HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Engh's System
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Engh
Starting Member

19 Posts

Posted - 2006/09/05 :  09:12:18  Show Profile Send Engh a Private Message  Reply
Hepp tänkte att det var dax att lägga upp info om mitt system.

Allt började väl i början av 90-talet (jag var väl 13-14 år då), med att farsan såg en 70-tals Rotel reciver i Saker och Ting i den lokala blaskan. Det blev den och sen ett par sharp högtalare, i bokhylle format, som antaglingen tillhört något kompakt system.

Det var då det började.
Det var inte länge dessa fick vara omoddade.
Vi tänkte som så att basen var ju inget vidare, så det var bättre med mindre bas men bättre kvalitet. Så vi täppte igen basreflexen och fylde lådan ordentligt med glasull. Högtalaren blev klart bättre!
Och jag blev skadad för livet antar jag, eller botad (beror på hur man ser på det )

För att göra en lång historia, väldigt kort, så kan man säga att jag provat lite av varje. Integrerat, separerat, transistorer, rör, cd, vinyl, alla möjliga och omöjliga högtalartyper.

Har blandannat haft följande:
Förstärkare,
Dynaco ST-30,70 PAS-30, Audio Innovation 800, NAD 912,216 THX, Metavox försteg, Acurus L10, Denon POA-4400, Denon PRA-1500....
Högtalare,
Carlsson OA-5,12,14,116, Div DIY

Nu kör jag med följande elektronik,
Sony CDP-X555 ES (drivverk)
Pioneer DV-585 s
Harmony Design Pre 906, med följande tillval:
Extra nätdel, dac 06, fifo, stegad 24 läges volym, Hörlursutgång och mono ut (för ex. subb)
Rotel RB-991

På högtalarfronten har det hänt lite dom senaste veckorna.
Tänkte visa hur det såg ut för tre veckorsedan, med följande bild.




Den skarpögde kan kanske gissa sig till vad det är som har ersatt dessa högtlare. Som är av modell Wijk Wizard Jr Signature.

HiFi är en ondcirkel !

Edited by - Engh on 2006/09/05 09:33:45

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/09/05 :  21:38:23  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
Wijk Wizard Signature kanske

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2006/09/05 :  22:11:42  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
Eller ett par Respons?

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Engh
Starting Member

19 Posts

Posted - 2006/09/06 :  09:06:02  Show Profile Send Engh a Private Message  Reply
Fullträff för Hasse.

Ett par Respons, skulle ju med gått bra, men prisskillnaden är ju enorm.

Här kommer då en bild på hur systemet ser ut idag.



Ett ljud som jag antagligen kan leva med ett tag.
Eller jag är nog tvungen, jag ingick ett avtal med sambon om att inte
byta högtalare på ett tag

Men jag är väldigt sugen på Advantage, med DAC1 som försteg eller bara dac o sen en A300 eller IA200. Isåfall hade det varit fint med en T1 eller CD1.

HiFi är en ondcirkel !

Edited by - Engh on 2006/09/06 09:59:29
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/09/06 :  11:31:29  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Har du testat att flytta ut högtalarna från bakväggen? Ser inte bra ut i mina ögon men kanske högtalarna är gjorda för placering nära bakvägg?
Go to Top of Page

Dodge.rj
Starting Member

48 Posts

Posted - 2006/09/07 :  14:41:24  Show Profile  Visit Dodge.rj's Homepage Send Dodge.rj a Private Message  Reply
Ser intressant ut. Kan du ta av fronttyget och ta en närbild så vi får se elementen tack

Jag måste erkänna en sak.. jag har oxå ett avtal med sambon om att inte uppgradera på ett tag framöver...detta börjar bli mycket jobbigt då jag har fått ett par mycket bra erbjudande. Vad gör man
1:En vansinnig sambo 2: En underbart ljudåtergivning.
Go to Top of Page

Engh
Starting Member

19 Posts

Posted - 2006/09/07 :  21:14:45  Show Profile Send Engh a Private Message  Reply
Var med rädd för att jag skulle behöva ha dom långt ut från bakväggen, frun gillar inte sånt, kan hålla med.
Det är ju inte så snyggt alla gånger, med högtalare mitt ute i rummet.

Men det funkar riktigt bra med denna placering.
Har inte provat att flytta ut dom så hemskt mycket, så jag vet iförsig inte vad jag vinner på det.
Men jag kan tänka mig att man kan få ytterliggare djup i ljudbilden.

HiFi är en ondcirkel !
Go to Top of Page

Engh
Starting Member

19 Posts

Posted - 2006/09/07 :  21:22:23  Show Profile Send Engh a Private Message  Reply
Skall plåta utan tyg, blir inga snygga bilder dock.
Dom är konstruerad för att ha fronttyg på, och fronttyget sitter fast med kardborrar. Fästena på baffeln är frästa spår, där kardborrar limmats fast, väldigt fult.


Är det någon som vet ifall det går att uppgradera till någon av dom senare versionerna V3-V5 ???
V5 skall ha scanspeak revelator och helt omarbetat filter, och det brukar ju ge resultat.

HiFi är en ondcirkel !
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/09/08 :  23:58:12  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Du får troligen bättre bas och ett luftigare ljud en bit från väggen, men visst kan det vara opraktiskt.
Go to Top of Page

Engh
Starting Member

19 Posts

Posted - 2006/11/07 :  14:57:02  Show Profile Send Engh a Private Message  Reply
Jaha då har man äntligen lyckats med att ragga fatt i lite Advantage prylar. Så nu spelas det på en kombo av T1-DAC1 P1-A300.
Bilder kommer inom kort

HiFi är en ondcirkel !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000