HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Sundström, innan uppsnyggning, nya midbashorn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2006/07/24 :  09:48:01  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Stegvis närmar jag mej mitt lyssningsideal. Jag gillar akustisk musik. Om ljudet har 70-talets trummor och djup i stereobilden så sitter jag och myser länge framför: Advantage 1S, Audion Silvernight mk2 och Avance Signature 8 mk2.

Först rummet. Trasmattor på golvet. Bambujalusier på framväggen (bakom dem fyra trasmattor upphängda på träställning. Tak och sidoväggar har tylltyg från Ikea (7:-/m).

Högtalarna har fått öron. Det gav en jämnare frekvansgång från ca 800 hz och neråt. Hörseln uppfattar det som ett lugnare ljud, inga utstickande starka ljud.

(borde leta fram bilden som varit här)

Edited by - Sundström on 2012/01/12 10:47:57

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2006/07/24 :  12:30:15  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
På bakväggen har jag satt upp en spoiler. Verkar dämpa djupbasen bra. Reflekterar säkert bort andra frekveser också.

På sidorna om spoilern står bokhyllor med böcker.

(borde leta fram bilden som varit här)

Edited by - Sundström on 2009/02/09 01:40:16
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/07/24 :  13:40:30  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message  Reply
Vilket skönt system, är det absorbenter du har på sidorna av högtalarna då eller? Och din spoiler utstrålar kreativitet. Välkommen till forumet också!

Stereo Audio
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2006/07/24 :  15:18:29  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Tack för välkomnandet!

Elefantöronen på högtalarna var lite av en chansning. Högtalarna är ju väldigt smala; Jag tänkte att ljudet skulle bli bättre med en bräddning av baffeln runt högtalarelementen. OBS! En för tunn skiva ger resonanser.

Först trodde jag att jag fick bort luftvirvlar kring kanterna på elementen. Men det kanske blir lugnare ljud p.g.a. att baffeln hindrar lådljud (Högtalarnas väggar vibrerar) och reflexljud från bakväggen att nå lyssnarpositionen.

Testade även att staga upp de vibrerande sidväggarna med spånskiva och tvingar. ljudet blev rappare, roligare....men mindre musikaliskt, ojämnare frekvensgång....sidväggarna togs bort.

Spoilern skulle ju vara gjord av board i planeringsstadiet, men lathet främjar kreativiteten.

Edited by - Sundström on 2006/07/28 11:40:13
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/24 :  19:10:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kul att se att nån testar lite nya grepp!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2006/07/27 :  12:07:42  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Två saker på gång...

Egna högtalare (Ska vara klara inom fem veckor):

(borde leta fram bilden som varit här)

CD:n ska få avlastning med hjälp av gruppköpt dac och tyst dator (sqeezebox eller liknande verkar också intressant, men då förlorar jag inspelningsmöjlighet)

(borde leta fram bilden som varit här)

Edited by - Sundström on 2009/02/09 01:41:26
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/07/27 :  12:47:12  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Vad står din text "amrikanskt 70 tal" för??? blev nyfiken...

Och öronen var ju kanonroliga... Där ser man. Alla grepp inom vår hobby kan medföra fördelaktiga förändringar då dom blir "rätt" .. skoj tråd!
MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2006/07/27 :  13:42:39  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Det är musiken. Av någon anledning känns det alltid bäst när det dimper ner en 70-talsskiva i brevlådan. Engelsk, folkmusik, dance mm har jag försökt lyssna på då och då men det är nästan bara amerikanskt som stannar högt upp på lyssningslistan.

Skivor och Artister som passar min smak och inte glöms bort:

America (de som George Martin (Beatles) producerade
Ralph Graham, Differently (Mitt topp soulalbum, LENNY Williams har också fint sound), James Taylor (det mesta), Steely Dan (Two Agains Nature och Gaucho), Randy Crawford (70-talarna och Naked And True),
Bill LaBounty (det mesta), Keith Jarret, Marcus Miller, Stanley Clark, Jeff Porcaro, Larry Carlton, Nina Simone, Billy Joel, Joan Armatrading, Lionel Richie, Harry Nilson

Men det finns en hel del på denna sida Atlanten också:
Dire Straits (de första skivorna), Sofie Zelmani
Brahms, Phil Collins, Stefan Sundström, Jojje Wadenius

Jag ska hinna uppdatera mej på artister nästa år...men ge gärna tips



Edited by - Sundström on 2006/07/28 11:37:25
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/02/09 :  01:38:33  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Jag skulle ju ha tagit bilder innan julen, och i somras ...
Rummet har bytt skepnad flera gånger och framförallt har en massa högtalarformer testats. Använde massa små spånskivor, tejp och massa tvingar istället för lim.

