HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det egentligen sant det man läser om Hifi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/05/30 :  13:11:45  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
(flytta denna tråden om den passar bättre i off-topic).

Hifi - Är det egentligen sant det man läser på forum etc. Innan Internet fick man information via seriösa tidningar samt den lokala radiohandlaren. Den senare var i de flesta fall påläst och utbildad inom sitt område. I dag sprids informationen via forum och andra elektroniska dokument. Sällan eller aldrig finns där källanvisning. Det är (som jag ser det) skitlätt att snacka bort en modell eller ett märke och på det sättet dumpa priserna på begagnat. Men VEM säger att det är sant - är märket, modellen verkligen skit?

Egna upplevelser/erfarenheter bygger forumen och det är viktigt att förstå. Att ett kabelbyte, säkringsbyte etc kan göra skillnad är upp till var och en att bedömma. En nytvättad bil känns bättre att köra än en skitig - varför? Inte vet jag, det bara känns bättre. Allt behöver inte ha en förklaring - njut av livet. Vem vet egentligen varför vi finns till? Kanske är våra liv "placebo". Svaret kanske kommer i nästa liv??

Vad jag skulle vilja se/läsa om är lite mer glädje av våra inköp/upplevelser/erfarenheter i stället för massa skitsnack om ditt och datt. Att inte såga märken/modeller bara för att just den modellen lät skit hos mig. Att kunna glädjas åt andras lycka är en underbar upplevelse och ger dig själv energi. Negativt snack förgyller inte min vardag i alla fall.

För att återknyta till topic. "Är det egentligen sant det vi läser"? Tror ni på allt som skrivs om modeller/märke eller bildar ni er en egen uppfattning?

Mvh Håkan

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/05/30 :  13:52:28  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Det är roligt att läsa om Hifi-modeller etc. Fast man måste ju bilda sin egen uppfattning tycker jag.

Internet har blivit en ny och i många fall rolig källa för som gjöder Hifi-intresset för mig. Jag tycker man skall ta in så mycket man orkar av olika källor och sedan bilda sin egen uppfattning i den mån det går baserat på egen lyssning. Ibland är det ju inte praktiskt möjligt. Många gånger har man ju blivit både besviken och överraskad av produkter man läst både bra och dåligt om.

Källkritisk bör man i vilket fall vara både med tidningar (som lever på annonser) och forummedlemmar som har en mängd vänner i branschen etc...Det går ju inte att blunda för i lilla ankdammen Sverige. Innan jag nu blir påhoppad så vill jag bara säga att det är OK som det är - bara man är lite medveten om dessa samband och inte bara sväljer allt med hull och hår.

Intressant i sammanhanget här på forumet är ju medlemmarnas hängivenhet över "porriga" bildreportage där postande medlemmar nästan piskas att posta bilder fortare och fler bilder på objekt. Inget fel med det dock. Internet förmedlar ju bilder bättre än ljud ;-)

Själv är jag killen som köper sällan, är ganska märkestrogen och är mer kär i min musiksamling än apparaterna i sig. I alla fall är det så just nu ;-) Uppgraderar mest när något går sönder.

En grej som jag tänkta ta upp som kanske är lite OT här men visst vore det roligt att forummedlemmarna presenterade sin musiksamlingar mer, gärna med bilder, som alternativ till "Det kom ett paket". JAg kommer att skapa en sådan tråd framgent i alla fall ;-)
/Shaft

Håkan, det korta svaret är alltså NEJ (jag tror inte på allt) och JA (jag försöker bilda en egen uppfattning).
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/05/30 :  13:54:12  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Appropå detta med elektroniska hifimedier... Det man får vara uppmärksam på är att precis alla kan nå precis alla, vilket inte varit möjligt förr. Det är som om läsarna till en tidning själva ger ut en tidning för redaktionen att läsa. Vanliga entusiaster har nu möjlighet att diskutera med riktiga smartpannor, som kan bestå av proffstyckare, forskare, konstnärer etc etc. Alla slags människor talar helt plötsligt med varann. Så javisst, det finns en hel del som kan presentera sågningar och hyllningar och ha ruggigt mkt på benen. Men samtidigt så får man räkna med att sågningar och hyllningar presenteras utan den minsta koll alls.

Jag tror nog att var och en måste sålla och bilda personliga uppfattningar, nu mer än någonsin, då informationen kommer från alla håll, bakgrunder, uppfattningar, kulturer etc inom hifi, elektronik och ljudrelaterad kunskap.

