HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 När dröm nästan blir verklighet (Ett Ljudrum)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/31 :  21:32:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
För cirka en vecka sen fick jag upp ögonen för ett ljurumsbygge. Dessutom nästgårds från mig. Efter några PM var det klart.
Tömma minneskorten, ladda batterierna och boka in min HIFvän Mattias.
Han hade ingen aning om vad vi skulle på, men hade givetvis sina aningar...

Jag todde mest att det skulle bli fotografering av ljudrummet, mest för mig ego... (Skall snart påbörja ett bygge)
Men man kan ju inte åka iväg utan lite skivor (det var nog tur att dom förljde med... )

Så välkommen med på resan.
[Bild kommer när knaak vill svara]

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/05/31 :  21:40:54  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Vakna knaak! :-)

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/05/31 :  21:57:01  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Hallå Knaaaaaaaaaaaaaaaaaaak!!!!!!!!!!!!!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/31 :  22:29:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Knaak har vaknat nu, men jag har börjat jobba istället

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2004/05/31 :  22:42:10  Show Profile Send krelle a Private Message  Reply
skall bli mycket intressant å se! mvh Krelle
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/01 :  06:58:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Nu får vi väl säga...


Vår "host" bor i en tätort som ligger straxt söder om metropolen Örebro.
Kan tänka mig att priserna på hus är klart bättre än i Örebro


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2011/12/19 15:10:31
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/01 :  07:10:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Väl på plats fick jag se ett bekant ansikte. Genast förstod jag åt vilket håll detta bygge skulle dra.

I väntan på barnvakt så bjöd ägaren på fika. Trevligt, även om jag hade glömt att köpa fikabröd.

Här fixas det kaffe, inte för att det var problem att hålla sig vaken.






"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/06/01 14:05:06
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/01 :  14:19:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Medans vi fikade berättade Peter lite om sid HIFI historia, som började så tidigt som i åttonde klass. Han och kompisarna köpte grejer från Ljudia och byggde högtalare.

Peter fortsätter snallt att berätta om hur bygget började. Fast då han hans 3'rummare på 70kvm. Som de flesta som har en andra hälft är det svårt att få till ackustiska hjälpmedel som blir godkända. Peter OK på 4 st hörnmoduler. Dessa återvanns när lägenheten byttes mot hus.

Nu utgör de grunden i det nya ackustikbehandlade rummet...

Det kommer fram några HEMBIO-tidningar "from over there". Som vanligt är allt större och värre. Kort sagt kan man väl säga att Björm Wimas system används som bakkanaler.

"Detta har varit mina insperationer" säger Peter och bläddrar upp några sidor.



...och som vanligt är allt större i USA.



Peter, du kan väl fylla i va tidningarna heter. De var iaf billigare och premnumerera på. Typ 2-3st mot priset på 1 svensk.

Med sådana förebilder blir man lätt irvig på att se hur det ser ut...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/06/01 19:02:59
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/06/01 :  15:01:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Wow!

Det är vad jag kallar inspiration det, det ser väldigt trevligt ut!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2004/06/01 :  16:12:41  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Detta ser ut att kunna bli ett riktigt trevligt reportage! Man undrar vilka inspirationselement han tagit fasta på.....

\\K-man
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/01 :  17:29:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Medans vi drack lite kaffe så klargjorde Peter för vad han hade använt i elementväg till de olika byggena. Lite av högtalarna går att se i Peters egna bildtråd.

Farfar och Farmor kom. Det var tydligen lekparken och gungor som stod på den lilles program. Vi beslöt oss att titta lite utifrån, för vis av erfarenhet så är det svårt att komma ut från ett ljudrum.

Vi försöker kika in lite i rummet.



Element och högtalarna tar vi när vi träffar på dem i rummet.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/06/01 17:31:49
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/01 :  19:02:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Den vägen går det tyvärr inte att gå in. Peter får berätta varför.

Det första som slår en när man kommer in i rummet, är "lugnet" som infinner sig. En klapptest utanför rummet och inne i, ger en viss vink om varför lugnet finns.

Mitt på bakväggen finns den 2½ uppsättningar av "APD 80 2D", blir nästan som ett litet konstverk. Speciellt med blomman som en lite färgklick.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/06/01 :  19:04:39  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Ge oss meeer...

Kollat Peters egen tråd, sååå läckert bygge.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/01 :  22:31:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vi backar ut lite och ger en lite mer helhelt i bilden.

