HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Köpenhamnsmässan 2006 september 23-24
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/09/23 :  20:01:01  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Jag och Kamelia hade en lååång heldag på hifimässan i Köpenhamn.

Denna lilla dam finns i hotellobbyn.



Bilder kommer när de har redigerats något.

Det var en stor mässa med många utställare.


Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2006/09/24 14:11:21

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/09/23 :  20:28:56  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Ser fram mot ett reportage

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/09/23 :  21:01:10  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
sitter med 160 bilder från mässan med ;-)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/23 :  21:21:10  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
BILDER BILDER BILDER!!!!!!!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2006/09/23 :  21:25:01  Show Profile Send HJ a Private Message  Reply
Såå, släpp loss med bilder.

Är det värt att åka över då?

Jag lär väl åka vad ni än skriver.

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/09/23 :  21:55:10  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Vi åkte tåg!


Det lönar sig att lyfta blicken. Hovedbangården har ett vackert tak och det är kul att se konstruktionen och det spännande ljusspelet.


Sälskapet hann bli hungrigt så vi fyllde på för att orka med dagen.


Det gäller att vara ute i god tid. Vi kom fem minuter före kön!


Först ut blev Lyngdorf med rumskorrigering. Högtalare från Dali. Låter helt okej men det var lite knepigt att hänga med den danska demonstratören. Desvärre ställer rumsakustiken till problem med efterklang i de högre registren.




Under locket på Lyngdorf-processorn.


Framförallt kanske basen blev något tightare då processorn också verkar ställa in rätt tidsförskjutning mellan subbar och frontsystem.

Jag tycker utställarna överlag spelar lite för högt i så här odämpade rum.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2006/09/24 14:15:56
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/09/23 :  21:58:52  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Jag vet att det tar tid om man skall sortera bilderna och skriva text - så ta dig tid

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Kamelia
Starting Member

32 Posts

Posted - 2006/09/23 :  23:03:15  Show Profile Send Kamelia a Private Message  Reply
Ett intressant rum som besöktes var Rithm Design. De hade två prototyper av högtalare med intressant formgivning, inspirerade av arkitektur från 1960- och 1970-tal. Ljudet var dock inte det allra bästa.

Högtalare med koaxialelement


Formgiven prototyp, men utan element


För mig okänd vinylspelare (visade sig vara VPI Aries Scout)


Kan Zalve så kan jag...


GamuT högtalare och elektronik




Bokstöd för DIY:are


Butler


Clearaudio vinylspelare


LeoArietis lyssnar på SP Technology S2 högtalare


De anläggningar jag tyckte bäst om var:
Dynaudio Contour 3.4 med Plinius elektronik (på bilden spelas Dynaudio Focus)


och Amphion Audiovector Si6 högtalare med Densen elektronik (se nästa bild för info)



Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33032

Edited by - Kamelia on 2006/09/23 23:19:35
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/09/23 :  23:51:00  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Postar upp några bilder till

Audiopro


bAudio


Kion Kibri


Kion Surround Ca3 tror jag de hetter, väldigt små, ca 12 cm i kub.


Supra nätlist+diverse snokar


Graaf 50b integrerad.


Dessa spelade fint.



Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/09/23 :  23:54:28  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Marantz hade en hel det att bjuda på.
integrerad: PM15S1


SACD SA11S1


Surround ZR6001 + en retroradio


många knappar blir det...

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/09/24 :  00:12:23  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
En öppnad Atoll-förstärkare




Cera-balls tror jag de kallas, apparatfötter.


Thorhauge hade ett eget rum


Rör för hela slanten!


Longyu nätlist med filter.


Mer kommer i morgon.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2006/09/24 00:35:00
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/24 :  10:40:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Läckert Anders
Var där lika trångt som vanligt ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/09/24 :  10:51:57  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Jag såg en bild på Butler så tydligen har det märket nått skandinavien

Efter lite letande fann jag att det är Studiosound som tar in märket...

