HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hi-Fi News Show 2006
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/23 :  21:27:17  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Efter diverse förseningar så hade jag äntligen kommit fram



Edited by - f95toli on 2006/09/23 21:28:08

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/23 :  21:50:28  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Här tänkte jag posta lite bilder och intryck från dagens (23/9) besök på Hi-Fi News Show 2006 i London. Mässan hölls på Renaissance Hotel vid Heathrow vilket bekvämt nog råkar ligga en kort busstur bort från där jag bor.

En "disclaimer". Tyvärr kom jag inte till mässan förrän strax efter tolv och de stängde fem, det blev alltså några hektiska timmar då jag försökte hinna med så mycket som möjligt. Det innebar tråkigt nog att jag inte hade tid att lyssna på allt ordentligt. Ta intrycken för vad det är: En eller ett par låtars provlyssning i vad som oftast var akustiskt dåliga rum med alldeles för mycket folk.
Ev. så åker jag dit i morgon också men då blir det i så fall utan kamera.


Jag ska också be om ursäkt för kvalitén på bilderna. Mitt vanliga objektiv är för närvarande lagning så det blev till att plocka fram det gammla kitobjektivet. Lägg till det extremt konstiga ljusförhållanden och att jag är rätt dålig på att hantera min blixt så blev resultate långt ifrån bra i flera fall.
Zalve m.fl. här på forumet får det att se lätt ut. Det är det inte.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/23 :  21:57:54  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Fört ut var Ensemble Audio som visade elektronik. Förstärkaren Fuoco och CD-spelaren Durondo. Jag tror högtalaren också kommer från dem.



Ensemble är ett nytt märke för mig men det lät bra, eller så bra det nu kunde låta i ett litet hotellrum. En man som satt och lyssande var så tagen att det lät som om han ville beställa på studs när han pratade med kvinnan som representerade företaget.


Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/23 :  22:01:00  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
UKD visade bland annat elektronik från Pathos.


Någon som vet något om elektrostaterna?

Det var ett ganska "anonymt rum". Det jag hörde lät inte illa men det var inget revolutionerande heller.


Edited by - f95toli on 2006/09/23 22:01:19
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/23 :  22:05:18  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Mässans underligaste elektronik kom från ett ungerskt företag med det lika underliga namnet Lizardwizard



Ska enligt mässkatalogen vare sig använda rör eller transistorer utan variationer i ett magnetiskt flöde(?), trots det sitter det tydligen op-ampar från National i den så vad flödet ifråga gör vette sjutton.
Men det lät helt ok och förstärkaren är faktiskt imponerande liten.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/23 :  22:07:26  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
MJ Acoustics visade hemmabio i den träigare skolan.

Det liknar ingen hemmabio jag sett tidigare.
Jag vet tyvärr inte hur det lät i 2 kanaler.

Edited by - f95toli on 2006/09/23 22:08:08
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/09/23 :  22:15:01  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Trevligt reportage
- Jag gillar när det förekommer text och inte bara "dumpning av bilder"

quote:
Jag ska också be om ursäkt för kvalitén på bilderna. Mitt vanliga objektiv är för närvarande lagning så det blev till att plocka fram det gammla kitobjektivet. Lägg till det extremt konstiga ljusförhållanden och att jag är rätt dålig på att hantera min blixt så blev resultate långt ifrån bra i flera fall.
Zalve m.fl. här på forumet får det att se lätt ut. Det är det inte.


Bilderna är helt O.K.

Håller med om att det är svårt att få till det som Zalve, pac m.fl. alltid får till....

//Eliot
(Mässrapportör på Euphonia)

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/09/23 :  22:35:08  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Kul! Jag tycker mest om att läsa texten. :)

Jag tror inte vi ska skylla varken på dig eller kameran när verkligheten repar upp sig en aning som på det här fotot: http://bildarkiv.hififorum.nu/f95toli/hifinewsshow2006/UKD.jpg

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/23 :  22:44:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Kitgluggen är inte så illa som det kan låta.
(Själv körde jag nästan hela Arken med en 18-125 Glugg från Sigma)

Trevligt med ett annat mässreportage så här efter Arken.

Trähembion borde passa i nästan vilken gillestuga som helst

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/23 :  22:46:25  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
I det överlägset största rummet på mässan huserade Roksan


De både spelade och sålde diverse tillbehör. Det lät riktigt bra även om de envisades att spela rätt tråkig demomusik (man får lätt en överdos Dire Straits på dessa mässor), fast de får väl i det närmaste betraktas som "dopade" eftersom de flesta av konkurrenterna spelade i små hotellrum.
De var en av många företag som demade med vinyl. Det fanns gott om både spelare och tillbehör.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/23 :  22:49:03  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Detalj från en av spelarna som kunde beskådas på mässan
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/24 :  00:06:54  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Vy från sidan av samma spelare (med lite andra spelare i bakgrunden)


Som synes var den inte kopplad till något
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/24 :  00:13:18  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply

(ledsen för kvalitén, det här är en av de bilder som blev riktigt dålig; jag försökte mig på något lite för komplicerat när jag tog den)

Det är alltså Clearaudios nya "If-you-have-to-ask-you-can't-afford-it"-spelare: Statement.
Cirkapris i pund £55000

När jag kom in i rummet stod Clearaudios representant och förklarade för en grupp äldre herrar att det faktiskt är en riktigt prisvärd spelare, han menade att priset är befogat pga den höga utvecklings- och tillverkningskostnaden som tydligen innehåller en hel del nyutvecklad och patenterad teknik.

