HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Advance-acoustic Amplifier MAA405
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/09/21 :  20:31:13  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
MAA405 testades under tre dagar.
Har sedan tidigare testat ett försteg och en rör CD från firman med dåligt resultat.
Men med förhoppningar på att de skulle kunna det där med slutsteg åtminstone så testades detta slutsteg också.
För att fatt det hela kort så levde inte denna upp till förväntningarna heller, med dålig 3D ljudbild och den upplevdes slö i transienter och med dålig botten.
Den var helt enkelt inte musikalisk med inlevelse och trovärdhet, men man skall då ha i åtanke att den jäfördes med ett hembyggt sinel end klass-a slutsteg på 20watt, men denna Advance-acoustic MAA405 hade 40-60watt i klass-A och 150watt AB men vad då för klass-A inte var det bra med platt ludbild som den hade, däremot hade den en varm och mjuk karaktär.
Efter att ha provat ett antal fusk klass-a så kan man enkelt konstatera att det skall vara äkta sinel end klass-A för att få till allt det dära viktiga som gör det roligt och trovärdigt att lyssna på musik.
Många av er vet säkert redan detta så det var sista gången vi kopplar in något med mycket muskler och liten hjärna i denna anläggning och tror att det skall låta bra.
Det enda possetiva som dena har var att den ser väll ganska häfftig ut med effektmätare och såg allmänt trevlig ut,samt att den hade den dära varma ljudkaraktären, den hade även balancerade och RCA ingångar och nätbrunn.
Den hade även avskärmande väggar för att separera nättrafo/kondensatorbankar och trissor.
Det enda direkta felet man kunde se var att det ena kretskortet satt moterat på kylflänsen som en banan, inte riktigt men det den var inte rak.
Varför resencera??
Jag tycker att man skall tala om precis vad och hur man upplever olika produkter bra eller dåligt, hur skall det annars kunna bli bättre producenter på denna känsliga hifi front där örats finkänliga egenskaper avslöjar direkt om något inte är som det skall.
Det mäts och tittas för mycket på specifikationer när man tillverkar saker som skall spela musik.
En liten parantes till detta så står det på tillverkarens hemsida att:

The Power Amplifier MAA 405 was designed and developed to not only help music lovers and audiophiles get high level of musical performance, but also to help them upgrade their Hi-Fi system to multi-amplification and improve their audio-video unit.
Se länken: http://www.advance-acoustic.com/en-product.php?id=7

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/10/05 19:44:59

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/09/21 :  21:07:37  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Jag glömde visst en spydig komentar också:///
Varför tror ni att man oftast till 99% använder äkta klass-A i försteg.
Jo för att det låter bäst så, och vaför inte använda det i slutsteget också

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/09/22 :  18:32:03  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Jag gillar dina raka besked om produkterna.
- Raka rör & hårda puckar!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/09/22 :  19:24:38  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Intressant och bra. Intressant att få vetskap om att allt som påstås vara klass-a inte automatiskt är bra. Bra att du säger vad du tycker.

Är det ett kinasteg? I synnerhet de kinesiska produkterna är intressanta att få utvärderade då de kanske oftast privatimporteras med tillhörande risk för felköp. Ett slutsteg jag rekommenderar dig att testa om du intresserar dig för kinasteg är Jungson Ja-99C. Det är ett steg i klass-a på 80w per kanal och det låter, enligt mig, mycket bra.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2006/09/25 :  17:01:52  Show Profile Send l99_man a Private Message  Reply
Har en Jungson JA-88D, på tal om JA-99C, som jag förstår är ett blåkopia på 99C fast i integrerad form. Spelar mycket bra, speciellt i mellanreg som är öppet och mycket detaljerat. Om man ska vara petig är den lite ljus i övre reg, men tror det mer handlar om att matcha apparaten med rätt högtalare.

En annan stärkare jag har är Zeberg AD-2 som kommer från samma fabrikör som Advance Acoustics använder, nämligen Tonewinner. Vet inte om det beror på de olika modellerna, men AD-2'an spelar lika bra som JA-88D'an men med större och bredare ljudbild. Det saknar kanske lite av JA-88D'ans upplösning i mellanreg, men det kompenseras av den lite större ljudbilden. Har inte hört MAA405, så kan tyvärr inte kommentera denna.

/Martin
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/09/25 :  18:20:07  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Ursäkta att jag snor din tråd lite levande!? men det skulle ju varit verkligt intressant att få höra hur en JA-88D fungerar. Slutstegsdelen i den verkar ju vara snarlik JA-99C.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2006/09/26 :  10:49:54  Show Profile Send l99_man a Private Message  Reply
Instämmer med jeppe72 i både ursäkten och att det skulle vara kul att höra och utvärdera en "näve" kina-steg mot varandra. Måste ju vara några vid det här laget som har kina-steg hemma i lyorna. En seriös test helt enkelt. Känns som folk tycker si eller så om sina kinaimporter, men ingen som riktigt vet hur den står sig mot varandra. Det har ju gjorts ett antal tester mellan steg från "väst", men få från "öst". Eller är jag ute och cyklar?

/Martin
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/09/26 :  13:57:42  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Nu blev jag lite förvånad, MAA-405 testades ju i AreaDVD med mycket gott resultat.

Se http://www.areadvd.de/lm/AV_Hardware/test_advanceacoustic_ma405_1.shtml


Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/09/26 :  17:01:46  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Audiovector: "Nu blev jag lite förvånad, MAA-405 testades ju i AreaDVD med mycket gott resultat."

