HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Hyperion 938
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/03 :  00:49:41  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Recension Hyperion 938



Hyperion är en utav Saturnus månar. Där är hyperion en i mängden. Här har vi dock en högtalare som inte nöjer sig med det utan siktar mot toppen.



Efter åtskilliga utmärkelser i Amerikansk och Engelsk media är det så dags för Hinken att sätta klorna i den.





Hyperion 938 är en två delad högtalare med en basmodul och en diskant samt mellanregister modul. Högtalaren väger in på närmare 50 kg,








Hyperion 938 består av 2* 8” grafit bas. Högtalaren funkar enl. tranmission-line tekniken.

Diskanten är en 1” silk doom diskant. Mellanregistret är ett 6.5” Carbone fiber element. Detta element har hyperion tagit patent på. Det tog inte lång tid för mig att förstå varför…..



Högtalarna har stått hos mig nu i snart ett halvår. Jag har haft diverse problem med bla. rummet som har gjort att recensionen har dröjt.

Jag köpte nämligen ecophone plattor till mitt tak som visade sig dämpa alldeles för mycket.

Nu är taket borta och allt har fallit på plats. De sista lilla tweaken som återstår är kablar och en ny mätning av rummet. Det hindrar dock inte mig med att komma med en vettig bedömning av högtalarna.



Hyperion 938 kommer i en rätt stor låda och ligger nedpackad i sidenpåsar. Här får man också med de obligatoriska handskarna för att ej skada den i detta fallet pianolackade ytan.



Högtalaren är byggd för triwiring men jag har bara testat den i singelwire och Biwire utförande. Jag har tyvärr heller inte haft möjlighet att prova med bra jumpers (skall lyfta högtalaren ännu mer!) utan har fått nöja mig med olika budgetlösningar.







Kringutrustningen som arbetar med Hyperion är min cd med eget försteg Audio-Aero Capitole Reference samt Slutsteget Burmester 956.



Det första som slår en när man lyssnar är att man sugs tag i det närmast magiska mellanregistret. Det står ganska snart klart att detta är Hyperions absoluta styrka. Röster får en fruktansvärt verklig närvarokänsla. Både kvinnliga och manliga röster kommer ut i rummet på ett sätt jag aldrig hört innan. Hela rummet fylls med massor av luft och allt låter så rätt och rent utan att tendera till att bli vasst.


Vi lyssnar i detta fall på Diana Kralls ”Girl in the other room”, som är en av mina absoluta favoriter. Jag testar både "Temptation" och "Narrow daylight".



Vi börjar med "Tempation". Det som direkt slår en är med vilken pondus basen jobbar. Högtalarna avslöjar Dianas lilla läspande. Pianot klingar ut som det stod en bit bak i rummet. Gitarren låter ruskigt verklig. Hela rummet fylls av detaljer som mejslas ut utan att ha en tendens till att gröta ihop sig. En tår faller från min kind och gör sig påmind att detta är BRA.



Vi fortsätter med "Narrow Daylight". Här får man ännu mer närvarokänsla med pianot. Den ljudbild som målas upp framför mig är så exakt och så bred.



Nu vill jag testa lite mer rockig musik. Pantheras ”Cowboys from hell” får agera försöks kanin. När trumslagen kommer in i början av låten är det som jag får en stor fet smäll i solarplexus. Dessa högtalare kan verkligen spela bas. Inte bara djupt utan med enorm attack och snärt. Basen är knastertorr. Även här mejslas instrument fram och man kan plocka ut var på scenen musikerna står. Djupet i ljudet är slående. Här står inte bara alla på en rad utan man kan verkligen se hur de står grupperade på scen.



En nyligen inköpt skiva är ”Greatest hits” med Mariah Carey och då speciellt ” My all”. Här stegar Mariah in i rummet med sin fjäderlätta röst. Helt plötsligt kommer basen. Den är verkligen djup och fast. På de partier där Mariah tar i så spelar verkligen högtalaren med och levererar minsta lilla detalj så som i röst

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile


Edited by - Hinken74 on 2006/07/03 00:51:33

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/07/03 :  23:58:57  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Intressant!

Tilltalande konstruktion.

Hur har du ställt upp dem nu? Har du någon översiktsbild där man även ser var du sitter?

Vad menas med transmission-line?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/04 :  01:08:53  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Hej Calle. Om du tittar på min bildsida här på forumet så ser du den inte 100% ultimata uppställningen.

"(transmission line, halvvågs- eller kvartsvågspipa) är i praktiken raka rör där ljudet från membranets baksida leds genom en lång tunnel för att simulera en oändlig baffel. Tunneln är normalt, precis som hornen, veckad i ett fyrkantigt hölje, och kan vara tom eller fylld med dämpmaterial. Ljudledaren kännetecknas av ren och djup basåtergivning."



Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/07/04 :  19:50:51  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Det var denna bild jag hade nå'nstans i minnet:



Trodde möjligen att du hade trixat till placeringen nu i efterhand. Egentligen så vill de väl lite mer isär, lite ut från bakvägg och aningen mer toe-in? Dörrhålet som skymtar till höger kan du ju alltid mura igen Eller är du kanske nöjd som det är?

Skall bli intressant att se din kommande mätning.

Hmm, som sagt, tilltalande konstruktion.