//Eliot

PS: Thorhauge var också ett (för mig) obekannt danskt märke

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2006/09/24 10:55:59
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/09/24 :  12:42:05  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
quote:
Cera-balls tror jag de kallas, apparatfötter.




De heter Xindak VT och finns i 5 olika modeller.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/09/24 :  13:44:57  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Inte riktigt lika trångt som för två år sedan. Tyngdpunkten har förskjutits tillbaks till 2-kanal även om det bjöds på lite surround. Utställarna är väldigt många och flera har många show-pieces med sig så det blir ju omöljigt att hinna med att lyssna på allt.


Jag skall bjuda på lite tyngre saker:
Cayin A60T


Cayin H80A

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2006/09/24 13:47:15
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/09/24 :  14:06:24  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Maffigast var Martin-Logan i en 7.1-setup med Lexicon-elekronik och två subbasar. Desvärre fick jag oftast inte hade någon bra plats i det rummet så jag kan inte ge något helt rättvist omdöme om ljudet... men trots "besök i mitten och bakom mitten" så tycker jag att de inte höll ihop. Vi får väl tillskriva rummet och kanske felaktig inställning av surroundprocessorn. Jag är van vid att paneler brukar låta betydligt bättre.

Överlag tycker jag utställarna har missat att fixa till rumsakustiken i smårummen (ca 12 kvm). Extremt kalt kallt skramligt ljud hos i princip alla utom några enstaka som hade stor matta med sig. Inredningen består av parkettgolv, tunna gardiner för fönster, stereorack, någon duk-klädd bänk med utrustning på utställning och 4-8 stolar. I princip ett helt omöblerat betongrum!!!!

Sviterna (hörnrummen) är större men har ändå lite bättre akustik än smårummen även om problemen är desamma.

De större utställningsrummen i bottenplanet har andra problem med väldigt lång efterklang och klappekon. Scandic hotel har desvärre dålig akustik i sina mäss- och konferensrum trots nedpendlade tak. Akustisk expertis anbefalles vid nästa renovering! Det blir väldigt stimmigt och påfrestande ljud med så mycket människor.


Mässans bästa ljud:
Jag tycker ljudet skall släppa från högtalarna och det får inte bli "hål" i ljudbilden. Register skall hålla samman och högtalaren skall vara neutral.

Jag utser Mässans bästa ljud till *trumvirvel*


Dynaudio Contour 3.4 driven av Plinius-elektronik av tre skäl:
* Dynaudio verkar ha fixat rumsakustiken med draperier och annat.
* Dynaudio var i de stora rummen som har lite bättre akustik.
* Det är en bra högtalare som jag alltid har tyckt låtit väldigt bra på alla mässor där jag hört den. En gång kan vara en tillfällighet, men FYRA gånger är en god vana!! Mycket fint perspektiv och släpp, väl sammanhållen i alla register. Efter FYRA lyckade mässor finns inga undanflykter. Dynaudio Contour 3.4 är en mycket bra högtalare och övriga tillverkare och utställare bör ta lärdom.



Bilden ej tagen då 3.4 spelade. 3.4 är de svarta högtalarna strax utanför.







Mässans näst bästa ljud utan inbördes ordning:


Gamut elektronik och högtalare!
Fin och neutral återgivning, engagerande och övertygande!






I en av hörnsviterna finns
Audio Physics Caldera högtalare och Musical Fidelity KW-series DM25 transport, DM25 DAC, KW preamp, KW750 slutsteg och det spelar också bra.







Densen-rummet med Audiovector Si6 TRI-ampad av sex densen-monoblock. Om jag skulle köpa Audiovector så är nog deras toppmodell den enda jag kan tänka mig. Densen bjuder på bra ljud förpackad i Dansk design av hög karat!



Monitor Audio Gold Signature 10, en liten stativare som passade bra in i de små rummen. Tidningen hifi&musik brukar gilla MA och jag håller med. En liten god rackare som absolut skall höras om du är på jakt efter stativare i den prisklassen. Atoll tror jag står för elektroniken och med fin design.
http://hi

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/09/24 :  21:12:20  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Lite fler bilder:

I ett av rummen (Audio Art) fanns forumets "Unbeliever".


