HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Arken 06 - Audionord
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/09/25 :  16:14:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nu skall vi berätta lite om vad som hände i det här rummet:



Ikväll börjar vi

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/09/25 :  19:23:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Hififorums moderatorer blev inbjudna till en privat visning efter Arken stängt tillsammans med några andra intresserade. Det visade sig bli en väldigt intressant kväll med en del nya såväl som beprövade produkter.

Ludwig började med att berätta lite kring de nya Krell produkterna som drev de mäktiga Wilson högtalarna. Massor av krom och massor av kraft som sig bör. Jag kan inte återge allt men det var något kring ett nytt ljudideal och därmed lite nya kretslösningar.

De hittar information om Krell produkterna här

Som vanligt blev det ganska många skratt tillsammans med Ludwig som ni ser på bilden.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/09/26 :  08:00:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Watt/Puppy 8 som har blivit så oskiljaktiga så de numera bara heter System 8.

I mina öron är Wilson långsamt på väg mot en rakare och rakare frekvensgång tillsammans med gamla attribut som låg dist och liten påverkan från låda. Sammantaget blir System 8 den bästa versionen så här långt.





Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/09/26 :  08:56:52  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Mycket fina grejer, det är extremt stort ha begär efter de där högtalarna

Ludwig var en trevlig prick när man träffade honom i Umeå i helegn också måste sägas.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/09/26 :  22:09:46  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Efter Ludwig hade talat spelat lite musik ville Peter McGrath tacka Mr Häggmark för alla insatser han gjort under många år i Europa.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/09/26 :  22:31:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Lite mer av herrarna.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/09/26 :  22:44:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Sedan började Peter att berätta om sina inspelningar han gör och filisofera lite kring vad och hur det våra system skall försöka återge. Alltås, vad är facit? "the absolute sound"

Han talade mycket kring att ursprunget bestäms av inspelningsteknikern i ju med det val av mikrofon och mikrofonplacering han gör. Att facit inte är det så det lät i lokalen utan hur ljudteknikerna tolkade det som han hörde och sedan valde att spara ner på band/hårddisk.

Som illustration till detta spelade han samma stycke pianomusik inspelade vid samma tillfälle och placering men genom två olika mikrofoner. Jag lovar att det var en uppenbar skillnad och att vi i publiken var delade till vilken vi tyckte kändes bäst.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/09/27 :  20:30:47  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Peters resonemang var speciellt intressant eftersom Jan-Erik Persson från Opus 3 records satt med i publiken och han höll med idet som Peter sa kring detta.

De hade också mycket stor samsyn på hur multikanal skall användas för att uppnå ännu högre trogenhet mot det som händer i inspelningslokalen. De menar att bakkanalerna behövs för att återge det som rummet bidrar med till upplevelsen.

Peter spelade sedan upp samma stycke men bara det reflekterade ljudet från bakre delarna av inspelningslokalen. En öronöppnare.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/27 :  20:45:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det var märkligt hur hälften av samlingen kunde ha fel, när det gällde den uppspelningen.
Första inspelningen hade ett helt annat anslag på pianot

Stativarna i bakgrunden var en KUL överraskning (bortsätt från priset kanske)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/09/27 :  21:09:25  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Ja, vi kanske skall nämna de nya stativarna från Wilson som vi fick höra en del av under kvällen.

Men jag tror att vi skall försöka sätta den miljö de troligen är tänkta för. Bland många av Wilson´s kunder finns sådana som har system där prislappen inte har varit i fokus men trots detta så har inte alla hur mycket plats som helst. Wilson har därmed behövt en lite mindre högtalare som kunde fungera som bakkanal i en bio setup eftersom inte ens alla med ett par Maxx har plats för W/P 8 som bakkanaler även om det säkert finns sådana också.

Högtalaren behöver därför kunna fungera nära bakvägg såväl som i fristående placering. Wilson har angripit detta på deras vanliga sätt och gått så långt att man kan anpassa delningsfiltret för respektive inspelning.
Likaså behöver högtalaren sprida extra bra för att fungera väl i som en bakkanal.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/27 :  22:23:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ja spridningen på dessa var makalös.
Det var lite extra roligt att höra peter spela upp ett spår från Tiny Island (Inspelad av Jan-Erik på OPUS3)



Jag som stod nära Jan-Erik kunde ju inte låta bli att fråga vad han tyckte om återginingen av sin egen inspelning.
Det var roligt att få höra svaret

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bimota
Starting Member

41 Posts

Posted - 2006/09/28 :  10:59:38  Show Profile  Visit Bimota's Homepage Send Bimota a Private Message  Reply
Vad sa han vad sa han vad sa han vad sa han...????

