HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HiFi i Hongkong...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2006/08/15 :  07:20:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Eller, ja, två stycken Burmester 969...







Det var demo i andra änden av lokalen så det blev tyvärr inte lyssnat alls. Lätt omtumlad gick jag vidare...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2006/08/15 :  08:11:44  Show Profile Send overhang a Private Message  Reply
Hej Pac,
Kul reportage. Hur var priserna på elektroniken jämfört med hemma i Sverige.
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2006/08/15 :  09:13:38  Show Profile Send SW a Private Message  Reply
Var till Hong Kong 2004. Hittade några små HIFI-butiker i källarlokaler vid en lång marknadsgata som gick // med Nathan Road. De sålde rör, gamla rörförstärkare och mycket annat både nytt och begagnat. Mycket intressant att botanisera där. Gamla engelska rörförstärkare i nästan nyskick fanns. Säkert kunde man göra riktiga klipp där.
Köpte en PU i en annan affär i närheten för under 1/3 av nypriset i Sverige.
Honk Kong är en otrolig stad med en fashinerande blandning av Kina och väst.

S
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2006/08/15 :  09:36:36  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply



OMG !!!!!!





Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/08/15 :  09:56:58  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
har du mer info om halcro har aldrig sett dem innan men jisses vad fräcka. likaså mark levinson
har sett dem på bilder innan men först nu att man inser hur pass stora de verkligen är.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2006/08/15 :  11:09:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Halcro kom med DM58 någon gång 2001/2002 och den var inte mindre än en sensation. Det har skrivits spaltkilometrar om den och DM68, här är Stereophiles reportage från 2002 http://www.stereophile.com/solidpoweramps/683/

Halcro's hemsida: http://www.halcro.com/

Priser och jag är inte riktigt kompatibla, men här är den synen jag fått av att ha varit där några gånger.
Priser är väldigt upp och ner i Hongkong. Skivor, riktiga sådana och inte piratkopierade, var lite billigare än här hemma. Audiofilskivor var ,som jag redan nämt, dyra.

Begagnatpriserna i Hongkong var mycket lägre än här. Det kommer bilder...

Nypris på elektronik var över lag något billigare men inte så mycket som man kan få för sig av alla positiva tillrop. De grejorna jag har koll på (tonarmar, skivspelare, ...) var ca 10-20% billigare. Kinatillverkad elektronik är mycket billigare på plats i Hongkong än någon annanstans jag sett eller varit. Till och med billigare än Internetbutiker baserade i Hongkong och butikerna i Peking...

Den Kinatillverkade elektroniken var svår att hitta. Men skam den som ger sig, det kommer bilder från lite sådana butiker också.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/15 :  11:14:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
har du mer info om halcro har aldrig sett dem innan men jisses vad fräcka. likaså mark levinson
har sett dem på bilder innan men först nu att man inser hur pass stora de verkligen är.



Med en vikt närmare 200 Kg st , jo då ÄR det stort !


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2006/08/15 :  11:24:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Här är en artikel på HalcroDM68 från "Enjoy the music".

http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0703/halcrodm10dm68.htm

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/08/15 :  11:42:07  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
200 kilo !!!'tack för länken pac

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Dodge.rj
Starting Member

48 Posts

Posted - 2006/08/15 :  13:42:27  Show Profile  Visit Dodge.rj's Homepage Send Dodge.rj a Private Message  Reply
Ett mycket trevligt repotage får man säga. Synd bara att man inte själv var med och kunde beskåda dessa underbara produkter i fjärran öst Väntar ivrigt på mer
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2006/08/15 :  13:59:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Tack för all trevlig feedback, den värmer och gör detta mycket roligare.
Jag är på jobbet just nu, men vi kör vidare när jag kommit hem.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/08/15 :  15:46:23  Show Profile Send Magoo a Private Message  Reply
Det verkar som att HK är en stad att bli fattig i...

...eller kanske rikare om man räknar upplevelser och prylar.

comfortably numb
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2006/08/15 :  16:58:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Jodå, om man vill är det inte svårt att lätta på plånbokslädret i Hongkong. Där finns det mesta man kan önska sig som HiFi-entusiast.

