HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Prototyp 01 - Gain Clone... ja, en till.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/05/29 :  18:00:32  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Tänkte det var dax att ge igen på alla gissnings-pellar, tar ni det här på första försöket lovar jag att skicka en kexchoklad till vinnaren!


Edited by - Neville on 2006/05/29 20:42:08

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/05/29 :  18:04:11  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message  Reply
Aktivt delningsfilter för stereopar av subbar??

Stereo Audio
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/05/29 :  18:04:40  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Tyvärr, fel svar.
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/05/29 :  18:06:39  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message  Reply
Hmm... jag då vet jag inte.

Stereo Audio
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2006/05/29 :  18:12:42  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Ice????



Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/05/29 :  18:14:50  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Jag åker och handlar, när jag kommer tillbaka är tävlingen över... så skynda er!
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/05/29 :  18:15:17  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Nope, ingen Ice heller.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/05/29 :  18:21:30  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
GainClone?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2006/05/29 :  18:22:34  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
En förstärkare?

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Isbjørn
Member

80 Posts

Posted - 2006/05/29 :  18:22:35  Show Profile Send Isbjørn a Private Message  Reply
Gainclone såklart :-)

Bjørn
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/05/29 :  20:20:35  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Grattis Ohmega!

Jag kom på att det var kanske inte så svår-gissat, så jag köpte en kex-choklad i affären


Här är dom andra giss-bilderna.




Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/05/29 :  20:29:42  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Och här är en bild inifrån, tänkte ta och bygga en skärm-kopp till trafon och fylla med flytande metall (2-komponents smet)
Den låter lite grann, och vibrerar.. kan ju inte vara bra



Vad tror ni om kabeldragningen, kommer ju naturligtvis vara lite nogrannare på den riktiga versionen. Men blir nog i stort sätt samma upplägg.

Volym-poten är en Blue Alps, ifrån grupp-köpet.
Nätfiltret är ifrån en datortrafo. Har inte testat utan den, med det låter väldligt bra i nuläget.
Kylflänsarna kommer ifrån en dator-PSU, som det hade brunnit lite i... det ända som gick att rädda var just kylflänsarna.

Deluxe-volym-kontrollen är donerad ifrån en slaktad bandspelare likaså delar av plåtchassit


Edited by - Neville on 2006/05/29 20:41:09
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/05/29 :  20:40:26  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Njaa..särskilt svårgissat var det ju inte..speciellt inte efter jag gjord en sökning med ditt nick.

Ser ju ut som ett okomplicerat bygge..nå hur tycker du att det låter då?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/05/29 :  20:53:28  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Hehe, jo jag kom på det sen... borde ha satt på något attrapp för att luras lite, får väl bli nästa gång.

Hur det låter?, den spelar skjortan av min gamla 3000kr:s Yamaha 2-kanals förstärkare. Fastare, djupare och tydligare bas, mer lättlyssnad... alla skivor låter numera mycket bättre

Jag är helnöjd!

(Ohmega, PM:a din adress så skickar jag ditt förstapris... har ärvt en massa frimärken, så frakten blir gratis )

Edited by - Neville on 2006/05/29 21:11:54
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/05/29 :  21:09:13  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Här en en första skiss på hur jag tänkt att den riktiga versionen skulle se ut. (Gjort i 3D Studio Max, om någon undrar)


Edited by - Neville on 2006/05/29 21:10:44
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/05/29 :  21:23:12  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Tack...men avnjut din kexchoklad när du sitter å lyssnar på musik istället.

wow...det ser ju görsnyggt ut...om du får till det så pass snyggt så har du förtjänat en kexchoklad bättre än mig

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/05/29 21:24:02
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/05/30 :  06:04:06  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
vad för högtalare skall drivas av förstärkaren?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2006/05/30 :  08:02:02  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Shaaaiit! det där var låddesign på hög nivå!!
Har du tillgång till cnc fräs? eller hur tänker du att du skall få till delarna?

Ser ut som om front och sidostyckena är en och samma bit..

Ser väääldigt exlusivt ut (Och dyrt)

Håller tummarna för att du får till det så som det är tänkt.!

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/05/30 :  08:31:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Snygg cad bild

Det är bara att skaffa ett stort stycke aluminium o låta vattenskäraren jobba en stund

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/05/30 :  08:52:49  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
quote:
vad för högtalare skall drivas av förstärkaren?

Vet inte riktigt än, antingen ett par Fostex 127:or eller ett par små högtalare som jag byggde förra året (3" Vifa + 1" peerless)

Från början var det tänkt att ha den som dator-förstärkare med inbyggd DAC. Men den låter så bra att jag funderar på att ha den i finrummet

Tiden får utvisa det...


quote:
Shaaaiit! det där var låddesign på hög nivå!!
Har du tillgång till cnc fräs? eller hur tänker du att du skall få till delarna?

Min sambos far jobbar på en mekanisk verkstad, med stora CNC-maskiner

Frontstycket och sidorna kommer inte vara i ett stycke, utan ska skruvas ihop inifrån.

Det ända jag inte vet hur jag ska få till är ytfinishen, kanske blästra och spruta med matt klarlack? Tips någon?
Kanske kan få gråeloxera den, men då blir ytan ganska trist... men hård.

Edited by - Neville on 2006/05/30 08:57:42
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2006/05/30 :  21:44:38  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Det är bara att gratulera till en snygg låd-design! Jag har jobbat "en del" i Max:en så ja vet hue mycket pul det är innan man är nöjd med ytor och ljussättning.
Ett tipps på ytfinish är glas-blästring, har du rätt alu-legering så blir det grymt läckert (tycker ja) har du fel legering blir det bara flammigt. Testa först.
Jag ser fram mot fler bygg bilder av lådan.

AA

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/05/31 :  22:29:01  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Ska forska lite om glasblästringen, och vad jag ska muta CNC-operatören med. Smörgås-tårta brukar öppna många dörrar

Vad bör man skydda ytan med efter blästring? Lack?
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2006/06/01 :  21:45:36  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Jag skulle testa med någon typ matt klarlack, om man inte kan natureloxera den efter blästring? Någon som vet?

AA

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/06/01 :  21:59:53  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Tyvärr är ju inte alu det roligaste materialet när det gäller ytbehandling.
Vanliga lackar brukar ha en tendest att inte sitta kvar allt för bra tyvärr.
Man brukar få kromatera o ha sig innan man kan lacka.
Eloxering är däremot trevligare, dock inget man gör själv.
Tror att man kan få en rätt snygg yta om man eloxerar en blästrad yta.
Men det är bara att höra med någon skyttillverkare de brukar ha koll på eloxeringar mm.

O jag får hålla med om att glasbrästrad alu är attans snyggt.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/06/06 :  11:07:57  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Jag får helt enkelt göra en liten provbit =)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000