HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Cyrus XPA vs Naim NAP-150x
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Virevare
Starting Member

16 Posts

Posted - 2008/09/10 :  21:25:30  Show Profile Send Virevare a Private Message  Reply
Jag tyckte allt kändes bra när jag lyssnade hemma.
Jag hade fel. På ett vis.

Jag använder högtalarern Naim Ariva, tillverkas inte längre, men den ska vara bra om man vill spela på det korta hållet i rummet eller eventuellt om man har ett litet rum på alla håll.
Det är en ganska liten 2,5-vägs passiv golvhögtalare med 2x 7" + 1x 1" ringradiator

NÅväl, vanligtvis förstärker jag signalen med ett Naim NAP150x slutsteg som får signal från ett TC Electronics konnekt 24D ljudkort.
Dock fick jag besök av McSquare som hade med sig ett Cyrus XPA.
Vi lyssnade nog en timme eller två med cyrusen mest matad med vinyl.
Det lät bra på många vis, med fin detalj och värme.

VÄrre blev det när jag blev lämnad ensam men cyrus-steget stod kvar.
Jag kopplade fram och tillbaka mellan Cyrus och Naim och för varje gång jag kopplade så insåg jag mer och mer att mitt NAP-150x som jag köpt nytt för kanske en månad sen lät kallt jämfört med detta Cyrus XPA.
Jag fick reda på när jag köpte det att Naim framför allt erbjöd värme i ljudet.

Så då var jag tvungen att hitta fel på Cyrusen som om där var värme i mitt Naim, vliket jag inte hörde mycket av just då.
Första tanken var: Cyrus-steget har en gnutta behaglig distorsion vilket kan upplevas som värme i ljudet. Mmm... Men enligt specifikationer från tillverkare så har XPA:n fina värden, över NAP-150x, plus att ett Cyrus XPA ska inte dista.
Idag tänkte jag att det kanske kan handla om hur ingenjören valt att få fram välljud ur komponenterna då. Återkoppling eller inte återkoppling och ifall återkoppling, hur mycket då?
Jag har ingen aning om varken det ena eller andra steget där.
Hoppas finna stöd här i forumet så att jag kan leva vidare och känna glädje över mitt NAP-150x igen, i annat fall får jag väl byta.

PS. Jag är rätt nöjd med Naim-steget men vid jämförlse så blev det konstigt.

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/09/11 :  14:51:51  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Jag har själv ett Naim 150x och har faktiskt också jämfört det med McSquares Cyrus! Fast då jämförde jag min hela signalkedja mot hans slutsteg med ett MF försteg. Hans slutsteg låter bra, ingen tvekan om saken, men det gör även Naimen. Cyrusen har nog lite mer värme medan Naim är lite mer stramt men med mycket kontroll. Relativt mycket bas i Naimen men absolut inget accentuerat "värmeregister" (mellanbas). Vilket man föredrar är nog en smaksak samt hur kombinationen med rum och övrig elektronik fungerar. Jag matar själv från Naim CD och försteg: CD5x/NAC112x.

Vad använder du för högtalarkabel? Naim rekommenderar ju att man använder deras egna kabel, och gör man inte det så ska det ändå vara en kabel med lite kapacitans och relativt mycket induktans. Detta eftersom Naim väljer att konstruera slutsteget utan drosslar på utgångarna. Hos mig blev ljudet bättre med Naims kabel än med Audioquest Bedrock i alla fall.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Virevare
Starting Member

16 Posts

Posted - 2008/09/14 :  11:50:34  Show Profile Send Virevare a Private Message  Reply
Ah tack så mycket det där hjälpte.
Har nu kopplat upp på ett sätt så att jag kan byta mellan stegen på ca 10 sek vilket underlättar tycker jag.
Instämmer i dina ord, jag upplever även mer detalj i höga registret, kanske därför att det inte är så mycket mid i naimen att jag hör diskanten bättre.
Intressant det här att det skiljer så mycket från ett slutsteg till ett annat.
Jag använder redan naim högtalarkabel men kände inte till historian bakom.
Låg kapacitans tänker jag mig att kabeln får mellan ledarna eftersom de är väl separerade.
På vilket vis de har hög induktans förstår jag inte utom möjligtvis att de ligger i en liten kringla bakom varje högtalare
Jag får nog läsa på lite bättre om kablarna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000