Tillsammans med följande produkter och det spelades Infected Mushrooms:


Ayonförstärkare


Ayon CD-1





Livemusik är trevlig och här fanns Hans Teessink som sjöng och spelade blues. Väldigt svängigt och kul.


Naturligtvis passade vi på att köpa några skivor och få dem signerare!


Hegel spelade i något rum.


Ute i stora utställningshallen bjöds på lite allt möjligt. Här ett klot med en Ipod.


Pelarehögtalare med Ipod.


Lite läcker design från Rouge Audio


Vinylsvarvar fanns i parti och minut, men många var bara skådebröd.


Tonarmar i rader...


Även DIY-folket får sitt på mässan. Långbord med TILLBUD&UDSALG!


Vi som har tagit bilderna: Kamelia och LeoA

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2006/09/24 :  21:39:29  Show Profile Send forken a Private Message  Reply
Då var men hemma från Köpenhamn.

Verkar som danskarna inte har så bra koll på hifi, helt klart den sämsta mässan jag varit på.

Mycket roliga produker och snygga rum fast lät väldigt dåligt. Enda företaget som verkade ha lite koll var GamuT. Lät helt ok för vara en mässa.

Tyvärr fanns dagens riktiga bottennapp ett rum bort. Rene? från Vassago Hifi som hade det helt klart sämsta "dyra" systemet. En Velodyne 1812 och ett par Vienna Mahler? ihop med Rouge Audio Zeus, totalt en bra bit över 250k och helt galet hur dåligt det lät. Verkade som Rene försökte slå något volym rekord är vi var där. Sjukt pinsamt.

Piega som vi ser väldigt lite av här i Sverige spelade bra. Är inte helt säker på vad för elektronik de spelade på i Piega rummet, kanske någon som kan hjälpa till?

Syggast högtalare på mässan går till Sonus Faber Guarneri Memento. Galet träarbete.
Go to Top of Page

Kamelia
Starting Member

32 Posts

Posted - 2006/09/24 :  22:20:42  Show Profile Send Kamelia a Private Message  Reply
Nåra fler bilder på högtalare av för mig okända märken.

Flygande tefat...




Med en likadan uppsättning på andra sidan borde det verkligen bli surround



Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33032
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/24 :  23:12:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Nu är allt för goa Anders o Kamelia som fixar bilder till oss som var tvungna att jobba

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/09/25 :  00:20:39  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
...och för vederbörande som spenderade dan med att tillbe den store Porslins-guden!

Jag ville ju se Cyrus,ni råkade inte besöka det rummet väl?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/09/26 :  08:39:58  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Vi såg inga Cyrus (vad jag kan påminna mig eller se på bilderna vi tog), Cyrus står inte omnämnda i programmet vi fick ut.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/26 :  11:46:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Samma sak som förra året då , 1/3 av dom som stod på det preliminära utställningslistan var inte där.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/26 :  14:00:07  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Ni ser alltid lika glada ut... Tackar för ni tog er tid med alla dessa bilder. Lena o Jag kunde ju igen inte delta fast det var planerat så..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Mats h
Member

561 Posts

Posted - 2006/09/26 :  14:24:49  Show Profile Send Mats h a Private Message  Reply
Trevligt reportage. Var där själv under söndagen och utnämner Gamut till bästa ljud. Hörde dock inte Contour 3,4, bara de mindre Focus. Många smårum var överbefolkade och med overkillutrustning. Accuphase med JBL K2 på 12 m2 med 2 sittplatser

Rega P9/Linn Majik CD/Musical Fidelity M3 Nu-Vista/Respons Grand
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/26 :  16:03:01  Show Profile Send Musse80 a Private Message  Reply
Visst låter Dynaudio S3.4 bra, OM man har dem i ett stort rum och kopplade till en förstärkare med minst 200 watt. Rörförstärkare går bort tyvärr...

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000