HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hifihuset i Singapore
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2006/04/16 :  14:05:41  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Hej!

Befinner mig pa en langresa i sydasien just nu, har passerat Thailand, Malaysia och Singapore men sitter just nu i Kuala Lumpur igen och vantar pa visum till Indien. Men jag tankte i denna traden beratta lite om de hifiupplevelser jag haft pa resan, for man kan val inte koppla bort hifiintresset fullstandigt bara for man bor i en ryggsack och for noja sig med barbar mp3-spelare om dagarna?

Och med tanke pa att jag sitter pa ett hostel och skriver detta sa kommer det mesta att presenteras pa en gang, alltsa inget langdraget 3-dagars projekt. Nu borjar aventyret!



Gata upp och gata ner for att hitta till ratt kopcanter.




Detta torde vara nagonstans i mitten, sa snart ar jag val framme.

Har myllrar av shoppingmalls sa det galler att ha tungan lite ratt i mun. Det kan handa att man gar in i ett och sedan kommer ut ur ett annat, for de sitter ihop lite som dom vill. Men efter lite kryssande pa gatorna kom jag till en bra korsning. Pa ena sidan fanns Funan Digitalife Mall, ett par vaningar med enbart elektronik. Ratt smarrigt men inte helt unikt. Daremot var huset pa andra sidan gatan helt i min smak. Komplexet heter Adelphi Lifestyle Mall. Huset innehaller 85% serios hifi och resten nagra skonhetssalonger. Kolla in namnlistan.







Jag hade alltsa att gora med fem vaningar hifi, smarrigt varre! Dock var inte varje butik sarskillt stor utan det hela paminde valdigt mycket om en massa. Varje saljare hade oftast ett till tre rum att befoga over och hade stallt upp en eller tva ordentliga anlaggningar for lyssning. Kom dit nagra timmar fore oppning sa jag hann glutta runt och valja butik med lite omsorg.




En pralig tingest. Man kunde rakna ut att den var tysk redan innan man laste texten.


Det var som sagt manga butiker och jag gjorde ett urval och slog mig ner i nagra av dem. Blev sittande lite olika lange i butikerna, beroende pa hur pratglada sljarna var. Men fran nagon halvtimme i den segaste till att se nastan hela 'Pearl Harbour'. Saljaren har stallt i ordning en anlagnging med trevlig Denon och komplett Martin Logan uppsattning, sa det var helt ok

Forsta stallet jag blev sittande pa var hos McIntosh-saljaren. Ytterst kompetent elektronik och helt ok kablage fran Audio Quest, men hogtalarna lamnade en del over. Till exempel papekade saljaren den fina basen, men jag undrade lite var den tagit vagen?






Valdigt fin butik och trevlig personal, men ljudet var som sagt inte riktigt vad jag forvantat mig.


Sedan var det en runda i Revel och Lexicon-rummet. Spelade bade pa Studio och de mindre, som jag glomt vad dom heter. Elektroniken var som asgt Lexicon och slutsteg fran Mark Levinson. Musiken kom fran en gigantisk cd-vaxlare, fabrikat bortglomt, men det ar den vita klumpen ovanfor steget, nast langst ner. Lat helt ok. Spelade bland annat Deep Purple pa onadigt hog volym





Hamnade hos en saljare med Gryphon. En dalig bild, men det jag forsoker visa ar ett stereosteg i forgrunden och tva monoblock lite langre bak. Maffiga saker. De var uppkopplade till ett par rejala

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/04/16 :  14:56:20  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Trevligt med ett reportage från fjärran östern.

Hur är prisnivån jmf med i Sverige?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/16 :  16:23:32  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Holy scheisse! En hifi-affär som ser ut som vilken High-End mässa som helst... Nästan så man flyttar!

Helnajsigt reportage. Haklapp hämtas!

