HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En transparent upplevelse i Lysekil...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/26 :  00:16:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Elektroniken var det Firma Burmester GmbH som stod för.

Förstärkaren var deras integrerade Burmester 032...



..en "kraftkarl" som vi fått stifta en del bekantskap med då Sladd åkt runt och demat.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/26 :  00:36:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Även CD-spelaren kom från Burmester. Det var deras remdrivna 001 som gjorde tjänst.




Burmester beskriver alla sina produkter på sin hemsida. http://www.burmester.de/index.html

Där kan den tekniskt intresserade ta del av en del matnyttigt om de olika teknologierna de använder.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/07/26 :  02:40:02  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Fint krom på Burmester prylarna

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/07/26 :  02:54:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Varierande stil på bra skivorna.

Patricia Barber(Verse), Chris Jones (Roadhouses and Automobiles) och Jazz at the Pawnshop.


Edit: Förtydligande. Annars känns väl Verse som ett guldkorn

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/07/26 :  02:56:41  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Vilka gillade du Zalve?

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/07/26 :  09:07:07  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Får se om det blir uppgradering hemma framöver även på elektroniksidan. Men möjligheten finns ju.

Detta kräver ju dock som vanligt att det kan gå att låna hem för att lyssna i hemmiljö. Men det låter ju redan nu här hemma mycket bra.

Men kanske på kabelsidan att man kan tänkas göra något.Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2006/07/26 09:08:26
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/26 :  10:53:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja det fanns mycket musik att välja på och det lyssnades mycket. Nu när jag tänker efter var det nog mer musik än snack...

Levande, jag undrar om det är krom. Jag tror att det är högglanspolerat rostfritt. Men här kanske Ingemar/Sladd kan hjälpa oss?



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/26 :  10:57:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Och så var det Transparents kablar så klart!







// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/07/26 :  11:07:56  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply

Hört i Berlin:

" Vi använder riktigt krom till våra produkter. Krom är något bestående och våra kunder förknippar det så hårt med vårt varumärke att det kommit bli omöjligt att gå ifrån det. Idag ser vi detta som en fördel, se på en gammal bil som du kanske hittar på en skrot någonstans. Det enda som är blankt, vackert och bestående är de kromade kofångarna. "

mvh

.


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/26 :  12:04:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Ok, Tack! Då trodde jag fel.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/26 :  12:30:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Transparent har ett inbytessystem för deras kablar och även om Brad&Sladd försökte förklara det på ett enkelt sätt så är mina anteckningar lite röriga...



Det nya för i år i uppgraderingstrappan är att även gamla produkter ingår. Nu kan man komma med en gammal Transparentprodukt motsvarande dagens plus eller högre upp på trappan och "byta" till en nyare.

Som sagt, jag hängde inte riktigt med i svängarna men så långt var jag med.

Det finns många fler sätt att använda deras uppgraderingstrappa på och det var när de kom in på dem som jag tappade greppet. Bland annat tyckte jag mig uppfatta att man kan byta in andra produkter än Transparent... Men för att det inte skall bli fel med osann ryktesspridning som följd får jag hänvisa till källan; www.hificonsult.se

Efter att ha jobbat i bil/lastbilsindustrin i många år känner jag igen mig i det här med bytessystem och började ana att det finns likheter. Så för att reda ut detta ställde jag lite frågor till Brad om vad som händer med de gamla produkterna de byter in. I USA tar de in produkterna till fabriken och antingen använder dem som reservdelar, använder dem för specialkabeltillverkningen som jag nämde tidigare eller renoverar dem. Förutom detta går några av kablarna att uppgradera. De kan kan helt enkelt bygga om dem till en högre specifikation.

Ha, det är mer än bara likheter. Detta är precis så som bil/lastbilsindustrin jobbar med bland annat startmotorer, generatorer och dieselpumpar. Det är väldigt uppskattat av kunderna.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/07/26 :  12:57:51  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Finns det en separat handel av uppgraderade saker då Pac? På bilsidan är det ju renoverade grejor som byts mot den gamla osv i ett typ av återvinningssystem med klart lägre priser...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/26 :  12:59:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ja du, det är en bra fråga som jag glömde ställa.

