HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Lite sommarpyssel. LTS, GGP, Nålar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/07/10 :  10:37:10  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Att det bara skulle vara att flytta över allt från den gamla lådan till den nya var för mkt begärt. För att få plats med de tre delarna (trafo, PSU och förstärkardel) så får jag kapa bort 12VDC matningen, som iofs inte behövs längre, samt använda omkopplare istället för kortet med reläer och till sist flytta på utgångkondingarna.

Dvs i princip plocka isär allt IGEN.

Så, Resonans, håll inte andan

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/07/10 :  12:33:15  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
En ännu nyare låda då? Vad är detta för kompromisser?? Jäkla oflyt man skall ha hela tiden då...

Edited by - rannagarden on 2006/07/10 12:33:49
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/07/10 :  14:38:40  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Nä, ingen mer låda. Jag får rycka ur allt igen, plocka bort allt utom det nödvändigaste och passar det inte då så blir det sophögen.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/07/12 :  16:52:50  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
Nejnejnej- inte sophögen!!!! Kämpa!

...music is the best...
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/07/12 :  18:39:16  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jag har några dubbelsidiga laminat liggande så jag ska fundera på vad jag ska göra. Antingen försöka minimera PSU-kortet genom att lägga +200V på ena sidan och -200V på andra och sedan glöden lite åt sidan eller helt enkelt göra nått annat. Det har gått så långt att även om jag får ihop den riktigt så är jag inte säker på att jag vill ha den stående där hemma, det är väldigt nära att man letar upp hammaren bara man ser den så därför är den väl undanstoppad.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/07/12 :  23:23:20  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
Men hur stor är lådan? Min mäter BHD=43*8*25cm och där i hade jag nog fått plats med en gainclone också

...music is the best...
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/07/12 :  23:43:26  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
ungefär samma, 43x20x8.
Skillnaden är att jag har ett kretskort till psu:n och det tar mer plats än dina p2p. Jag hade ju det med men då jag inte lyckades lokalisera det 1a felet så skaffade jag kort. Tyvärr så tänkte jag inte på att göra det mindre då den andra lådan var rymligare. Nu däremot är det så oturligt att trafon och kortet inte ryms framför varandra utan får placeras sida vid sida. Jämte dessa kommer förstärkardelen och den täcker precis så att omkopplaren inte får plats, även om 1/3 av lådan ortfarande är tom.

Det är med andra ord kopplingen ingång->omkopplare->volym som ställer till det och det enda som går att ändra på är just kretskortet.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/07/13 :  23:21:29  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
Okaj, då förstår jag..
Hoppas du löser det så du får det ur världen en gång för alla

...music is the best...
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/07/21 :  15:55:29  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Då var det dax igen. Ett kretskort etsat men det blev kattskit av det så nu är det andra kortet i tanken. Får se hur det blir.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/07/21 :  16:07:18  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
....och så dog doppvärmaren. Ingen värme till etstanken.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/07/21 :  19:33:34  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Dagsverket:


Lite prydligare än förra gången för man vet ju aldrig vilka kommentarer man kan få, Vemsomhelst kan ju kommentera att saker och ting ser krokigt ut och det vill man ju inte .

Zener fattas än och alla motstånd fick bytas ut. Som tur är så hittade jag alla värdena i min bra-att-ha-låda och de stämde nästan med de rekommenderade.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/07/22 :  11:01:55  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Va snygg den blev! Rakt och fint :)
En stycken spänningsdubblering storleken större än den jag gjorde till mitt försteg.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/07/22 :  11:03:55  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
JApp, och ny doppvärmare till tanken är köpt via tradera. Men man manas till försiktighet, mörka makter är efter allt att dömma i rörelse...

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/07/22 :  19:42:34  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Tålamodet hos somliga här på forumet är gudabenådat. Själv hade hammaren varit framme för länge sedan.

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/07/22 :  21:12:08  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Själv hade hammaren varit framme för länge sedan.

Jag är förvånad själv. Min universallösning brukar vara att ta just hammare eller liknande. Dock har det ju vart flera månader mellan försöken så kanske är det p.g.a. det som man har klarat sig utan dv våldsutbrott.


.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/07/23 :  11:41:17  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Trodde inte man kunde etsa med hammare ???

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/07/23 :  11:52:51  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
VVV- Vilja, Våld, Vaselin

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/07/29 :  17:14:28  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Såja, nu var nätdelen klar. +200V, -200V, +75V samt glöd är fastlödat men jag skulle gärna vilja testa den innan jag löder den till förstärkardelen. Så hur gör man detta bäst?

En irriterande sak är att amplimo som har tillverkat trafon använder lackerade koppartrådar utöver plastisoleringen och ni anar inte hur svårt det är att få bort tillräckligt med lack från ett par tvinnade sytrådstunna koppartrådar....

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2006/07/29 17:15:29
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/07/29 :  17:18:02  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Lackade trådar har man allt erfarenhet av..
O det är inte lite pilligt att få bort all lack

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/07/29 :  19:21:26  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
E det inte bara att värma med lödkolven om de är så tunna?

...music is the best...
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/07/30 :  10:11:10  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
nope, försökt det och de släppte.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/07/30 :  21:11:26  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
såja, nu är det mesta monterat i lådan och efter lite våld så borde det mesta sitta där de ska. Men nu när jag skriver detta så kom jag på att jag måste fästa dämpsatsen i nått och om jag inte har tur så kanske det blir att rycka ut det igen. Som tur är så är allt monterat på en platta så det involverar endast viss mån av jobb. Inget är fäst i kontakterna heller.





Som ni ser så är allt monterat på en aluminiumplåt som hänger inuti lådan. Bilderna är tagna underifrån om det inte framgick .

Edit:
Kabeldragning kvar.



.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2006/08/01 19:14:25
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2006/08/01 :  20:59:07  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Ser ju bra ut!

Jobba på nu!!!

Signatur..
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/08/02 :  07:25:19  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Nja, lite rörigt e det nog

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2006/08/02 07:25:36
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/08/15 :  14:43:34  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
Nått nytt?

...music is the best...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000