Fast det är väl inte precis första gången som en säger bu medan en annan säger bä?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/09/26 :  17:13:01  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Jo det är ju klart att man tycker lite olika, många produkter har ju genom åren fått bra kritik men många håller inte alltid med, och vad det beror på varigerar nog från fall till fall.
Jag kan tänka mig att erfarenhet har en stor betydelse men även vilken kringutrusning man använder så klart.
Kombinationer med olika prylar kan ju givetvis vara väldigt olika, men i mitt fall så grundas det på erfarenheter och kombinationer.
Det är med all säkerhet inte någon inbillning att jag upplevde detta slusteg som jag gjorde.
Det är också så att jag uppfattar att vissa försäljare/firmor blir nästan lite "på lurade" Pga för lite erfarenheter.
Så att olika tester som genoförs på tidningar skulle ha någon lag som säger att så här är det tror jag inte på för det är inte alltid som de vet rätt och det har ju också med erfarenheter och göra också.
Jag låter kanske lite stor på mig men det här är min uppfattning och mina erfarenheter och ingen annans och det är upp till läsaren att lita på detta eller inte, det jag skriver är heller inte 100% rätt och någon salgs lag att så här är det, men för mig så är det dagens sanning till 100%.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2006/09/27 :  00:35:39  Show Profile Send l99_man a Private Message  Reply
När vi nu är inne på recensioner av hifi-utrustning i media (läs: tidningar) kan man ju undra hur objektiva dessa är när den recenserade varan två sidor senare dyker upp i en annons. Lite kli på ryggen här, lite kli där...

/Martin
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2006/09/27 :  00:40:35  Show Profile Send l99_man a Private Message  Reply
Måste väl tillägga att enda stället med objektiva bra recensioner finns på HiFiForum...!

/Martin
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/09/27 :  13:32:05  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
l99 man: Jo visst kan man se ett sådant samband i många tidningar, men det är också kul när man ser exempel på att tidningarna faktiskt vågar vara kritiska (typ... ärliga) även mot produkter från flitiga annonsörer... Hifi-Choice brukar vara bra på detta. Minns t.ex. att högtalarmärket Bösendorfer syntes i ett fleratl glassiga helsidesannonser, men när recensionen dök upp hade man faktiskt rätt gott om kritik kring högtalaren.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2006/09/27 :  15:25:11  Show Profile Send Telarc a Private Message  Reply
Det beror snarare på att Bösendorfer är tyskt och inte engelskt
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/09/27 :  16:42:51  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Telarc: Nja, det finns även brittiska exempel. Ta till exempel Roksan som har annonserat flitigt i Hifi-Choice i många år men som fick ganska ljummen kritik för Kandy MK III i ett grupptest härom året.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2006/09/27 :  17:46:36  Show Profile Send Telarc a Private Message  Reply
Jo, ja var väl lite väl oseriös där. Givetvis är det bra att det finns hifimagasin som inte hyllar allt de testar. Det får iaf mig att känna lite större trovärdighet gentemot deras tidning.

Sorry jag kapar din tråd levande. Tack för en bra recension
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2006/09/27 :  17:51:59  Show Profile Send Sanny_X a Private Message  Reply
Jag har 2st MAA-405 och känner inte igen nåt av det som skrivs.

För er som är intresserade av nämnda steg, lyssna själva och låt inte det här avskräcka er.
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2006/09/27 :  18:58:40  Show Profile Send l99_man a Private Message  Reply
Om inte jag minns fel fick Bösendorfer en liten guldstjärna med utmärkelsen "editors choice" i HiFi-Choice...

/Martin
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/09/27 :  20:33:10  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
l99 man: Jo, det stämmer nog. Men jag kommer ihåg att dom noga poängterade att det inte var en särskilt neutral högtalare och att den nog passade bäst för klassisk musik...

Men ja, back to topic!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

MichaelG
Starting Member

8 Posts

Posted - 2006/11/09 :  16:55:14  Show Profile Send MichaelG a Private Message  Reply
Ja, där ser man - smaken är som baken! Jag skulle snarast beteckna MAA405 som ett mycket neutralt slutsteg helt utan den extra "värme" en del slutsteg besitter. Har man en i övrigt ljust klingande anläggning, avråder jag alltså från detta slutsteg. Välj ett mer "gosigt" i så fall för bästa musikupplevelse.

Har man en i övrigt varmt klingande anläggning, är väl inte detta slutsteg helt optimalt heller. Då kan man välja en litet ljudmässigt "slankare" förstärkare i stället för att kompensera för detta. En litet "varm" anläggning avslöjas ju som just detta med en neutral förstärkare. Det kan exempelvis leda till sämre tydlighet i ljudbilden och sämre upplevd 3-dimensionalitet.

Klang, dynamik och perspektiv återges i mina öron helt invändningsfritt. Den är särskilt kompetent till "besvärliga" högtalare där litet enklare förstärkare kroknar pga "tråkiga" kombinationer av impedans och fasvinklar.

Den enda egentliga kritik jag skulle kunna ha är att den "bara" levererar 150W/8 Ohm resp 260W/4 Ohm. Har man behov av mer, så har man och då räcker MAA405 naturligtvis inte till.

Hälsn. Michael
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/05/25 :  20:44:28  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Ingen annan som testat detta slutsteg?
Någon som vet vad som skiljer 405 och 406 åt?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2008/06/16 :  20:59:05  Show Profile Send Sanny_X a Private Message  Reply
Jag sitter fortfarande nöjd med mina 405or.
Go to Top of Page

MichaelG
Starting Member

8 Posts

Posted - 2008/09/17 :  14:46:37  Show Profile Send MichaelG a Private Message  Reply
Och jag använder mitt. Även efter ett par års intensivt användande saknar jag fortfarande ingenting. Det brukar annars vara problemet med mindre goda komponenter - att den till en början positiva upplevelsen gradvis mattas av och slutar med ett byte till något annat.

MAA406 lär vara samma produkt i men ett annat skal.

Hälsn. Michael
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000