P.S. "Klart lägre" är nog hur man definierar det... Priserna är lägre än nya, men hur mycket lägre beror på hur mycket jobb som måste göras för att prylen skall "bli som ny". Man brukar ha full garranti på utbytesdelar.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/07/26 :  13:05:34  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

fördelen är ju att gamla kablar då inte får nolvärde som numera. och därmed skulle säljandet av det nya även det kunna öka via vetskapen att beg priserna inte sjunker för mycket heller.. Utan hålls i sund nivå. bra för nyköparen samt bra för begköparen...

Den mer peningstarka bryr sig inte. men då fångar man ju upp den lite mindre bemedlade också och ökar sin kundgrupp vilket i affärer ger klara fördelar..



edit. la till text....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/07/26 13:07:05
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/07/26 :  13:11:35  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Jag förtydligade mig samtidig om samma sak Pac som du ser ovan... använde ord "Sund nivå" i stället vilket blir mer rätt...

sorry lite ot här...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/07/26 13:12:23
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/26 :  14:12:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Tobbe, du får det att framstå som att Uppgraderingstrappan är ny, den har funnits ganska länge... Det som är nytt är att man kan uppgradera mellan teknologierna. Risken att man blir kvar med en äldre kabel som man vill byta är därmed eliminerad.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2006/07/26 :  14:18:13  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Det gör ont i hela min kropp när jag ser att ett så fint bygge som cd spelare 001 knappt syns på bilden för alla cd skivor som är staplade ovanpå den, skäms på er :).

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/26 :  14:25:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nu är det ju så att ritar någon upp en trappa så skall man ju vara villig att gå i den och man skall ha testat den själv... och det gjorde vi!





Vi blev ledsagade av Brad&Sladd från Plus ända upp till REF XL. Det byttes signalkablage och högtalarkablage samtidigt när vi tog våra steg i trappan.
Jo, jag höll ordentlig koll på att inga vred vreds på eller något annat hyss förekom. Men allt gjordes som vanligt med fair play i högsätet.

Sanning och säga så var skillnaderna ibland svåra att fånga i denna okända anläggning. Allt eftersom vi stegade oss uppför trappan mot de allt högre höjderna tycker jag dock att ljudet "slappnade av" och anläggningen spelade mer och mer oansträngt.

På slutet funkade den närmickade Martin Saxton riktigt bra. Den plattan håller jag på och letar upp.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/26 :  14:29:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
Det gör ont i hela min kropp när jag ser att ett så fint bygge som cd spelare 001 knappt syns på bilden för alla cd skivor som är staplade ovanpå den, skäms på er :).



Jo, jag kan förstå hur du tänker. "Don't try this at home kids" hade nog varit det som gällde hemma hos mig med.

Här finns lite "renare" bilder på 001'an att gotta sig till om man tycker om den.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=49659&whichpage=2






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/07/26 :  18:41:29  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply
Hej!

Uppgraderingstrappan:

man har i många år kunnat komma med sin Super t ex ( se trappbilden ovan) och uppgradera till Ultra. Eftersom transparent har kvar namnen på de olika nivåerna trots att de med jämna mellanrum förnyar och gör om hela sortimentet, kan man byta nivå "Super" till "Ultra" oavsett om "Super" är av den ursprungliga modellen (ca 1990 - 1995), av XL-modell (1995 - 2003) eller av den aktuella MM-modellen (2003 - ...)

Det man byter till är alltid aktuell MM-modell och det pris man får betala emellan är alltid samma oavsett om kabeln man kommer med är gammal, halvgammal eller nästan ny. (och oavsett vad man själv gett för den)

Så har det varit ganska länge. det NYA är att det efterfrågas byte åt alla möjliga håll. Om man investerat i en ultra för 20 - 25 tusen så kan det kännas motigt att uppgradera till en Reference, vilket krävdes i det gamla systemet. Det NYA nu är att man kan komma och uppgradera från en gammal eller halvgammal Ultra t ex och uppgradera till en ny Ultra MM. En sideledes förflyttning för att kunna njuta av det nya MM-ljudet men inte lägga så mycket pengar enmellan.

