Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Lådan är på måttliga 400 liter (omkring). För övrigt samma volym som min lilla Tl var på som jag använde i ca 28 år. De första åren trodde frugan det var en stereobänk.... ...man MÅSTE ju inte säga allt så länge man inte ljuger. Typ!
Trots svårartad "tumme-mitt-i-handen" blir jag grymt sugen på att försöka.
Det är verkligen ingen slump att du fick en "Harry". TACK!
Micke
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Det går utmärkt att bygga mittsektionen först. Mina bilder är bara till för att visa hornets uppbyggnad. Till viss del är det en förklaring hur man bygger men inte var man börjar bygga. Däremot fungerar inte mittsektionen som högtalare ensam. Den skulle låta förfärligt illa.
Jag vill inte vara för detaljerad. Risken är att man då släcker ner kreativiteten hos andra. Jag gör inga som helst anspråk på hornet. Det står alla fritt att ändra vad man vill. Dessutom säger jag inget om omritade exemplar visas på forumet eller någon annanstans. Det hade dock varit kul om "Linnar"näms någonstans.
Den skall nå 42hz -0db. Om man har för avsikt att köra för fullt bör elementets Xmax var mer än 4-5mm. Pioneer 4 tummare ligger Xmax på 1mm. Det innebär att man kan spela max 100db vid 40hz medan 50hz går att köra upp till 110db med Pioneer'en.
Under 42hz faller kurvan mycket brant, -3db ligger på runt 40hz.
Gämför man med vanliga lådhögtalare har de oftast inte en chans att matcha hornet i dynamik, transientförmåga, låg dist och ljudtrycket i basen.
En liten tanke. Pioneeren har (väll?) en ordentlig peak vid 1000Hz ung. låt säga att den är 5dB högre än resten.. hur blir denna peaken när du redan spelar på 110dB (kanske man inte gör, men ändå)
Det kommer inte mycket ljud ur lådan över 3-400hz och det som kommer låter inget vidare heller så eventuella peak'ar över 400hz gör inget då man ändå måste dela vid ungefär 200hz.