OT. Benen ser gråa ut på Solo. Trodde bara det fanns vita. Eller är det jag som ser illa?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/04 :  19:55:01  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Numera är de mer in-toade. Den vänstra står längre ifrån sidoväggen. Högtalarna står även lite längre ut. Vidare så funderar jag på att vända på rummet.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/07/05 :  12:08:15  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Fantastiskt bra mellanregister! Verkligen riktigt magiska i sin rösthantering! Bland det bästa jag har hört i det området!!!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/07/07 :  11:58:24  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Vill ha

I was talking to myself!
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/07 :  18:30:13  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Frågan är hur mycket bättre de är en vad jag fått ut i mitt rum. Mätte det härmodagen och basen låg på en dubbelr så lång efterklang tid som mellan och diskant. Detta kommer åtgärdas inom kort.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/07/08 :  09:16:01  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Mätte det härmodagen
okok, fick du fram ett frekvensdiagram också?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2006/07/08 :  14:44:08  Show Profile Send Staffan a Private Message  Reply
Hej

I tidningen Hi-Fi News var dom tvugna att ställa
ut dom långt ifrån väggarna för att inte få för
överdriven bas(1.7m från sidovägg och 2m från
bakvägg)hur har det gått för dig med detta?

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/10 :  13:38:44  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Jag har dem ungefär 1,30 ut. Sidoväggen är ett problem. Men det kommer åtgärdas framöver.
Calle: Mätdiagram kommer läggas ut här asap.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2006/07/18 :  20:16:19  Show Profile Send Staffan a Private Message  Reply
Jag har beställt en liknande högtalare
(kommer snart)
Hinken,hur tycker du att din cd-spelare
är?Funderar på om jag ska ta hem och provlyssna.
Har hört en del positivt om dessa.

Edited by - Staffan on 2006/07/18 20:40:34
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/07/18 :  21:15:40  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Hinkens spelare kan i alla fall jag rekomendera. Den är riktigt riktigt god! :-)
MYCKET gott mellanregister!!! Mumma :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/18 :  21:25:08  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Den är helt makalös. Oerhört fint mellanregister. Den är mjuk med ändå detaljerad. Spelar med mer aktoritet en vad den gamla Capitolen gjorde.

Vilka högtalare har du på g Staffan?

Var bor du?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2006/07/18 :  21:44:02  Show Profile Send Staffan a Private Message  Reply
Wilson Watt/Puppy 8
Hade Advantage S-1 tills nyligen men stod
inte ut med att den var för snäll,saknade
jävlaranamma.
Finns den varan i Aeron?
Visst ja:Gbg.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/18 :  21:55:30  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Om lite drygt en vecka har jag nog det mesta i ordning. Då är du välkommen hem och lyssna om du vill?
S1:an har inte en chans mot Audio-Aeron. Jämförde så sent som för 14 dagar sedan.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/18 :  21:56:17  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Grymma högtalare förresten!!!

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2006/07/18 :  21:58:02  Show Profile Send Staffan a Private Message  Reply
Låter trevligt!
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/07/18 :  23:04:39  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
quote:
S1:an har inte en chans mot Audio-Aeron. Jämförde så sent som för 14 dagar sedan.


Det var inte vad jag hörde
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/18 :  23:24:24  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
he he
Jo du Mrbob.
Men.... Ett tag tyckte jag att diskanten var bättre på S1:an. Audio-Aeron skall stå med black diamond racing plattor det vinner den mycket på. Å andra sidan så vinner ju S1:an mycket med en base-platta.

Audio Aerons styrka ligger i mellanregistret. Däremot vet jag inte om den kan anses som mer attackfull spelare om man är ute efter det.

Men du märker om du gillar den när du lyssnat Stefan.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/07/19 :  08:46:30  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
quote:
Däremot vet jag inte om den kan anses som mer attackfull spelare

Hinken74: Ursäkta OT, men jag undrar vad som menas med attackfull spelare. Om jag minns rätt använde HiFi&Musik också det uttrycket vid sin test av Droplet och menade att det saknades en del i attacken (eller nåt sånt).... Vad menas? Att det inte handlar om dynamik (kunna spela högt/lågt med snabba utbrott) vet jag... Så, vad menas?

/Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2006/07/19 08:48:32
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/19 :  08:51:32  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Audio-Aeron är kanske lite mjuk och lite laid. Dock ej så mycket som den gamla. Oftast så uppfattar man väl en " in your face" spelare som lite mer tuff.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/07/19 :  09:03:28  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Skulle man alltså kunna säga att en spelare som "skickar ljudet i ansiktet" på en (, så att man nästan önskar att man kunde backa och sitta längre bak) är attackvillig, även om inte ljudet är särskilt rent; väl upplöst, bra bredd, tydlig och fin bas/mellan/diskant osv?

I så fall förstår jag inte varför attackvillighet hos en spelare tas upp som en positivt egenskap i ett test.... Om Audio Aero och Droplet saknar attack, så anser jag att det är lika positivt som att sakna klåda...

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/07/19 :  11:22:11  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
quote:
I så fall förstår jag inte varför attackvillighet hos en spelare tas upp som en positivt egenskap i ett test.... Om Audio Aero och Droplet saknar attack, så anser jag att det är lika positivt som att sakna klåda...



Klockrent.

Det viktigaste är väl att ljudbilden är följsam till den musik man lyssnar till. Tycker ofta att sk attackvilliga komponenter imponerar en liten stund men sedan vill man gå hem.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2006/07/20 :  18:47:21  Show Profile Send JD a Private Message  Reply
Tycker nog att det finns tillräckligt med drag i Audio Aeron...

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/07/21 :  11:30:08  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


en del gillar ju "digitalis" vilket jag tror dom förknippar med "drag".Samt "Topp". En del gillar njuta musik. Vilket jag tror förknippas med en del mer lyssningsvana av live musik eller "känsla" av live musik... Och som sagt. Jämförandet med "klåda" var och är klockrenaste jag sett på mycket länge...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000