I nästa affär höll jag på att totalkapitulera. Tur att jag inte fick in en SME-skivspelare i mitt bagage!




Det var Benz Micro och SME importören till Hongkong och Kina som hade ett demorum...



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2006/08/15 :  17:02:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


SME's drivverk är otroligt läckra...



SME's specialitet är tunga, avfjädrade och resonansdöda chassien.






"Precision turntable", det är ord som man måste levera om man skall våga sätta dem på en SME-produkt... Läckert!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/08/15 :  17:08:20  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Den vinylsvarven ser instressant ut fick du tillfälle att lyssna på vinyl?

/Cyber
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2006/08/15 :  17:10:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Och så var det skåpet som jag har haft mardrömmar om sedan jag såg det.



Det är till bredden fyllt med alla produkter som Benz Micro gör. Reference, Glider, MC20e... alle finns där. Det fanns tom några varianter på LP som jag inte ens visste om att de fanns.

Medans jag var i affären lyftes pickup efter pickup ut ur skåpet och levererades till glada köpare.

Jag pratade mycket och länge med ett av affärsbiträdena. De var jättesnälla och förklarade och visade för glatta livet men kunde inte förmå mig till att köpa en ny pickup. "Jag har en bra hemma" var det enda som snurrade i huvudet på mig. Det var dumt. Sedan dess har jag börjat fundera på att byta pickup...

Ja, ja, ibland tror man att man är smart. Det var jag inte alls det.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2006/08/15 :  17:30:40  Show Profile Send bruce a Private Message  Reply
Goddamn!!!
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/08/15 :  18:17:08  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Mycket intressant reportage! Det formas tankar om en grabbresa...

quote:
Ja, ja, ibland tror man att man är smart. Det var jag inte alls det
Det är att ha karaktär det!



It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/08/15 :  18:33:15  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Skönt att se att dom hade lite billiga högtalare också..
Man kanske skulle ha valt röda horn istället, fasiken vad snygga!

Nu kan man se att Avantgarde "SOLO" inte är så pluttiga egentligen!

Halcro, Rowland.. Man blir ju alldeles snurrig!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/08/15 :  20:07:40  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Hong Kong är en riktigt "skön" stad och jäkligt snygg.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2006/08/15 :  20:25:25  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
quote:
I nästa affär höll jag på att totalkapitulera. Tur att jag inte fick in en SME-skivspelare i mitt bagage!


Låt höra. Vad fick du då med dig hem? Går väl inte att låta bli att visa visa efter så massiva intryck?

Vad som slår en är att butikerna måste ha en hygglig omsättning för att kunna hålla så mycket i exklusivt hemma. Shoppades det mycket?
lokalbefolkning eller turister?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2006/08/15 :  21:13:53  Show Profile Send Peter J a Private Message  Reply
Nu till den viktigaste frågan! Vad är det för nätspänning där borta, är det 230v/50Hz månntro?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2006/08/15 :  21:47:00  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Jag har sett denna tråd när den startade men inte haft tid över tidigare. Jag har varit här i Hongkong sedan i torsdags och jag kom hit för att ställa ut på mässan som är en av dom större som går i asien.
Mässan går i en stor mässbyggnad och dom flesta rummen är byggda på samma sätt som i Munchen med rum som är byggd i den stora hallen.
Det finns också ett antal rum, men dom är mycket stora mellan 100 till 200 m2.
Vi ställde ut i ett rum i stora hallen som var cirka 35 m2.
I jämförelse med Munchen använde dom bättre material här med mjuka väggar som dämpade bra. I Munchen var det hårda väggskivor som var klädda med hårdplast och det var inget vidare.
Mässan är inte i storlek jämförbar med CES men den var betydligt intressantare än den mässa som jag ställde ut på i Kuala Lumpur för 4 veckor sedan. I Kuala Lumpur fanns det bara 2 highendrum.
Mässan gick fredag, lördag och söndag och jag åker nog ned hit nästa år igen.