De äldre herrarna såg skeptiska ut när han sade detta.


Edited by - f95toli on 2006/09/24 00:15:26
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/24 :  00:24:42  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Det var definitivt kul att se den i verkligheten (synd bara att de inte spelade på den) men jag måste säga att jag är lika splittrad nu som när jag läste recensionen i Hi-Fi News. Det är defintivt ett fall av "over-engineering" (även enligt Clearaudio själva) vilket i sig inte är fel. Men problemet är att jag gillar "smarta och smidiga" lösningar vilket kanske inte detta är. Det sitter en liten ingenjör någonstans i min hjärna som gillar "snygga" lösningar på tekniska problem (a'la Dilbert). Statement spelaren är antagligen en tekniskt mästerverk men den ger intrycket av att de försökt lösa alla problem genom att slänga pengar på dem, en "mer av allt" filosofi som avspeglar sig i priset.
Ordet "barock" kom osökt för mig när jag tittade närmare på spelaren.

Nog med gnäll.

Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/09/24 :  10:03:12  Show Profile Send christopher a Private Message  Reply
Nice bilder.
Electrostathögtalarna kommer från Final i Holland. Det är deras nya model priset i USA ligger runt 10 000$ tror.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/24 :  11:18:37  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
En bild innan det är dags att åka till mässan igen.

de Paravicini var också på plats och visade EAR.


Tyvärr ät det inte speciellt bra. På de två låtar jag lyssnade till lät diskanten rätt odetaljerad, det blev så att säga lite rörigt i de högre registren. Det kan iofs berott på rummet.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/09/24 :  11:37:03  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Jag letade reda på företaget Lizardwizard som skriver
quote:
Our company is the first on the World, who produce coiltype amplifiers.


Jag vet ej om man blir mycket klokare av vad de skriver på sidan
quote:
This PMC Amplifier is an amplitude to velocity converter device, that the most important for the reactive loads [loudspeakers are].


//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/24 :  19:03:59  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Nu är jag hemma igen. Bilder kommer snart
Vad gäller Lizardwizard så var jag in och lyssnade lite till på deras förstärkare idag. Nu hade de kopplat den till ett par Martin Logan (om jag minns rätt) och de spelade riktigt bra. Jag vet inte vad de gör, men vad det än är så måste de göra något rätt.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/24 :  19:24:15  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply

Eleanor McEvoy spelade live på mässan. Hon är väl mest känd för att ex. Emmylou Harris spelat in hennes låtar men hon kan defintivt både sjunga och spela själv också. Trevligt inslag.

Konserten hade för övrigt mässans sämsta ljud. Och jo, jag ser ironin i detta.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/24 :  19:36:35  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Hittils har jag inte visat några bilder på stora monoblock.

Det betyder inte att det inte fanns några. Långt därifrån

Här är Ypsilons bidrag till den kategorin.



Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/24 :  19:44:25  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Och så här ser en komplett uppställning ut.


Ypsilon är definitivt en tillverkare med high-end ambitioner vilket märks inte minst på utseendet.
Det lät bra, men trots akustikbehandlad rum så lät det inte SÅ bra som man kanske skulle kunnat hoppas på.

Edited by - f95toli on 2006/09/24 19:44:52
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/24 :  20:55:05  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Vi fortsätter med high-end segmentet.

Audiofreaks demonstrerade en del väldigt fin hifi

Avalon Eidolon Diamond drivna av Karan Acoustics KA M 1200 monoblock


Conrad-Johson var också inblandad

och så behöver man en källa också. Denna användes växelvis med en skivspelare från Kuzma (tyvärr har jag ingen bild på den).

Edited by - f95toli on 2006/09/24 20:55:59
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/09/24 :  21:13:45  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply
Ser ut som det finns mycket kul att se och lyssna på.
Tycker bilderna är helt ok, så fortsätt gärna.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/09/24 :  21:25:55  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Jag blev nyfiken på Ypsilon Electronics och det visade sig vara ett grekiskt företag med webbsidan: http://www.ypsilonelectronics.com/

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/24 :  21:36:13  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Japp, dom är det. Dom hade ett av de större rummen för sig själva och hade gott om besökare.
Intressant med ett grekiskt hifi-företag, det kan det inte finnas många av.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/24 :  21:45:38  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Vi lämnar "extrem high-end" en stund och går över till några företag med produkter i mer "rimliga" prisklasser.

Vi börjar med ett företag som presenterade i mitt tycke mässans trevligaste ljud



Leema Acoustics

I ett ganska tomt rum med inte så många besökare hittade jag denna uppställning



Genomgående Leema och de spelade på den lilla golvaren som syns på bilden. Den har ett otroligt "stort" ljud och det tog ett tag innan jag insåg att det faktiskt var den de spelade på. Den gav lätt en del av mässan bjässar en match vad gällde återgivning.
Nackdelar? Nja, den ÄR ju som sagt inte hög vilket gör att diskanten hamnar en bra bit under öronhöjd vilket gör att det nästan blir som att sitta en bit ovanför den som sjunger vilket är lite irriterande. Gillar man att lyssna på musik liggandes så borde detta dock vara en lysande högtalare. Skämt å sidan, det lät som sagt väldigt bra. Jag skulle lätt kunna leva med detta system.

Närbild på elektroniken


Priserna är som sagt rimligare men vi rör oss ändå i det högre segmentet: £2200 och £3000 för CD-spelaren resp. förstärkaren om jag minns rätt.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000