HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Between the sheets Signalkabel
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JesperB
Member

57 Posts

Posted - 2006/06/08 :  23:22:20  Show Profile Send JesperB a Private Message  Reply
Nu var det dags att göra något nytt igen . Mina signal kablar mellan slutsteget och försteg behövs bytas ut. Istället för att köpa färdiga kablar så tänkte jag göra dem själv. Så häng med när jag tillverkar mina nya signal kablar:

Kablarna är nu döpta till Between the sheets, då jag har annvänt mig av ett gammalt lakan som kärna och som tredje ytlager. Börja med att skaffa er en bomulls kärna, ett rep eller ett gammalt lakan. Sedan är det bara att inhandla silver tråd, helst under 0,5mm. Samt teflon slang som du för in silvertråden i och ett par kontakter. Låt oss börja:

1. Klipp till rätt längd på kärnan.
2. Rulla ihop kärna eller vik ihop den, det underlättar när du sedan virar ledarna runt den.





3. Sedan är det dags att ta fram silver tråden och teflon slangen.




4. Rengör silvertråden innan du börjar arbeta med den, jag har annvänt mig av stark sprit. Sedan börjar pillet, du skall nu föra igenom silver tråden via teflon slangen. Ju grövre tråd du annvänder dig av desto lättare :), men enligt min mening leder det till sämre
ljud ( testa dig fram mellan 0,20mm till 0,5mm ). Så jag kommer att annvända mig av två 0,20 mm silver trådar som ledare och en 0,40 mm som skärm.






5. Nu är det bara att börja vira slangarna runt kärnan.




6. Det jobbigaste är över så du kan pusta ut :), nu skall vi börja att lägga på ytlager för att dämpa och skydda ledarna. Jag börjar först med bomull sedan går jag över på teflontejp.








Återkommer snart med mer text och bilder :).

Go och glad kex choklad

Edited by - JesperB on 2006/06/09 07:37:51

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/06/09 :  07:29:22  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Riktigt seriöst, mannen! Kör på...

M
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/06/09 :  11:42:36  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Ser fint ut.
Du har inte lust att ta lite större bilder till oss som inte kör 320x240 upplösning på skärmen?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2006/06/09 11:45:49
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/06/09 :  13:42:15  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
quote:
320x240


Go to Top of Page

JesperB
Member

57 Posts

Posted - 2006/06/10 :  07:46:38  Show Profile Send JesperB a Private Message  Reply
Då var det dags att slutföra det jag påbörjat.

7. Nu är det dags att löda kontakterna, själv så kommer jag använda mig av bullet plugs. Jag har lödat skärm tråden och signal tråden på ena sidan av sladden, på andra sidan så har jag endast lödat dit signal tråden. Det är även viktigt att ni markerar den sidan där ni både lödat signal tråden och skärmen ( den skall senare sitta i signal källan, dvs cd-spelaren dvd-spelaren). Nu är jag inte så duktig på att löda men jag hoppas att lödningen ser ok ut?



Go och glad kex choklad
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/06/10 :  11:39:03  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Jag antar att du har en yttre skärm? Som du formulerar dig verkar det som att du inte tänker löda minus-kabeln i förstärkar-änden. Då blir det ju inte så bra :-)
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/06/12 :  13:48:28  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
quote:
Jag antar att du har en yttre skärm? Som du formulerar dig verkar det som att du inte tänker löda minus-kabeln i förstärkar-änden. Då blir det ju inte så bra :-)


Varför inte det då?
Det skickas väl inget på den ändå?

Jag har Aurora E kablar som en stor firma i Alingsås har "gjort", de har ingen kontakt på skärm och minus på ena sidan kabeln. D.v.s. endast plus lött på ena sidan.

De fungerar bra!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/06/12 :  21:10:25  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Ah - missförstånd. Såhär:
1. I första inlägget" Så jag kommer att annvända mig av två 0,20 mm silver trådar som ledare och en 0,40 mm som skärm."

2. Sista bilden visar de tre ledarna. Om nu minus = skärm så får man ingen kontakt om man inte kopplar den i båda ändarna - eller hur :-)

Du kommer alltså att använda en skärm av något slag?
Go to Top of Page

JesperB
Member

57 Posts

Posted - 2006/06/12 :  21:43:19  Show Profile Send JesperB a Private Message  Reply
quote:
Jag antar att du har en yttre skärm? Som du formulerar dig verkar det som att du inte tänker löda minus-kabeln i förstärkar-änden. Då blir det ju inte så bra :-)


Som jag hade tänkt så var det meningen att 0,40mm silverkabeln skulle fungera som skärm, och jag antog att jag skulle löda den på minus. Därför har jag bara lödat fast den i signal sidan och inte i förstärkar sidan. Så min fråga är hur skall löda för att få det rätt?
För i dagsläget så går två tunna 0,20 mm kablar till +, de är lödade i båda ändrar. Samt då en 0,40 mm kabel till -, men den är bara lödd i signal sidan. Var skall jag löda kabeln som jag skall annvända som skärm?
Fyller den tjockare kabeln som var tänkt som skärm någon funktion?

quote:
Varför inte det då?
Det skickas väl inget på den ändå?

