna på den.

jag hade krävt en demo (och det kommer från en som köpte sin i delar) sen är frågan om kringutrustning riaat är sjukt viktig vid bruket av benz ace

Edited by - B-200 on 2006/05/13 18:12:07
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2006/05/13 :  20:40:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

P3'an har RB300 armen så på armfronten brister det absolut inte. Det man kan fundera på är om man skall dra om internkablaget eftersom jordningen är så tafflig på orginalarmarna och eventuellt sätta på en eftermarknads vikt som sänker tyngdpunkten.

Det som skiljer P3 från dess mer exklusiva släktingar på drivverkssidan är förutom motor och motroelektronik även subtallriken och skivtallriken.

P2/3 har en subtallrik plast och de mer exklusiva släktingarna har en svarvad ur metall.

Alla delar finns att få tag på på eftermarknaden men det blir dyrt att plocka ihop en spelare på detta viset. Frågan är om det inte är bättre för dig att helt sonika vänta på att en begagnad exklusivare släkting kommer på marknaden och då kan du ju alltid flytta över din pickup.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/13 :  21:20:21  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Det pac säger stämmer gott det.
Jag kan faktiskt hålla med om att det blir dyrt men samtidigt lär man sig något om spelarens uppbyggnad och att man vet vad man får eftersom man själv satt i det i motsats till en begagnad spelare.

Jag köpte en 1 år begagnad rega 25 och lämnade in den på service, det är ett sätt man kan göra det på. Passade på att sätta på en Benz ACE då med.

men jag personligen känner att sätta på en benz ace på rega 3 är helt fint eftersom det sitter på en bra arm. Sedan får du själv ställa frågan, är resten av maskinen bra, låter maskinen något eller är den tyst. Är den i bra skick, om svaren är att det är en tyst maskin som är i bra skick skulle nog jag personligen satt på pickupen. Men det är mina tankar.

vad är det för pickup du har du?

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/05/14 :  01:33:06  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Tackar för alla goda råd!

P3an som jag har är i alldeles utmärkt skick så den får stanna kvar ett tag till. Blir nog så att jag börjar med att hotta upp den med nytt kablage och en Benz ACE (idag har jag en Rega Elys). Fåt ta tag även i RIAA-frågan i samband med detta (då jag bara har inbyggt MM-RIAA idag och misstänker att det inte ens med högnivå-varianten kommer bli helt hundra, men där kan man ju testa sig fram lite) . Byte av skivspelare lägger jag däremot på den så kallade framtiden.

Låter väl rimligt?

: )

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/14 :  10:12:14  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
hör då med calle för det gjorde jag ang. riaat.

köp ett beggat riaa (mest pengabesparing i det) mitt kostade nytt 3500 jag gav 1300.

köp ej nytt, rekommenderar mitt till benz ace, såg att calle säljer MF x-lps som mitt fast nytt .

Kolla på www.hifimagasinet.com efter musical fidelity x-lp eller x-lps (ligger mellan 1000-1500). köp ett riaa först, skulle vara lite störigt och ha en bra pickup och ej kunna spela med den. När du köper pick up, ta med maskinen till calle, och låt han ställa in pick upen, till det priset tycket jag han kan gör det som "good will" och det gör han med. Man vill gärna ha en så pass dyr pick up bra inställd, hör även med rekommendationer om inspelning skötselråd mm.

och om du handlar av calle så borde du bo i malmö regionen ju, jag bor i trelleborg (3 mil söderom). när uppgraderingstanken flyger på ya en bussresa (146 an) söder och lyssna på min rega p25 om det är "värt det" att skifta ut p3 an.

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/05/14 :  13:43:32  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
asimov66: Tack för goda råd och inbjudan. Självklart ska jag låta Calle ställa in spelaren åt mig!

Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/05/14 :  13:56:14  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message  Reply
Blue: Om det är en relativt ny P3a, så är den lätt tillräckligt bra, lätt. Om du ska byta "upp" dig från P3an tycker jag att du ska gå ett bra steg längre än till en Horizon.

Snoogens
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/05/14 :  14:57:04  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Ranefjord: Ja, jag har ju haft den ett par år, men den har inte använts alltför mycket, så den är i väldigt gott skick. Ska nog slå till på Benz-upphottningen...

En fråga till: Finns det någon poäng med att byta ut standardfiltmattan?

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/14 :  15:42:56  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
det skulle jag inte tro faktiskt...

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000