Negativt snack förgyller inte min dag heller, men man kan framföra sådant som uppfattas som negativt på mkt bättre sätt än vad som ofta görs idag. Jag tror inte man löser ngt om man selektivt censurerar bort tråkigheter. Det skall ju vara njutbart och givande för de flesta, och det är ju bra om man tänker på detta när man skriver. Hellre mer eftertanke och välformulering än censur, tycker jag.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/05/30 :  14:46:57  Show Profile Send hman a Private Message
HIFI handlare och tidningar är mer eller mindre partiska. Det går inte att erbjuda/testa alla produkter. Denna begränsning är mindre på ett internet forum, då fler personer kan dela med sig om en större andel produkter. Dessvärre kan det vara svårt att utskilja om hur tillförlitliga åsikterna och källorna är, vilket även gäller handlare och tidningar. Därför litar jag bara på mig själv och ser till att jag lyssnar på en given produkt innan jag köper eller bildar min egen uppfattning.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/05/30 :  15:03:17  Show Profile Send Stormen a Private Message
Intressant topic som har nämts några ggr.
Nu tänkte jag skulle låta bli negativitet men ser en viss informationssprdning i form av något som kallas blogg.
Är själv mycket kritiskt till när jag läser forum och bloggar. Det är sällan vetenskapligt föankrat eller tipps från yrkeskunniga.
Jag gjorde så här o det blev skitbra, (vi målade om på det här viset o det blev skitbra) Svårt att veta referenser. Att se det negativa och kritisera den lilla baksida i något positivt verkar vara något som genomsyrar de flesta konversationer. Man vill på ngt otäckt sätt se det negativa i "lösningen". Är det tilliten på folk som gör att jag inte litar på tex bloggar. Är det att jag själv köpt en billig dvd för att göra modifieringar och får allt dyrt att låta sunkigt. (Har aldrig lyssnat på så mycket jitter) det blev alltså en besvikelse. Att glädjas åt andras glädje tror jag är allmänt svårt för oss nordbor. Men det kanske är likadant världen över ?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/30 :  15:23:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det jag egentligen reagerar mest på är att nya modeller/tweaks gör att det låter sååå mycket bättre.

Den nya modellen/kablen/tweaket har gjort basen jätte mycket bättre tex , ett år senare så är den ännu bättre osv osv

Så det vi lyssnade på för 2-3 år sedan borde med andra ord vara rena skiten vilket vi vet att det inte var.

Mina 5 öre

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

DAVE_HB
Member

180 Posts

Posted - 2006/05/30 :  15:47:58  Show Profile  Visit DAVE_HB's Homepage Send DAVE_HB a Private Message
"Så det vi lyssnade på för 2-3 år sedan borde med andra ord vara rena skiten vilket vi vet att det inte var."

Som en bekant har sagt; "Om allt hade blivit så mycket bättre som det hävdas i hifi-tidningarna så hade vi passerat verkligheten 1973"

- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen
- Admin på Faktiskt.se
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/30 :  16:22:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Precis !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/05/30 :  16:38:31  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Men om vi ser på utvecklingen i stort, så har det gått framåt. Om vi jämför två förstärkare från samma tillverkare, men från olika årtionden, så borde det bli uppenbart? Vilken Quad väljer du? Förstärkarkombinationen 34-405 eller 99-909? Vilken elektrostat väljer du? esl63 eller esl988?

Snoogens

Edited by - Ranefjord on 2006/05/30 16:43:40
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/05/30 :  16:51:58  Show Profile Send ohmega a Private Message
Om man dessutom tar i beaktandet att saker å ting mer eller mindre åldras...så är det väl inte så konstigt att nya saker upplevs "som bättre"...


Allmänt sett så är jag skeptisktill det som jag läser....är det VÄLDIGT många som tycker att en pryl är bra så kan man ju bli intresserad...men en "hype-varning" sätter igång dock....när något ansetts vara bra UNDER LÅNG TID så blir jag seriöst intresserad...ingen "flower of the month" med andra ord...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/05/30 :  17:00:26  Show Profile Send jerico a Private Message
Jag vet att jag har lätt för att "klaga" då det är lättare att se vad som fattas och vad som kan bli bättre. Tittar jag på en bild så kan jag säga om den ser bra eller dålig ut. Men jag kan inte säga vad som ska ändras eller hur men jag kan påpeka vad jag tycker fattas. Har kommit på det att det är samma med ljud/musik/hifi. Där kommer nästa steg in i det hela. Vi har alla olika smak/tycke/idial när det kommer till hur saker ska låta.