Bild 1: Detta är avslutningen av hornet. Den första biten av hornet med tillhörande element syns på bild 2. Den delen ska egentligen stå upprätt i högra hörnet på bild 1. Det kvadratiska hålet som den ska stå ovanpå har fått böcker, skiva, sten och sladd på sej.



Bild 2: Här är första delen av hornet. Nu inlagt inuti sin egen hornmynning. För tillfället spelandes 37-100hz eller 50-100hz om sub används.




Bild 3: Åsså en översiktsbild. Slutna lådor i platt format över 100hz.



Bild 4: En av två subbar. Går för tillfället ner till 27hz. Längtar till större rum så att alla delar i systemet kan placeras på mer optimala ställen.


(Mamma jag la mej tidigt...nu ska jag lägga mej och sova igen )

Edited by - Sundström on 2009/02/09 03:01:50
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/06/08 :  20:43:14  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Innan rummet röjts så visar jag enbart denna (yttermått 200*270*110):


Edited by - Sundström on 2009/06/09 11:32:04
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/06/09 :  11:11:54  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Röjde inte, satt och lyssnade istället...


Bilden ovan: Det ni ser är...är mest nöjd över LP-omslaget . Ljudet ut ur de två översta hornskulpturerna gav också mycket nöje igår. Alltså, det är en vit säkerhetslina från taket ner till diskanthornet. Och om hornet faller så fanns risken att det slår i fostexelementen, så jag ställde en pappskiva framför dem. De nedersta subhornen används inte just nu, Smacks-hornen går ner till 34hz. W-dipolen ger inte lika mycket attack heller, ska nog bygga 4 H-dipoler till 12-orna istället.

Bambujalusiet hänger där för att minska stående vågor på bredden i rummet.


Denna bild: visar bl.a. att Smackhornen står upp och ner (de är av lättviktstyp och går att lyfta med en hand ) Något luddig i vissa baspartier men mycket trevlig i övrigt. Och diskanten har fått mej att förstå att det händer grejer med ljudet när känsligheten är hög. Delade först runt 1000hz med 24 och 48 db branthet. Men efter ett flertal lyssningar och justeringar slutade delningen på 5500hz 6db högpass och 12db lågpass.

Edited by - Sundström on 2009/06/09 11:27:59
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/02/13 :  19:16:26  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Usch vad jag hade stökigt i förra rummet. Nu är det nytt rum, men lika stökigt. Bättre ljud iallafall, det är ju huvudsaken!



Äntigen tog jag tag i mitt delningsfilter och modifierade det. Bilden nedan ljuger inte Det är lika grovhugget moddat inuti som utanpå.




Jag gick helt enkelt rakt på den 26 trådiga kabeln mellan da-omvanlare och förstärkardel. Skar av ett par trådar (3 och 4 från vänster) och undersökte sedan vilken utgång som jag hade träffat. Det var den sista utgången, tur tur . Hittade trådar som gick igenom skruvhålen. Sen fortsatte jag med 5 till 10. Lödde fast rca kontakter. Eftersom jag inte är allt för van blev jag riktigt glad över att apparaten överlevde ingreppet. Nu har jag testat att koppla rca-utgången till en transformator-docka för fyra mikrofoner (kanske köper lundahl-transformatorer senare). Ljudet blev renare, mer exakt liksom.

Edited by - Sundström on 2011/02/13 19:21:06
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2012/01/12 :  10:44:22  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Nu har det ju hänt in hel del i källarrummet. Köpte ROCKwool för att fånga lite bas. Det har inte fått sin rätta plats än, men arbetar redan bra:


Sen hade jag tid att lyssna igår. Skulle bara leta upp en optisk splitter för att få använda en fjärde frekvensdelning genom att skicka digitalsignalen till min andra Behringer dcx. Denna har legat och väntat på ett 4-vägssystem i nästan 2 år.

Det funkade ju inte alls. Optosignalen blev alldeles för svag antingen på ena eller andra. Sen funkade inte convertern från toslink till coax nå bra heller eftersom Behringer vill ha mer volt.
Men då kom Fostex och räddade mej! Lite trixande och dubblering av coax istället och in igen i Fostexen och ut med en ny optisk signal som jag drog till min Beresford Caiman och sen kör jag hörlursuttag till jbl 2405 istället eftersom två gamla tilltänkte dux-förstärkare hade lagt av sen jag spelade senast. Ett filter till diskanterna hade jag gjort dagen innan.



Nu ser det ut så här:



I botten, tappade horn:
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000