Jag har Aurora E kablar som en stor firma i Alingsås har "gjort", de har ingen kontakt på skärm och minus på ena sidan kabeln. D.v.s. endast plus lött på ena sidan.

De fungerar bra!



Hmm, det du säger är att minus bara är lött på signal sidan?
Men plus är lödad både på signal sidan och förstärkar sidan?



Tackar för alla svar, skall bli roligt att höra vad ni kommer fram till. Får även skicka ett mail till Josef Svalander och kolla, för jag hör inget brummande ljud när jag använder mig av kabeln.

Go och glad kex choklad

Edited by - JesperB on 2006/06/12 21:45:13
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/06/12 :  23:14:24  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Nu blir jag förvirrad..! För att få något ljud överhuvud taget måste du ha lött plus- och minus-ledarna i BÅDA ändarna.
Som jag tolkar dina bilder har du dubbla plusledare samt en enkel minus-ledare. Men ingen skärm - minus-ledaren fungerar inte som skärm i ditt fall. Det är endast då kabeln är konstruerad som en koaxial-kabel som minus-ledaren får skärmverkan (viss skärmverkan om man flätar kabeln). När man har tre olika ledare - plus, minus & skärm - kan man göra en direktionell kanel, dvs. skärmen är endast ansluten i ena ändan.
Din kabel har en väldigt annorlunda geometri - vad ser du för fördelar med din konstruktion?

Go to Top of Page

JesperB
Member

57 Posts

Posted - 2006/06/13 :  09:27:28  Show Profile Send JesperB a Private Message  Reply
quote:
Nu blir jag förvirrad..! För att få något ljud överhuvud taget måste du ha lött plus- och minus-ledarna i BÅDA ändarna.
Som jag tolkar dina bilder har du dubbla plusledare samt en enkel minus-ledare. Men ingen skärm - minus-ledaren fungerar inte som skärm i ditt fall. Det är endast då kabeln är konstruerad som en koaxial-kabel som minus-ledaren får skärmverkan (viss skärmverkan om man flätar kabeln). När man har tre olika ledare - plus, minus & skärm - kan man göra en direktionell kanel, dvs. skärmen är endast ansluten i ena ändan.
Din kabel har en väldigt annorlunda geometri - vad ser du för fördelar med din konstruktion?


Som jag förklarade tidigare så är bara + ledarna lödade, - ledaren är bara lödad i signalsidan. Men jag skall prova att löda - i båda ändar ooch se om det kan om det blir till det bättre?
Varför jag lindade ledarna runt en kärna istället för att fläta, det är så att flätning ger en högre kapacitans ( dvs du förlorar lite av de övre frekvenserna ) och passar bättre till nätkabel och högtalarkabel enligt mig. Men fördelen med flätningen är att den kan ge en viss skärmning. Varför jag lindar kabeln är för att jag sett många av de exklusiva kabel tillverkna gjort på liknande sätt, tex min högtalar kabel från harmonic tech är lindad kring en kärna.
Varför jag använder mig av dubbla ledare är för att det lät bättre :).


Go och glad kex choklad
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/06/13 :  15:14:09  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Så du menar att du den fungerar? Utan minusledare!?
Rätta mig om jag har fel, men flätning ger nog lägre kapacitans faktiskt, jämfört med parallella ledare. Högre induktans, men lägre kapacitans.
Linda kring kärna - kan det inte vara så att man använder kärnan för att linda karddelarna korsvis i 90 grader hellre än parallellt?
Go to Top of Page

JesperB
Member

57 Posts

Posted - 2006/06/13 :  15:35:00  Show Profile Send JesperB a Private Message  Reply
quote:
Så du menar att du den fungerar? Utan minusledare!?


Jupp, den fungerar. Men som sagt jag skall även prova att löda dit minus ledaren i båda ändar, för att höra om det blir skillnad.

quote:
Linda kring kärna - kan det inte vara så att man använder kärnan för att linda karddelarna korsvis i 90 grader hellre än parallellt?


Nej, utan ledarna är lindade parallellt runt kärnan.