//Ludwig

Släpp ned axlarna, stäng av hjärnan, och åk med på färden...

*** Stylus ***

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/28 :  14:05:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Så du är lite nyfiken iaf

Då Jan-Erik stod så nära, så kändes det att jag var tvungen att fråga, vilket en av HiFidelitys skrivbenter även tyckte var intressant.

Kort kan man väl säga att att det lät bra.

"Så som jag minns det, så lät det så här vid inspelningen"
(Får väl tolkas som ett ganska bra betyg)


Jag hoppas att alla besökare tog chansen att fråga Peter McGrath om diverse olika inspelningsfrågor eller annat som ni har funderat på.
Vi fick flera fina diskusioner om från "The absolute sound" till "Varför så multikanlas inspelningar"




Det blev som sagt en del snack, men ofast bara lite lätt, för sen var det dags för ett annat ljudspår som gav upphov till nya funderingar och tankar.

Ovan ser vi Ludwigs beslut om att handuppräckning om vilken inspelning av pianostycket vi tyckte var "bäst".

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/09/28 :  18:26:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jo, Peter och jag såg inte riktigt samma anledning till varför multikanal har så svårt att slå igenom bland oss audiofiler. Jag frågade Peter varifrån han fick inspelningarna som han demade. De hade han själv spelat in...

Det är klart, gör man sina egna multikanalsinspelningar kanske man ser saker och ting på ett annat sätt än en entusiast som har köpt en hel hög inspelningar där bara några få är bra gjorda... När jag nämde det för Peter blev det åka av! Synd att jag inte hade en penna och kunde anteckna alla de bra multikanalsinspelningarna han rabblade upp.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/09/28 :  20:27:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply




Det vart andaktigt tyst när Peter spelade sina egna inspelningar...

Han gjorde en rolig demo av flerkanal. Först spelade han de två framåt riktade mikrofonerna och det var en fin inspelning. Därefter spelade han exakt samma inspelning men från de två bakåtriktade mikrofonerna. Då han spelade bakkanalerna hörde man att man missar en hel del information genom att enbart köra i de två främre kanalerna.

Men som sagt, det är ju inte alla som gör sina egna multikanalsinspelningar.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/09/28 :  20:37:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Så, vad var det han spelade på då?



Jo, en portabel 24/192-inspelare från Sound Devices. Det finns ganska mycket data och annat om denna på deras hemsida: http://www.sounddevices.com/products/index.html

Den portabla spelaren var kopplad till digitalingången på en Audio Aero Capitole.

Och hans inspelningar var riktigt bra! Det som spelades mest var ett pianostyck inspelat live i en konsertsal nära där han bor. Helt klart något man gärna hade hemma. Synd bara att han inte ger ut sina inspelningar.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/09/28 :  20:40:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det fanns något för oss tvåkanals-frälsta också...





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/09/28 :  21:34:32  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Inga bilder från det andra spännande som hände i det här rummet, nämligen Nordost-demonstrationen?

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/09/28 :  21:39:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Nej, jag har inga bilder från den demon. Men jag har fler bilder på vinylspelaren.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/09/28 :  22:57:38  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag skulle kunna sälja min mor för att få ha den spelaren hemma en helg.



It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/09/28 :  23:01:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vinylen är läcker och lite så där kul halvgalen med bland annat ett rörbestyckad strömförsörjning till (tror jag) motorn.

men jag vill dröja mig kvar lite vid Duette modellen och det Jan-Erik sa om ljudet. Han tyckte verkligen att det var som att vara tillbaka vid inspelningstillfället med sin Tiny Island skiva. Att det var mycket naturtroget och han om någon borde ju veta.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/28 :  23:40:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Snart 40 år o inte ett spår till begynnande flint , tack för beviset Zalve

Peter McGrath var verkligen kul att lyssna på. Raka rör o med bra förklaringar o faktiskt inte alls mycket snack om Wilson utan mest om musik !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/28 :  23:48:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
tacka inte mig, tacka fotografen .
Fast jag ser en tunnhet!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/29 :  00:10:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Såg nu att det var pacs bild , Eva har precis kollat tunnheten o det ÄR en virvel

Eller du kanske tittade på fel bild

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/09/29 00:10:48
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/09/29 :  06:44:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply




Skivspelaren är en Brinkmann Balance och precis som micke skrev så är motorstyrningen lite annorlunda. Det sitter två rör i den. Men tyvärr vet jag inte hur de använder dem.




Det satte en Lyra Argon på Brinkkmann's egen arm.






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000