HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 jarod's system
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JaRoD
Starting Member

4 Posts

Posted - 2006/08/06 :  18:20:40  Show Profile Send JaRoD a Private Message  Reply
Gillar att bygga högtalare och det har blivit ganska många subwoofers byggda både till bilen och till hemmabruk. Huvudhögtalarna har i många år varit dali 350, som köptes för typ 10 år sedan Förra sommaren blev dom äntligen utbytta till dipoler efter att ha läst om dom först här på forumet.

Testade sedan lite med element från ett par högtalare jag byggt till min dator och det lät så bra att jag blev tvungen att bygga nya högtalare. Kör nu med 8" peerless hds och en seas diskant som jag glömt modellnummret på.

Och har just byggt om min peerless xls 10" + slavbas till sluten låda och köpt en till xls så får nu för första gången i mitt liv stereo i basen.

JaRoD
Starting Member

4 Posts

Posted - 2006/08/06 :  21:45:55  Show Profile Send JaRoD a Private Message  Reply
Lite mera nogrann förklaring av mitt system kommer här.

Använder datorn som källa för musik och filmer, men kör bara 2 kanals system även om jag har en harman kardon 1550 5.1 förstärkare. Kör alltså digitalt från datorn till H/K och sen blir det lite annorlunda. Diskanterna i dipolen drivs från H/K via ett passivt 12db/oktav filter. Sedan har jag ett bildelningsfilter som omvandlar högnivåsignalen till lågnivå samt delar för mellan samt subben. Delningen sker vid 80hz med 18db för båda eftersom det bara finns 18 och 6 att välja mellan.

Sedan har jag ett aktivt självbyggt delningsfilter med dipolkompensering och lågpass till åttan i dipolen min. Låter bra med tanke på vilken "fulkoppling" jag har. Skulle helst köra digitalt från datorn till ett försteg och sedan ha aktiv samt variabel delning för diskant/mellan/bas.

Om någon har ett bra förslag på att göra detta vore det ju fint Bör inte vara dyrt heller... Har funderat på att använda kx drivrutiner till mitt audigy ljudkort för att göra delningen och köra direkt från datorn till slutsteg men är tveksam till hur bra det skulle fungera.
Oj, tänkte glömma säga att basen och åttorna körs från varsin nad 912 som jag hade turen att hitta båda ganska billigt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000