HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Arken 06 - Larsen / Carlsson
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2006/09/19 :  10:23:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det här är ytterligare ett exempel på rum där de visade saker för vanliga människor. Högtalare som går att placera i vardagsrum utan en massa akustikreglering och i vissa fall till relativt hyggliga priser. Just det att de skall stå intill vägg, är ganska små och trivs bäst i vanliga rum tycker jag personligen är deras starka fördelar. Sedan finns det ju massor med kunskap och möjlighet att renovera äldre varianter vilket många tycker är spännande och kul.

Här går det också att bygga ett komplett system för under 20.000:-

Ni kan hitta det mesta om högtalarna här

Så här såg det ut i rummet när vi var på plats.



Tyvärr spelade de så högt under fredagen att det nästan inte gick att vara där inne så vi har inte jätte många bilder. Finns det andra som har kan ni väl fylla på lite.


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2006/09/19 :  13:55:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Här har vi en lite bättre presentation av de speciella Carlsson högtalarna som definitivt har sina förespråkare. Ni har väl inte missat de vackra T-tröjorna som vi fick se premiärvisas på mässan i Stockholm senast.

När jag var inne och lyssnade på lördagens morgon var volumen mer human och ljudet trevligt. Det är lätt att förstå de som äger dom för de ger mycket musik tillbaka.

Allt om nya och gamla modeller finns på Carlsson Planet




Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2006/09/19 :  18:17:50  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jag var faktiskt inte inne i rummet eftersom jag var inne mer än en gång på Stockholmsmässan.
Man får ju prioritera.
Synd att de spelade för högt, vilket även var en sjuka som delvis förekom även i Stockholm.

I vintras uppskattade jag i vilket fall OA-51.3 som jag tyckte var riktigt trevlig. De andra var inte oävna de heller men då var det den som föll mig mest i smaken. I ett annat rum kanske det hade varit någon annan.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2006/09/19 :  21:22:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
När jag var inne i rummet så drevs de av dessa små monoblock från Sentec. Produktionen skall tydligen dras igång igen och trafos lindas i Sverige.




Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/09/19 :  22:01:57  Show Profile Send Poe a Private Message  Reply
Var det OA58:orna som demades? Som jag fattat det har de gått ur produktion, men jag har kanske missförstått?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2006/09/20 :  08:48:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Poe

När jag var inne spelades det på 58órna. Inte ett ord sades om någon nedläggning men det finns det säkert de som vet mer än jag om.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2006/09/20 :  08:53:21  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Nedläggning är det väl inte frågan om men däremot en uppdaterad version.
Det har varit lite oklart om denna ska heta OA-58 typ II eller OA-60 om jag förstått saken rätt.

Edit:
På CarlssonPlanet verkar det som om den ska heta OA-60:
http://www.carlssonplanet.com/oa60.php
quote:
INSTEGSMODELL MED NYTT NAMN
OA-60 är på klassiskt Carlssonvis enkel och vacker i sin funktionella design och ser i stort sett ut som föregångaren OA-58 med dess
höga och smala form.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/09/20 08:56:44
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/09/20 :  09:28:07  Show Profile Send Poe a Private Message  Reply
Ok, så de på bilden är alltså den nya versionen (OA58 II el. OA-60)?

Ok, ser nu Micke Y's post att det var OA58. Jag är väldigt intresserad av dessa högtalare då jag blivit mycket imponerad av den ljudbild de presterar därav mina frågor.

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2006/09/20 09:29:22
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/09/20 :  10:08:25  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
Högtalaren till höger är OA58
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2006/09/20 :  19:11:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
en sista bild från det här rummet om inte någon medlem har någon.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/20 :  22:59:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ett lite väl hög volym påvriden gjorde att det inte blev nåt längre besök på lördagen.. (och därför inga fler bilder)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/09/21 :  09:49:03  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Lyssnade på en skiva med Elgars Cellokonsert i detta rummet på OA52.3 och jag lovar återgivningen var riktigt bra. Det spelade musik!
Det är den kända tolkningen med Jacqueline du Pre (Cello) en inspelning från 1963.

/Mattias
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2006/09/23 :  20:41:11  Show Profile Send avr7000 a Private Message  Reply
Högtalarna som spelade på mässan är de nya OA60 (OA58.2).
Nytt baselement.
Nytt filter med brantare flank för basen.
Ny vinkel på baffel för att optimalt använda det nya elementets spridning/strålning.
Ny infästning och i viss mån utökad mängd av det dämpmaterial som tar en del av väggreflexen.
+ ev. några fler små justeringar, t ex intern dämpning...

Mvh

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000