Go och glad kex choklad
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/06/13 :  15:47:01  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Det är möjligtvis inte så att du använder dig av jordade nätsladdar samt jordade uttag, eller åtmindstonde en jordad förgreningsdosa?

Då kan det vara så att du lyckas få över signaljord (minus) den vägen.
Om du inte kör så, så förstår inte jag hur du lyckas få över signalen utan att ansluta minus i båda ändarna...

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

JesperB
Member

57 Posts

Posted - 2006/06/13 :  15:58:25  Show Profile Send JesperB a Private Message  Reply
quote:
Det är möjligtvis inte så att du använder dig av jordade nätsladdar samt jordade uttag, eller åtmindstonde en jordad förgreningsdosa?

Då kan det vara så att du lyckas få över signaljord (minus) den vägen.
Om du inte kör så, så förstår inte jag hur du lyckas få över signalen utan att ansluta minus i båda ändarna...



Har inga jordade uttag, tyvärr :). Men där emot så annväder jag mig av en ps audio ultimate outlet till både dvd spelaren och försteget. Så du menar att det kan påverka?

Go och glad kex choklad
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/06/13 :  16:04:03  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Ja om du använder jordade nätsladdar.

Det beror lite på hur förstärkare o dvd är kopplade mellan signaljord o chassiejord. Men troligtvis är dessa inte separerade o då kan man köra med en enkelledare mellan dvd o förstäkare (bara mittstiftet på rca kontakten).
Kan i vissa fall bli bättre om man har problem med jordloopar o sånt..


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

JesperB
Member

57 Posts

Posted - 2006/06/13 :  16:30:33  Show Profile Send JesperB a Private Message  Reply
quote:
Ja om du använder jordade nätsladdar.

Det beror lite på hur förstärkare o dvd är kopplade mellan signaljord o chassiejord. Men troligtvis är dessa inte separerade o då kan man köra med en enkelledare mellan dvd o förstäkare (bara mittstiftet på rca kontakten).
Kan i vissa fall bli bättre om man har problem med jordloopar o sånt..



Jag har jordade nätkablar, då jag förhoppningsvis längre fram kommer få jordade uttag . Men den här signal kabeln som vi diskuterar om går mellan mitt slutsteg och mitt försteg. Försteget är kopplat med Jordad kabel till en Ultimate Outlet, men slutsteget är kopplat direkt till uttaget med en jordad nätkabel.
Så min fråga är skall jag löda fast - kabeln i förstärkar ändan?

Go och glad kex choklad

Edited by - JesperB on 2006/06/13 16:32:02
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/06/13 :  17:36:19  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Har du ingen skärm skall du ansluta båda ändarna i båda sidorna. Har du dessutom en skärm ansluter du den till signalsidan och minuspolen.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/06/13 :  17:45:48  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Då får inte jag ihop det

Du har alltså en kabel mellan försteg o slutsteg.
Det är bara mittstiftet som är anslutet i båda ändarna.
Du har jordade nätsladdar i båda förstärkarna men de sitter inte i samma uttag (dessutom ojordat) så du borde inte ha jordkontakt mellan förstärkarna.

Om du tar bort signalkabeln o ohmmäter jorden mellan förstärkarna vad har du för resistans då?

För det är väl inte så att försteget står på slutsteget o du får kontakt mellan dem på så sätt??? Känns väldigt långsökt detta ..


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/06/13 :  18:25:30  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Ett mysterium... Kan du lägga upp fler bilder på kabeln och anläggningen?
Go to Top of Page

JesperB
Member

57 Posts

Posted - 2006/06/15 :  07:45:13  Show Profile Send JesperB a Private Message  Reply
quote:
För det är väl inte så att försteget står på slutsteget o du får kontakt mellan dem på så sätt??? Känns väldigt långsökt detta ..


Försteget står inte på slutsteget.



Jag lödde dit minus ledaren i mottagar änden , vart betydligt jobbigare en jag jag väntat mig ( då jag fick linda upp ett utav ytlagren ). Skall provlyssna i helgen och höra om det blir till det bättre eller inte?

Första bilden är på hur jag tidigare hade lödat, dvs minus sidan är inte lödad på mottagar sidan.



Sedan fick jag klippa bort kontakten, då det var ont om plats.



Efter det så var det bra att löda om kabeln, tyvärr blev det en del åverkan på kontakten med lödtången .



Go och glad kex choklad

Edited by - JesperB on 2006/06/15 07:47:57
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/06/15 :  09:26:42  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Men som sagt om du kopplar bort signalkabeln o så resistensmäter du från signaljord på försteget till signaljord på slutsteget.
Vad får du då?

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000