HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 HFLS-1 igen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

delight
Member

94 Posts

Posted - 2006/08/16 :  10:59:43  Show Profile Send delight a Private Message  Reply
Börjar närma mig mål.

Lådan har samma volym och baffel förutom radien i överkant, nautilusinspirerad.
Skall lacka innom de närmaste dagarna, men har inte bedtämt kulör ännu, tar gärna emot förslag.

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2006/08/16 :  11:24:57  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Micket najs. Koboltblå metallic pärleffekt tycker jag.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/16 :  11:30:56  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Mycket snygg låda
Instämmer med UrSv: Kolbolblå är coolt

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/08/16 :  12:01:17  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Hur har du fixat formerna, det mycket diskussioner om böjda sidor och metoder just nu! Metallic är bra, "kan" släta över vissa ytdefekter...

Snygga!

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/08/16 :  12:01:25  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Snyggt!....förslag på färg...samma som "topic"-listen....rödbrunt(?)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/08/16 12:02:51
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/08/16 :  13:33:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Härliga former! Finns det byggbilder ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/08/16 :  15:18:15  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Suck, va en del är händiga. Skall inte läsa sånt här, jag får bara mindervärdeskomplex. Toksnyggt va ordet

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

delight
Member

94 Posts

Posted - 2006/08/16 :  15:28:32  Show Profile Send delight a Private Message  Reply
Böjja mdf är svårt, tungt och mycket tålamodskrävande.
Nej skämt och sido även jag fick gå den långa vägen med många ihoplimmade bitar (u-formade).

Mallen skruvas fast när jag ritar. Sen sågas bitarna ut, jag sågar lite utanför strecket på utsidan. Mallen skruvas åter fast och hålen borras = hålen på samma ställe. Sedan kan jag fräsa ytterkanten med hjälp av överhandsfräs och en anpassad mall.

Alla bitar har likadana hål och frästa i ytterkant, limmas sedan med rundstav i hålen.

Topp Botten fräses i samma mall.

Limma på front spackla slipa och så vidare.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/08/16 :  15:43:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Snygg variant på lådan.

Med de radierna tror jag att det går att böja fanér runt lådan.

Är locket välvt i ett eller två plan? Är det ett plan går det att böja fanér över det med...




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/16 :  15:44:39  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Huuuu vilket jobb

Hoppas att du blir nöjd med slutresultatet o ljudet

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

delight
Member

94 Posts

Posted - 2006/08/16 :  16:10:00  Show Profile Send delight a Private Message  Reply
Toppen är välvd i 2 plan. Jag har varit inne på fanér med toppen i masivträ, men eftersom det inte finns något hörn runt lådan (att trolla bort skarven med) så har jag lagt det åt sidan. Jag tror att det är mindre jobb med lack.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/08/16 :  22:03:56  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Hua! Mycket fräsdamm blir det, hoppas du hade munnen stängd. Jag har råkat gapa mitt i sprutet från en kantfräsning..........en gång. Är inte helt hundra på att det blir mindre jobb med lack, men det är ju dina lådor.


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/08/16 :  23:13:30  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Koboltblått är läckert Ett tips bara, vänta läääääänge med att
lacka eller så lägger du en lack nu som inte blir så dyr.
Att du får synliga skarvar i mdf'en efter ett tag är tyvärr väldigt
vanligt så du kommer förmodligen att få göra om det om nåt år/halvår.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/08/17 :  03:04:13  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Fördelen med faner är arr du slipper sprickorna...

kanske fanera och lacka på den...?

Förresten ruskigt snygga!!!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/08/17 03:06:34
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/08/17 :  14:51:23  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
När det gäller att böja faner så kan jag tipsa om ett material jag använder på mina proac. Kommer tyvärr inte ihåg namnet men det är faner som är limmat på ett tunt papper. Arket man köper har samma mått som en spånskiva (2400*1800?) Färdigskarvat alltså. Mycket böjligt då pappret på baksidan håller ihop fibrerna.

Mycket snygga högtalare förresten!

"Learning by doing"

Edited by - Marcus7601 on 2006/08/17 14:54:16
Go to Top of Page

delight
Member

94 Posts

Posted - 2006/08/17 :  16:26:42  Show Profile Send delight a Private Message  Reply
Jag har väntat länge med lackeringen, limmade ihop burkarna förra sommaren. Men vet av erfarenhet att vissa skarvar har en tendens att bli synliga med tiden. Jag har ändå valt en billig lack eftersom man då kan man vara lite djärvare och man har råd att byta om man lessnar.

Jag köpte lack i dag, hade valt ut en riktigt gräll turkos men "bangade" i sista stund. Men som sagt jag har råd att byta, köpte en metell-lack med glans 90 efter sammråd med affärens färgexpert, 1 liter kostade 150:- (med min rabatt). Kollade i går vad billack skulle kosta drygt 700:- för en halvliter inklusive härdare och det var utan den klarlack som krävs vid metallick. Men det kanske blir en juste metallick i framtiden, om dom låter så bra att dom blir kvar i vardagsrummet.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/08/18 :  11:00:26  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Och dom blir blå eller

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

delight
Member

94 Posts

Posted - 2006/08/19 :  09:33:03  Show Profile Send delight a Private Message  Reply
Appropå färgval...... Tålamod. Tålamod.

Sprutade första lagret i går, första gången jag använde kompressor ovh handspruta= kul!

Skall försöka hinna med ett lager till i dag, men jobbar till 16 och det är soligt och fint. Fast det var ju kul att spruta!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/08/19 :  11:50:56  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Näe, tålamod har vi inte här, skynda, skynda...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/08/19 :  11:52:39  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Nu blev jag nästan snuskigt...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

delight
Member

94 Posts

Posted - 2006/08/20 :  15:45:37  Show Profile Send delight a Private Message  Reply
Dom är hemma nu, men jag är på jobbet och kan inte visa några bilder.
Men jag är nöjd.

Jag behöver stativtips. Någon som testat/inspekterat Arcus från Fyndbörsen höjd=56 och 695:-.
Go to Top of Page

delight
Member

94 Posts

Posted - 2006/08/21 :  10:26:01  Show Profile Send delight a Private Message  Reply
Nu!

och

eventuellt montering i kväll
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/21 :  10:50:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
bäbisblå

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

delight
Member

94 Posts

Posted - 2006/08/21 :  11:19:59  Show Profile Send delight a Private Message  Reply
Dom får vara bäbisblå för än så länge är dom bäbisar, kanske de dyter färd när de "vuxit till sig".

Jag har tängt på en sak, färgen kanske hörs:
bäbisblå= ej inspelade
gula= spralliga
blå= lugna
vita= rent ljud (kliniskt)
trä/faner= organiskt
gröna= naturligt
röda= temramentsfulla
o.s.v......

Kanske mina bäbisar växer i en annan färg så småningom?
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/08/21 :  15:55:01  Show Profile Send Magoo a Private Message  Reply
Kanske är vita högtalare döda/trasiga? Eller kanske livrädda...

Kul med bäbisblå högtalare, dessutom en snygg rundad form.
Bra jobbat!

comfortably numb

Edited by - Magoo on 2006/08/21 15:56:15
Go to Top of Page

delight
Member

94 Posts

Posted - 2006/09/15 :  13:43:29  Show Profile Send delight a Private Message  Reply
Dom spelar och jag flinar



Nu är det förhoppningsvis lättare att förstå förgvalet! Men det blir jobbigt när "regeringen" byter gardiner
Trodde inte att de skulle låta sååå bra som de gör
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000