Dom hifibutikerna som PAC har besökt var jag också och besökte i april då jag tog vägen över Hongkong efter ett besök i Japan.
Jag var här ett par dagar den gången och i framförallt begegnatbutikerna fanns det som ni kan se på PAC,s bilder en uppsjö med grejer. Bla. så frågade jag på priset på ett par av dom stora Mark Levinssonblocken och fick svaret:
"The price are eleven thousand - 11 000 $HK = lika mycket i SEK (kursen då var ungefär lika med svenska kronan men är nu 0,935)
Jag nappade direkt och frågade då om det möjligt att skicka dom till Sverige och det var inga problem.
Problemet är bara tt när man snackar siffror med kineserna så glömmer dom av någon anledning en nolla och det riktiga priset var 110 000!!
Med frakt, tull och moms var det inte lika intressant längre för min del. Dom var som det mesta i begagnad hifi ett par som hade kommit från Kina och dom var matade med 3-fas med en 25A 3faskontakt i änden på den grova gummikabeln som var fastmonterad i burkarna.

Om Hongkong har mycket i hifiväg så var det bara förnamnet till hifikvarteret i Kina som jag besökte idag. 3 timmars resa inklusive en krånglig gränskontroll och 30 minuters väg med taxi till hifikvarteren och samma tid tillbaka plus en heldag är tröttande, men 10-miljonersstaden Guangzhou var värt detta. Här hittar man inte mycket till begagnat då mycket av det går till försäljning i Hongkong, men det finns desto mer av ny tung hifi från hela världen.
Från Guangzhou säljs det mycket till större delen av Kina och jag träffade bla. en man från Shanghai som hade rest hit för att inhandla en tung anläggning.
Det blir en mässa i Guangzhou i början på december, men jag är så restrött just nu att jag inte orkar tänka på den, men vi får se om jag åker till den. Maten kanske kan bli det som avgjör, då det jag åt till både lunch och middag var absolut bland det bästa i kinamat som jag någonsin ätit. Middagen för 5 personer med massor av lika rätter nedsköljda med öl kostade inte mer än 250 kronor och då vqar detta på en av dom bästa restaurangerna i Kina.

Om någon månad kommer förmodligen mina och Mårtens grejer att beskåda i Guangzhou och längre fram kanske i form av en Swedish Statementbutik om vi bara kan komma överens med vår distributör om en del detaljer. (en sådan finns redan i centrala Singapore i en byggnad som heter "The Adelfi Life Style Building" där det tyngsta inom hifi finns i ett stort antal butiker - Butiken heter "Swedish Statement AV Private Limited")
Det krävs visum för att åka in till Kina, men det går att fixa på ett par dagar från en resebyrå här i Hongkong.

Det finns mycket mer att köpa här än hifi. Skräddarsydda kostymer, rockar, skjortor och annat i klädväg är mycket billigt i Hongkong och det tar bara några dagar och ett par besök för måttagning att få dessa plagg uppsydda. Jag har resväskan full med mig hem med skräddarsydda kläder.

Jag avslutar med några bilder och den första är utsikten från mitt hotellrum. Jag bor i Tsim Sha Tsui, Kowloon på ett hotell som heter YMCA-Salisbury o

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2006/08/15 21:58:10
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/08/15 :  21:50:55  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
herregud, vilka grejjer...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/08/15 :  22:22:58  Show Profile Send christopher a Private Message  Reply
Nice Pac,

Påminer mycket om hur hif butikerna ser ut i Tokyo, små med alla refence modeler som man drömmer om.
PÅ bilden med Halcro och allt annat trevligt kam man ju bara lägga till att Jeff Rowland stegen är Model 9 med batteri drift...vägger in på 200kg för ett par monolock....
Sökte för sköj skull på audio space hongong på google och fick fram en hifi tilverkare jag inte hade sett förut, mycket finna rör slusteg, kolla in på http://www.audiospace.com.hk/catalog.asp?catid=2269

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea

Edited by - christopher on 2006/08/15 22:25:20
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000