HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Heed Audio Orbit 2
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

josa1
Member

91 Posts

Posted - 2006/05/21 :  12:54:49  Show Profile Send josa1 a Private Message  Reply
Är det någon som har erfarenhet av resultatet av att "hänga" på en extern motordrivning Heed Audio Orbit 2. Skivspelaren jag har är en Rega P 25. Är det värt investeringen? Vad får det få positiva effekter i sådana fall?

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/21 :  15:41:32  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
så som jag upplever det själv hörs inte motordrivnnigen speciellt med rega P 25 det var ju det de arbetade med så hårt med, fic ner vibrationerna till 95 % av P9: s motor vibrationer osv.
(har en rega p25 själv). Min åsikt är att det ej är lönt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2006/05/22 :  15:33:11  Show Profile Send Daniel a Private Message  Reply
Jag tycker att motorstyrning är väldigt viktigt.

Även om man inte hör motorn när den går så kommer det garanterat att höras när man spelar musik. Ett större lugn, klang, bättre ljudbild mer bas och attack är några av fördelarna.

Jag har erfarenhet av Linns olika motorstyrningar; Valhalla, Lingo 1 och Lingo 2, samt Rega P3, P7, P9 (svårt att isolera motorstyrningens betydelse på Rega).

Det är ingen slump att så många tillverkare jobbar så mycket med motorstyrning. Det spelar roll.

Dessutom har väl HEED någon "prova på"-deal? Jag skulle lätt prova om jag vore du.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/22 :  22:31:27  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
om det är som daniel säger att det finns prova på hemma utan köptvång osv så skall du självklart prova på det, men jag personligen hör absolut inga missljud pga motorns placering internt istället för externt men det är gratis att prova ju så...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2006/05/29 :  10:17:46  Show Profile Send Daniel a Private Message  Reply
asimov66

Man hör väldigt sällan missljud från en bra motor. Men det är inte det som motorstyrningen fixar. Den minskar vibrationer i motorn och ger en stabilare gång. Vilket du hör direkt när du spelar musik.

Om du lyfter ut din motor och håller den i handen när den går så känner du dessa vibrationer väldigt tydligt. Om du håller motorn på en Rega P9 i handen så känner du ingenting.

Men det viktigaste är ju förstås att det låter bättre med en motorstyrning. Och det är något som alla skivspelarkonstuktörer i hela världen är överens om.

Men som sagt. Prova först.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000