Här är det som APF 80 2d som samsas med APD 80DM (ovanför)
(Allt från Svanå Miljöteknik, för den som ännu inte har förstått det )

På sidorna finns "vanliga" APD80. I bakre hörnen lyckades de sista boostade 10dB'na av 63Hz fixas bort.
Därav den lite större öppningen som syns till höger i bild, mellan 2 enheter.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/06/01 22:38:45
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/02 :  14:05:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Här är en plats där ägaren brukar avsluta sina dagar.

Jag har svårt att kunna tänka mig en bättre plats att lugna ner sig på.
Att vara småbarnsförälder lär ta på krafterna.



Peter har all rätt att se nöjd ut - DET låter lika trevligt som det det ser ut.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2004/06/02 :  14:36:09  Show Profile Send gudmundsson a Private Message  Reply
Aargh... denna olidliga smärta, hur kan du plåga oss på detta sätt?!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/06/02 :  15:40:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja det är ett mycket vackert rum so far....

"Att vara småbarnsförälder lär ta på krafterna." Ja, det lär vi snart få egenupplevda rapporter om...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/06/02 :  16:43:18  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Oj oj.. denna tråd skall jag följa med Stort intresse!!


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/03 :  10:00:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Fantastiskt, man blir mer och mer sugen på att sätta sig in i det här med akustik lite bättre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Peter G
Member

91 Posts

Posted - 2004/06/03 :  22:35:56  Show Profile Send Peter G a Private Message  Reply
Om vi backar tillbaka något bland bilderna så skriver Zalve att det inte går att gå in genom altandörren. När detta byggprojekt startade så hade jag ställt upp högtalarna på motsatt kortvägg och spelade mot fönstret. Detta var enligt Matts inte någon bra idé utan jag skulle bli tvungen att bygga igen fönstren och dörren om jag ville få någon ordning på akustiken. Min sambo gick då i taket. "Du kan inte mena allvar, sätta igen fönstren. Du måste vara tokig" ungefär så lät det. Men efter lite övertalning och ett besök på Ikea så verkade lösningen bli godkänd. Jag köpte träpersienner på Ikea och monterade dem. Spände sedan upp ett högtalartyg bakom. Sedan så skruvade jag upp 95mm reglar samt dubbelgips. Inte många som tittar, kan förstå vad som döljer sig bakom persiennerna.

Peter G
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/03 :  23:16:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jag måste säga att det ligger lite tanke bakom den idéen. Men det visar också att Peter inte är den som ger sig i första tagen, även om man får ett "NEJ" från Sambon. ;)

När vi ändå har blickarna bakåt. Skall vi titta lite på surrounderna.
Peter: Tar du det tekniska och alla beteckningar, så skall jag leta redan på lite bilder.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Peter G
Member

91 Posts

Posted - 2004/06/04 :  08:00:26  Show Profile Send Peter G a Private Message  Reply
Surroundhögtalarna är runtstrålande. Formen på högtalaren är ”lånad” från Visaton som är en annan tysk högtalartillverkare. Visatons modell heter Fontana. Min modell har en betydligt större kon, för att diskanten från Thiel & Partner C23 skulle få plats. Mellanregistret är även här en C95.

Peter G
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/05 :  12:58:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det är denna högtalare vi talar om.

Ganska snart inser man att Peter är en man med STORT kontaktnät.
Oavsett om det gäller Sten, trä eller andra råvaror.



Man ser även lite av det snygga hörnet (bakom diffutorerna finns det GANSKA mycket isolering.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/05 :  13:00:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply


Inte bara kontakter när det gäller trä... utan även nån som kan svarvaeller är det värden själv som har gjort det tro.

Knoppen på toppen är från Allt_i_ett_varuhuset IKEA.

Det är inte bara jag som har insett att det finns bredd där.
Peter hade insett att med IKEAs hyllplan kan man göra mycket. Nu snackar vi dock inte om Tryggve.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/06/07 15:50:20
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/06/07 :  15:04:25  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Sitter med en tår i ögat...Seriöst bygge.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Peter G
Member

91 Posts

Posted - 2004/06/12 :  15:52:31  Show Profile Send Peter G a Private Message  Reply
Konen har jag tagit hjälp av en duktig träslöjdare som hade tillgång till svarv. Resultatet blir så mycket bättre när man har riktiga maskiner som svarvar och fräsar. Mässingsrören som håller konen på plats kommer från Claes Olsson

Peter G
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000