M
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2006/04/16 :  18:49:28  Show Profile Send DIESEL a Private Message  Reply
trevligt köpcentrum, tur att den ligger så långt bort

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2006/04/16 :  19:56:49  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Hej wallraff

Tackar för ett trevligt reportage!
Där e väl rätt så oroligt i Singapore just nu.

Mvh Anders.s
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/04/16 :  21:02:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Wow! Det var inget dåligt ställe du du hittat!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/04/16 :  22:33:56  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Dräggel!!!
Vill dit!
Man hade ju inte haft en chans mot all frestelse...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

n1o_0
Member

200 Posts

Posted - 2006/04/16 :  23:44:32  Show Profile Send n1o_0 a Private Message  Reply
Jag säger som Diesel, tur man inte bor i närheten
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/16 :  23:57:02  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Det där kan man kalla hifibutik de där.... Tänk om stereobutikerna såg ut som så här med lite här o där. Då fattade "svensson" nog att mp3 INTE va "rätta vägen" direkt..

Tack för du tog dig tisd att visa oss..

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/04/17 :  00:06:11  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
quote:
Hur är prisnivån jmf med i Sverige?


Om det är det samma som när jag handlade försteg och slutsteg där så är det lite under halva priset
Men det är 17 år sen jag var där och den svenska kronan har väl tappat en hel del sen dess

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/04/17 :  00:21:41  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Oj, vilket ställe...
Kul att du delar med dig!

Mvh Mattias
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2006/04/17 :  11:33:03  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Tack grabbar!
Klart man delar med sig!

Prisnivan ligger pa den mesta elektroniken ligger dar en bit under den svenska. Saljaren med Revelhogtalarna berattade att nagon kund kopt hogtalare av honom och nagot ar senare salt dom for samma pris till en europe som privatimporterade dom. Alltsa var ett ett ar gammalt hogtalarpar billigare att importera fran Singapore an att kopa hemma, och detta var Revel Studio. Detta inkluderat frakt osv for ett par riktigt stora pjaser! Sa visst ar det lite skillnad.
Missminner jag mig inte helt sa namnde han nagot om ett dagspris pa runt S$ 26', ta det ganger fem sa har du det i Skr, dvs ungefar 100' for ett par Revel Studio. Jag tycker det later billigt utan att ha kollat upp priset pa dem.

Nu sitter jag pa hostelet och lyssnar pa en nyinkopt skiva med lite Malaysisk hardrock, frackt. Search heter bandet.

Hifihuset hade aven en musikaffar, med enbart audiofilinspelningar! Saljaren sa ' not good recording, don't have'. Fick med mig tre skivor som kommer plaga ASO en tid frammover

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2006/04/17 :  22:46:56  Show Profile Send Anton a Private Message  Reply
Tjenare!
Så du hinner med hifireportage under resan, -kul att du delar med dig av dem!
De butikerna verkar ju ha ok utbud...

/A
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/04/20 :  22:42:39  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Snyggt Wallraff!
Du har lite att berätta för oss när du kommer hem och en del musik att "plåga" oss med. Skämt åsido, det skall bli spännande att lyssna på dina skivfynd :-)
mvh

geldis
Go to Top of Page

JaQoB
Starting Member

12 Posts

Posted - 2006/07/29 :  13:02:22  Show Profile Send JaQoB a Private Message  Reply
Tack for reportaget! Ar pavag till singapore om nagra dagar, sa ar till nytta.
Dock inte det jag ska fraga om.
Var inne pa butiken du namnde i KL for nagon timme sedan, och var valdigt poitivt overaskad av ljudet i Soundstage stage 1.5 (misstanker att det var den du pratar om)
Vad tyckte du om den? Kostar ca 4000 skr, och da ingar nagra sma hogtalare som lat helt ok, men man kanske kan pruta ner lite istallet...
Tycker det verkar vara valdigt mycket ljud for pengarna, men kan kanske vara for att man ar totalt utsvulten pa valljud under denna resan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000