Man kan till och med "nedgradera" och komma med en gammal Reference och byta till en ny Ultra MM. Man kan till och med prata om en ljudmässig uppgradering om man byter till en Super MM, även om denna är två nivåer ned på trappan. den nya MM-teknologien gjorde så mycket bra saker ljudmässigt.

Så, det NYA är att man kan byta sideledes, nedåt eller uppåt. Fasta priser finns för allt i detta system. Som lathund kan man använda följande:

Uppgradering: Du får två tredjedelar av aktuellt nypris i inbyte för din gamla kabel.
Sidledes byte: Du får en tredjedel av aktuellt nypris för din gamla kabel.
Byte nedåt: du får en fjärdedel av aktuellt nypris i inbyte för din gamla kabel.

Mayro:

De inbytta kablarna används i respektive butik och säljs för bra pris (för alla parter).

Är på semester så nätmöjligheten är varierande.

Audionet:
jag kan förstå vad du menar. Men, jag håller ej med. Burmester är bruksföremål som tål att misshandlas in absurdum. En glasputs om dan för den blanka trevnadens skull må vara en sak men koketterier om hifi som prydnadsföremål? näää


Nu vill vi se mer bilder...

ps

vi har varje åren period på året där andra fabrikats kablar byts in på samma premisser som om de vore en transparent. man hittar då rätt prisnivå för kabeln och klassar den på rätt trappasteg i Transparenttrappan. Brukar vara sista kvartalet på året.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/27 :  01:21:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Nu vill vi se mer bilder...


Japp, det kommer lite grillaftnar och sådant krafs ivägen ibland bara.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/07/27 :  01:35:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
En och annan FIKA kan jag gissa.

För att bryta trenden, så gillar jag detta LÅNGSAMMA tempo, känns lite mer som på riktigt. Inget tjafs!

(Så ser vi en Jan Johansson skiva oxå. Eloge till dig Sladd, för variationen på skivorna)


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/07/27 :  07:57:30  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Variation och variation, tycker det mest låter som jazz och blues i lite olika skolor. Finns det inte mer musik i världen? (skivhögen ser dock stor ut så det antar jag att det gör)

Tack för ett trevligt reportage!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/27 :  11:14:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Var det någon som sade fika?

quote:
Variation och variation, tycker det mest låter som jazz och blues i lite olika skolor. Finns det inte mer musik i världen? (skivhögen ser dock stor ut så det antar jag att det gör)



Äh du vet, gubbarna mig exkluderat så klart, har svårt att acceptera Infekterade svampar och annat mer upbeat...

Nej skämt åsido. Det spelades allt möjligt på anläggningarna. Men visst, det var vad jag komemr ihåg enbart akustiska instrument och musik utan "platta ljudväggar". Det är ju sådan musik som möjliggör att man kan höra skillnader. Ett Arena-band som lägger upp en helt jämn ljudvägg ger inte samma utvärderingsmöjligheter och CD-skivorna är ofta sönderkomprimerade.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/07/27 :  11:37:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det allra högsta trappsteget, Opus MM, kom vi aldrig till. Men det var representerat av en kort snutt kabel som Brad försökte hålla i för att den inte skulle komma bort.

Jag knyckte den en stund och lekte lite med den och kameran.




Brad var inte särskilt tydlig med vad MM-teknologin innebär rent tekniskt. Precis som när de tog sitt förra teknologisteg så snackade han om ytfinheten på ledarna och ledarmaterialets renhet. De har även jobbat med vibrationshantering i kabeln. Så vikt och vibrationsegenskaperna hos kabeln har noga planerats. Vilket i sig innebär att materialvalen till de olika lagren i kablen blir kritiskt.

Men mer än så fick vi oss inte till livs rent tekniskt. Men, det finns en hel del att läsa för den teknisktintresserade på transparentshemsida under "Design and Technology"; http://transparentcable.com/design/design_technology.html

Om man studerar Opuskabeln ovan så innehåller den förutom PTFE/teflonmaterial även naturmaterial. Att den har de materialen den har beror säkert på de önskade vibrationsegenskaperna.
Kopparn i kabeln hade även en något annorlund lyster än vad ren koppar brukar ha... Så helt klart är att det gått åt några mantimmar i att ta fram och vidareutveckla detta konceptet till där det är idag.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000