HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vintagenojja - Luxman
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/05/30 :  21:58:00  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Jag har fått Vintagenojja

Luxmans skivspelare med vacuumtallrik. Någon som har ägt/äger någon sådan modell?

Mvh Håkan

Edited by - Håkan64 on 2006/05/30 21:58:22

palm
Member

371 Posts

Posted - 2006/05/30 :  22:33:14  Show Profile Send palm a Private Message  Reply
Har ägt PD555 deras största med plats för flera armar
Tror tallriken vägde 9kilo i alu
Otroligt bra verk och välbyggt som få spelare i dag.
Kan rekomendera vakumsug då det underlättar att spela bugliga skivor

Kör nu med ett Sota verk med vakumsug och det är bara fördelar enligt mig

Palm
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/05/30 :  22:42:02  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Låter mumsigt Har en PD-375 på "G". Har visserligen inte fått sålt min Pro-ject men vad gör man när "suget" kommer - tömmer kontot
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2006/05/30 :  23:58:03  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Passa dig Håkan, vintagetitis är en allvarlig sjukdom...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/05/31 00:55:00
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/05/31 :  09:08:19  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/05/31 :  23:34:47  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
En kompis gjorde sig snart av med sin Luxman PD300 med vacuumsug, sedan han konstaterat att det var omöjligt att hålla skivans undersida absolut dammfri innan han fått skivan på plats och dammet pressades in så hårt i vinylen av sugen att skivans andra sida fick permanenta skador = knaster. Enligt honom hade han behövt skaffa två ex av alla skivor och spela A-sidan på den ena och B-sidan på den andra.
Palm, hur var dina erfarenheter?
Sotas tallrik har jag för mig är mjukare än Luxmans?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2006/06/01 :  08:52:08  Show Profile Send palm a Private Message  Reply
Märkte inte av detta problem med min luxman som hade gummibelagd tallrik.
Luxman suger dock mycket hådare än min Sota som har ganska lågt tryck
Det måste ha varit ganska stora coh hårda dammpartiklar om dom kunde skapa repår i skivorna vore nog inte fel att tvätta dom i det fallat
Det damet som blir kvar när man har borstat skivan med skivborste är nog inget att oroa sig för. Man får helt enkelt borsta båda sidorna, även den man inte ska spela

Palm
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/06/01 :  23:42:19  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Om jag minns rätt var PD300'ans tallrik metallblank mellan mellan centrumplattans och periferins gummiläppar. Vad det egentligen var för material vet jag inte, men var det i stället gummi på PD555 förstår jag att palm inte hade något allvarligare problem med damm på skivornas undersida.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/06/02 :  00:16:47  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
Jag använde PD300/Breuer en tid men hade problem med att damm pressades in i skivspåret. Jag minns att jag reklamerade en bunt med provskivor för knaster på b-sidan, som man inte kunde finna på pressriet. Vid leverans av nya provskivor konstaterades den verkliga orsaken til problemet och jag avvecklade en för övrigt bra spelare. Mitt ex av PD 300 var tystare och mindre känsligt för stomljudöverföring än den PD350 jag hade tidigare och de PD 310 jag kommit i kontakt med har haft påtagligt rumble, troligen på grund av dålig isolation mellan motor och chassie. På någon av modellern fanns en gummimatta som var avsedd att läggas mellan skivan och tallriken, sannolikt för att minimera risken för inpressat damm.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2006/06/02 :  08:29:42  Show Profile Send palm a Private Message  Reply
Kanske är därför att Sota har mycket lägre tryck, är presis att skivan fastnar och är lätt att ta bort med hankraft.
På min Luxman satt den så hårt att det nästan var omöjligt att få bort den utan att släppa på trycket

Palm
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/06/02 :  08:44:36  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Låter som man kan glömma Luxman om man är rädd om sin skivsamling
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000