Sedan att diverse hifi tidningar är mer eller minder partiska eller vad man ska säga gör ju inte livet lättare när man ska uppdatera hemma. Kommer ihåg ett reportage i en datatidning på 90 talet. De skrev ner produkten så den blev sågad strax under markytan... Anledning? Jo företaget ville ha tillbaka sin dyra grej så det var ingen freebee till tidningen. Hur vet jag det? Var närvarande när de ringde och frågade vart den var för de började sakna den efter 6 månader... Nu är ju inte alla så snikna men det är nog lite så att de stora märkena kommer först i tanke när det ska skrivas tester av olika slag.

Varför det är så kan man nog räkna ut ganska fort. Hur tjocka tidningar skulle det bli om de skulle göra en total test av säg CD spelare? Hur många skulle köpa den tidningen för det priset som de skulle behöva ha för att få det att gå runt?

Men för att försöka svara frågan är det nog lite svårare än ja och nej...

Om jag litar på tester i olika tidningar: Njaaaaaaa Beror lite på vem som har skrivit och vad han har skrivit om andra saker. Men inte köper man nått olyssnat om man inte är "sugen" på att prova... (hade ju inte hört XTZan innan den kom hem här)

Om jag litar på andra personers omdömme? Beror på vem det är. Finns ett par tre som jag kan köpa nått olyssnat pga de säger att "en sådan vill du ha".

Om jag bildar mig en egen uppfattning innan jag sågar/köper/rosar? Alltid/ibland (se ovan)/ja

Har jobbat lite mot mig där med att vara så snabb med att kritisera saker jag inte är nöjd med. Har kommit på det att det som låter krappola här hemma kan låta GUDARS hemma hos någon annan. Handlar om så mycket som ska klaffa så för att total såga en sak så ska man vara säker på att den är kass under ALLA förutsättningar. Men hur vet man då att den är kass alltid? Ja det är en bra fråga. Nästa sak är om det är prisvärt eller inte. Kan säga det att skulle jag köpa en CD för 5K eller mer och den inte låter riktigt snuskigt bra blir jag sur och tycker att den inte är prisvärd.

Men det är jag det!

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2006/05/30 :  18:36:46  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Intressant ämne. Min uppfattning är att man måste sila kraftigt, men att det ofta finns ett embryo till sanning i mycket av vad som skrivs/sägs. Sedan ligger det självfallet i handlarens intresse att tala för dom produkter som ger densamme högsta avkastningen, men samtidigt kan handlaren inte fara med direkta osanningar utan att bli av med fortsatt trovärdighet, och således tappa kunder. Tidningarna har ju, som tidigare nämnts, ett egetintresse av att "hålla grytan kokande".
I producentled står den tekniska utvecklingen mot ökade krav på effektivisering/förenkling/lönsamhet, vilket då inte gynnar den rent kvalitativa utvecklingen.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2006/05/30 :  19:22:42  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Man får läsa testresultaten med en stor nogrannhet och inte svälja både krok, bete och lina. Hittade dessa tänkvärda rader från en "Stereophile" artikel, frågan är bara om dom är bättre än de övriga?

It's not what you say, it's how you say it

Reviewers for mainstream magazines, appear to be less willing to take a firm stand on a product. The range between good products and bad is sufficiently narrow for these reviewers that every audio product in existence would appear to be "competent" and "offer good value."
It has been joked that the most definitive statement such writers would venture is: "Of all the loudspeakers I've ever auditioned, this is certainly one of them." Further, the fear of offending a manufacturer appears to be sufficiently great that even the slightest hint of criticism signals the suspicion with readers that there is a significant flaw in the product.

Mainstream reviewers, therefore, need a set of phrases that, while being literally true, will alert the reader not to buy the product yet will avoid antagonizing the manufacturer. To that end, I've developed a few handy suggestions (footnote 1).

For example, the reviewer might finish a review of a dreadful loudspeaker with this statement: "I can assure you that no loudspeaker would be better than this one."

The manufacturer is happy, but the astute reader, reading the conclusion as meaning that this speaker is so bad that not having a loudspeaker at all is preferable, knows not to buy the product.

The reviewer may say this about a digital processor so bad it's not even worth an audition: "I urge you to waste no time in auditioning this digital processor for yourself." And the astute reader doesn't waste any time at all listening to the processor.

If the reviewer was happy to get rid of a cable from his system, he could say: "I am pleased to report that I once had this cable in my reference system."

For a power amplifier that just doesn't measure up to the competition: "I cannot say enough good things about this power amplifier, or recommend it too highly."

A review of a particularly unmusical-sounding preamplifier may conclude with this line: "In my opinion, you will be very fortunate to get this preamp to make music for you."

And for those situations when the reviewer is actually confronted by a manufacturer of a truly wretched component, it is very useful to be able to truthfully state: "I haven't heard a sound quite like this before."

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/05/30 :  23:59:57  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
För att spinna vidare på det "miaber" skrev, att hifipressen har ett egenintresse att hålla grytan kokande, så tycker jag att det görs på ett ganska fantasifattigt sätt. Det är rätt urvattnat att skriva en artikel där det enda av nyhetsvärde är att produkten "smiskar allt existerande på marknaden". Man kan då tänka sig att redaktionen har ett standardformulär där man skriver i märke och produktnamn, en dator slumpar fram klatschiga superlativ, ett väl avvägt "bäst i test", och Voilá! så är artikeln klar för press. Grundstoryn är densamma för det mesta, det följer ett ganska enkelt mönster. Borde man inte kunna ställa mer krav på hifipress än så? Har forumen täckt upp det tomrum av diskussion som finns i media i övrigt?

Jag kan personligen njuta av en bra text, en välskriven artikel hellre än att konstatera vad som är bäst i test.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/31 :  01:33:19  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Bilda sin egen uppfattning är alltid bäst.

det går såklart inte att lita på någon som köpt något och hypar den rakt av. Det är naturligt att vara överförtjust när man köpt något :-)

Tidningarna har passande nog ofta väldigt stora annoner av testvinnarna just i de nummer som testerna redovisas i... känns ibland nästan komiskt..

så mitt svar är entydig - man måste bilda sin egen uppfattning för det finns inga genvägar utom att samla så många olika intryck på så många olika ställen som möjligt


Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/05/31 :  02:17:30  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Håller med föregående talare (kaffekoppen),

Jag tror man kan undvika onödiga "byteskarusseller" om man slutar att köpa efter HiFi tidskrifters "opartiska" tester och verbalt "välsmorda" försäljar trix.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/05/31 :  09:16:46  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Att en leverantör annonserar samtidigt med testen är inte så konstigt eftersom en test tar längre tid än vad pressläggningen är på annonser normalt. Man vore ju lite dum om man inte gjorde det som leverantör tycker jag. Skillnaden mellan om det går att lita på en handlare eller inte beror väl på om man kan skilja på att ha fel eller att ljuga. Eftersom det inte finns någon utbildning för att bli HIFI handlare så måste ju även dessa söka information själva och tolka den. Och som handlare kan man inte hoppa och byta märken efter vad som är aktuellt denna vecka. Man har ett sortiment levererat ifrån sina vanliga distributörer man jobbar med. Någon udda leverans då och då går ju att göra men för att alla skall företagsekonomiskt överleva så strävar man efter långsiktiga relationer. Däremot så skulle ju det vara lättare att kunna välja sitt urval bättre om man som både kund och säljare hade större kännedom om hur levande musik låter.
Så undviker man stormarknader så tror jag nog faktiskt att dom flesta handlare gör så gott dom kan och någon sanning finns inte att finna på ett vetenskapligt sätt. Folk är olika och handlare är också folk.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/31 :  09:45:37  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag tror faktiskt att även killar och tjejer på stormarknader gör så gott dom kan med de förutsättningar de har.

Jag är iof övertygad om att annonsörerna vet exakt i vilket nummer deras produkt är schemalagd att få ett test publicerat. Inget fel i det, hade varit tjänstefel av en leverantör att inte följa upp ett test med en annons. Utyttja exponeringen. Det som känns lite fundersamt (nu kommer ju verkligen konspirationsförespråkarna få vatten på kvarnen) är att testvinnaren nästan alltid är den som har den största annonsen/annonserna i aktuellt nummer...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/05/31 :  09:50:21  Show Profile Send Manga X a Private Message
Kan det vara så att general agenten vet om när en produkttest kommer att köras i tidningen.
De kanske också har fått veta i förväg att just deras produkt vann "Bäst i test" och general agenten ges då möjlighet att köpa bra annonsplatser i tidningen just för att de vann?

Ingen konspiration utan sunt förnuft!

Win / win situation för tidning och generalagenten.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/31 :  11:57:52  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Manga_X,

Visst är det precis som du skriver!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000